2021-11-16, 09:40
  #25069
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dioll99
Om nu "resten som presenteras följande månader är hjärnans
tillverkade egna bilder", kan du då nämna alla fel LP har? Hennes vittnesmål är ju väldigt utförligt och detaljerat. Vi känner ju till CPs signalement, det är lätt att jämföra LP:s signalement av mördaren med det av mannen hon sedermera pekade ut. Rimligen borde ju LP:s signalement innehålla en lång rad av felaktigheter i så fall.


Har du träffar Christer Petterson?
Det har jag.
Jag skulle aldrig beskriva honom som någon med kort hals eller kompakt eller rundlagt byggd. Stirrig blick, ja definitivt - men det är tveksamt om någon kunde avgöra det flera meter bort i en mörk gränd.
Keps med uppfällda öronlappar, stålbågade glasögon lång rock eller handledsväska är inget som ens kan nämnas i samma andetag som Krille - han klädde sig inte så. Har bar täckjacka eller skinnjacka, jeans, barhuvad och såg vintertid frusen ut, så där som många missbrukare utanför systemet ofta gör. Dessutom hade han ofta mustasch.

Den ende man med runt ansikte, keps, lång rock och handledsväska som bevisligen fanns inom några tiotal meters radie på mordplatsen är Engström.

Hur man än vrider på det - med Engström som skytt får väldigt mycket sin förklaring. Bitarna faller på plats.
Citera
2021-11-16, 09:42
  #25070
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Många människor är helt usla skyttar och det är inte lätt att träffa med en revolver eller pistol. Som du påpekar är det dock i det här fallet lätt att träffa eftersom avståndet är ca. 0 meter. Jag skulle tro att de flesta dödsskjutningar med pistol sker på extremt korta avstånd.

Själv gjorde jag lumpen för lite över 30 år sedan och har glömt det mesta av hur siktena fungerade - jag skulle helt klart behöva åtminstone en dag på en skjutbana för att komma ihåg. Förvrigt var jag en usel skytt redan då Och jo, som infanterist sköts det en oherrans massa.


För att tävla i skytte så måste du träna..
Även om du var en ursuel skytt så kan du träffa någon på 1-2 meter som står framför dig.
Bra försök dock av dig ..
Citera
2021-11-16, 09:44
  #25071
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Om flera vittnen beskriver en springstil och ett sätt att röra sig som inte stämmer in på SE, så är det förstås relevant. Men dina skrattande advokater (åklagare?) ska alltså försöka fälla en person utan rimligt scenario, utan vapen och ammunition, utan motiv och utan DNA-bevisning?

Ja, du har verkligen full koll. Eller är uppblåst som en Jan Guillou efter senaste irrfärden i vinkällaren.

Vad värre är, för din del, är att de vittnesmål som finns och de personer som kände SE (utom möjligen PH) alla pekar åt samma håll:

Det är svårt att passa in en klampande elefant i en porslinskopp.

Ok. Låt säga att efter utstämplingen kl. 23:19, och samtalet med väktarna som enligt dem varade i "ett par minuter" (HO) och "en stund" (AK) så är SE ute på gatan med kanske 30, högst 60 sekunder till godo, och har snabbt identifierat OP. Det är nu en 60 meter kvar till korsningen.

Frågan är: Varför har han en laddad och långpipig revolver i höger ficka när han kliver ut på gatan? Han kan väl knappast ha hunnit med att plocka fram den från någon väska medan han gick ikapp?

Jo, jag googlade på vapenfodral till revolver och de har ju dragkedjor. Ett sådant är antagligen lättare att stoppa ner i till exempel vänster jackficka, än en otymplig och rektangulär handledsväska.

GM började plocka med väskan / fodralet först efter att han kom upp på åsen. Han kunde då inte veta att YN med sällskap skulle svänga runt hörnet ... Notabelt är att GM inte tycks ha brytt sig om att han blev sedd av LP, eller YN heller, han ville av allt att döma bara inte bli trängd.

Ett antal poliser tycks ha ägnat flera veckor åt SE, PH gjorde utredningar och PM ända fram till ett år efter mordet, KP höll väl på i tre år och ägnade inte TP tolv år åt efterforskningar? Anér och "Proletären" lade in sina cents. Vad har man hittat?

En sked, som det heter i Monty Python-filmen?

Har man ens bemödat sig om att ta reda på vilken modell av väska som Skandiamannen hade, och om det går att få ner ett långpipigt vapen däri, utan att det putar som i en hårdrocksbyxa på 80-talet?

Har man ens kollat upp vilka vapenfodral med dragkedja som det fanns att tillgå under samma tid?

P.S. Fanns det inte vittnen som fick betydligt fler spaltmeter än Skandiamannen dagarna efter mordet?
"Har man ens bemödat sig om att ta reda på vilken modell av väska som Skandiamannen hade, och om det går att få ner ett långpipigt vapen däri, utan att det putar som i en hårdrocksbyxa på 80-talet?"

SE hade uppenbarligen något problem med väskan och det han försökte få ner i den. Kanske var det de stålbågade glasögonen som immat igen i uppförsbacken på grund av ansträngningen eller så var det ett vapen. Kanske var det därför han sa i sista intervjun att han "... personligen skulle använt ett smidigare vapen". Det uttalandet röjer att han verkade ha viss kunskap om revolvrar.
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-11-16 kl. 09:46.
Citera
2021-11-16, 09:44
  #25072
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dioll99
Om nu "resten som presenteras följande månader är hjärnans
tillverkade egna bilder", kan du då nämna alla fel LP har? Hennes vittnesmål är ju väldigt utförligt och detaljerat. Vi känner ju till CPs signalement, det är lätt att jämföra LP:s signalement av mördaren med det av mannen hon sedermera pekade ut. Rimligen borde ju LP:s signalement innehålla en lång rad av felaktigheter i så fall.


Vi vet ju hur det kommer sig att LP pekade ut C.P
Citera
2021-11-16, 09:57
  #25073
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad är det en skytt kan glömma och som gör att han inte kan avlossa ett vapen efter 26 år menar du?

Jag köper inte argumentet.

Hur siktet fungerar - jag kommer då inte ihåg hur det fungerar på en kpist, ak4, kulspruta eller granatgevär.
Citera
2021-11-16, 10:00
  #25074
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
För att tävla i skytte så måste du träna..
Även om du var en ursuel skytt så kan du träffa någon på 1-2 meter som står framför dig.
Bra försök dock av dig ..

Ja, det var just det jag skrev. de flesta som skjuts till döds skjuts på mycket nära avstånd.

Poängen med Engströms skyttevana är att det inte verkar gå att visa att han var väldigt intresserad. Han tävlade alltså 11 gånger under 50-talet när han också jobbade med arméprylar.
Citera
2021-11-16, 10:03
  #25075
Medlem
Mördaren sprang enligt vittnen upp för trapporna till Malmskillnadsgatan.
Klockan var då 23:21
Klockan 23:40 återvänder SE till Skandia
Varför återvänder han till Skandia?
Hur återvänder han till Skandia?
Vilken väg tog han tillbaka till Skandia från Malmskillnadsgatan/David Bagares gata?
Mötte han någon på vägen?
Finns det några vittnen som såg honom eller någon annan på den vägen?
Varför avviker han inte från mordplatsen?
Varför skulle en mördare återvända till i närheten av mordplatsen när han redan klarat sig undan?
Det mest logiska och naturliga är att fly brottsplatsen.
Om SE var mördaren och skjutit Palme och helt enkelt åkt hem istället för att återvända till Skandia och berätta om mordet skulle ingen misstänks honom och spåret med Skandiamannen varit totalt okänt.
Det finns inga vittnen som sett honom.
Det finns inga vittnen som kan peka ut honom.
I stället så återvänder han till Skandia och berättar om mordet och dagen efter kontaktar han tidningarna.
Det tyder mer på att han tar tillfället i akt att för en gångs skull bli någon, någon respekterad typ form av hjälte.
15 minutes of fame är ett välkänt begrepp.
Han hamnade nog av misstag i utkanten av mordet och såg något och passade på att skapa sin egen berättelse.

Var hittar vi då mördaren i stället?
Förmodligen i någon i kretsarna runt basebollsligan/polisen/WT männen.
Alla dom fel och underliga beteenden hos poliserna som kan knytas till skytteklubben ägnade sig åt den kvällen är starkare indicier än dom som pekade ut Skandiamannen.
Att Skandiamannen eller Christer Pettersson eller någon annan ensam galning skulle vara gärningsmannen är både dom skyldiga och myndigheternas drömscenario.
Myndigheterna vill inte utreda polisspåret, det är alldeles för känsligt, oavsett om dom var delaktiga eller inte.
Citera
2021-11-16, 10:19
  #25076
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ja, det var just det jag skrev. de flesta som skjuts till döds skjuts på mycket nära avstånd.

Poängen med Engströms skyttevana är att det inte verkar gå att visa att han var väldigt intresserad. Han tävlade alltså 11 gånger under 50-talet när han också jobbade med arméprylar.


Då vet du redan hur man använder ett vapen.
Tävlat 11 ggr ja då har man tränat innan man gått till tävlingen.
Citera
2021-11-16, 10:21
  #25077
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghrister.Clenning
Mördaren sprang enligt vittnen upp för trapporna till Malmskillnadsgatan.
Klockan var då 23:21
Klockan 23:40 återvänder SE till Skandia
Varför återvänder han till Skandia?
Hur återvänder han till Skandia?
Vilken väg tog han tillbaka till Skandia från Malmskillnadsgatan/David Bagares gata?
Mötte han någon på vägen?
Finns det några vittnen som såg honom eller någon annan på den vägen?
Varför avviker han inte från mordplatsen?
Varför skulle en mördare återvända till i närheten av mordplatsen när han redan klarat sig undan?
Det mest logiska och naturliga är att fly brottsplatsen.
Om SE var mördaren och skjutit Palme och helt enkelt åkt hem istället för att återvända till Skandia och berätta om mordet skulle ingen misstänks honom och spåret med Skandiamannen varit totalt okänt.
Det finns inga vittnen som sett honom.
Det finns inga vittnen som kan peka ut honom.
I stället så återvänder han till Skandia och berättar om mordet och dagen efter kontaktar han tidningarna.
Det tyder mer på att han tar tillfället i akt att för en gångs skull bli någon, någon respekterad typ form av hjälte.
15 minutes of fame är ett välkänt begrepp.
Han hamnade nog av misstag i utkanten av mordet och såg något och passade på att skapa sin egen berättelse.

Var hittar vi då mördaren i stället?
Förmodligen i någon i kretsarna runt basebollsligan/polisen/WT männen.
Alla dom fel och underliga beteenden hos poliserna som kan knytas till skytteklubben ägnade sig åt den kvällen är starkare indicier än dom som pekade ut Skandiamannen.
Att Skandiamannen eller Christer Pettersson eller någon annan ensam galning skulle vara gärningsmannen är både dom skyldiga och myndigheternas drömscenario.
Myndigheterna vill inte utreda polisspåret, det är alldeles för känsligt, oavsett om dom var delaktiga eller inte.

Precis. Han hade aldrig återvänt till Skandia om han var GM.

Han säger saker om sin egen insats som inte stämmer men det kan bero på att han vill bli hjälteförklarad. Han hade ett stort behov av att bli hjälteförklarad, exempelvis när han försökte rädda skolan i Täby.

Vittnen säger:
Proffsjobb, en ren avrättning.
Stickad mössa (typ Jack Nicholson)
Smidig löpstil med "älgkliv"
Mördaren har väntat in paret LOP vid Dekorima
Skottet är satt så att det ska kunna ta sig bakom en skyddsväst (= proffsjobb).
För säkerhets skull har GM använt ammunition som kan ta sig igenom skyddsväst om GM inte lyckas komma nära (= planering).

Hur mycket av detta pekar åt SE som GM?
Inte mycket...
Citera
2021-11-16, 10:22
  #25078
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Då vet du redan hur man använder ett vapen.
Tävlat 11 ggr ja då har man tränat innan man gått till tävlingen.

Jo, på femtiotalet.
Citera
2021-11-16, 10:27
  #25079
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghrister.Clenning
Mördaren sprang enligt vittnen upp för trapporna till Malmskillnadsgatan.
Klockan var då 23:21
Klockan 23:40 återvänder SE till Skandia
Varför återvänder han till Skandia?
Hur återvänder han till Skandia?
Vilken väg tog han tillbaka till Skandia från Malmskillnadsgatan/David Bagares gata?
Mötte han någon på vägen?
Finns det några vittnen som såg honom eller någon annan på den vägen?
Varför avviker han inte från mordplatsen?
Varför skulle en mördare återvända till i närheten av mordplatsen när han redan klarat sig undan?
Det mest logiska och naturliga är att fly brottsplatsen.
Om SE var mördaren och skjutit Palme och helt enkelt åkt hem istället för att återvända till Skandia och berätta om mordet skulle ingen misstänks honom och spåret med Skandiamannen varit totalt okänt.
Det finns inga vittnen som sett honom.
Det finns inga vittnen som kan peka ut honom.
I stället så återvänder han till Skandia och berättar om mordet och dagen efter kontaktar han tidningarna.
Det tyder mer på att han tar tillfället i akt att för en gångs skull bli någon, någon respekterad typ form av hjälte.
15 minutes of fame är ett välkänt begrepp.
Han hamnade nog av misstag i utkanten av mordet och såg något och passade på att skapa sin egen berättelse.

Var hittar vi då mördaren i stället?
Förmodligen i någon i kretsarna runt basebollsligan/polisen/WT männen.
Alla dom fel och underliga beteenden hos poliserna som kan knytas till skytteklubben ägnade sig åt den kvällen är starkare indicier än dom som pekade ut Skandiamannen.
Att Skandiamannen eller Christer Pettersson eller någon annan ensam galning skulle vara gärningsmannen är både dom skyldiga och myndigheternas drömscenario.
Myndigheterna vill inte utreda polisspåret, det är alldeles för känsligt, oavsett om dom var delaktiga eller inte.


Du hittar mördaren hos SE.
Varför ljuger han att han var först på plats? Varför ljuger han att han hjälpte Palme
Varför ljuger han att han sprang efter poliserna
Varför ljuger han att han försökte prata med en polis på plats med blev avvisad.
Varför ljuger han att han pratat med LP o tyck att hon var sansad o behärskad när andra säger att hon INTE var det.
Varför kontaktar han tidningen dagen efter? Jo för att på så sätt se till att få lite frirum. Nu kan han säga att man känt igen honom tack vare tidningen.

Enkelt denne man är den mest troliga mördaren.
Inga basebollsligan/polisen/WT männen/Nassar/PKK osv sov

Helt rätt av KP att lägga ner detta nu då SE är död. Hade man tagit in honom och pressat lite hade han förmodligen erkänt rätt snabbt.
Obs detta är min personliga åsikt.
Citera
2021-11-16, 10:28
  #25080
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Precis. Han hade aldrig återvänt till Skandia om han var GM.

Han säger saker om sin egen insats som inte stämmer men det kan bero på att han vill bli hjälteförklarad. Han hade ett stort behov av att bli hjälteförklarad, exempelvis när han försökte rädda skolan i Täby.

Vittnen säger:
Proffsjobb, en ren avrättning.
Stickad mössa (typ Jack Nicholson)
Smidig löpstil med "älgkliv"
Mördaren har väntat in paret LOP vid Dekorima
Skottet är satt så att det ska kunna ta sig bakom en skyddsväst (= proffsjobb).
För säkerhets skull har GM använt ammunition som kan ta sig igenom skyddsväst om GM inte lyckas komma nära (= planering).

Hur mycket av detta pekar åt SE som GM?
Inte mycket...


Smidig löpstil hade han väll aldrig. Proffsjobb? Han missar ju LP som står 20 cm brevid Palme.
Hur kan du veta att mördaren för säkerhets skull ammunition som kan ta sig igenom skyddsväst???
Hur mördaren tänkte vet ingen. Själv tycker jag det är logiskt av SE att ta sig tillbaka till kontoret. Det är ju det han kände igen mitt i all panik.
__________________
Senast redigerad av El-Strutso 2021-11-16 kl. 10:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in