Citat:
Ursprungligen postat av
Oldgoat41
S hr svarade Swedac:
Hej xxxxxxx,
Tack fr att du har kontaktat Swedac.
Vid klagoml mot ett fretag eller en organisation som Swedac har ackrediterat ska den organisation som klagomlet gller i frsta hand kontaktas. De ackrediterade fretagen mste ha, och tillmpa, rutiner fr hantering av klagoml och verklagningar, i annat fall kan de kritiseras fr det. Uppgifter om klagoml r en mycket vrdefull klla till information fr fretagen, vilket ger dem mjligheter att vidta tgrder fr att frhindra att misstag upprepas. Av ditt meddelande framgr inte om du har kontaktat det berrda besiktningsfretaget.
I de fall det inte hjlper att kontakta ett fretag gr det ven att vnda sig till Swedac med ett formellt klagoml. Swedac utreder d klagomlet, begr in fretagets yttrande i frgan, och kan beroende p utfallet vidta olika typer av tillsynstgrder eller i exceptionella fall, terkalla ett fretags ackreditering.
Av en anmlan behver det generellt sett framg vilka brister som har uppfattats, vilket besiktningsfretag, vilket fordon, och vilket besiktningstillflle det handlar om, s fretaget har en chans att utreda rendet och yttra sig till oss. Lmpligen bifogas kopior p besiktningsprotokoll och/eller andra dokument som kan belysa frgan.
Swedac kan dock inte gra ngon verprvning av besiktningsfretagens tekniska bedmningar, eller prva ngra civilrttsliga tvister rrande exempelvis ekonomisk ersttning.
Med vnlig hlsning
Gran xxxxxxxxxx
Ganska vntat svar men jag gr vl som de skriver att jag ska gra.
Kommer att skicka in komplett underlag till besiktningsfretagets huvudkontor Tycker inte att det hr skall hanteras bara av berrd distrikts- eller platschef pga risken fr att det sopas under mattan. Avvaktar dock tills vi skrotat bilen (troligen blir det i vermorgon) och ftt utlovad ersttning. D kan jag ocks tnka mig att bertta vilket fretag det handlar om fr s hr fr det f-n i mig inte g till!
Nr jag fr cirka 5 r sedan anmlde Carspect fr felaktigt besiktningsutfall 3 gnger fick jag alla 3 gngerna svar p finska.
Med detta som underlag anmlde jag Carspect till Swedac.
Swedac valde att endast kritisera Carspect fr att de inte besvarat mina mail p svenska.
Fakta sade de sig terkomma med, men gjorde det aldrig.
P Swedac:s anmaning besvarade Carspect mina mejl med ngot som kan jmfras med "jass".
rendet hade d dragit ut p tiden s lnge att jag hunnit tgrda "tvorna".
Dessa var:
* glapp hjullager fram, bda sidor
* vindrutetorkare ur funktion
* signalanordning ur funktion
Man behver inte vara besiktningstekniker fr att konstatera ovanstende 4 brister, som borde renderat 4 tvor.
Bilen i frga var inne p sin frsta besiktning, sledes relativt ny.
S ska ni slja en bil - lt besikta hos Carspect - annars - undvik en utlndsk aktr/profitr som inte skattar i Sverige.