2021-11-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Eftersom du verkar ha otur när du tänker: Kan du utveckla hur det är mindre sannolikt att CA hade tillgång till ett möjligt mordvapen, då CA blivit fotograferat med ett möjligt mordvapen ute på Kaknäs vid tiden för mordet, vilket SE inte blivit!

Ett vapen som passar in i MOP och som CA hade licens på?

Okej inser nu att du bara blandat ihop motiv o vapen..

Lätt hänt
Citera
2021-11-15, 22:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Kan det varit så att du blandade ihop motiv o vapen..?

Fast då var det ju du som hade otur när du tänkte

När det gäller just SE som GM behövs ju inte ens ett vapen tydligen! Du är inte dum du! Enklast är väl att peka ut SE som GM vilket KP gjorde helt utan anknytning till mordvapen?

Rejält korkade människor känner sig tydligen bekvämare då! Men vad ska vi skeptiker göra?
Citera
2021-11-15, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag måste även understryka att folk lägger alldeles för stor vikt vid vittnesmålen.

I detta fall är de i princip värda skit. D e t är mörkt, kaotiskt, adrenalinet pumpar och de är en del rörelse direkt efter.

Fan, det är vanligt att vittnen tabbar sig när de ser något i dagsljus, än mer en februarikväll 1986.

Dels pressen på vittnena när de får veta att det är Palme. Man tvingar sig att minnas, flyttar lite småbitar så allt passar. Man upplever saker längre, kortare, tidsuppfattning kan bli skev etc.

Att folk ens använder argumentet att Stig Engström inte blivit utpekad av ett vittne är sinnessjukt dåligt.

Han stämmer in på GM-profil och han matchar beskrivningen.

Jag undrar också hur många som springer runt en kall natt och halkar omkring i släta skor och fumlar med en bögväska inte många använde.

Hade Stig verkligen sån otur att det var någon som passade in på hans beskrivning och dessutom hade en sån väska, sprang direkt efter mordet och fumla med väskan och något annat? I samma riktning GM sprang åt?

Snälla.

Först skriver du att vittnesmålen är betydelselösa.

Sedan att de stämmer in på SE.

Fin logik.
Citera
2021-11-15, 23:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Nu larvar du dig. Att den var svår att få tag i en period, berodde dels på att museet flyttade och hade allt nedpackat, efterpå kom pandemin, nu har det inga problem, PU har viss tabellen.

Neutral i tråden? Det är väl det sista du är? Tyvärr.

Spårvägsmuseet har tabellen, har korresponderat med dem själva om det. Du kanske har råkat utför någon arbetsskygg på det bygget. Snabbast går nog att besöka KB, fota av dem, det gör du på en grisblink. Under Corona restriktionerna var det väl knöligare att komma in dit, men nu är det ju som vanligt. Lycka till.

Jaha. Har du också mailat spårvagnsmuséet?

Kan du länka ditt svar här i tråden, vilket du ljuger om att länkats flera gånger i tråden?

Tydligen mailade jag en arbetsskygg på museet.

Kan du som har tur när du inte ljuger länka tidtabellerna?

KP kunde bevisligen inte ens efter tre års "utredande/Ålandsvölveslickande" presentera dessa tidtabeller på sitt internationella "pressfiasko" 2020.06.10. Även den mest halvsovande och ointresserade tittaren uppfattade att tidtabellerna var viktiga för den "osannolika" pressträffen!
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-15 kl. 23:13.
Citera
2021-11-15, 23:04
Medlem
Rust-Lees avatar
Jag vill bara addera lite till samtalet som har florerat i denna tråd gällande möjligheterna för SE att bevittna vittnet LJ från mordplatsen. Jag bibehåller åsikten om att det är ytterst tveksamt.

Enligt förhöret befann LJ sig korsningen Luntmakargatan/Tunnelgatan.

De bilder som generellt har spridits från mordnatten anser jag inte påvisa det faktiska avståndet från mordplatsen till korsningen. Avståndet på de flesta bilder ser oerhört mycket kortare ut än i verkligheten.

Observera att jag är närmast en teknisk idiot och kan i princip inget alls om foto.
Bilden är tagen idag 14:25 och jag har inte använt någon typ av zoom eller filter.
Jag stod direkt bredvid minnesplakatet (vilket jag antar är den faktiska mordplatsen).

https://ibb.co/SmnjX51

Av en ren slump befinner sig faktiskt en man med blå täckjacka några meter ifrån korsningen. Nu är solen uppe och jag är extremt tveksam till att jag skulle kunna beskriva färgen på jackan, frisyren eller hade kunnat göra några bedömningar gällande ålder om det var natt. Även om jag fick viss assistans av ljus längre fram.
Citera
2021-11-15, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
När det gäller just SE som GM behövs ju inte ens ett vapen tydligen! Du är inte dum du! Enklast är väl att peka ut SE som GM vilket KP gjorde helt utan anknytning till mordvapen?

Rejält korkade människor känner sig tydligen bekvämare då! Men vad ska vi skeptiker göra?

Alla som mördar med vapen måste ha tillgång till vapen..

Här är nog alla överens ..

Om inte Engström hade tillgång så är han såklart inte GM..

Så för att jag eller du inte kan bevisa att han hade tillgång till vapen så är han oskyldig...?

Det var ju enkelt löst
Citera
2021-11-15, 23:15
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Varför skulle SE om han hade ett vapen ha en 357. Magnum revolver? Om han brukade bära ett vapen på sig så vore det ett onödigt otympligt vapen eller hur.

Wikipedia har inte alltid helt rätt, men är onekligen ofta en bra källa för sammanfattade fakta.

De enda spår som gärningsmannen lämnade efter sig var två kulor av typen .357 Magnum från tillverkaren Winchester-Western. Den ena kulan återfanns på morgonen dagen efter mordet på Sveavägens västra sida (det vill säga på den motsatta sidan i förhållande till mordplatsen) och den andra återfanns ytterligare en dag senare vid lunchtid, på samma sida som mordplatsen.
Båda kulorna överensstämde med de blyfragment som hittades i paret Palmes kläder.

Det överlägset vanligaste vapnet som användes/används för dylik ammunition är från tillverkaren Smith & Wesson och därför har stora ansträngningar gjorts för att hitta just ett sådant vapen.
Dock finns det andra tillverkare av vapen med kaliber .357; till exempel Taurus, Colt, Ruger & Co. och Dan Wesson Firearms. Dessutom kan man inte helt säkert fastslå att kulorna från Sveavägen verkligen sköts med en .357-revolver.
SVT:s granskande program Striptease och reportern Lars Borgnäs visade i ett reportage från 1995 hur man med enkla medel kunde avfyra kulor avsedda för en .357 Magnum i en något klenare revolver med kaliber .38 special.Detta genom att flytta över kulan till en annan hylsa eller borra upp revolverns patronläge.”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mordet_p%C3%A5_Olof_Palme

Engström var helt klart skytteintresserad, hade deltagit i 11 loggade skyttetävlingar. En person med Engströms psyke, lite räddhågad, fysisk ingen kraftkarl, kanske just såg till att äga en revolver?
För att inte hustrun skulle upptäcka den hade han den lämpligen på kontoret.
Senast redigerad av coli 2021-11-15 kl. 23:21.
Citera
2021-11-15, 23:17
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag måste även understryka att folk lägger alldeles för stor vikt vid vittnesmålen.

I detta fall är de i princip värda skit. D e t är mörkt, kaotiskt, adrenalinet pumpar och de är en del rörelse direkt efter.

Fan, det är vanligt att vittnen tabbar sig när de ser något i dagsljus, än mer en februarikväll 1986.

Dels pressen på vittnena när de får veta att det är Palme. Man tvingar sig att minnas, flyttar lite småbitar så allt passar. Man upplever saker längre, kortare, tidsuppfattning kan bli skev etc.

Att folk ens använder argumentet att Stig Engström inte blivit utpekad av ett vittne är sinnessjukt dåligt.

Han stämmer in på GM-profil och han matchar beskrivningen.

Jag undrar också hur många som springer runt en kall natt och halkar omkring i släta skor och fumlar med en bögväska inte många använde.

Hade Stig verkligen sån otur att det var någon som passade in på hans beskrivning och dessutom hade en sån väska, sprang direkt efter mordet och fumla med väskan och något annat? I samma riktning GM sprang åt?

Snälla.

Varför skulle en GM hålla på med en väska under flykten, om det inte hade med vapnet att göra?

Således handlar det troligen om en vapenväska eller ett vapenfodral.

Ordet "handledsväska" nämns inte i det första förhöret med YN. Det beskrivs en väska utan rem. Det tycks vara Holmér som gör den tolkningen, eller de som rapporterade in till honom. Vidare fick YN se en bild på SE, och hon tyckte inte att den stämde riktigt med personen hon såg.

Synd att de censurerade hans haka dock, den var ju rätt karaktäristisk. Och hon såg hakan ...

Ett skäggstrå ifrån mordets lösning redan den 2:a mars, menar du?

Fast om hon bevittnade hans TV-show i början på april så torde hon väl ha känt igen honom, om han var GM.

Liksom många andra. Springstilen, o.s.v.
Senast redigerad av Dalulven 2021-11-15 kl. 23:19.
Citera
2021-11-15, 23:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Alla som mördar med vapen måste ha tillgång till vapen..

Här är nog alla överens ..

Om inte Engström hade tillgång så är han såklart inte GM..

Så för att jag eller du inte kan bevisa att han hade tillgång till vapen så är han oskyldig...?

Det var ju enkelt löst

Ingenting kommer rimligen bli "löst" när det gäller MOP.

Att jag inte blir övertygad utan att SE hade ett mordvapen betyder inte att du har lägre krav när du försöker resonera själv! Att ha otur när man tänker som du verkar ha är inget att skämmas för och några människor kanske blivit skjutna utan att mördaren haft ett skjutvapen. Palme blev dock inte skjuten utan mordvapen, hur fel du än tänker tyvärr!
Citera
2021-11-15, 23:22
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Wikipedia har inte alltid helt rätt, men är onekligen ofta en bra källa för sammanfattade fakta.

De enda spår som gärningsmannen lämnade efter sig var två kulor av typen .357 Magnum från tillverkaren Winchester-Western. Den ena kulan återfanns på morgonen dagen efter mordet på Sveavägens västra sida (det vill säga på den motsatta sidan i förhållande till mordplatsen) och den andra återfanns ytterligare en dag senare vid lunchtid, på samma sida som mordplatsen.
Båda kulorna överensstämde med de blyfragment som hittades i paret Palmes kläder.

Det överlägset vanligaste vapnet som användes/används för dylik ammunition är från tillverkaren Smith & Wesson och därför har stora ansträngningar gjorts för att hitta just ett sådant vapen.
Dock finns det andra tillverkare av vapen med kaliber .357; till exempel Taurus, Colt, Ruger & Co. och Dan Wesson Firearms. Dessutom kan man inte helt säkert fastslå att kulorna från Sveavägen verkligen sköts med en .357-revolver.
SVT:s granskande program Striptease och reportern Lars Borgnäs visade i ett reportage från 1995 hur man med enkla medel kunde avfyra kulor avsedda för en .357 Magnum i en något klenare revolver med kaliber .38 special.Detta genom att flytta över kulan till en annan hylsa eller borra upp revolverns patronläge.”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mordet_p%C3%A5_Olof_Palme
Men varför skulle SE ha flyttat över kulan till en annan hylsa eller borrat upp sin revolvers patronläge? Det gör man kanske om man noggrant planerar ett mord och vill förvilla polisen, men passar dåligt med standardteorin om SE. Hade han ens kompetens att göra något sådant? Det kräver ju lite mer än vanlig skjutvana.
Citera
2021-11-15, 23:27
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Engström var helt klart skytteintresserad, hade deltagit i 11 loggade skyttetävlingar. En person med Engströms psyke, lite räddhågad, fysisk ingen kraftkarl, kanske just såg till att äga en revolver?
För att inte hustrun skulle upptäcka den hade han den lämpligen på kontoret.

Vittnet som såg skottlossningen jämsides, AD, erfor dock ett långpipigt vapen.

När var det Skandiamannen deltog i dessa 11 skyttetävlingar då? Vilket årtusende?

Form är garanterat en färskvara, inte minst runt femtio fyllda.
Senast redigerad av Dalulven 2021-11-15 kl. 23:30.
Citera
2021-11-15, 23:28
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Men varför skulle SE ha flyttat över kulan till en annan hylsa eller borrat upp sin revolvers patronläge? Det gör man kanske om man noggrant planerar ett mord och vill förvilla polisen, men passar dåligt med standardteorin om SE. Hade han ens kompetens att göra något sådant? Det kräver ju lite mer än vanlig skjutvana.

Inte säkert att det gjorts av Engström. Det kanske bara var gjort så i den revolver han kommit över.

Jag skulle gissa att Engström sedan länge haft en revolver i sin ägo, hans egen hemlighet. Något som gjorde att han kände sig stark, oövervinnerlig. Han bodde många år utomlands som barn och ungdom, han var född i Bombay, hade bott i Calcutta. Där hade alla västerländska familjer vapen på den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in