2021-11-19, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Även om du har laglig rätt att skydda andras egendom så är det en jävla skillnad att försvara ett random café eller ditt eget hus.

Nej inte alls faktiskt.

Du får gärna visa mig det i lagen så fall. Både när det gäller svensk lag och amerikansk.
2021-11-19, 23:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Så kan man också se det. Det hela började när Kyle försökte släcka bränder i soptunnor som pedofilen Rosenbaum varit med och anlagt. Dessa soptunnor försökte Rosenbaum och hans följe putta mot polisbilar. Rosenbaum kunde inte acceptera det och började jaga Kyle som blev inträngd bakom en bil. Detta bekräftas av två ögonvittnen som till och med väljer att gå ut med sina namn.

Om peddot och de andra hade suttit hemma (eller i fängelse) så hade staden inte brunnit. Det hade inte varit några upplopp. Då hade Kyle troligtvis suttit hemma och spelat tv-spel.

Jag ifrågasätter inte händelseförloppet. Jag ifrågasätter hyllandet av Kyle som hjälte. Det som hände var tragiskt och onödigt från alla parter. Inget annat.
2021-11-19, 23:14
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Ja - när det inte är några "demonstrationer" det handlar om utan regelrätta kravaller, våldsamma upplopp samt rena plundrings- och mordbrandståg det handlar om så är risken större att dödas av polis eller rättskaffens medborgare såsom Rittenhouse. Så fungerar det i civiliserade samhällen.

Så givet detta så hade han ingen större anledning att frukta för sig liv (och då menar jag när han bestämde sig för att ta med sitt gevär, inte vid skotten).
2021-11-19, 23:15
Medlem
Det lär inte hända så mycket i Kenosha ikväll. På Söndag däremot blir det liv och rörelse.

Sitter och tittar på en livestream där svarta ledande aktivister I Kenosha talar om att de kommer dra ihop massiva demonstrationer över hela landet med start i Kenosha. Inget "våld" utlovas men en hel del "civil olydnad". De är tydligen igång och organiserar i detta nu.

De står bla och snackar om att stoppa stora sportevenemang o dyl i protest mot det vita våldet.

De viftar med gulliga plakat på Rosenbaum, Huber och Grosskreutz som de framlyfter som hjältar och rena rama korgossar, inte ett om deras kriminella gärningar.

Det här kommer bli en jävla krutdurk. Massiva svarta demonstrationer över hela landet tillsammans med AFA kommer antingen mötas av massiva polisinsatser och soldater och eller Republikanska milisgrupper.

Förvänta er mycket action den kommande veckan för nu kan det ta hus i helvete på riktigt där borta.
2021-11-19, 23:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwentback3
Och du har redan fått svar på tal flera gånger.
Ändå är du precis som en spelande maskin som hakat upp sig.

Vita människor har blivit trampade på tillräckligt länge utan att få chansen att ge igen.

Nu fick vi äntligen göra det tack vare det fanns en amerikansk hjälte som hade modet att gå ut och göra det så många av oss inte vågar!!

Han är på alla sätt och vis en stor jäkla hjälte!!

Han är ett föredöme. Och jag skulle inte bli förvånad om den här mannen blir antagen till polisen eller militären.

Det hade du självklart inte tyckt om en person i Sverige skjutit ihjäl en polare till dig under liknande omständigheter.
2021-11-19, 23:17
Bannlyst
Citat:
Jag ifrågasätter inte händelseförloppet. Jag ifrågasätter hyllandet av Kyle som hjälte. Det som hände var tragiskt och onödigt från alla parter. Inget annat.

Nej. Bara från ER sida.
2021-11-19, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Men det är ju ännu mer urvattnat, så varje person som gör allt rätt i en situation är en hjälte? Idag lagade jag mat och den blev riktigt lyckad, jag skulle säga att jag gjorde allt rätt. Jag är en hjälte. (det kan jag visserligen ge dig, men du håller med om att det snabbt kan bli absurt?)

Ett annat exempel.

Det sker en bilolycka, alla andra bilar flyttar sig för att räddningsfordon ska kunna ta sig fram. Dessa personer är hjältar som agerade korrekt när situationen krävde det.

Tror vi ser olika på ordet hjälte.
2021-11-19, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Har lootingen kommit igång än?

Finns inga sponsorer nu när biden redan är prez... men vem vet, nåt kan ju ske... haha!
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Blir nog inga protester. Det verkar vara typ 5 demonstranter utanför. Haha

Tänk om han varit tvungen att skydda sig mot negrer. Då hade han varit dömd till livstid första dagen.
Medlem
franges avatar
Citat:
Det hade du självklart inte tyckt om en person i Sverige skjutit ihjäl en polare till dig under liknande omständigheter.
Så du var kompis med den skjutna pedofilen och kvinnomisshandlaren, säger du? Eller varför gör du annars en sådan liknelse?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Om Kyle hade skjutit folk för att förvara egendom, vilket är vad du antyder, då hade det inte varit självförsvar och då hade han dömts, med all rätt. Jag har inget problem med den här domen, tvärtom tycker jag att den är korrekt. Men någon hjälte är han knappast.

Deras andra tillägg är helt vansinnigt, men hur kommer det sig att alla alltid bortser från "a well regulated militia..."? Inte några jönsar som drömmer om ett nytt inbördeskrig alltså.
Du är uppenbarligen okunnig om hur det engelska språkets denotationer har ändrats över tid. "Well regulated" betydde på den tiden att vara välförsedd och väl tränad (i det här sammanhanget med vapen). "Militia" betydde på den tiden män i vapenför ålder, vilket framgår tydligt från the militia law som kom ett par år efter second amendment.

Second amendment handlar inte om rätten att inneha jaktvapen. Det handlar om rätten för befolkningen att inneha vapen för att kunna resa sig mot en despotisk regim, inhemsk eller utländsk. Det är ingen slump att den lokale polischefen (sheriff) utses i allmänna val. USA är det första, och mig veterligen, det enda land som är grundat på en princip, istället för en volkgemeinschaft.
Bannlyst
Citat:

Jo det har jag faktiskt tyckt.

Jag har inga polare som beter sig på det sättet.
Men vi kan ponera att jag hade haft det och jag får reda på att min kompis Greger ute och tänder eld och försöker sätta eld på hela Malmö. Och han är i begrepp att hoppa och slå ihjäl en annan människa på gatan och den människan skjuter honom. Dessutom är de flera stycken på en ensamma 17 åringar.

Då skulle jag tycker att det var precis lika gott åt min "kompis Greger".

Skulle nu Greger min låtsaskompis överleva så skulle jag inte längre vara Gregers vän.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in