2021-11-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Stationen lg p Waldermarsro i Malm och den fuskande besiktningsmannen var en kvinna.
Hon behvde inte ens se bilen utan det rckte med att hon fick regnummret sen lste hon Besiktningen med blankt papper, det kostade dock 750 spnn hehe
Aha du ser d lg det sanning i det d?
Citera
2021-11-17, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldgoat41
Kollade med polisen idag och det var inget fr dem. Mjligen skulle man enligt 11414 kunna dra det civilrttsligt men det vete allt f-n om jag vgar mig p. D ska man nog ha bra p ftterna fr att inte riskera att frlora processen (dyrt!). Tnker att det kan bli knligt att bevisa att brott begtts (muta tagits / givits). Bara oskicklighet i yrket - det enda som borde kunna hlla hela vgen - kan man knappast f till ett lagbrott.

Rekommenderades att anmla till Reklamationsnmnden. Knns klart urvattnat. De har vl ingen sanktionsrtt! Kompensation fr det skedda har jag ju redan blivit erbjuden av besiktningsfretaget.

Ngra rader till SWEDAC kanske nd kan ge en knsla av att inte bara ha vnt andra kinden till? Kanske ocks att i det lilla ha frhindrat ett upprepande? Jag gr nog s.

Hoppas att du skrivit till Swedac, d fr du en guldstjrna av mig. Kostar 500 kr fr en lysande motorlampa. De mnga inte vet, r att ett boxfel ger ett antal dithrande fel. Fixa huvudfelet, s slocknar resten.
Lika med krkort som besiktningar. Dr vet jag inga priser. Och, korruptionen r lika vanlig bland etniskt svenska. Ofta r det en kompis bekant som erbjuder.
Citera
2021-11-17, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Det hr har inget med privatiseringen att gra. Tro mig, jag har "fulbesiktat" bilar i 30 r.
Innan privatiseringen s lade man bara nn hundring p lmplig plats i bilen s att besiktningsmannen "rkade" hitta dem. Det funkade alltid, p alla stationer.
Idag r det betydligt svrare och dyrare. Personalen vet att risken r stor att dom ker dit och frlorar jobbet, men ett sms till rtt person och ngra tusenlappar via swish s funkar det fortfarande.

Var det inte Clearcar som frlorade sitt tillstnd att besikta bilar fr ngra r sedan efter att Swedac ftt nyss om att dom slppt igenom bilar som inte blivit godknda? Dom blev vl tvungna att stnga typ 80 stationer eller nt innan rendet lste sig p ngot vis.

Tyvrr, mste jag sga, att fulbesiktare r en skam fr kren.
Citera
2021-11-17, 22:50
Medlem
S hr svarade Swedac:

Hej xxxxxxx,

Tack fr att du har kontaktat Swedac.

Vid klagoml mot ett fretag eller en organisation som Swedac har ackrediterat ska den organisation som klagomlet gller i frsta hand kontaktas. De ackrediterade fretagen mste ha, och tillmpa, rutiner fr hantering av klagoml och verklagningar, i annat fall kan de kritiseras fr det. Uppgifter om klagoml r en mycket vrdefull klla till information fr fretagen, vilket ger dem mjligheter att vidta tgrder fr att frhindra att misstag upprepas. Av ditt meddelande framgr inte om du har kontaktat det berrda besiktningsfretaget.

I de fall det inte hjlper att kontakta ett fretag gr det ven att vnda sig till Swedac med ett formellt klagoml. Swedac utreder d klagomlet, begr in fretagets yttrande i frgan, och kan beroende p utfallet vidta olika typer av tillsynstgrder eller i exceptionella fall, terkalla ett fretags ackreditering.

Av en anmlan behver det generellt sett framg vilka brister som har uppfattats, vilket besiktningsfretag, vilket fordon, och vilket besiktningstillflle det handlar om, s fretaget har en chans att utreda rendet och yttra sig till oss. Lmpligen bifogas kopior p besiktningsprotokoll och/eller andra dokument som kan belysa frgan.

Swedac kan dock inte gra ngon verprvning av besiktningsfretagens tekniska bedmningar, eller prva ngra civilrttsliga tvister rrande exempelvis ekonomisk ersttning.

Med vnlig hlsning

Gran xxxxxxxxxx

Ganska vntat svar men jag gr vl som de skriver att jag ska gra.

Kommer att skicka in komplett underlag till besiktningsfretagets huvudkontor Tycker inte att det hr skall hanteras bara av berrd distrikts- eller platschef pga risken fr att det sopas under mattan. Avvaktar dock tills vi skrotat bilen (troligen blir det i vermorgon) och ftt utlovad ersttning. D kan jag ocks tnka mig att bertta vilket fretag det handlar om fr s hr fr det f-n i mig inte g till!
Senast redigerad av Oldgoat41 2021-11-17 kl. 22:50. Anledning: Korrigering
Citera
2021-11-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldgoat41
S hr svarade Swedac:

Hej xxxxxxx,

Tack fr att du har kontaktat Swedac.

Vid klagoml mot ett fretag eller en organisation som Swedac har ackrediterat ska den organisation som klagomlet gller i frsta hand kontaktas. De ackrediterade fretagen mste ha, och tillmpa, rutiner fr hantering av klagoml och verklagningar, i annat fall kan de kritiseras fr det. Uppgifter om klagoml r en mycket vrdefull klla till information fr fretagen, vilket ger dem mjligheter att vidta tgrder fr att frhindra att misstag upprepas. Av ditt meddelande framgr inte om du har kontaktat det berrda besiktningsfretaget.

I de fall det inte hjlper att kontakta ett fretag gr det ven att vnda sig till Swedac med ett formellt klagoml. Swedac utreder d klagomlet, begr in fretagets yttrande i frgan, och kan beroende p utfallet vidta olika typer av tillsynstgrder eller i exceptionella fall, terkalla ett fretags ackreditering.

Av en anmlan behver det generellt sett framg vilka brister som har uppfattats, vilket besiktningsfretag, vilket fordon, och vilket besiktningstillflle det handlar om, s fretaget har en chans att utreda rendet och yttra sig till oss. Lmpligen bifogas kopior p besiktningsprotokoll och/eller andra dokument som kan belysa frgan.

Swedac kan dock inte gra ngon verprvning av besiktningsfretagens tekniska bedmningar, eller prva ngra civilrttsliga tvister rrande exempelvis ekonomisk ersttning.

Med vnlig hlsning

Gran xxxxxxxxxx

Ganska vntat svar men jag gr vl som de skriver att jag ska gra.

Kommer att skicka in komplett underlag till besiktningsfretagets huvudkontor Tycker inte att det hr skall hanteras bara av berrd distrikts- eller platschef pga risken fr att det sopas under mattan. Avvaktar dock tills vi skrotat bilen (troligen blir det i vermorgon) och ftt utlovad ersttning. D kan jag ocks tnka mig att bertta vilket fretag det handlar om fr s hr fr det f-n i mig inte g till!
Nr jag fr cirka 5 r sedan anmlde Carspect fr felaktigt besiktningsutfall 3 gnger fick jag alla 3 gngerna svar p finska.
Med detta som underlag anmlde jag Carspect till Swedac.
Swedac valde att endast kritisera Carspect fr att de inte besvarat mina mail p svenska.
Fakta sade de sig terkomma med, men gjorde det aldrig.
P Swedac:s anmaning besvarade Carspect mina mejl med ngot som kan jmfras med "jass".
rendet hade d dragit ut p tiden s lnge att jag hunnit tgrda "tvorna".
Dessa var:
* glapp hjullager fram, bda sidor
* vindrutetorkare ur funktion
* signalanordning ur funktion

Man behver inte vara besiktningstekniker fr att konstatera ovanstende 4 brister, som borde renderat 4 tvor.

Bilen i frga var inne p sin frsta besiktning, sledes relativt ny.

S ska ni slja en bil - lt besikta hos Carspect - annars - undvik en utlndsk aktr/profitr som inte skattar i Sverige.
Citera
2021-11-20, 23:05
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
r hela stationen inblandad d eller hur funkar det dr i praktiken s att just den du mutat kan ta din bil nr du kommer till hallen?

Det br ju se lite konstigt ut efter en tid om en kollega bara str passiv och vntar p att rtt bil ska komma in eller krver att f byta mitt i en pgende besiktning.

Eller kr man inte ens dit ngon bil verhuvudtaget?

Oftast innan stngning . Vissa stationer jobbar de bara 2 p . De ger fan i att skriva upp felen bara och slpper igenom

Rekordet r nog 5 min fr en vanlig besiktning .
Citera
2021-11-21, 22:54
Medlem
En besiktningsman, p en "anstalt" sder om Stockholm, hade satt i system att besikta bilar under lunchrasten nr kollegorna inte nrvarade.
Vad det kostade vet jag inte.
Han hade "telefontid".
Men han hade oturen att gra det p en bil som disponerades av en f d flickvn till en polis, som av svartsjuka vervakade f d flickvnnen, och drmed visste att bilen inte varit inne p "anstalten" under p protokollet angiven tid.
Citera
2021-12-01, 09:50
Medlem
Ja, d kom ersttningen fr bilen! Fick ven ersttning (som begrt) fr resan t & fr Ronneby dr biln kptes. Och annan (940 prla) bil erstter Vento:n. S den biten slutade OK.
Men sen r det det dr med att fenomenet fulbesiktning r rent t h-e. Kommer att informera ledningen fr OPUS (fr det var dem det handlade om) s att det hela inte bara stannar lokalt i Blekinge.
Jag hoppas dessutom att killen som signerat besiktningsprotokollet fr chansen att testa hur attraktiv han r p arbetsmarknaden.
Citera
2021-12-01, 15:17
Medlem
Lite aktuella nyheter i mnet.
https://live.aftonbladet.se/supernyt...oner.fuj_EqeRS
Citera
2021-12-01, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Oftast innan stngning . Vissa stationer jobbar de bara 2 p . De ger fan i att skriva upp felen bara och slpper igenom

Rekordet r nog 5 min fr en vanlig besiktning .

Jag brukar besikta p ett stlle dr det bara jobbar en enda person. Ungefr 9min har det tagit att besikta men en relativt ny bil.
Citera
2021-12-01, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Lite aktuella nyheter i mnet.
https://live.aftonbladet.se/supernyt...oner.fuj_EqeRS

Vad menar det med "erbjuds ombokning"? Till en annan firma eller bara ngra ngon vecka framt nr de hoppas ha det lst?
Citera
2021-12-10, 10:11
Medlem
hobby_smokers avatar
Jag ska besiktiga min bil i Malm i dagarna.

Hade grna tagit tips p ngot stlle som r serisa och kollar noggrant samt ven tips p ett stlle som r lite mindre serisa kanske fr en annan bil.

Angende ful besiktigas, frr var det som ni skrev en femhundring extra vid bes.
Men har ingen sn kontakt lngre.

Lite off topic:
kan man se var frra garen besiktiga bilen senast, vill grna gra det p samma stlle som frra garen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in