2021-11-15, 08:38
Medlem
Dom r stressade idag nr besiktningen privatiserats och MSTE gra ett visst antal bilar per dag. knner en som jobbar dr, han sker annat fr han r s less.
Sjlv haft ett par bilar som rullat igenom med diverse fel. En bil rullade igenom 3 r p raken med en spindelled som var helt slut. fattar inte hur dom missade det. resten av bilen var skrotfrdig s jag tnkte att jag fr vll skrota den nr frsta 2an kommer. tog 3 r innan dom anmrkte p det. borde gjorts direkt d det var ganska rejlt slitet.
Citera
2021-11-15, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Dom r stressade idag nr besiktningen privatiserats och MSTE gra ett visst antal bilar per dag. knner en som jobbar dr, han sker annat fr han r s less.
Sjlv haft ett par bilar som rullat igenom med diverse fel. En bil rullade igenom 3 r p raken med en spindelled som var helt slut. fattar inte hur dom missade det. resten av bilen var skrotfrdig s jag tnkte att jag fr vll skrota den nr frsta 2an kommer. tog 3 r innan dom anmrkte p det. borde gjorts direkt d det var ganska rejlt slitet.

Lter svinfarligt att du krde s lnge med det utan upptckt!

Knns som de missar att gra sitt jobb.

Du borde gett de en hint om det s du kunde ftt en 2:a fler r tidigare, och drmed sluppit utstta dig fr och ta dessa ondiga risker.
Citera
2021-11-15, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Mste ha varit Carspect!
Citera
2021-11-15, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Att starta en sdan hr trd och inte bertta vad bilen kostade, men dremot skriva att reparationskostnaderna verstiger bilens vrde blir missledande, en sn bil ska kosta ngonstans runt 3-4000 kr. Rcker att kl den med nya kinadck fr att dubbla vrdet (eller tanka fullt).

Med detta sagt...

Ja det kan hnda att det r en mutad besiktningsman, det har jag ingen aning om. Det som r BRA i historien r att detta nu blivit uppmrksammat. Om en annan besiktningsman har dmt ut bilen s r det enkelt att se vem som ursprungligen godknde den eftersom det str p protokollet...och han eller hon kommer garanterat f ta ett snack med chefen (Alla stationer oavsett leverantr har naturligtvis regelverk fr att stvja kompisbesiktningar).

Men att kpa (som TS uttrycker sig) "en skorv" och tro att man genom att ha ftt ett blankt besiktningspapper ska f en bil utan skerhetsbrister (det r ju detta en besiktning gr ut p) r otroligt naivt !

Om ngon hr tror att blankt papper betyder "felfri" bil s jobbar ni inte med bilar p daglig basis, det betyder p gamla bilar oftast att det kan packa ihop nrsomhelst, men att det vid besiktningstillfllet lg P RTT SIDA OM TOLERANSERNA.

Fr att ta ett exempel s kan dckmnstret ligga precis p grnsen, eller tjocklek p bromsbelggen. Den var godknd just dr och d p marginalen. En vecka senare med en kraftig inbromsning s hade bde dck och bromsbelgg varit p fel sida om regelverket.

HEEEELT SANT!!!
Det r tillstndet/konditionen VID/UNDER besiktningen som gller - INTE eftert.
En gldlampa, fr att ta ett enkelt exempel, kan paja p vg ut frn besiktningshallen.
Men bilen r lik frbannat godknd - eftersom gldlampan lyste vid just den kontrollen.
Citera
2021-11-15, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Lter svinfarligt att du krde s lnge med det utan upptckt!

Knns som de missar att gra sitt jobb.

Du borde gett de en hint om det s du kunde ftt en 2:a fler r tidigare, och drmed sluppit utstta dig fr och ta dessa ondiga risker.
Det sjukaste r nog att jag hrde att det klonkade och ville veta vart det var s jag sa t dom att kolla noga men dom hittade inte. kommer inte lita p dom igen. dom verkar vara lika vrdelsa som mnga andra liknade saker. tar ens pengar ven om bilen r osker.
jag luskade snabbt ut vilken sida det var och bytte, den var rejlt sliten. ja i vrsta fall hade det kunna skett en olycka.

Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Mste ha varit Carspect!
OPUS bilprovning faktiskt. tro dom har rtgg eller dliga/stressade folk p alla mjliga sdana dr idag.
Citera
2021-11-16, 08:14
Medlem
George1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Blattekorruption nstlar sig in verallt. Svenska samhllet str inte rustat fr det och ingen fattar nnting.

Handlar inte om korruption, mer att dom anstller mnga som inte tar sitt jobb p allvar eller r kunniga.
Citera
2021-11-16, 09:18
Medlem
I bland blir man lite fundersam p bilar med blanka papper. Fusket r nog mer utbrett n vad man tror.

Hade en kund fr ngra r sedan vars bil blev besiktigad utan anmrkningar. Problemet var att bilen stod p en av vra billyftar med motorn p en pall samma dag den blev besiktigad. Stod s flera veckor fre och efter den s kallade besiktningen .
Citera
2021-11-16, 09:45
Medlem
Hurt-kes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George1
Handlar inte om korruption, mer att dom anstller mnga som inte tar sitt jobb p allvar eller r kunniga.

Hr, mina vnner, har vi en sn dr sovande svenne som inte fattat nt.
Citera
2021-11-16, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldgoat41
Bilen kostade 6500 och sg sdr ut. rlig mtarstllning 19100 mil och trovrdig historia. Vi var under tidspress (ja, ja jag vet) eftersome sonen ngon dag senare śkulle brja ett nytt jobb med pendling. Frvntade mig absolut inte en felfri bil men heller ingen som trots blankt papper skulle rasa ihop inom ngra veckor. Vad har man annars besiktning till? Den gick som sagt som en klocka och var toppenfin invndigt.

Nu nr jag lst kommentarerna hr brjar jag fundera ver om jag inte nd skulle g vidare med det hr. Rimligtvis skulle det skava hos ngon?

Och eftersom det handlade om fjderfsten och bakvagn med rostskador som gjorde att infstningarna gav efter och fjderbenen var p vg in i skuffen s kan ett tidsspann p fem veckor knappast medfra att sex nya tvor uppstr. Det var 5 tvor och tv "bra att veta" pga rost och ytterligare en tva (glapp i lnkarmslagringarna bak). Det r vl klart som f-n att felen fanns hela tiden

Mnjae p 5 veckor kan en hel del saker hnda, men s klart inte rostskadorna de har funnits dr under lng tid dock kan rosten vara "stabil" i frstrkningar och dubbelpltar/infstningar med rostskyddsmassa utanp syns det inte heller. Invndigt har du kldsel och annat som ofta gr att du inte ser plten inifrn och eventuella rostskador. Lnkarmslagringar (gummi)bussningar r ocks en sak som kan vara glappfria vid bes men sen efter fem veckors krning blir de utsatta fr mycket rrelser som kan p pverka tex gammalt gummi, smrjningsfria kulleder med gammalt intorkat fett, s gr det ibland vldigt fort frn bra till "slut" antagligen har bilen varit avstlld ej krd p nt/ngra r.
Klart det r skmmit och mindre bra fr besiktningstekniker och fretaget att godknna en bil som har s allvarliga brister att den mste skrotas, om det r omedvetet eller inte det r svrt att avgra. De r bara mnniskor som kan gra fel, men r det uppstligt ja d r det fr jvligt.

Sen en sak till vi inte berrt som kan vara knsligt r om din son krt normalt eller som ynglig buskrt med bilen. Kanske ovarsam frare som lyckas ka i varje grop eller vgskada, kt fr fort ver vgbula/farthinder. Finns bilfrare tom yrkesfrare som r jttedliga p att planera och undvika tex vgskador kt med taxichauffrer bde svenska och "svenska" som r allt annat n skonsamma mot bilen om vi sger s.

Och ja jag har varit yngling vilket slet extra p bilarna och dck. Rkat ut fr vernitiska besmn och sna som varit "bra" men verlag lr jag sga att mina erfarenheter r mycket goda och att det r mycket kompetent personal iaf dr jag besiktar.

Sjlvklart r det trkigt det ni rkat ut fr, men en nstan 30 r gammal bil kan allt hnda. Dra lrdom av det, se det positivt hnde ingen olycka och som jag ser det blivit kompenserad. Besteknikern har skert ftt "rda ron" frhoppningsvis.
Citera
2021-11-16, 11:31
Medlem
htdgs avatar
Jag kpte en V50 som var "besiktad igr" och ganska snart efter jag kpt den tndes motorlampan. en EGR-sond som var dlig och p verkstaden sa de att felet var gammalt men att ngon hade avaktiverat felkoden. Sljaren sa till och med att han var kompis med besiktningsmannen och att det var drfr han kunde besikta den p en helg. S hr i efterhand fattar man ju att det var ngot fuffens dr men det tnkte jag inte p d.
Citera
2021-11-16, 11:47
Medlem
I mitten av 70-talet var det en chef p bilprovning som fick lmna sitt jobb. Anledningen var att han "kom i beroendestllning" till vissa bilfirmor i stan. Efter att han ftt sparken brjade p en dckfirma. Detta hnde i en mindre stad i sdra Sverige.
Citera
2021-11-16, 12:14
Medlem
Hoppas alla som rstade fr att privatisera Bilprovningen r njda nu s hr med facit i hand efter ett par r,,, .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in