Citat:
Ursprungligen postat av
Oldgoat41
Bilen kostade 6500 och sg sdr ut. rlig mtarstllning 19100 mil och trovrdig historia. Vi var under tidspress (ja, ja jag vet) eftersome sonen ngon dag senare śkulle brja ett nytt jobb med pendling. Frvntade mig absolut inte en felfri bil men heller ingen som trots blankt papper skulle rasa ihop inom ngra veckor. Vad har man annars besiktning till? Den gick som sagt som en klocka och var toppenfin invndigt.
Nu nr jag lst kommentarerna hr brjar jag fundera ver om jag inte nd skulle g vidare med det hr. Rimligtvis skulle det skava hos ngon?
Och eftersom det handlade om fjderfsten och bakvagn med rostskador som gjorde att infstningarna gav efter och fjderbenen var p vg in i skuffen s kan ett tidsspann p fem veckor knappast medfra att sex nya tvor uppstr. Det var 5 tvor och tv "bra att veta" pga rost och ytterligare en tva (glapp i lnkarmslagringarna bak). Det r vl klart som f-n att felen fanns hela tiden
Mnjae p 5 veckor kan en hel del saker hnda, men s klart inte rostskadorna de har funnits dr under lng tid dock kan rosten vara "stabil" i frstrkningar och dubbelpltar/infstningar med rostskyddsmassa utanp syns det inte heller. Invndigt har du kldsel och annat som ofta gr att du inte ser plten inifrn och eventuella rostskador. Lnkarmslagringar (gummi)bussningar r ocks en sak som kan vara glappfria vid bes men sen efter fem veckors krning blir de utsatta fr mycket rrelser som kan p pverka tex gammalt gummi, smrjningsfria kulleder med gammalt intorkat fett, s gr det ibland vldigt fort frn bra till "slut" antagligen har bilen varit avstlld ej krd p nt/ngra r.
Klart det r skmmit och mindre bra fr besiktningstekniker och fretaget att godknna en bil som har s allvarliga brister att den mste skrotas, om det r omedvetet eller inte det r svrt att avgra. De r bara mnniskor som kan gra fel, men r det uppstligt ja d r det fr jvligt.
Sen en sak till vi inte berrt som kan vara knsligt r om din son krt normalt eller som ynglig buskrt med bilen. Kanske ovarsam frare som lyckas ka i varje grop eller vgskada, kt fr fort ver vgbula/farthinder. Finns bilfrare tom yrkesfrare som r jttedliga p att planera och undvika tex vgskador kt med taxichauffrer bde svenska och "svenska" som r allt annat n skonsamma mot bilen om vi sger s.
Och ja jag har varit yngling vilket slet extra p bilarna och dck. Rkat ut fr vernitiska besmn och sna som varit "bra" men verlag lr jag sga att mina erfarenheter r mycket goda och att det r mycket kompetent personal iaf dr jag besiktar.
Sjlvklart r det trkigt det ni rkat ut fr, men en nstan 30 r gammal bil kan allt hnda. Dra lrdom av det, se det positivt hnde ingen olycka och som jag ser det blivit kompenserad. Besteknikern har skert ftt "rda ron" frhoppningsvis.