Citat:
Ursprungligen postat av
BuggaMigInte
Jag undrar om det här är så bokstavligt som du beskriver det. Vad jag vet så finns det ingenting som säger att om tiden byter riktning, i bemärkelsen att entropin börjar minska, så kommer allt vara som nu men baklänges. Mest troligt kommer det dyka upp helt nya beteenden och kausala kedjor. Som du säger så finns det ingenting som tyder på att determinism råder, speciellt inte i någon total bemärkelse, så varför skulle allt bli precis bak- och fram ifall entropin till slut börjar minska?
Svårt att ens säga vad som skulle få entropin att börja minska igen. Vad jag vet så finns det ingenting som säger att entropin varken ska öka eller minska, förutom att det finns ofantligt många fler tillstånd som är oordnade än ordnade. Tittar man på ett sånt system som går från ordnat till oordnat av rent statistiska skäl så bör det kunna följa precis vilka vägar som helst när det går "åt andra hållet."
Om det finns beskrivet någonstans så får du gärna länka eller hänvisa till kapitel i någon bok.
Även om det torde finnas hyllmeter av litteratur i ämnet så är jag inte tillräckligt bevandrad i litteraturen för att kunna ge råd om var man skall börja läsa. Snarare verkar det råda konsensus bland flertalet fysiker om att allt vi vet om fysik sedan Boltzmanns dagar talar för att tiden av symmetriskäl borde gå framlänges lika ofta som den går baklänges, men att detta inte stämmer med de observationer vi gör. Problemet man vill förklara är snarare varför vi inte är Boltzmannhjärnor som uppstår till följd av lokala fluktuationer istället för att vara evolutionära varelser som lever i anslutning till ett osannolikt globalt entropiminimum dvs, strax efter Big Bang?
Många tror som Susskind att detta bara kan förklaras av att universum kommer att förstöras i någon katastrof istället för att bli gammalt nog för att hysa Boltzmannhjärnor. Följande introduktion av Susskind är nog det bästa jag kan länka till. Han ger bland annat en bra förklaring till varför det inte finns någon motsättning mellan universums expansion och att allt kan gå återgå till hur det var tidigare innan universum expanderade:
Leonard Susskind | Lecture 1: Boltzmann and the Arrow of Time
Susskind förklarar i andra föreläsningar varför universum måste gå tillbaka till ursprungsläget igen, vilket bygger på samma resonemang som i den länkade föreläsningen i kombination med att det bara finns ett begränsat antal kvanttillstånd för observerbara universum. Och eftersom alla naturlagar antas vara symmetriska med avseende på tid så finns det inget skäl att anta att Big Bang skulle se annorlunda ut på ena sidan än på den andra. Varför skulle det finnas någon mer skillnad än att tiden går baklänges?
Finns andra föreläsningar, t.ex. av Sean Carroll, som är mer inriktade på att förklara hur kausalitet uppstår i entropigradientens riktning, även om de kanske är av lite mer populärvetenskaplig karaktär:
Sean Carroll on Causality and the Arrow of Time