2021-11-13, 22:39
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Så hylsan är inte spårbar i sig som en kula från en revolver där pipan lämnar individuella spår? Den eventuella risken är då om du lämnat DNA på hylsan, har jag förstått rätt?

Allt du berör kan lämna DNA-avtryck ifrån dig, den teknologin har vi idag men inte då att spåra genom DNA-avlämningar. Då pratar vi snarare om fingeravtryck på den tiden och de kan mig veterligen vara intakta nog efter att patronen avfyrats.

Det gör det till en av de smartaste dragen i modus operandi, men kan dessutom mycket väl vara en slump.
Citera
2021-11-13, 22:40
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Skulle de vågat ta upp jakten om det varit en lägre smäll menar du?
Jag vet inte. Men det är möjligt. Det viktiga är ju att chocka dom som är närmast. Folk längre bort trodde ju det var avgasknallar.
Citera
2021-11-13, 22:48
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Allt du berör kan lämna DNA-avtryck ifrån dig, den teknologin har vi idag men inte då att spåra genom DNA-avlämningar. Då pratar vi snarare om fingeravtryck på den tiden och de kan mig veterligen vara intakta nog efter att patronen avfyrats.

Det gör det till en av de smartaste dragen i modus operandi, men kan dessutom mycket väl vara en slump.
Var det inte 1983 som den första seriemördaren fälls med hjälp av DNA i sperma i England? Sexualmord.
Citera
2021-11-13, 22:48
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Fast amerikanarna har ju nästan närt en paranoid skräck för kommunister, vilka Palme vurmade en del för. Och sen Arafat, Kuba mm. Palme var en stark röst på världsarenan.

Jag antar att du letar efter motiv, Palme var en mycket hatad person både internationellt och kanske framförallt nationellt.
Med andra ord så finns det gott om eventuella GM:s och motiv. Vi behöver inte göra det krångligare än det torde vara, men finns det någon "konspiration" på högre nivå i det här så kan det vara en anledning till att det inte blivit utrett.

Jag tror fortfarande på en "ensam galning" som GM.
Citera
2021-11-13, 22:50
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Var det inte 1983 som den första seriemördaren fälls med hjälp av DNA i sperma i England? Sexualmord.

Möjligt, men att den teknologin kunnat användas här tvivlar jag på. Var kan vi i så fall kunnat tänka oss hittat DNA ifrån GM?
Citera
2021-11-13, 22:54
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jag antar att du letar efter motiv, Palme var en mycket hatad person både internationellt och kanske framförallt nationellt.
Med andra ord så finns det gott om eventuella GM:s och motiv. Vi behöver inte göra det krångligare än det torde vara, men finns det någon "konspiration" på högre nivå i det här så kan det vara en anledning till att det inte blivit utrett.

Jag tror fortfarande på en "ensam galning" som GM.
Ensam galning har varit min teori ända tills för några dagar sedan, då jag satte mig ner och började fundera och läsa igenom vittnesmålen. Jag har många sidor kvar att läsa. Mitt intresse väcktes av Netflixserien. Jag tycker att den ensamma galningen borde ha åkt fast vid det här laget. Galningen kunde ju dessutom ha läckt till nån vid dödsbädden, om den är död nu, så kompisen, släktingen, barnet kunde inkassera pengarna, 50mille.
Citera
2021-11-13, 22:57
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Möjligt, men att den teknologin kunnat användas här tvivlar jag på. Var kan vi i så fall kunnat tänka oss hittat DNA ifrån GM?
Man topsade ju släktingar till Engström, utan träff tydligen, (till polisens förtret) och jag gissar att proven togs på Palmes rock. Mördaren ska ha lagt sin hand på hans axel.
Citera
2021-11-13, 23:01
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ensam galning har varit min teori ända tills för några dagar sedan, då jag satte mig ner och började fundera och läsa igenom vittnesmålen. Jag har många sidor kvar att läsa. Mitt intresse väcktes av Netflixserien. Jag tycker att den ensamma galningen borde ha åkt fast vid det här laget. Galningen kunde ju dessutom ha läckt till nån vid dödsbädden, om den är död nu, så kompisen, släktingen, barnet kunde inkassera pengarna, 50mille.

Jo först så var det ju Christer Petterson som tycks varit en total fadäs rättsligt, om han erkände eller inte spelade där ingen roll vad han sade. Men visst skulle han ha kunnat gjort det likväl som Stig Engström, men vem eller vad är troligast i denna soppa?
Citera
2021-11-13, 23:06
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Man topsade ju släktingar till Engström, utan träff tydligen, (till polisens förtret) och jag gissar att proven togs på Palmes rock. Mördaren ska ha lagt sin hand på hans axel.

"Lagt sin hand på hans axel" är precis vad jag tänker på. Ja då är det DNA-spåret inte fullt utrett i så fall om den nu finns. I så fall skulle med stor sannolikhet utesluta Christer Pettersson som GM.
Citera
2021-11-13, 23:08
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jo först så var det ju Christer Petterson som tycks varit en total fadäs rättsligt, om han erkände eller inte spelade där ingen roll vad han sade. Men visst skulle han ha kunnat gjort det likväl som Stig Engström, men vem eller vad är troligast i denna soppa?
Polisen tycks sikta in sig på alkoholister av någon anledning. Hur var det med 33-åringen? Var han också alkis? Polisens arbete känns lite farsartat faktiskt. Och är det amerikanarna eller israelerna som ligger bakom mordet så vill dom inte veta det. Det skulle kosta Sverige alldeles för mycket.

Familjen Palme har varit extremt tystlåtna.
Citera
2021-11-13, 23:13
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Polisen tycks sikta in sig på alkoholister av någon anledning. Hur var det med 33-åringen? Var han också alkis? Polisens arbete känns lite farsartat faktiskt. Och är det amerikanarna eller israelerna som ligger bakom mordet så vill dom inte veta det. Det skulle kosta Sverige alldeles för mycket.

Familjen Palme har varit extremt tystlåtna.

Det här fallet har pågått allt för länge och jag är glad om det inte läggs ner mer resurser på Palme. Men samtidigt finns det kvar vi som vill veta och visst ser det ut som en jävla fars alltihopa.
Citera
2021-11-13, 23:14
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
"Lagt sin hand på hans axel" är precis vad jag tänker på. Ja då är det DNA-spåret inte fullt utrett i så fall om den nu finns. I så fall skulle med stor sannolikhet utesluta Christer Pettersson som GM.
Ja, CP måste vara utesluten. Jag tror att vi aldrig kommer att få ett svar på vem som mördade Palme. Så vi kommer få fortsätta och gissa och diskutera tills vi inte orkar längre. Världen går vidare och vi människor byts efter hand ut. Och om det är mördaren som följde efter paret Palme, så var han ca 45-50 år då och är kanske borta han också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in