Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-13, 22:17
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Och de plötsligt blir "professionella mördare"?
Ok, jag visste inte att gängskjutningarna utfördes av professionella, militära lönnmördare. Där ser man.
Citera
2021-11-13, 22:21
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Lisbeth snackade ju om personer utanför lägenheten?

Om det är Mossad eller USA så var deras telefon avlyssnad. Tror Palme ringde och beställde biljetter? Eller också snackade han i telefon med sonen om bion.

Jodå det ska ha snackats om besöket i telefonen. Biljetterna köpte han dock på plats. Det blir dock forfarande svårt för dom att veta hur och att de skulle gå hem. Det mest logiska skulle väl i så fall varit att de tog samma väg hem som de kom med tunnelbanan?
Citera
2021-11-13, 22:21
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad du pratar om, det tycks uppenbart att du inte gjort militärtjänst.
"Darra på handen", inte fan darrar jag på handen när jag genomför ett uppdrag. Den mentala inställningen är allt som behövs och det behövs inte så mycket mer för att genomföra detta med en revolver, eller eventuellt en pistol.

Jo, jag har gjort jägartjänst. Men det är irrelevant.

Att tro en för situationen helt ovan person inte skulle påverkas ganska mycket mentalt genom att begå ett mord på öppen gata med flera vittnen är naivt. Det spelar nog ingen som helst roll om denne är en bra skytt eller gjort lumpen.
Citera
2021-11-13, 22:23
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Ha, ha. Jag är absolut ingen vapenexpert heller ska tilläggas. Men jag tänker mig nog snarare en mindre pistol med ljuddämpare. Låter mindre = mindre uppmärksamhet. Smidigare att springa runt med än en stor revolver med 6 tums pipa. Ammunition mjuk, fläker upp sig och ställer till större skada på inre organ. I ett av dina inlägg skriver du även att platsen är noga utvald. Hur skulle den kunna vara det? Hur skulle mördaren kunna veta att de skulle gå hem den vägen?
Mördaren kan ha valt högljudda smällar för att chocka folk och få dom att bli rädda och gömma sig. Det lyckades han ganska bra med. Militärer chockar mål med hjälp av höga knallar, har jag läst nånstans.
Citera
2021-11-13, 22:27
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Vad spelar det för roll om den lämnar hyllor efter sig? Är de känsligare för spårning en kulor? Genuin fråga fråga från en som inte vet.

I dessa tider så har vi väl utvecklad DNA-teknik, om vapnet spottar ur sig hylsan så kan du på denna hitta DNA. Kulan däremot som ifrån början var kopplad ihop med hylsan (vilket utgör patronen) genomgår så mycket påverkan av temperatur och slitage att det lär bli mycket svårt/ omöjligt att utvinna DNA
Citera
2021-11-13, 22:28
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jodå det ska ha snackats om besöket i telefonen. Biljetterna köpte han dock på plats. Det blir dock forfarande svårt för dom att veta hur och att de skulle gå hem. Det mest logiska skulle väl i så fall varit att de tog samma väg hem som de kom med tunnelbanan?
Nej, Palme kan ha lärt sig att inte ta samma väg hem som han kom dit. Det tillhör väl säkerhetstänket om man är skyddsperson. Aldrig samma väg, och särskilt inte om man är utan livvakter.

Jag tycker inte att uppdraget är helt omöjligt att utföra. Några skickliga strateger som har några timmar på sig och som har god lokalkännedom kan säkert fixa det.
Citera
2021-11-13, 22:30
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Mördaren kan ha valt högljudda smällar för att chocka folk och få dom att bli rädda och gömma sig. Det lyckades han ganska bra med. Militärer chockar mål med hjälp av höga knallar, har jag läst nånstans.
De flesta vittnena beskriver det som att de trodde det var avgassmällar eller fyrverkerier som gjorde att de vände sig mot platsen där det small, dvs onödig uppmärksamhet enligt mig. Den enda som verkar ha blivit djupt chockade initialt var väl Lisbeth P och vittnet Anders B som gick precis bakom paret. Fullt försåligt med tanke på relationen i det förstnämnda fallet och att han befann sig så nära det han bevittnade i det andra fallet. Tror inte de höga smällarna bidrog nämnvärt till chocken.
Citera
2021-11-13, 22:30
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Lisbeth snackade ju om personer utanför lägenheten?

Om det är Mossad eller USA så var deras telefon avlyssnad. Tror Palme ringde och beställde biljetter? Eller också snackade han i telefon med sonen om bion.

Det skulle förvåna mig om våra statsministrar inte blir avlyssnade/ övervakade av främmande makt. Men jag tror inte att det har att göra med mordet, att från en organisation genomföra mordet på detta vis ser jag som "overkill" i planering.
Citera
2021-11-13, 22:34
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
I dessa tider så har vi väl utvecklad DNA-teknik, om vapnet spottar ur sig hylsan så kan du på denna hitta DNA. Kulan däremot som ifrån början var kopplad ihop med hylsan (vilket utgör patronen) genomgår så mycket påverkan av temperatur och slitage att det lär bli mycket svårt/ omöjligt att utvinna DNA

Så hylsan är inte spårbar i sig som en kula från en revolver där pipan lämnar individuella spår? Den eventuella risken är då om du lämnat DNA på hylsan, har jag förstått rätt?
Citera
2021-11-13, 22:35
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
De flesta vittnena beskriver det som att de trodde det var avgassmällar eller fyrverkerier som gjorde att de vände sig mot platsen där det small, dvs onödig uppmärksamhet enligt mig. Den enda som verkar ha blivit djupt chockade initialt var väl Lisbeth P och vittnet Anders B som gick precis bakom paret. Fullt försåligt med tanke på relationen i det förstnämnda fallet och att han befann sig så nära det han bevittnade i det andra fallet. Tror inte de höga smällarna bidrog nämnvärt till chocken.
Mannen som passerade paret och mördaren strax innan skotten blev så chockad att han fortsatte att gå i tio sekunder ca. Sen stannade han och vände sig om. Sen vände han igen och gick hem. Killen i gränden stod stilla i ett par minuter innan han tog upp jakten. Polisen kom honom hack i häl nästan, så tre minuter ungefär. Ingen annan tog upp jakten. Dom vågade antagligen inte. Och sen Anders B då som blev så chockad att han gömde sig och sen nästan okontaktbar stapplade omkring där sen.
Citera
2021-11-13, 22:37
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Mannen som passerade paret och mördaren strax innan skotten blev så chockad att han fortsatte att gå i tio sekunder ca. Sen stannade han och vände sig om. Sen vände han igen och gick hem. Killen i gränden stod stilla i ett par minuter innan han tog upp jakten. Polisen kom honom hack i häl nästan, så tre minuter ungefär. Ingen annan tog upp jakten. Dom vågade antagligen inte. Och sen Anders B då som blev så chockad att han gömde sig och sen nästan okontaktbar stapplade omkring där sen.

Skulle de vågat ta upp jakten om det varit en lägre smäll menar du?
Citera
2021-11-13, 22:38
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Det skulle förvåna mig om våra statsministrar inte blir avlyssnade/ övervakade av främmande makt. Men jag tror inte att det har att göra med mordet, att från en organisation genomföra mordet på detta vis ser jag som "overkill" i planering.
Fast amerikanarna har ju nästan närt en paranoid skräck för kommunister, vilka Palme vurmade en del för. Och sen Arafat, Kuba mm. Palme var en stark röst på världsarenan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in