2021-11-15, 23:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vittnet som såg skottlossningen jämsides, AD, erfor dock ett långpipigt vapen.

När var det Skandiamannen deltog i dessa 11 skyttetävlingar då? Vilket årtusende?

Form är garanterat en färskvara, inte minst runt femtio fyllda.

Att göra en lista på alla som hanterat vapen i lumpen fram till 1986 skulle nog gjort ca 80% av alla män i Sverige till "möjliga" Palmemördare 1986. SE utmärker sig härvidlag på så sätt att han är den ende "osannolike mördaren" som felaktigt utpekats på dessa orimliga "grunder"!
Citera
2021-11-15, 23:52
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
SE:s beskrivning av Lars J kom väl först efter att Lars J hade framträtt i tidningarna:
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMcVpoc0xZQ2stdlE/view?resourcekey=0-Ue-v1yaKQDqAptZvQXOQgA

Nope, redan i första förhöret 860301 beskriver SE vittnet LJ på ett sätt som han inte borde kunna göra om han står ute vid mordplatsen och tittar ner mot tunnelgatan/luntmakargatan, en mycket besvärande omständighet för SE (scrolla nedåt):

https://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/stig-engstrom-forsta-forhor-fran.html?m=1
Citera
2021-11-15, 23:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Inte säkert att det gjorts av Engström. Det kanske bara var gjort så i den revolver han kommit över.

Jag skulle gissa att Engström sedan länge haft en revolver i sin ägo, hans egen hemlighet. Något som gjorde att han kände sig stark, oövervinnerlig. Han bodde många år utomlands som barn och ungdom, han var född i Bombay, hade bott i Calcutta. Där hade alla västerländska familjer vapen på den tiden.

Nils Linder påstår att SE var född i Calcutta i sin "sammanfattning". NL visste redan då att PHs PM där SE påstods vara född i Bombay, som TP baserade sin prisförnedrade bok på, var en ren fantasiprodukt baserad på den Åländska Völvans fria fantasier.

Jag tror att Nils Linder har rätt om Calcutta och att TP är ute och cyklar som vanligt.

Glöm Bombay!
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-16 kl. 00:45.
Citera
2021-11-16, 00:07
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nils Linder påstår att SE var född i Calcutta i sin "sammanfattning". NL visste redan då att PHs PM där SE påstods vara född i Bombay, som TP baserade sin prisförnedrade bok på, var en ren fantasiprodukt.

Jag tror att Nils Linder har rätt om Calcutta och att TP är ute och cyklar som vanligt.

Glöm Bombay!

Stig Engström var född 26 februari 1934 (fyllde 52 år två dagar före Palmemordet) i Bombay, Indien.
Hans sex år yngre bor Per (som fortfarande lever) föddes däremot i Calcutta.

Engströms far var anställd på Tändsticksbolaget ägt av Krüeger och flyttade med hustrun till Indien för att bygga upp företagets verksamhet. Familjen bodde i Indien i tjugo år.
Engströms mor, Ruth, blev 111 år och var vid sin död 2013 Sveriges äldsta invånare.
Senast redigerad av coli 2021-11-16 kl. 00:09.
Citera
2021-11-16, 00:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nope, redan i första förhöret 860301 beskriver SE vittnet LJ på ett sätt som han inte borde kunna göra om han står ute vid mordplatsen och tittar ner mot tunnelgatan/luntmakargatan, en mycket besvärande omständighet för SE (scrolla nedåt):

https://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/stig-engstrom-forsta-forhor-fran.html?m=1

Varför kallar du SEs spaningsuppslag i grövre brottsmål om "Iakttagelse om person" 1986-03-01 för ett förhör? SEs kontakt med polisen 1 mars var inget förhör. Det framgår tydligt av protokollet.

Det är direkt fånigt näst in till debilt att på TPs och Filters absoluta bottennivå kalla SEs protokollförda kontakt med polisen 1 mars för ett "förhör"!

"Spaningsuppslag i grövre brottsmål. Iakttagelse av person" skulle vara mer sanningsenligt. Det är grovt oärligt att som Filter och TP kalla detta "tips" från SE för ett "förhör". Protokollet återger vad SE sett och upplevt på platsen. Det är inget "förhör" 1986-03-01 med SE hur gärna TP än vill att det ska vara just det eller skriver det som en lögn i sin prisförnedrade bok!

Men att ljuga om detta förhållande är djupt inpräntat i TPs och Filters lögnaktiga DNA! Eller så är TP så inpiskad och bottenlöst obildad att han inte ens kan skilja på ett tips ("Spaningsuppslag") och ett förhör!

Inte ens efter 12 års arbete lyckas TP förstå skillnaden! Vi anar att kvalitén på TPs arbetet var därefter!
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-16 kl. 00:36.
Citera
2021-11-16, 00:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Stig Engström var född 26 februari 1934 (fyllde 52 år två dagar före Palmemordet) i Bombay, Indien.
Hans sex år yngre bor Per (som fortfarande lever) föddes däremot i Calcutta.

Engströms far var anställd på Tändsticksbolaget ägt av Krüeger och flyttade med hustrun till Indien för att bygga upp företagets verksamhet. Familjen bodde i Indien i tjugo år.
Engströms mor, Ruth, blev 111 år och var vid sin död 2013 Sveriges äldsta invånare.

SEs bror Per Lever? Är du helt säker på det? Varför skriver Nils Linder Calcutta som födelseort för SE i sitt dokument?

https://drive.google.com/file/d/1vqiWHuIHN3SfrUwb4vBKZhKEBTG7Ve3e/view

Notera att "dokumentet" blev diariefört "redan" 2017! bara 31 år efter MOP!
Citera
2021-11-16, 00:30
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Wikipedia har inte alltid helt rätt, men är onekligen ofta en bra källa för sammanfattade fakta.

De enda spår som gärningsmannen lämnade efter sig var två kulor av typen .357 Magnum från tillverkaren Winchester-Western. Den ena kulan återfanns på morgonen dagen efter mordet på Sveavägens västra sida (det vill säga på den motsatta sidan i förhållande till mordplatsen) och den andra återfanns ytterligare en dag senare vid lunchtid, på samma sida som mordplatsen.
Båda kulorna överensstämde med de blyfragment som hittades i paret Palmes kläder.

Det överlägset vanligaste vapnet som användes/används för dylik ammunition är från tillverkaren Smith & Wesson och därför har stora ansträngningar gjorts för att hitta just ett sådant vapen.
Dock finns det andra tillverkare av vapen med kaliber .357; till exempel Taurus, Colt, Ruger & Co. och Dan Wesson Firearms. Dessutom kan man inte helt säkert fastslå att kulorna från Sveavägen verkligen sköts med en .357-revolver.
SVT:s granskande program Striptease och reportern Lars Borgnäs visade i ett reportage från 1995 hur man med enkla medel kunde avfyra kulor avsedda för en .357 Magnum i en något klenare revolver med kaliber .38 special.Detta genom att flytta över kulan till en annan hylsa eller borra upp revolverns patronläge.”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mordet_p%C3%A5_Olof_Palme

Engström var helt klart skytteintresserad, hade deltagit i 11 loggade skyttetävlingar. En person med Engströms psyke, lite räddhågad, fysisk ingen kraftkarl, kanske just såg till att äga en revolver?
För att inte hustrun skulle upptäcka den hade han den lämpligen på kontoret.
Leif GWP visade upp en revolver med 15 cm pipa...
Citera
2021-11-16, 00:41
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag vill bara addera lite till samtalet som har florerat i denna tråd gällande möjligheterna för SE att bevittna vittnet LJ från mordplatsen. Jag bibehåller åsikten om att det är ytterst tveksamt.

Enligt förhöret befann LJ sig korsningen Luntmakargatan/Tunnelgatan.

De bilder som generellt har spridits från mordnatten anser jag inte påvisa det faktiska avståndet från mordplatsen till korsningen. Avståndet på de flesta bilder ser oerhört mycket kortare ut än i verkligheten.

Observera att jag är närmast en teknisk idiot och kan i princip inget alls om foto.
Bilden är tagen idag 14:25 och jag har inte använt någon typ av zoom eller filter.
Jag stod direkt bredvid minnesplakatet (vilket jag antar är den faktiska mordplatsen).

https://ibb.co/SmnjX51

Av en ren slump befinner sig faktiskt en man med blå täckjacka några meter ifrån korsningen. Nu är solen uppe och jag är extremt tveksam till att jag skulle kunna beskriva färgen på jackan, frisyren eller hade kunnat göra några bedömningar gällande ålder om det var natt. Även om jag fick viss assistans av ljus längre fram.
Längst ner på sidan Ann-Charlott Holmgrens vittnesuppgifter ser du bra bilder tagna från mordplatsen in mot gränden:
http://www.itdemokrati.nu/page36i.html

Jag å min sida har problem med vittnet Jeppson. Han säger att Palme hamnar i hans synfält när han faller framåt på marken och J ser även Lisbeth falla ner vid hans sida. Men han ser inte GM som ska ha rundat paret och ställt sig med ryggen mot Kungsgatan och tittat på paret medan han stoppade ner pistolen innanför rocken. Jeppson hör bara hans fotsteg i ett första skede.
Citera
2021-11-16, 03:50
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jaha. Har du också mailat spårvagnsmuséet?

Kan du länka ditt svar här i tråden, vilket du ljuger om att länkats flera gånger i tråden?

Tydligen mailade jag en arbetsskygg på museet.

Kan du som har tur när du inte ljuger länka tidtabellerna?

KP kunde bevisligen inte ens efter tre års "utredande/Ålandsvölveslickande" presentera dessa tidtabeller på sitt internationella "pressfiasko" 2020.06.10. Även den mest halvsovande och ointresserade tittaren uppfattade att tidtabellerna var viktiga för den "osannolika" pressträffen!

Det kan vara tågtidtabeller eller t-banan kanske?

Sådana har jag sett i tråden om man söker på tidtabell.
Citera
2021-11-16, 03:59
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Att han existerar i materialet är inte intressant i sig, han är påkommen med grova lögner om vad han har gjort under den aktuella tiden för mordet. Han har aldrig lagt Olof i framstupa sidoläge, har aldrig pratat med Lisbeth, inte sprungit efter några poliser, det är lögner rakt igenom och det i kombination med att han befann sig kring mordplatsen när skotten föll är intressant.

Han har också helt fel i sin beskrivning av Lisbeth Palmes tillstånd efter skotten, vilket kan vara för att han helt enkelt inte var där. Men han kan beskriva Jeppsson långt in i gränden.

Men man är inte en mördare bara för att man beter sig mystiskt och säger saker som enligt andra inte verkar stämma.

Enligt vissa som kände Engström var han ju lagd åt att fabulera och brodera ut berättelser, vilket kan förklara hans beteende efter mordet.
Citera
2021-11-16, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men man är inte en mördare bara för att man beter sig mystiskt och säger saker som enligt andra inte verkar stämma.

Enligt vissa som kände Engström var han ju lagd åt att fabulera och brodera ut berättelser, vilket kan förklara hans beteende efter mordet.

Nej man behöver inte vara mördare för man beter sig konstigt eller ljuger...

Men om man gör det på brottsplatsen o inte har alibi så kanske man har något att dölja o man blir misstänkt !

Det är väl där vi landat ?
Citera
2021-11-16, 04:21
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nej man behöver inte vara mördare för man beter sig konstigt eller ljuger...

Men om man gör det på brottsplatsen o inte har alibi så kanske man har något att dölja o man blir misstänkt !

Det är väl där vi landat ?

Inte för mig med tanke på vad Engströms vänner har sagt om hans läggning.

För att kunna bedöma hur det ligger till skulle vi behöva veta hur han annars var eftersom det kan vara så att det som ter sig märkligt för oss, är fullkomligt naturligt för Engström.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in