2021-11-10, 20:42
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej. Vaccinet skyddar delvis mot infektion och väldigt bra mot svår sjukdom. D.v.s det är ett slags naturligt skydd mot ett virus som vi inte har något naturligt skydd mot. Om du inte är vaccinerad är du betydligt mer i riskzonen att bli smittad, mer än dubbelt även efter 5 månader efter vaccination.

Suomen Sisu, skulle kunna vara ett inlägg, men hur står det egentligen till med personens DNA rörande sjukdomsbilden?

Har vi skillnader emellan blodgrupper eller mer precist DNA?
Citera
2021-11-10, 20:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Okej jag förstår. Man undrar om alla i samhället måste vaccinera sig för att massvaccineringen ska fungera?

Det beror på hur viruset utvecklar sig och hur många som vaccinerar sig. Förstår att det är jobbigt att det är så oklart. Jag gissar att du tror att det finns en bok som man kan slå upp såna där saker.
Citera
2021-11-10, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hackneyhardcore
Ja det blir man och så har det alltid varit och kommer alltid vara i framtiden också. Tyvärr barn får cancer och unga människor drabbas av hjärtattacker och hjärnblödning varje dag året runt i hela världen. Alls kan bli sjuka i vad som helst när som helst oavsett ålder. Tyvärr!

Jo fast nu pratade vi specifikt om covid. Cancer behöver du inte blanda in.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej. Vaccinet skyddar delvis mot infektion och väldigt bra mot svår sjukdom. D.v.s det är ett slags naturligt skydd mot ett virus som vi inte har något naturligt skydd mot. Om du inte är vaccinerad är du betydligt mer i riskzonen att bli smittad, mer än dubbelt även efter 5 månader efter vaccination.

Ja det skyddar bra, men ganska kort tid.
Låter som din plan är att vaccinera alla en gång i halv året tills viruset är borta.
Risken är stor att folk blir vaccintrötta längs vägen.z
Viruset muterar snabbt så blir svårt att vaccinera bort det.

Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Okej jag förstår. Man undrar om alla i samhället måste vaccinera sig för att massvaccineringen ska fungera?

Ja men svårt att vaccinera hela jorden på så kort sikt.
Citera
2021-11-10, 20:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja det skyddar bra, men ganska kort tid.

Nej det skyddar punkt slut. Även om det går ett år så har du bättre skydd om du vaccinerat dig än om du inte vaccinerat dig. Om alla bara fattade den enkla grejen så hade vi inte varit i det här predikamentet. Vi hade precis samma diskussion om munskydd tidigare. Det spelar ingen roll att det inte är 100%, vi behöver inte nå 100%, vi behöver bara få ner R-talet under 1.
Citera
2021-11-10, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Huruvida det är en "övervikt" för gamla är irrelevant. Personer i alla åldersgrupper blir allvarligt sjuka. Det var DET argumentet gällde och det är SÅ statistiken ser ut.
Efter det påståendet efterfrågar jag källa.

Det beräknas att ungefär 40% av Sveriges 12 åringar har haft Covid-19 infektion. Hur många allvarligt sjuka av dessa 40%?
Citera
2021-11-10, 20:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Suomen Sisu, skulle kunna vara ett inlägg, men hur står det egentligen till med personens DNA rörande sjukdomsbilden?

Har vi skillnader emellan blodgrupper eller mer precist DNA?

Fattar inte vad du insinuerar med DNA. Visst skiljer sig blodgrupper åt rent infektionsmässigt men vet inte om det är klarlagt varför. Gissningsvis har livsstil långt mycket större effekt än blodgrupp.
Citera
2021-11-10, 21:00
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razz3l
Efter det påståendet efterfrågar jag källa.

Det beräknas att ungefär 40% av Sveriges 12 åringar har haft Covid-19 infektion. Hur många allvarligt sjuka av dessa 40%?
Om du vill argumentera genom att åberopa statistik så får väl DU referera till den statistiken. För du menar väl inte att JAG skall ta fram statistik för att ge stöd åt DINA argument? Kom igen nu...
Citera
2021-11-10, 21:07
Medlem
Citat:
Om du vill argumentera genom att åberopa statistik så får väl DU referera till den statistiken. För du menar väl inte att JAG skall ta fram statistik för att ge stöd åt DINA argument? Kom igen nu...

Citat:
Huruvida det är en "övervikt" för gamla är irrelevant. Personer i alla åldersgrupper blir allvarligt sjuka. Det var DET argumentet gällde och det är SÅ statistiken ser ut.

Hur många 12 åringar har blivit allvarligt sjuka? Källa för ditt påstående tack.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-en-vaccindos-racker-for-barn-som-har-haft-covid
Citat:
Joakim Dillner som är professor i infektionsepidemiologi vid Karolinska Institutet instämmer.

– Folkhälsomyndigheten har uppskattat att 40 procent av barnen i den här åldersgruppen redan har haft covid och jag ser det som en stor etisk vinst om man kan spara in alla de här doserna och inte ge barn vaccin som de inte behöver, säger han.
Citera
2021-11-10, 21:09
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Hur många 12 åringar har blivit allvarligt sjuka? Källa för ditt påstående tack.
För vilket påstående då? Lägg ner nu. Du gör dig bara dum.
Citera
2021-11-10, 21:10
Medlem
Citat:
För vilket påstående då? Lägg ner nu. Du gör dig bara dum.
Detta:
Citat:
Så jag upprepar mig:

Hur många 12-15 åringar har blivit allvarligt sjuka? Källa för ditt påstående tack.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-en-vaccindos-racker-for-barn-som-har-haft-covid
Citat:
Joakim Dillner som är professor i infektionsepidemiologi vid Karolinska Institutet instämmer.

– Folkhälsomyndigheten har uppskattat att 40 procent av barnen i den här åldersgruppen redan har haft covid och jag ser det som en stor etisk vinst om man kan spara in alla de här doserna och inte ge barn vaccin som de inte behöver, säger han.
Senast redigerad av Razz3l 2021-11-10 kl. 21:22.
Citera
2021-11-10, 21:24
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Detta:
Så jag upprepar mig:

Hur många 12-15 åringar har blivit allvarligt sjuka? Källa för ditt påstående tack.
Här är statistiken från Israel och visar de som legat på ICU. Resp. anger de personer som varit intuberade.

Kod:
Ålder	Kön	Critical	Resp.
0-9	Female	    37	          9
0-9	Male	    53	         13
10-19	Female	    57	         12
10-19	Male	    44	         19
20-29	Female	   228	         47
20-29	Male	   180	         42
30-39	Female	   494	         85
30-39	Male	   546	         76
40-49	Female	   808	        117
40-49	Male	  1225	        214
50-59	Female	  1296	        199
50-59	Male	  1941	        443
60-69	Female	  1771	        394
60-69	Male	  2676	        767
70-79	Female	  2056	        445
70-79	Male	  2831	        816
80-89	Female	  2132	        346
80-89	Male	  2089	        479
90+	Female	  1016	         90
90+	Male	   649	         96

Källa: https://datadashboard.health.gov.il/COVID-19/general?tileName=infectedByAgeAndGender

Rent generellt får jag nog säga att någon skulle bestrida ett sådant uppenbart påstående som att COVID-19 drabbar personer i alla åldrar och att personer i alla åldrar blir allvarligt sjuka är det yttersta beviset på total fakta-resistens och faktiskt ren och skär ointelligens. Undrar om det inte är det dummaste jag läst här.
Citera
2021-11-10, 21:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nu är det ju inte så svart eller vitt som du tror. Virus kan mutera när de försöker ta sig in i cellen och även med skydd så kan en del virus ta sig in i celler ibland två samtidigt vilket också leder till mutation.

Fast nu var det ju inte det du sa. Om viruset tar sig in kan det leda till mutation, det är inte givet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in