Citat:
Ursprungligen postat av
LupesVulpus
Tror att rosenbaums mordhot spelar stor roll i att man känner sig fysiskt hotad, vittnen påpekade detsamma
Mm, nog mest troligt att exakt samma situation men Rittenhouse har inget vapen.. så skulle han dött
Mobben var ordentligt upprepad över eldsläckningen
Håller inte med. Jag uppfattar det som att Rosenbaum, sen tidigare i otåligt skick (liksom många andra), kände sig kränkta och nedputtade i hierarkin av 'jämlikar' som gick omkring och stöddade sig med militära vapen fullt synliga – så att säga. Det retade honom, mer och mer ur balans. Han går omkring och blänger uppretat, uppkäftigt och konfrontativt gastar
”So shoot me then? Shoot me?”. Lyssnar inte på reson, backar inte.
Senare jagar han just Rittenhouse i vredesmod. Anledningen? Jag har väldigt svårt att tänka mig att Rittenhouse mjäkiga personlighet typ gett Rosenbaum en smäll eller en gevärskolv eller nåt. Jag tror det är bara en förlängning, Rosenbaum retar sig själv mer och mer inombords, på allt och alla, en oresonlig personlighet. Och liksom en mobbare känner av vilka 'dom svaga' är, dom som inte kommer att slå tillbaka eller hämnas, så ger han sig på just Rittenhouse pojkaktiga 'ofarliga' personlighet. Troligen bara för att Rittenhouse råkade vara mer ensam för tillfället, utan sina beväpnade polare omkring som moraliskt stöd.
Vapnens närvaro triggade fram just det som vapenbärarna ville förebygga, genom att bära vapen. Vuxendagis.
Eldsläckningen, där upplever jag mest att dom få som rullar fram soptunnan förstår i samma stund som elden släcks, att just detta upptåget blev inte av, och är nu över. Jag hör en person besviket klaga
”What the fuck did you do that for?”.
En pojkvasker som Rittenhouse, som hade varit obeväpnad, blir ju inte tagen av daga (för hand dessutom) av några uppviglare bara för att han sprutar brandsläckare i en soptunna. Käftsmällar måhända, sparkad på marken i värsta fall.
Tragikomik.