Citat:
Om flera vittnen beskriver en springstil och ett sätt att röra sig som inte stämmer in på SE, så är det förstås relevant. Men dina skrattande advokater (åklagare?) ska alltså försöka fälla en person utan rimligt scenario, utan vapen och ammunition, utan motiv och utan DNA-bevisning?
Ja, du har verkligen full koll. Eller är uppblåst som en Jan Guillou efter senaste irrfärden i vinkällaren.
Vad värre är, för din del, är att de vittnesmål som finns och de personer som kände SE (utom möjligen PH) alla pekar åt samma håll:
Det är svårt att passa in en klampande elefant i en porslinskopp.
Ok. Låt säga att efter utstämplingen kl. 23:19, och samtalet med väktarna som enligt dem varade i "ett par minuter" (HO) och "en stund" (AK) så är SE ute på gatan med kanske 30, högst 60 sekunder till godo, och har snabbt identifierat OP. Det är nu en 60 meter kvar till korsningen.
Frågan är: Varför har han en laddad och långpipig revolver i höger ficka när han kliver ut på gatan? Han kan väl knappast ha hunnit med att plocka fram den från någon väska medan han gick ikapp?
Jo, jag googlade på vapenfodral till revolver och de har ju dragkedjor. Ett sådant är antagligen lättare att stoppa ner i till exempel vänster jackficka, än en otymplig och rektangulär handledsväska.
GM började plocka med väskan / fodralet först efter att han kom upp på åsen. Han kunde då inte veta att YN med sällskap skulle svänga runt hörnet ... Notabelt är att GM inte tycks ha brytt sig om att han blev sedd av LP, eller YN heller, han ville av allt att döma bara inte bli trängd.
Ett antal poliser tycks ha ägnat flera veckor åt SE, PH gjorde utredningar och PM ända fram till ett år efter mordet, KP höll väl på i tre år och ägnade inte TP tolv år åt efterforskningar? Vad har man hittat?
En sked, som det heter i Monty Python-filmen?
Har man ens bemödat sig om att ta reda på vilken modell av väska som Skandiamannen hade, och om det går att få ner ett långpipigt vapen däri, utan att det putar som i en hårdrocksbyxa på 80-talet?
Har man ens kollat upp vilka vapenfodral med dragkedja som det fanns att tillgå under samma tid?
P.S. Fanns det inte vittnen som fick betydligt fler spaltmeter än Skandiamannen dagarna efter mordet?
Ja, du har verkligen full koll. Eller är uppblåst som en Jan Guillou efter senaste irrfärden i vinkällaren.
Vad värre är, för din del, är att de vittnesmål som finns och de personer som kände SE (utom möjligen PH) alla pekar åt samma håll:
Det är svårt att passa in en klampande elefant i en porslinskopp.
Ok. Låt säga att efter utstämplingen kl. 23:19, och samtalet med väktarna som enligt dem varade i "ett par minuter" (HO) och "en stund" (AK) så är SE ute på gatan med kanske 30, högst 60 sekunder till godo, och har snabbt identifierat OP. Det är nu en 60 meter kvar till korsningen.
Frågan är: Varför har han en laddad och långpipig revolver i höger ficka när han kliver ut på gatan? Han kan väl knappast ha hunnit med att plocka fram den från någon väska medan han gick ikapp?
Jo, jag googlade på vapenfodral till revolver och de har ju dragkedjor. Ett sådant är antagligen lättare att stoppa ner i till exempel vänster jackficka, än en otymplig och rektangulär handledsväska.
GM började plocka med väskan / fodralet först efter att han kom upp på åsen. Han kunde då inte veta att YN med sällskap skulle svänga runt hörnet ... Notabelt är att GM inte tycks ha brytt sig om att han blev sedd av LP, eller YN heller, han ville av allt att döma bara inte bli trängd.
Ett antal poliser tycks ha ägnat flera veckor åt SE, PH gjorde utredningar och PM ända fram till ett år efter mordet, KP höll väl på i tre år och ägnade inte TP tolv år åt efterforskningar? Vad har man hittat?
En sked, som det heter i Monty Python-filmen?
Har man ens bemödat sig om att ta reda på vilken modell av väska som Skandiamannen hade, och om det går att få ner ett långpipigt vapen däri, utan att det putar som i en hårdrocksbyxa på 80-talet?
Har man ens kollat upp vilka vapenfodral med dragkedja som det fanns att tillgå under samma tid?
P.S. Fanns det inte vittnen som fick betydligt fler spaltmeter än Skandiamannen dagarna efter mordet?
Jag förstår inte varför du tar det så personligt när man utmålar SE som GM? Är det en släkting till dig eller något liknande?
Du ignorerar ju liksom helt och hållet saker som man inte kan bortse ifrån, som utmålar SE som förövaren och greppar tag vid saker som kan rentvå honom. Det är inte riktigt så det fungerar.
Man tar ju alla små delar och fraktioner av allt för att ha något att gå på. Antingen klarnar bilden eller så gör den det inte.
Problemet man möts av här är att bara för att bilden inte klarnar, betyder det inte att den personen är oskyldig, liksom motsatsen.
"Utan ett rimligt scenario"?
Det finns ett väldigt rimligt scenario. Är du insatt och intresserad av OP-utredningen så bör du veta detta. Bara för att det inte är rimligt för dig, betyder det inte att det är orimligt för alla. Du har redan bestämt dig för något annat och när du väl gjort det kommer ingenting få dig att ändra dig. Det är rätt meningslöst att diskutera med såna som dig.
Hade SE blivit gripen under mordnatten med mordvapnet hade du väl gapat KONSPIRATION!
"Det är svårt att passa in en klampande elefant i en porslinskopp".
Ja, om du vill få folk att tro att du är en klampande elefant. Människor är extremt dömande och drar egna slutsatser, får egna uppfattningar. Därav ogillar och gillar vi vissa människor. Någon du gillar, gillar inte jag etc. Den uppfattning du fått har inte jag fått.
Det finns föräldrar, syskon och vänner som än idag kämpar för "orättvist" dömda mördare, trots att DNA finns, trots att det är ett open and shut. Vad är din poäng?
Ja, utstämplingen skedde 23.19 men även där ljög SE.
SE ringde även befälet för att bekräfta sin utstämpling för att "polisen har bett om den". Han ringde inte en eller två gånger utan tre.
Enligt ena vakten varade det "några minuter" och enligt den andra "en kort stund".
Har du jobbat som väktare eller något åt det hållet? Det har jag. Är det något som ryker först så är det tidsuppfattningen, det vill jag lova, och det kan kollegor och de flesta väktare vittna om, särskilt om du arbetar på ett stationärt objekt med samma rutiner dag ut och dag in.
PH mätte upp sträckan på egen hand och "drog fötterna" efter sig och kom inte fram till samma slutsats som du. Där hade han iallafall 1.30 på sig. Men vi säger en minut. Det är väl inte omöjligt?
SE kommer ut från Skandia, möter makarna Palme och får en andra chans efter sin miss tidigare under kvällen. Han vänder och går efter, får syn på AB som står där stupfull, säger något till Olof, som går vidare, SE skjuter två skott. Står kvar, lite förvirrad och springer sedan.
Proffsteorin går inte heller ihop här, eftersom ett proffs inte hade stått kvar, och ett proffs hade vetat exakt vart han skulle. Detta proffs ska också haft en jävla tur för att veta makarna Palmes förehavanden den kvällen. Skulle han haft back up isåfall? En van som väntade vid DBG?
Ett proffs knäpper Palme, rör sig ur området direkt i samma svep som han gör sig av med, eller gömmer revolvern. Har svårt att se ett proffs använda en registrerad revolver eller vapen och sedan gå med det på sig vid risk för eventuellt gripande med mordvapen. Bättre att ha ett rent vapen och släppa det.
Det man funderar över är den öppna dörren från Skandia 22.35 - 23.22. Kan SE ha gått ut bort mot Grand för att knäppa Palme (om han såg han tidigare när han var ute och åt middag)? Modet svek eller så såg han någon som kunde identifiera honom.
Han går tillbaka, tar hissen upp och stämplar ut. Växlar några ord med vakterna och går ut och möter makarna. Han har revolvern på sig eftersom han hade den med sig och skulle använda den vid Grand.
Vapenfodral är något specifikt för varje vapen, om det är en 9mm eller snub t.ex. Ingen, som går runt med ett vapen, har ett vapenfodral med sig. Ingen. Du kanske har ett hölster, eller om du är en tok som ska knäppa en statsminister, en ficka. Det är inget ologiskt överhuvudtaget.
Beroende på vart han fick vapnet - köpte han ens ett hölster? Stal han vapnet? Köpte han det svart?
Nej, att lägga ner en revolver i en rockficka är inga konstigheter. Du kan gå till närmaste vapenbutik och testa
GM började plocka med väskan / fodralet först efter att han kom upp på åsen. Han kunde då inte veta att YN med sällskap skulle svänga runt hörnet ... Notabelt är att GM inte tycks ha brytt sig om att han blev sedd av LP, eller YN heller, han ville av allt att döma bara inte bli trängd.
Ja, exakt. Detta tyder ju på att en orutinerad person gjort det på impuls och tillfälle. Ett proffs hade släppt revolver eller lagt den i svepet. Ett proffs hade vetat att eventuella vittnen kan dyka upp på vägen en fredagkväll. Det här scenariot pekar ju snarare mot SE som GM. Han är full av känslor, förvirring, adrenalinet pumpar, händerna skakar och han vill därifrån.
Jag tror inte SE hade så mycket tankar på just vittnen på vägen - han ville bara därifrån.
Ett antal poliser tycks ha ägnat flera veckor åt SE, PH gjorde utredningar och PM ända fram till ett år efter mordet, KP höll väl på i tre år och ägnade inte TP tolv år åt efterforskningar? Vad har man hittat?
PH skrev ett PM om SE. De skulle även göras interna undersökningar av hans utrymme på Skandia men då polisen hade ett svalt intresse så blev det aldrig gjort. Du kan googla på PM:et.
PKK-spåret hände. HH var så förbannat jävla självupptagen med politiska kontakter att han inte brydde sig om den "ensamma gärningsmannen"-teorin, särskilt efter fiaskot med 33-åringen. De var fokus på "de", en konspiration, en större grupp. Det är vanligt att polisen får tunnelseende för vissa spår eller misstänkta.
Kolla även hur Fors arbetade för att förringa SE som gärningsman. Det är horribelt polisarbete och ligger politik bakom, såklart.

Snarare verkar det konstigt att tro att - som vissa -att man inte förlorar kunskap eller skicklighet när man slutar hålla på med en sak.