2021-11-11, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Uppsåt är om du utan anledning avfyrar ett vapen utan att bry dig om att det kan döda någon. Du behöver inte ha för avsikt att döda någon. Kallas för ”likgiltighetsuppsåt”.

Försvaret hävdar att Kyle Rittenhouse hade skäl att avfyra sitt vapen vid tre tillfällen och det är detta åklagaren misslyckats med att motbevisa och då är det inte ens dråp utan lagligt självförsvar.
Jo jag håller helt med och hoppas Kyle går fri.

Jag menade bara att åklagaren kanske hade haft en bättre chans om han åtalade Kyle för dråp eller vållande till annans död än mord.

Det enda problematiska för försvaret är att han just skjöt fyra skott i Rosenbaum, där har åklagaren en liten poäng men om man blir jagad av en galen bärsärk och en annan person avfyrar ett vapen mot en i samma ögonblick (Rosenbaums kompis) så är det nog svårt att hålla sig såpass kall att man bara skjuter ett skott.

Det intressanta med drönarvideon är annars att Kyle försöker få Rosenbaum att avbryta jakten med att stanna upp vända sig om och sikta.

Det funkade dock tyvärr inte så bra då Rosenbaum skitet i vilket och gör ett aktivt val att återuppta jakten.
2021-11-11, 01:03
Medlem
Inkommers avatar
Kyle är fanimig en äkta hjälte och mönstermedborgare trots sin låga ålder.

Livräddare. Poliskadett. Medic. Brandman. Tvättar klotter.

Kyle är fan en äkta Batman
2021-11-11, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jo jag håller helt med och hoppas Kyle går fri.

Jag menade bara att åklagaren kanske hade haft en bättre chans om han åtalade Kyle för dråp eller vållande till annans död än mord.

Det enda problematiska för försvaret är att han just skjöt fyra skott i Rosenbaum, där har åklagaren en liten poäng men om man blir jagad av en galen bärsärk och en annan person avfyrar ett vapen mot en i samma ögonblick (Rosenbaums kompis) så är det nog svårt att hålla sig såpass kall att man bara skjuter ett skott.

Det intressanta med drönarvideon är annars att Kyle försöker få Rosenbaum att avbryta jakten med att stanna upp vända sig om och sikta.

Det funkade dock tyvärr inte så bra då Rosenbaum skitet i vilket och gör ett aktivt val att återuppta jakten.
Bra tänkt. Jag ser också det som åklagarens ENDA trumfkort efter åtta dagars rättegång.

Med det sagt, vem vill sätta sig till doms över en sjuttonåring som skjuter fyra skott när han blir attackerad av en psykiskt sjuk pedofil? Jag skulle tömma magasinet.
2021-11-11, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Förmodligen bara en massa liv i sociala medier och på forum - oavsett hur domstolen än dömer. Måhända någon T-shirt som trycks upp, något talesätt som myntas men glöms lika fort, på sin höjd någon futtig lokal demonstration/eller mindre upptåg av allmänheten - i synnerhet om domen faller mot självförsvar. Inte mycket mer, tror jag.

Min åsikt överlag: extremt omdömeslöst, av Rittenhouse, andra beväpnade där, likaså dom som leker självpåtagen lynchmobb mot honom. Ren tragikomik faktiskt. Men samtidigt kan jag förstå en del av var mans synvinkel, även lite av den kultur som formar det här. Känner mig rätt övertygad om att ingen inblandad hade detta för avsikt, någonting av det. Ändå orsakade dom det, kunde inte se det här komma en mil i förväg. Däri ligger omdömeslösheten.

Skjutvapen har nästan aldrig den avskräckande effekt som beväpnade inbillar sig att dom borde ha. Istället har synliga skjutvapen - i synnerhet på gatan - en närmast osviklig förmåga att locka fram rubbade hetsiga personer rakt upp i ansiktet på dig, folk som vill etablera att 'du ska inte tro du är nåt bara för du har ett gevär'. Folk som är obeväpnade själva, extremt pushiga, backar inte en endaste millimeter och lyssnar inte till vare sig vett eller reson.

Till slut tappar du ditt cool, börjar känna dig tydligt fysiskt hotad, och kanske höjer skjutvapnet lite mot dom, varav den påsiktade formligen går i taket av raseri. Du vet att han inte är riktig i huvet, så du skjuter inte, du väntar (för länge och förgäves) på att personen ska fatta reson och backa för ditt skjutvapen (vilket han aldrig gör). Och skjuter du en obeväpnad på gatan i USA, utan synnerligen påvisbara skäl, inför vitten, då är det fängelse resten av livet typ (fast bara om du klarar dig undan den jagande mobben efteråt).
Plötslig, en annan person verkar smyga förbi runt dig snett bakom, rakt framför dig har du 5 människor med hat i blicken som alla tävlar om att skrika så hela din förmåga att tänka rationellt koagulerar. PANG! Ett skott brinner av, nånstans. Var, vem, vad, hur, varför … pulsen hamrar, synen bluddras … nån verkar ta ett steg fram ...

Vad gör du nu?

Mm, exakt. Eller så ser man till att inte försätta sig och alla omkring sig i en sånhär situation överhuvudtaget, håller sig hemma istället. Däri ligger oförståndet, omognaden.

Plus, ta bort skjutvapnen ur ekvationen, helst knivar och liknande med, så hade nada av detta hänt. Då hade resultatet istället blivit några knockouts, blåtiror, fläskläppar, hjärnskakningar och några utslagna tänder, plus en jävla massa hesa stämband och några kränkta självkänslor. That's it.

Sydstatater och vapenlobbyister känner sig så beroende av sina vapen. Dom fattar bara inte att detta är vad som händer när dom använder dom. Dom tänker mer datorspelsprincipen: Misstänkt hot? Poff! hotet borta, fortsätt framåt. Så, welcome to reality, vapenförespråkare Rittenhouse och alla andra i det där sammanhanget.

Jag är, i sanning, ledsen för att ni inte såg det här komma, långt i förväg, eller fick lära er visdomar som t.ex. boken ”Flugornas Herre” innan. Vad domstolen än dömer, känner jag ingen åsikt om. Jag befinner mig på andra sidan jorden i en annan kultur.
Tror att rosenbaums mordhot spelar stor roll i att man känner sig fysiskt hotad, vittnen påpekade detsamma

Mm, nog mest troligt att exakt samma situation men Rittenhouse har inget vapen.. så skulle han dött
Mobben var ordentligt upprepad över eldsläckningen

Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad

Vänsterklåparna har inget annat än lögn, ljug och bedrägeri att komma med. De är totalt förlorade. Man förstår varför Hitler var så arg på dem.
Ja, dom beter sig ju verkligen som så

Tycks föra krig mot verkligheten.
2021-11-11, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Vi är nog ganska många som både hatar upploppsivrarna i AFA och 17-åriga högerextremister med automatvapen. Var många på båda sidor som åkte långväga för att få vara med, Rittenhouse var en av dem. Förutom att han inte ens var hemmahörande i delstaten så lyckades han döda två människor när han var där. Det är ingen solskenshistoria.
Han bodde med sin mor på andra sidan delstatsgränsen men hans far och de flesta i släkten bodde i Kenosha och han jobbade dessutom där.

En bilresa på typ 20 min. Han åkte inte ens dit den aktuella kvällen utan var redan på plats då han var på besök hos sin vän Dominik Black som också vad med ute på stan.

Numera är han även bokförd där då det verkar som att hans mor har flyttat dit.

Vem har förövrigt påstått att Kyle är högerextremist. Det enda vi vet om hans politiska bakgrund är att han skulle ha varit typ libertarian och gillade nog republikanerna mer än demokraterna.

Känns inte så högerextremt heller att knata runt och erbjuda lättare sjukvård till alla, oavsett om de var milismän, demonstranter eller vanliga medborgare.
2021-11-11, 01:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daimglass
Offtopic men varför känner du ett så starkt behov utav att försvara han? Han hade tagit överdos på bland annat Methamfetamin och FENTANYL. Sjukt farlig blandning som leder till att man slutar andas. Båda drogerna är också sjukt svårdoserade då man aldrig vet hur rent det är. Helt rent fentanyl räcker med något sandkorn för att döda dig. Och att då ta det OCH Methamfetamin vilket är raka motsatsen till fentanyl då det är en uppåt drog som får hjärtat att slå snabbare medans fentanyl är en nedåt drog som får hjärtat att slå långsammare. Orkar inte kolla men har för mig han hade tagit massa andra droger med bland annat någon benso vilket "boostar" drogerna VÄLDIGT mycket och gör de mycket farligare. Skulle inte förvåna mig om han druckit också vilket i sin tur också gör det jävligt mycket farligare. Hade harambe bara lyssnat på polisen hade han levt idag och usa hade sluppit miljarder i kostnader för blm terroristerna.
Juste harambe var den andra gorillan som dog george hette han.

När kommer dommen?
För att jag inte anser att någon förtjänar att dödas för att han har tagit droger, var det verkligen så svårt för dig att förstå? Han berättade om problemen långt innan det hände och borde ha fått en ambulans ditskickad istället för att bli dödad av polisen.
2021-11-11, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Var bodde han och hur långt var det från hans hem till platsen, samt hade han anknytning till den fastighet han försvarade?
Kyle bodde visserligen i Illinois men Kenosha i Wisconsin ligger precis vid gränsen. Från Kyles hem är det en biltripp dit på ca 20 min.

Hans far, stora delar av släkten samt flera av hans vänner bodde där och Kyle själv hade tydligen haft jobb där.

Kopplingen till bilfirman var att ägaren hade bett en grupp milismän, varav Kyles vän Dominik Black var en av dem att försvara fastigheten och bilparken från skadegörelse och Kyle hakade på.
2021-11-11, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag har inte följt hela, men har det kommit fram några bevis för att den första angriparen inte försökte ta hans vapen.

Om man inte kan bevisa det så är det självförsvar så vitt jag kan bedöma.
En journalist på plats som var den som råkade stå närmast när skotten föll och som åklagaren kallade som vittne gjorde åklagaren lite besviken när han vittnade till Kyles fördel istället.

Han vittnade iallafall om att Rosenbaum kastade sig emot Kyle när han väl hann ifatt honom och försökte vad det verkade som ta hans vapen.

Åklagaren måste ha kännt sig bra dum då det var ett av hans viktigaste vittnen.
2021-11-11, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Är du efterbliven eller trollar du? Självklart kan man få en panikattack i en sådan situation, han är enormt pressad och idiotjävlar som du önskar livet ur honom.

Den snörvlande lilla knubbisen fejkar, det ser du väl? Var någonstans har jag uttryckt att jag önskar livet ur den lilla bögen hahaha.....han försökte spela the big bad wolf, sprang runt med automatvapen och spelade bonanza, kunde inte hantera och dödade 2 personer.

Skiter fullständigt i att dessa är AFA eller BLM avskum, snubben sökte själv upp den här situationen, han borde suttit på pojkrummet som dig och spelat dator. Hade köpt argumentet om självförsvar om dessa AFA/BLM aktivister hade brutit sig in i hans hem under en riot till exempel och han avfyrat vapnet för att skydda sig och sin familj, hade inte haft några som helst problem med det.
2021-11-11, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Tror att rosenbaums mordhot spelar stor roll i att man känner sig fysiskt hotad, vittnen påpekade detsamma

Mm, nog mest troligt att exakt samma situation men Rittenhouse har inget vapen.. så skulle han dött
Mobben var ordentligt upprepad över eldsläckningen
Håller inte med. Jag uppfattar det som att Rosenbaum, sen tidigare i otåligt skick (liksom många andra), kände sig kränkta och nedputtade i hierarkin av 'jämlikar' som gick omkring och stöddade sig med militära vapen fullt synliga – så att säga. Det retade honom, mer och mer ur balans. Han går omkring och blänger uppretat, uppkäftigt och konfrontativt gastar ”So shoot me then? Shoot me?”. Lyssnar inte på reson, backar inte.
Senare jagar han just Rittenhouse i vredesmod. Anledningen? Jag har väldigt svårt att tänka mig att Rittenhouse mjäkiga personlighet typ gett Rosenbaum en smäll eller en gevärskolv eller nåt. Jag tror det är bara en förlängning, Rosenbaum retar sig själv mer och mer inombords, på allt och alla, en oresonlig personlighet. Och liksom en mobbare känner av vilka 'dom svaga' är, dom som inte kommer att slå tillbaka eller hämnas, så ger han sig på just Rittenhouse pojkaktiga 'ofarliga' personlighet. Troligen bara för att Rittenhouse råkade vara mer ensam för tillfället, utan sina beväpnade polare omkring som moraliskt stöd.

Vapnens närvaro triggade fram just det som vapenbärarna ville förebygga, genom att bära vapen. Vuxendagis.

Eldsläckningen, där upplever jag mest att dom få som rullar fram soptunnan förstår i samma stund som elden släcks, att just detta upptåget blev inte av, och är nu över. Jag hör en person besviket klaga ”What the fuck did you do that for?”.
En pojkvasker som Rittenhouse, som hade varit obeväpnad, blir ju inte tagen av daga (för hand dessutom) av några uppviglare bara för att han sprutar brandsläckare i en soptunna. Käftsmällar måhända, sparkad på marken i värsta fall.

Tragikomik.
2021-11-11, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Håller inte med. Jag uppfattar det som att Rosenbaum, sen tidigare i otåligt skick (liksom många andra), kände sig kränkta och nedputtade i hierarkin av 'jämlikar' som gick omkring och stöddade sig med militära vapen fullt synliga – så att säga. Det retade honom, mer och mer ur balans. Han går omkring och blänger uppretat, uppkäftigt och konfrontativt gastar ”So shoot me then? Shoot me?”. Lyssnar inte på reson, backar inte.
Senare jagar han just Rittenhouse i vredesmod. Anledningen? Jag har väldigt svårt att tänka mig att Rittenhouse mjäkiga personlighet typ gett Rosenbaum en smäll eller en gevärskolv eller nåt. Jag tror det är bara en förlängning, Rosenbaum retar sig själv mer och mer inombords, på allt och alla, en oresonlig personlighet. Och liksom en mobbare känner av vilka 'dom svaga' är, dom som inte kommer att slå tillbaka eller hämnas, så ger han sig på just Rittenhouse pojkaktiga 'ofarliga' personlighet. Troligen bara för att Rittenhouse råkade vara mer ensam för tillfället, utan sina beväpnade polare omkring som moraliskt stöd.

Vapnens närvaro triggade fram just det som vapenbärarna ville förebygga, genom att bära vapen. Vuxendagis.

Eldsläckningen, där upplever jag mest att dom få som rullar fram soptunnan förstår i samma stund som elden släcks, att just detta upptåget blev inte av, och är nu över. Jag hör en person besviket klaga ”What the fuck did you do that for?”.
En pojkvasker som Rittenhouse, som hade varit obeväpnad, blir ju inte tagen av daga (för hand dessutom) av några uppviglare bara för att han sprutar brandsläckare i en soptunna. Käftsmällar måhända, sparkad på marken i värsta fall.

Tragikomik.

Statistiken talar väl för sig själv, den mest beväpnade befolkningen i världen och likaså flest dödsfall kopplade till skjutvapen, det är väl bara Brasilien som är värre, men den ekvationen verkar vara lite svår för jänkarna att lösa
2021-11-11, 02:13
Medlem
winningfeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonKilluminati
Den snörvlande lilla knubbisen fejkar, det ser du väl? Var någonstans har jag uttryckt att jag önskar livet ur den lilla bögen hahaha.....han försökte spela the big bad wolf, sprang runt med automatvapen och spelade bonanza, kunde inte hantera och dödade 2 personer.

Skiter fullständigt i att dessa är AFA eller BLM avskum, snubben sökte själv upp den här situationen, han borde suttit på pojkrummet som dig och spelat dator. Hade köpt argumentet om självförsvar om dessa AFA/BLM aktivister hade brutit sig in i hans hem under en riot till exempel och han avfyrat vapnet för att skydda sig och sin familj, hade inte haft några som helst problem med det.

Man kan dock ställa samma fråga till dem som attackerade Kyle, vad gjorde dem där? Var dem inte där för konflikt då också eftersom att dem bevisligen deltog i upploppet som resulterade i stor ekonomisk skada för bland annat många småföretagare och händelserna med Kyle som var oprovocerat?

Rättegången handlar inte om han skulle varit där eller inte, den handlar om han kan rättfärdiga dem skott som kom ut ifrån det vapnet han bar på. I mitt tycke efter att ha sett stora delar utav rättegången så har inte åklagarna kunnat bevisa att Kyle Rittenhouse inte försvarade sig själv.

Rosenbaum hade hotat Kyle till livet, jagade därefter honom, och slutade aldrig att jaga honom trots att Kyle vände sig om och siktade med sitt vapen på honom när ett pistolskott hördes bakom honom i Rosenbaum riktning, därefter när han är inom en meter vidrör han eller iallafall är väldigt nära mynningen på vapnet när han blir skjuten, vilket man har kunnat bevisa eftersom att Rosenbaum hade svarta märken på sin hand. = 100 % Självförsvar

Huber slår Kyle i huvudet med sin skateboard när han har ramlat samt blir han sparkad i huvudet av en annan individ. Huber blir skjuten. = 100 % Självförsvar

Grosskreutz tar upp sina händer, Kyle skjuter inte honom. Han tar sedan ner händerna och siktar med sin pistol mot Kyle huvud och han blir då skjuten av Kyle som Grosskreutz själv har vittnat. = 100 % Självförsvar

I vilka utav dem här skjutningarna tycker du att det inte är självförsvar om det är det du argumenterar?
Senast redigerad av winningfeast 2021-11-11 kl. 02:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in