2021-11-13, 12:10
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Jag håller väl egentligen med, men tror att du är alldeles för generös när du skriver att det sällan handlar om rena lögner. Men det är väl till stor del en definitionsfråga.
Nu kan jag inte minnas vem det var som sa det, men någon känd dokumentärfilmare ska en gång sagt något i stil att varje bild är en lögn. Alltså att det som filmas nödvändigtvis utelämnar någonting annat, även om det som fastnar på film inte är falskt i sig. Det är väl mer en filosofisk fråga när en lögn blir en lögn, men det borde inte råda något tvivel om att journalister knappast anstränger sig för att förmedla vad som generellt skulle kunna anses vara en objektiv, välrundad beskrivning av händelser.
2021-11-13, 12:36
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Ja, åklagarsidan har argumenterat för att Grosskreutz upplevde situationen som att Rittenhouse var en "active shooter" och att Grosskreutz därmed agerade i självförsvar för sin egen och sin omgivnings skull. Så kan det säkert ha varit också. Men om Rittenhouse och Grosskreutz båda trodde sig agera i självförsvar så faller likväl mordanklagelsen mot Rittenhouse, eftersom uppsåtet i så fall saknas på bägge sidor. Det är där åklagarsidan har hamnat nu, deras huvudvittne Grosskreutz har bekräftat just den bilden.

Sedan får man som vän av ordning tillägga att en M&P 15 inte är ett helautomatiskt vapen. Det är ett semiautomatiskt gevär som förvisso har ett militäriskt utseende, men det klassas som ett "sporting rifle". Det har ungefär samma eldgivningshastighet som den Glockpistol som Grosskreutz var beväpnad med och kalibern är inte märkbart grövre. Om jag var tvungen att välja något av dessa två vapen i en sådan situation så hade jag nog valt pistolen. Det är just den typen av vapen som t.ex. svenska utlandstrupper använder sig av när de rör sig i täta folksamlingar.

Hittills visar allt på att Rittenhouse agerat i självförsvar. Det ser bra ut. Hade de inte angripit honom hade de levt idag. Han kommer bli friad, domarn är inte så jävla dum att han låter politiska krafter avgöra detta heller. Han behöver inte ens följa juryn rekommendation.
2021-11-13, 12:37
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:

För övrigt tycker jag nog att det dummaste av allt var att Rittenhouse tycks ha begett sig helt ensam till tumultet vid bensinmacken. Det hade förmodligen inte en polis gjort t.ex. Hade Rittenhouse haft uppbackning så hade det hela kunnat sluta mycket bättre.
Jag tycker de mest visar på hur mordiska och aggressiva BLM är och allt ansvar faller på dom.
2021-11-13, 12:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Vettigt, nyanserat inlägg, tack för det! Visst har du rätt i att de amerikanska vapenlagarna och ffa kulturen kring vapen påverkar vad som är rimlig dom i det aktuella fallet. Att det är tillåtet att röra sig med automatvapen i dylika lägen är inget annat än bisarrt enl mig. Men jag tycker nog ändå art situationen i LA skiljer något då det var tydligare att koreanerna skyddade sin egendom, än vid det aktuella fallet.

När det gäller själva rättsfallet så är det väl dock ändock inte helt självklart, troligtvis kommer väl även den andra sidan åberopa självförsvar utifrån just den polariserade stämning som rådde (dvs som jag beskrev i mitt inlägg, en person med ett automatvapen från motståndarsidan ses per definition som ett hot i kontextet?).

Vänligen definiera "automatvapen". Du har nämnt det några gånger i tråden nu och det är lika fel varje gång.
2021-11-13, 12:44
Medlem
Citat:
Ja, de argumenten tycker jag är rimliga. Sen får man tillägga att i just den här situationen så verkar ju Rittenhouse ha blivit attackerad just för att han var så synligt beväpnad. När han och de andra beskyddade bilfirman fyllde nog gevären helt rätt avskräckande syfte, men när konfrontationerna inträffade var vapenvalet nog mer till hans nackdel.

För övrigt tycker jag nog att det dummaste av allt var att Rittenhouse tycks ha begett sig helt ensam till tumultet vid bensinmacken. Det hade förmodligen inte en polis gjort t.ex. Hade Rittenhouse haft uppbackning så hade det hela kunnat sluta mycket bättre.
Jag kan hålla med om att Kyle tar några omogna beslut i den här historian och då sympatiserar jag ändå med honom.

Dock så tar han inga olagliga beslut, om man bortser ifrån att han bär på ett vapen han eventuellt inte borde ha gjort (lagen här är så luddigt formulerad så att frågan om vapenbrott är inte ens ställd utom allt rimligt tvivel om man får tro på den diskussion som utbröt i natt mellan åklagare, domare och försvar när de försökte fastslå de aktuella åtalspunkterna som juryn ska ta ställning till).

Förövrigt så är han inte ensam när han lämnar bilfirman och beger sig ut i folkmassorna för att erbjuda sjukvård, han har Ryan Balch med sig som han lyckas tappa bort i folkvimlet).
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-11-13 kl. 12:51.
2021-11-13, 12:44
Medlem
PK-befriads avatar
Jag tycker Kyle Rittenhouse bör få vara en av de tronbärare som bär kejsar Trump fram till tronen efter nästa val.
2021-11-13, 12:45
Medlem
NeinChads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Vänligen definiera "automatvapen". Du har nämnt det några gånger i tråden nu och det är lika fel varje gång.
Nja, rent tekniskt är det faktiskt korrekt att kalla både halv- och helautomatiska vapen för automatvapen, även om ingen förutom autister, desinformations-shills och idioter använder den termen om halvautomatiska vapen.
2021-11-13, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Hittills visar allt på att Rittenhouse agerat i självförsvar. Det ser bra ut. Hade de inte angripit honom hade de levt idag. Han kommer bli friad, domarn är inte så jävla dum att han låter politiska krafter avgöra detta heller. Han behöver inte ens följa juryn rekommendation.

Jo, det må vara ett djävla otyg att han springer runt där med ett vapen. Men likväl kan han hamna i en självförsvarssituation, och det är den man får utgå från.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2021-11-13 kl. 13:02.
2021-11-13, 13:08
Medlem
PK-befriads avatar
Jag har minne av att jag just efter händelsen såg ett klipp där man tydligt kunde höra att han som attackerar med skateboarden skriker "I'm going to kill you", men jag kan inte hitta det klippet. Är det någon annan som minns det? I det klipp som cirkulerar nu så blir ljudet grumligt just vid den sekvensen så jag undrar om det är någon som har mixtrat med ljudet.
2021-11-13, 13:20
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Jo, det må vara ett djävla otyg att han springer runt där med ett vapen. Men likväl kan han hamna i en självförsvarssituation, och det är den man får utgå från.

ANTIFA och BLM samt andra vänsterextrema är farliga så beväpning är ett måste. De var inte där för att protestera utan att skydda fastigheter. Finns bara ett språk vänstern förstår och det är maktspråket.
2021-11-13, 13:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NeinChad
Nja, rent tekniskt är det faktiskt korrekt att kalla både halv- och helautomatiska vapen för automatvapen, även om ingen förutom autister, desinformations-shills och idioter använder den termen om halvautomatiska vapen.

Ja precis, i så fall är ju i princip alla pistoler också "automatvapen", men det är ju ingen som använder den benämningen på en pistol. Grosskreutz bar i så fall också ett "automatvapen". Användaren verkar inbillar sig att Kyle bar ett helautomatiskt vapen, vilket inte stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Ett stort vapen som ser läskigt ut.

Finns många okunniga som tror att folk i USA springer runt med helautomatiska gevär på stan, bara för att de ser "tacticool" ut. Faktum är att "NFA-vapen", som dessa helautomatiska vapen kallas, är extremt dyra att köpa. De måste vara tillverkade före år 1986 och kan gå på flera hundratusen kr, utöver att inte ens vara tillåtna i vissa delstater. Det är knappast någon som använder ett sådant gevär för open carry.

Stor komik när svennebananer ska kommentera USA:s vapenlagstiftning utan att veta ett skit om den, eller vapen i allmänhet.
2021-11-13, 13:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet

Varför är det ett "otyg" att ägna sig åt open carry, vilket är fullt lagligt i delstaten Wisconsin?

Att han sen var 17 och inte 18 år gammal har ingen betydelse i sammanhanget, eftersom mobben som började jaga honom gjorde knappast det för att de visste att han eventuellt bröt mot någon vapenlag för att han var minderårig (hur kunde de veta det?) och försökte sig på någon form av "citizen's arrest". Det ironiska är att Grosskreutz själv bröt mot Wisconsins vapenlag, eftersom hans licens för conceal-carry hade gått ut. För övrigt är det inte avgjort i rätten om Kyle faktiskt bröt mot någon vapenlag, vad jag vet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in