Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Det är ett drama. Där Ebba Busch inte är en hjältinna, oavsett vad du uppfattar. Det är hon som initierat denna affär och gjort en usel bedömning om hur detta ska sluta, likt vissa politiker gör utan att visa ansvar när det går åt helvete.
Har hon initierat denna affär? Så det var inte en gemensam bekant som kontaktade Esbjörn? Det var inte Esbjörn som gick hem till Ebba?
Men det är egentligen strunt samma vem som initierade affären. Frågan du bör ställa dig, är om Esbjörn kunde tänka sig att sälja eller inte. Ebba ville uppenbarligen köpa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
När man tar kontakt med en person som man själv uppfattar som "egen", ja, då kan allt hända. Att påstå att en gamling inte vill betala för mäklare är patetiskt. Ännu värre är att planera ett fastighetsköp med kompisgänget Dietz, i stället för att på rutin ta reda på hur ett husköp ska genomföras, med dessa sakkunniga och jurister som nu i efterhand plågar Esbjörn för att tvinga till sig lydnad.
Hur en person är, vet man sällan innan man har träffat personen i fråga. Visste Ebba att Esbjörn var lite egen innan de träffades, eller var det något hon upptäckte under resans gång? För mig är det inget alarmerande att någon är lite egen. Det har ingenting med förstånd och förmågor att göra, utan har med en persons vilja att göra, mer än något annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
En mäklare, med uppdrag från säljaren, hade fått till ett avtal och ett genomförande där köpet hade gått igenom med vändande post på Lantmäteriet. Det vet Mäklaren Theo på Sjönära, och därför blir detta agerande i lönndom med list ytterst anmärkningsvärt. En fastighetsaffär med en mäklarbyrå som inte vill befatta sig med affären säger allt.
Theo har inte mäklat affären och det är inte hans sak att ens försöka få till en mäklad affär. Han ska göra det klienten vill att han ska göra. I det här fallet var hans roll att ta fram ett kontrakt utifrån vad Ebba och Esbjörn hade kommit överens om. Mer än det är det väl inte rimligt att han ska ta ansvar för heller? Speciellt mycket i lönndom har han inte jobbat. Det står företagsnamnet på kontraktet och hade man ringt och frågat vem på företaget som hade tagit fram kontraktet, hade de säkert svarat vem det var också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Hade Ebba Busch gjort som man brukar, hade saken skötts av mäklare, och då hade Esbjörn inte kunnat ångra sig. I stället för att söka upp Esbjörn i hemmet, hade köpare och säljare haft möte hos en mäklare, och då hade vi alla fått veta om Esbjörn vill verkligen sälja. Det hade avgjorts beroende på om Esbjörn fullföljer köpet i banken eller ej.
Esbjörn hade kunnat ångra sig precis lika bra i det fallet. Esbjörn kunde ju ha varit pressad och tjatad på av mäklaren att sälja sin fastighet. Ebba kunde fortfarande ha velat börja röja sly som Esbjörn angav som ångerskäl. I Ebbafallet skyllde han på oljud från röjning och dåligt ljus för att inte förstå vad han skrev på, men det verkar inte spela någon roll om det är bra ljus och tyst, han hittar ändå anledningar till att inte förstå vad han skriver på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Om man vet att det finns risker, tar man ing risker. De handlar om att akta sig, vara förutseende. Som många av oss som förstod från början att detta husköp kommer inte sluta bra, när man går till drabbning mot en åldring för att köpa egendom till underpris. Som förälder skulle man varna sin förvuxna unge från att roa sig i Stockholms nattliv, med syskonen Dietz under en Pandemi, samtidigt som man bjuder en åldring på hembakta bullar. Så djävla ovärdigt agerande från en politiker. Usch.
Varken du eller jag förstod ingenting "från början att detta husköp kommer inte sluta bra". För varken du eller jag visste om att det här hade skett, förrän cirkusen var igång. Det verkar vara få människor som visste om fastighetsköpet fram till kontraktsskrivningen och då den hade skett, var köpet ett faktum rent juridiskt. Med facit i hand är det lätt att vända och vrida på detaljerna, men när man är mitt uppe i det, är det nog inte lika lätt.
Jag brukar bjuda på någonting ätbart om jag bjudit hem någon, eller om någon "kommer över". I min värld är det sunt förnuft och ganska trevligt att vara gästvänlig.