Citat:
Ursprungligen postat av
puterealba
Domen mot Kyle Rittenhouse faller snart.
/../
Vad tror ni händer om han frias /../ eller får livstid?
Förmodligen bara en massa liv i sociala medier och på forum - oavsett hur domstolen än dömer. Måhända någon T-shirt som trycks upp, något talesätt som myntas men glöms lika fort, på sin höjd någon futtig lokal demonstration/eller mindre upptåg av allmänheten - i synnerhet om domen faller mot självförsvar. Inte mycket mer, tror jag.
Min åsikt överlag: extremt omdömeslöst, av Rittenhouse, andra beväpnade där, likaså dom som leker självpåtagen lynchmobb mot honom. Ren tragikomik faktiskt. Men samtidigt kan jag förstå en del av var mans synvinkel, även lite av den kultur som formar det här. Känner mig rätt övertygad om att ingen inblandad hade detta för avsikt, någonting av det. Ändå orsakade dom det, kunde inte se det här komma en mil i förväg. Däri ligger omdömeslösheten.
Skjutvapen har nästan aldrig den avskräckande effekt som beväpnade inbillar sig att dom borde ha. Istället har synliga skjutvapen - i synnerhet på gatan - en närmast osviklig förmåga att locka fram rubbade hetsiga personer rakt upp i ansiktet på dig, folk som vill etablera att 'du ska inte tro du är nåt bara för du har ett gevär'. Folk som är obeväpnade själva, extremt pushiga, backar inte en endaste millimeter och lyssnar inte till vare sig vett eller reson. Även en tendens att locka fram andra skjutvapen som finnss i omgivningen.
Till slut tappar du ditt cool på dom påstridiga jävlarna, känner dig förbannad som fan, fysiskt hotad, och kanske höjer skjutvapnet lite mot dom, kommenderar dom bakåt, varav den påsiktade formligen går i taket av raseri och gör stötvis utfall fram mot dig. Du fattar att han inte är 'riktig i huvet', så du skjuter inte, du väntar (för länge och förgäves) på att personen ska fatta nån slags reson och backa för ditt skjutvapen (vilket han aldrig gör). Och skjuter du en obeväpnad på gatan i USA, utan synnerligen påvisbara skäl, inför vitten, då är det fängelse resten av livet typ (fast bara om du klarar dig undan den jagande mobben efteråt).
Plötslig, kanske en annan person verkar smyga förbi runt dig snett bakom, rakt framför dig har du 5 människor med hat i blicken som alla tävlar om att skrika så hela din förmåga att tänka rationellt börjar koagulera. PANG! Ett skott brinner av, nånstans. Var, vem, vad, hur, varför … pulsen hamrar, synen bluddras … nån verkar ta ett steg fram ...
Vad gör du nu?
Mm, exakt. Eller så ser man till att inte försätta sig och alla omkring sig i en sånhär situation överhuvudtaget, håller sig hemma istället. Däri ligger oförståndet, omognaden.
Plus, ta bort skjutvapnen ur ekvationen, helst knivar och liknande med, så hade nada av detta hänt. Då hade resultatet istället blivit några knockouts, blåtiror, fläskläppar, hjärnskakningar och några utslagna tänder, plus en jävla massa hesa stämband och några kränkta självkänslor. That's it.
Sydstatater och vapenlobbyister känner sig så beroende av sina vapen. Dom fattar bara inte att detta är vad som händer när dom använder dom. Dom tänker mer datorspelsprincipen: 1) Misstänkt hot?, 2) Poff!, 3) hot borta, 4) fortsätt framåt.
Så, welcome to reality, vapenförespråkare Rittenhouse och alla andra i det där sammanhanget. Jag är, i sanning, ledsen för att ni inte såg det här komma, långt i förväg, eller fick lära er visdomar som t.ex. boken ”Flugornas Herre” innan. Vad domstolen än dömer, det är bara juridik. Vad som verklighen hände, är blott tragikomik. Inget mindre.