Kan inte påstå att jag känner mig säker på att Sverige kommer lära sig och hantera framtida pandemier nämnvärt bättre... Oavsett vilka som styr landet framöver.
Coronakommisionen 2021:
Citat:
"(...)Bland äldre på särskilt boende var risken att dö i covid-19 oförändrat hög under pandemins andra våg. Vi finner detta mycket nedslående. Då vi skrev vårt första betänkande hoppades vi att erfarenheterna inom äldreomsorgen från den första vågen skulle resultera i ett bättre skydd av äldre i särskilt boende. Så har uppenbarligen inte blivit fallet."
Riksrevisionens granskning från 2008 om Sveriges beredskap inför framtida pandemier, som lämnades in till dåvarande regering och myndigheter (varav Tegnell och Johan var ansvariga på Socialstyrelsen).
Citat:
"Pandemier – hantering av hot mot människors hälsa
Riksrevisionen har granskat om regeringen och ansvariga statliga myndigheter säkerställer en god beredskap för att hantera ett utbrott av en pandemisk influensa. Resultatet av granskningen redovisas i denna granskningsrapport.
Företrädare för Socialdepartementet samt företrädare för granskade myndigheter har fått tillfälle att faktagranska och i övrigt lämna synpunkter på delar av utkast till slutrapport.
Rapporten överlämnas till regeringen i enlighet med 9 § lagen (2002:1022) om revision av statlig verksamhet m.m.
Citat:
Rapporten överlämnas samtidigt till Riksrevisionens styrelse. Riksrevisor Eva Lindström har beslutat i detta ärende.
För kännedom:
Försäkringskassan
Krisberedskapsmyndigheten
Luftfartsstyrelsen
Länsstyrelserna i Stockholms län, Östergötland och Västra Götalands län
Rikspolisstyrelsen
Socialstyrelsen
Tullverket
Citat:
Konsekvenserna av Riksrevisionens slutsatser
Riksrevisionens granskning visar att många centrala aktörer i samhället inte har utvecklat sin krisberedskapsförmåga för att hantera ett utbrott av en influensapandemi. Ett utbrott av en pandemi medför sannolikt omfattande konsekvenser för hela samhället. Riksrevisionen menar att de brister som framkommit i granskningen kan leda till allvarligare konsekvenser av en influensapandemi än nödvändigt.
Citat:
För sjukvården kan den otillräckliga beredskapen leda till att landstingen får svårare att klara sin verksamhet. Oklarheter kring fördelningen och prioriteringarna av antivirala läkemedel och vaccin kan orsaka fördröjningar, ökad oro och ryktesspridning. Det finns också en risk att prioriteringar inte görs på samma sätt i alla landsting.
Riksrevisionen bedömer att de statliga insatserna inte har varit tillräckliga för att säkerställa att hälso- och sjukvården och smittskyddet har en god förmåga att hantera en pandemisk influensa.
Granskningen visar att de undersökta landstingens förmåga att hantera en pandemisk influensa är god, men har vissa brister.
De studerade kommunernas förmåga att hantera en pandemi i vården bedöms vara bristfällig. En viktig anledning till att landstingens förmåga bedöms vara bättre än kommunernas är att landstingen har smittskyddsläkarna knutna till sig på ett sätt som inte kommunerna har.
Det medför att landstingen har tillgång till en kunskapsbas och en nära kontakt med Socialstyrelsen, vilket kommunerna saknar i dag.
De brister som konstaterats i granskningen är av den omfattningen att det behövs åtgärder från nationell nivå för att förbättra den sammantagna förmågan att vårda sjuka under en influensapandemi
"...)Rekommendationer till regeringen
Före en kris:
Regeringen bör ta ställning till hur fler aktörer i samtliga delar av samhället, inklusive landsting och kommuner, ska planera för en pandemi. I samband med detta bör regeringen överväga att ge alla berörda statliga aktörer i uppdrag att planera för en pandemi.
Rekommendationer till Socialstyrelsen
Socialstyrelsen bör utfärda föreskrifter för samordningen av landstingens och kommunernas ansvar under en pandemi.
I syfte att uppnå nationell samordning finns det ett behov av att tydliggöra vilka som ska få antivirala läkemedel som förebyggande behandling inom samhällsviktiga verksamheter, inklusive hälso- och sjukvården. Socialstyrelsen bör också skapa en operativ plan som behandlar hur antivirala läkemedel snabbt kan transporteras till rätt plats under en pandemi och hur användningen kan övervakas"
https://www.riksrevisionen.se/download/18.78ae827d1605526e94b2e2b1/1518435492417/RiR_2008_01.pdf
Liknande brister uppmärksammas även av Coronakommisionen 2020/2021. Och då undrar i alla fall jag vad som hände efter granskningen 2008 och vad ALLA ansvariga har sysslat med mellan år 2008-2020. Det handlar ju om brister som ansågs vara viktiga att se över oavsett hur nu nästa pandemi såg ut, ändå pratar Coronakommisionen om liknande brister långt senare...
Är det föresten egentligen inte rätt smidigt/fult av vissa politiker, myndigheter och länsstyrelser att skylla på kommuner? Eller att alla skyller på varandra. Utredningar likt denna verkar ju lämnas till regering/staten, myndigheter och länsstyrelser, och inte till kommuner? 🤔
För att kommuner inte anses ha kunskap nog? Så låter det för mig när de pratar om den kunskap och samarbete som Socialstyrelsen/länsstyrelsen hade eller har.
Jag vet inte, men om det är en av anledningarna är det märkligt för mig att de med mest kunskap och information om vad som bör göras sedan skyller på de med minst kunskap, och än mer om kommunerna är lägst i "rang" gällande hur mycket makt och inflytande de har att påverka vissa saker.
Varför lämnar Riksrevisionen annars sina utredningar till Regeringen och Socialstyrelsen och ger rekommendationerna till dom, om vad kommuner bör se över? Och inte direkt till kommunerna? För mig framstår det i alla fall som att regeringen och myndigheterna anses ha det yttersta ansvaret.
Där kommunerna sedan å ena sidan helst inte ska göra någonting om inte expertmyndigheterna först har godkänt det, men som å andra sidan får skulden om något skiter sig för att man inte agerade... Som man kanske ibland inte gör det just för att myndigheter (eller riksdagspolitiker) säger att "det är luuugnt"?
När myndigheterna anses vara experterna som vi alla ska lyssna på så är det ju samtidigt rätt rimligt att även kommunerna inväntar direktiv från "experterna", och inte gör massa saker på egen hand. Som "icke-experter" inte anses förstå sig på... Men det är alltså ändå kommunernas fel? Även om expertisen som de ska lyssna på inte har legat på och inte har berättat hur de ska göra? 🤔
Men den utredningen var ju för 12+ år sedan. Ja, fast då ska man väl än mindre behöva höra om liknande brister i utredningar från 2020/2021? När förra regeringen och myndigheter hade 6 år på sig att se över bristerna som framkom, och när nuvarande regering hade haft lika många år på sig innan 2020.
Men om jag har fel om kommunernas roll: Kan en kommun då till exempel missköta sig hur mycket som helst utan att staten/regeringen har något som helst ansvar att lägga sig i vad de tusan de sysslar med? Jag bara undrar. Jag kan dock erkänna att jag antagligen inte begriper hur Sverige fungerar även om man så förklarar exakt hur det fungerar 😏
För allt jag har lärt mig av att leva i Sverige har förvandlades till något helt annat efter varje utredning som jag har läst senaste tio åren. Utredningarna gör mig inte klokare som jag först trodde, jag förstår bara mindre och mindre om vad de som styr Sverige sysslar med för varje utredning som jag läser... (Och det kryllar av utredningar, som sedan mest bara verkar samla damm)