Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-16, 09:10
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Officiellt vet inte försvaret något förrän kring ett-tiden på natten när miltitärattachén ringer från Washington.

Det lustiga med Bergling är att ryssarna genom honom hade koll på operationerna Säpo bedrev mot ryssarna samtidigt som Säpo genomförde den ena lyckade operationen efter den andra mot ryssarna.

Hur går det ihop, frågar sig vän av ordning?

Jag tror inte på den officiella info om försvaret. Så naiv och handfallen är man nog inte av de skäl jag angav i mitt tidigare inlägg.
Beträffande Bergling/Säpos lyckade operationer har jag ingen koll på hur hur pass feta fångsterna var. Om man spekulerar att det fanns en högt uppsatt mullvad i kontraspionaget eller på annat ställe kan det kanske vara frågan om nån slags charad ,dvs man gjorde "bondeoffer" för att upprätthålla trovärdigheten och samtidigt skydda de verkligt betydelsefulla "tillgångarna". Återigen det här är bara ett principiellt resonemang.
Citera
2021-12-16, 09:19
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Polisen hade alltså Ingenjörens pistol, en Magnum men provsköt den inte utan sålde den till en vapenhandlare. Vapnet måste väl gå att hitta. Är väl bara att slå in licensen på datorn så kommer aktuell ägare upp på skärmen. Fungerar inte vapenregistret? Vad ska man då med licensiering.

Att de dessutom har tappat bort kulorna som ingenjören skickade in låter....betryggande.

Varför provsköts den inte? Man anar att polisen ville mörka, eller inte låta fakta komma fram..

Oehört klantigt om det stämmer.

165142 inlägget med ingenjörsspåret visar att personen är kandidat. Total dåre...
Senast redigerad av Mullret 2021-12-16 kl. 09:23.
Citera
2021-12-16, 09:23
Medlem
Vem är det privatspanarna har hittat?
Citera
2021-12-16, 09:25
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thurstonmoore
https://twitter.com/AbsolutVett

Satan vad han går på. Rättshaverist är bara förnamnet.
Citera
2021-12-16, 09:27
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Jag tror inte på den officiella info om försvaret. Så naiv och handfallen är man nog inte av de skäl jag angav i mitt tidigare inlägg.
Beträffande Bergling/Säpos lyckade operationer har jag ingen koll på hur hur pass feta fångsterna var. Om man spekulerar att det fanns en högt uppsatt mullvad i kontraspionaget eller på annat ställe kan det kanske vara frågan om nån slags charad ,dvs man gjorde "bondeoffer" för att upprätthålla trovärdigheten och samtidigt skydda de verkligt betydelsefulla "tillgångarna". Återigen det här är bara ett principiellt resonemang.

Nej, det låter långsökt och därför skrev jag officiella.

Bakgrunden till frågan är Tores beslut att åka hem.
Bobo påstod att han hade klart för sig att det inte skulle utredas,
och jag menar att det inte är trovärdigt. Oavsett om det var Irvell, Näss eller ÖB som hade bollen vid midnatt.

Visst är det ett intressant principiellt resonemang? Du har en spion som kontrollerar motståndarens operationer, men du låter ändå motståndaren fånga dina egna i en aldrig tidigare skådad framgång.
Citera
2021-12-16, 09:37
Medlem
Stones avatar
Polisen har alltså fått in en magnumrevolver och det finns ingen rutin att prova denna typ för Palmevapnet? Det kan tyckas skulle ske på automatik. Oops, magnumrevolver, den skickar vi på provskjutning. Nej, Palmegruppen är för upptagna att söka efter en grafiker på ett försäkringsbolag.
Citera
2021-12-16, 09:40
Medlem
En man med bred Stockholms-dialekt ringde precis in till ring P1 och klagade på att man tog bort preskribering på mord
Och tyckte att var felaktigt att döma någon ”retroaktivt” pga när mordet begicks så var det 25 år preskribering på mord... personen kallade sig för ”Kaj”

Kan detta ha varit ingenjören tro?
Citera
2021-12-16, 09:44
Medlem
Bara ytterligare ett exempel på några journalister som vill hamna i rampljuset. Den utpekade kunde ju avfärdas tämligen omgående. Hur många har inte tillgång till tomhylsor till en magnumrevolver? Det är ju ca 200 andra knäppgökar som också erkänt mordet.
Citera
2021-12-16, 09:45
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Bodde i Finspång vid tiden för mordet, så frågan är hur man kan placera honom i Sthlm?
På Sveavägen den 28/2 1986 och närmare halv tolv....

Vi har ju varit igenom honom tidigare. Inga kända associationer till någon annan i materialet.
Enda oklarheten är bindningar i Norrköpingstrakten. Och som du säger, han är inte bunden till platsen. Mycket svagt när det gäller tillfälle alltså.
Citera
2021-12-16, 09:46
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Varför provsköts den inte? Man anar att polisen ville mörka, eller inte låta fakta komma fram..

Oehört klantigt om det stämmer.

165142 inlägget med ingenjörsspåret visar att personen är kandidat. Total dåre...

Nej, polisen vill inte lösa mordet. Antagligen för att mördaren var uppenbar men Palmegruppens inkompetens frånd dag ett skulle göra polisen till ett åtlöje.
Citera
2021-12-16, 09:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Bara ytterligare ett exempel på några journalister som vill hamna i rampljuset. Den utpekade kunde ju avfärdas tämligen omgående. Hur många har inte tillgång till tomhylsor till en magnumrevolver? Det är ju ca 200 andra knäppgökar som också erkänt mordet.

Så är det. Den här tjommen är alldeles för enkelriktad för att kunna komma undan med mord. Tjat om vägsalt hit och vägsalt dit. Inte palmemördare, snarare lågbegåvad surgubbe.
Citera
2021-12-16, 09:49
Medlem
När offentliggjordes info om .357 som varandes mordkaliber för första gången?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in