2021-05-03, 13:55
Medlem
welcometorealitys avatar
20 km för fort gäller vid 30 skylt, du behöver inte oroa dig nu.
Citera
2021-05-03, 14:20
Medlem
tegelpanna123s avatar
Det är Transportstyrelsen som har hand om det du frågar. Man kan bara gissa. Din första grej blev du ju av med körkortet på. Det kan säkert ligga dig i fatet vid en genomgång(du kan ju aldrig hävda att du aldrig orsakar olyckor).

Jag tippar på att det är lugnt för dig nu. En 42 på 30 igen så börjar det gunga tror jag.
Citera
2021-06-16, 13:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
20 km för fort gäller vid 30 skylt, du behöver inte oroa dig nu.

Det beror på hur det blir i fortsättningen.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/extra-satsning-pa-hastighetskontroller
Citera
2021-06-16, 14:27
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det beror på hur det blir i fortsättningen.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/extra-satsning-pa-hastighetskontroller

Tack att du varnade, jag ska snart hem från jobbet och ska vara vaksam över hastigheterna, jag tänkte att man kanske hinner se lite av Ryssland mot Finland hehe.
Citera
2021-11-16, 06:26
Medlem
Blev av med körkortet i 2 månader ett tag sedan, men det börjar närma sig då jag får tillbaka det. Vad jag förstått så är de hårdare i bedömningen inom en 2-årsperiod framåt. Betyder det att man kan torska kortet igen, även vid en mildare hastighetsöverträdelse, säg 90 på en 70-sträcka? Eller är det fortfarande 31 km/h som gäller? Naturligtvis har jag lärt mig en läxa och ska ge fan I att köra fort. Utan jag är mer nyfiken på vad som gäller i min situation.
Citera
2021-11-16, 17:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Orman
Blev av med körkortet i 2 månader ett tag sedan, men det börjar närma sig då jag får tillbaka det. Vad jag förstått så är de hårdare i bedömningen inom en 2-årsperiod framåt. Betyder det att man kan torska kortet igen, även vid en mildare hastighetsöverträdelse, säg 90 på en 70-sträcka? Eller är det fortfarande 31 km/h som gäller? Naturligtvis har jag lärt mig en läxa och ska ge fan I att köra fort. Utan jag är mer nyfiken på vad som gäller i min situation.

mig veterligen gäller fortfarande 31+ men åker du dit på flera mindre fortkörningar kan polisen skriva till transportstyrelsen och hävda du är olämplig så då ryker kortet
Citera
2021-11-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
mig veterligen gäller fortfarande 31+ men åker du dit på flera mindre fortkörningar kan polisen skriva till transportstyrelsen och hävda du är olämplig så då ryker kortet

Okej, det känns ju lite tryggare. Men nu när jag tänker efter, gäller inte detsamma för någon som aldrig vart av med kortet innan? D.v.s. om man gör sig skyldig till flera mindre fortkörningar inom en tvåårsperiod, så kan detta leda till återkallat körkort?
Senast redigerad av Orman 2021-11-16 kl. 20:45.
Citera
2021-11-17, 11:11
Medlem
Verkar otroligt ovanligt med poliskontroller.
Jag kör som någon slags medelsvensson, ca 1500 mil per år. Har haft körkort i 22 år och har bara blivit stoppad för kontroll 2 ggr under dom åren.

Första gången var med nytaget körkort, alltså 22 år sedan. Andra gången var för typ 4 år sedan.

Hade jag varit ung idag och utan körkort så hade man ju funderat på om det kanske vore värt att skippa betala för körkortet och bara köra. Blir man stoppad 1 gång på 22 år och får betala böter så är det lätt värt det.

Med det sagt så skulle jag aldrig rekommendera någon att göra det, Man bör så klart ta körkort, men min poäng är att bor man inte i storstäderna och kör en laglig och modern bil så lär man klara sig livet ut med några få böter.
Citera
2021-11-17, 17:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Orman
Okej, det känns ju lite tryggare. Men nu när jag tänker efter, gäller inte detsamma för någon som aldrig vart av med kortet innan? D.v.s. om man gör sig skyldig till flera mindre fortkörningar inom en tvåårsperiod, så kan detta leda till återkallat körkort?

beror nog helt och hållet på hur grova fortkörningarna är. men garanterat kör man onykter eller på annat sätt visar man är väldigt opålitlig så kommer polisen garanterat skriva till transportstyrelsen
Citera
2021-11-17, 18:13
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Honda Blackbird i höjd med Halmstad för några år sedan. Ca 250 km/h i kappkörning med en Audi V10 blev runt 4000:- i böter och körkortet återkallat i tre månader. Hayabusan har rullat betydligt fortare men utan böter som tur är.
Citera
2021-12-31, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Vidare till de brott som går till åklagare då. Anges här inget annat anger siffrorna efter brottet antalet dagsböter man får. Dessa beräknas på ens egen inkomst, och går egentligen inte att förutsäga såhär i förhand, annat än att man kan räkna mycket grovt på det.

Olovlig körning

Olovlig körning 30
Tillåtande av olovlig körning 30
Ej behörighet för tillkopplat släp 900kr

Rattfylleri (anges i promille / mg/liter)

0,2-0,49 / 0,10-0,24 40
0,5-0,59 / 0,25-0,29 60
0,6-0,69 / 0,3-0,34 80
0,7-0,79 / 0,35-0,39 100
0,8-0,89 / 0,4-0,44 120
0,9-1,0 / 0,45-0,5 150

Vårdslöshet i trafik/rödljuskörning som kunnat medföra eller har medfört en trafikfarlig situation 40

Körkortsingripande
Till att börja med: Polisen kan ta hand om ditt körkort på plats om brottet är tillräckligt grovt (och du får då köra i 48 timmar), men i dessa fall kommer alltid länsstyrelsen att göra en utredning för att ta beslut om huruvida kortet skall fortsätta vara återkallat eller ej.
Det definitiva beslutet ligger alltså inte hos den enskilde polisen, utan det kommer senare.
Om du åker fast för ett trafikbrott kommer en rapport att gå till länsstyrelsen som agerar utefter det. Är det sen läge för körkortsingripande kommer du att få reda på det, och i direkt anslutning till det få möjlighet att göra ett yttrande. Som t.ex. om förmildrande omständigheter, ditt behov av körkort inom jobbet osv. Det är ganska viktigt för utslaget hur den här är utformad, så det kan vara läge att ta hjälp av någon som är kunnig inom området för att det ska ha så stor effekt som möjligt.
Nedan kommer lite olika siffror för om ev. körkortsingripande kan vara aktuellt, och i sådana fall hur lång en sådan körkortsåterkallelse normalt blir (det här kan variera beroende på den specifika situationen samt det yttrande man får göra om länsstyrelsen gör en utredning. Kan bli mer, kan bli mindre)
Varningen som man får i de lägre regionerna här kan dock bli en återkallelse om man har en varning sen förut eller inom en tvåårsperiod hade körkortet återkallat

Vid fortkörning kan man generellt säga att om man kör mellan 15 och 20km/h för fort kan en varning vara aktuellt ifrån Länsstyrelsen, och efter det så stegar återkallelsetiden normalt sett från 2 månader och uppåt, dock som mest upp till 8 månader.

Vid rattfylleri så är det ungefär samma. Från 0,2-0,3 promille så är påföljden varning-2 månaders återkallelse. Normalt sett är det dock varning som gäller, och efter det (0,31-1 promille) ökar det från 2 månader upp till 12 månader.
Vid grovt rattfylleri (1 promille och uppåt) är det dock som minst 12 månaders återkallelsetid, med en övre gräns på 24 månader. Efter den återkallelsetiden måste man dock på nytt ansöka om körkortstillstånd, och det är nu det kan börja bli lite knivigt. Länsstyrelsen godkänner det inte rätt upp och ner, utan det krävs att man visar att man är alkoholfri med leverprover och lite besök hos soc.

Mycket text, men jag hoppas att det är till någon hjälp iaf. Är det något ni anser inte stämmer eller behöver tas bort/läggas till/ändras så hojta till så får väl det ordnas. Var nog inte helt klar i huvudet när den här blev färdigställd, så jag säger inte att den är helt felfri
Länsstyrelsen och länsrätten hade hand om samtliga ärenden som gäller körkort fram till 1 juli 2010 då Transportstyrelsen övertog samtliga ärenden som gäller körkortsfrågor, och den enhet som heter allmänna ombudet för körkortsfrågor som tidigare fanns hos länsrätten och länsstyrelsen återfinns nu för tiden hos Transportstyrelsens kontor i Örebro.
Allmänna ombudet för körkortsfrågor såg alltid till att behandla inskrivelser som har med körkort att göra det kunde handla om att polisen har vid minst 2 tillfällen omhändertagit en och samma person vid 2 tillfällen under 2-års tid med stöd av LOB och i de flesta fallen så beslöt man att vidta åtgärdr genom att dra in körkortet i minst 8 månader eller mer, och om personen vill ha tillbaka körkortet
så fick personen först gå med på att lämna minst 2 rör blod för att försäkra sig om att den vederbörande inte har problem med alkoholmissbruk .

Sen vet man att våldsbrott kan även påverka innehav av körkort och om Transportstyrelsen får in rapport från polisen om att en körkortsinnehavare har gjort sig skyldig till misshandel och grovt olaga hot så kunde det leda till körkortsingripande ,och likadant om Allmänna ombudet för körkortfrågor får in skrivelse från polisen och skolledning om att en elev i 18-års åldern har via mejl på internet framfört bombhot mot den skola som eleven själv går på samt att eleven dessutom har hotat en annan elev med våld så resulterade det i att den 18-årige eleven blev av med sitt körkort och fick de spärrat i minst 1 år .
Citera
2022-01-15, 18:14
Medlem
Körde 160km/h på motorvägen(110km/h) idag, blev stannad av en civilbil när jag skulle svänga av sen, de var schyssta och skrev att jag åkte i 140km/h i systemet så jag fick behålla körkortet. De nämnde någonting om att transportstyrelsen/trafikverket skulle göra ett beslut om mitt körkort, tror ni jag får behålla det? Tidigare ostraffad, aldrig fått en fortkörningsböter tidigare, haft kortet i 4 år ca, det handlar alltså om en fortkörning på 30km/h, 110-140.

De åkte efter mig och tog mig därmed inte med laser, men sa att de uppmätte 160km/h i bilen innan de kom ikapp och dumt nog erkände jag lite halvt på plats, jag sa någonting i stil med "Jasså? Jo, det var lite högt kanske"
Senast redigerad av shiyoma 2022-01-15 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in