2021-11-10, 15:08
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det var inte det jag vände mig emot, utan att man misstänker SE pga att vittnen inte känner igen honom på bild.

Nej vittnen är allt som ofta inte att lita på. Ta bara Lisbet tex hon såg ju CP sade hon i rätten men det beviset höll ju inte som alla vet.
Citera
2021-11-10, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
De tre mystiska samtalen från den okända kvinnan ska handla om att SE befunnit sig på Snickarbacken där flera andra vittnen säger sig sett en man, troligen GM kliva in i en blå bil strax efter mordet.

SEs fru ringde tydligen dessa samtal för att SE skulle kunna placeras i en blå bil som direkt körde SE tillbaka till Skandias reception då enligt Netflix får man ana. Det ska tydligen vara något slags alibi enligt Netflix.

Vissa "konstnärliga friheter" måste man nämligen få ta sig!

Jo jag antog det senare, jag läste lite snabbt. Den personen på Snickarbacken kan mycket väl vara GM. Jag trodde att TP menade att ex-frun ringt in tips om det för att den personen hade blå täckjacka och således inte kan vara SE.

I vilket fall som helst är det helt stört att tro att det är ex-frun som har ringt från Idre. Det kan vara vilken anonym tipsare som helst. TP och MG är som små barn när de spekulerar.

Om det är som du skriver att man får ana att Netflix menar att det ska vara nåt slags alibi (pga det inringda tipset) att han då kan placeras i en blå bil som kör tillbaks till Skandia så tror jag att de helt enkelt inte har tänkt så långt.
Citera
2021-11-10, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Väktarna på Skandia beskriver SEs klädsel på två helt olika sätt initialt. Så lite olika kläder hade SE på sig på mordkvällen. Det är därför SE är så lätt att passa in i olika diffusa signalement!

"Duffel med träknappar är min personliga favorit!!"/U

Och när han var ute och käkade middag hade han platådojor och spandexbraller, det är därför ingen har sett eller känt igen honom då. Han bytte dock tillbaks när han kom tillbaks till receptionen.
Citera
2021-11-10, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ingen säger att mördaren går på utsidan och sneddar in mot fönstret nån gång. Så nej det är inte en spegling. Tror du alltså inte att sneddandet och klockan är ett sätt för GM SE att förklara hur han kunnat missa mördaren? Du tror det är för att spegla mördarens rörelse för att skydda sig mot ett utpekande?

Bakvänt.

Fast om SE är GM så såg han ju inget från Skandia till brottsplatsen så då tycker jag att titta på klockan o missa AB funkar rätt bra...
Citera
2021-11-10, 16:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vet du om samtalet till polisen kom från en jourhavande präst, eller kan det ha varit någon som bara utgav sig för att vara en sådan?

Nej det är/var en präst.
Jag har namnet på honom och vad jag fått av det så var han alltså pastor.
Född 1937.

Kuriosa:
Bor ett stenkast från Borgnäs.
Citera
2021-11-10, 16:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag är aldrig bekväm med att uttrycka mig i absoluta termer. Nej det är inte "omöjligt", men ytterst anmärkningsvärt.

Och nej, för att se LJ och beskriva hans klädsel för att sedan peka ut honom räcker det inte med att vara i närheten av Palme. LJ stod längre ner på tunnelgatan bakom barraker. Inte ens i dagsljus hade du sett honom ordentligt. Jag går sträckan varje dag. Har redan gått den idag.

Problemet är att SE kunder beskriva exakt var LJ stod någonstans. För att förklara det måste man antingen köpa hans story om att springa efter mördaren/poliser samt ha pratat med LP. Vilket i min värld är oerhört osannolikt.

? Från Palmes kropp kan man se platsen där LJ stårnär han tittar mot mordplatsen. En språngmarsch in förklarar inte på något sätt observationen av LJ.
Citera
2021-11-10, 16:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Tack för bilden.

Jag vill fortfarande dock påstå att det är omöjligt att i det ljuset (eller rättare sagt avsaknande av ljus) kunna göra den beskrivning SE gör. Att det rör sig om en 20-25 åring med blå täckjacka. Att han gör den beskrivningen är inte konstigt då han stod uppe i trappan när han såg LJ. Frågan är, gjorde han det som GM eller modig gubbe som sprang efter mördaren (vilket han sedan ändrade till poliser)?

Herregud. Det är lika långt från mordplatsen som från trappkrönet. Men på nåt magiskt sätt är det lätt att se från trappkrönet men från mordplatsen är det nästan omöjligt. Inte ens KP tyckte det var problem se LJ från mordplatsen.

Han tycker sig tro att mannen är i 20-årsåldern pga kroppsbyggnad och ben. Att se en blå jacka på någon under en lampa är inte konstigt.
Citera
2021-11-10, 16:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Som sagt, jag jobbar där. Jag går sträckan från gamla Skandia till trappan minst 4 gånger varje dag (av andra anledningar än Palmemordet självklart )

Att kunna ge beskrivningen (addera att han pekade ut honom på ett foto också) SE gör av LJ från det avståndet är mer eller mindre omöjligt.

Oavsett vad SE är så pekade han ut LJ på plats. På vilket sätt ser man bättre från trappkrönet? Flertalet lampor mellan trappkrönet och LJ.

HJ såg GM en bit upp i trappan, självklart kan man då från mordplatsen se LJ lite senare stå en bit väster om trappan.

LJ är inte vem som helst, han är kort, smala ben, stort hår. Går att känna igen på silhuett.
Citera
2021-11-10, 16:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Bara av intresse...

Hur förklarar du hans fotoutpekande av LJ?

Jag bibehåller att det är en omöjlighet även om mordet hade skett på dagtid.

Jaså? Då är det också omöjligt se LJ från trappkrönet.
Citera
2021-11-10, 17:05
Avstängd
konstapels avatar
Och vi märker redan nu i tråden vllken perverterad effekt en viss serie på en viss streamingtjänst har på svagbegåvade individer.
Flera direkt felaktiga saker från serien tas upp av dem som om det vore sanning.

Läs vittnesförhören istället för att bingekolla en nästan helt fiktiv mockumentär som inte kan tas på allvar av någon som har ens rudimentära kunskaper om händelseförloppet under mordkvällen:

http://www.itdemokrati.nu/page36.html
Citera
2021-11-10, 17:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Enligt utsagor var det mer eller mindre praxis att han var ute och käkade när han jobbade över.
Flertalet kollegor (inklusive hans ex-hustru) har berättat detta. Det var välkänt att han "drack middag" samt satt och krökade på kontoret. Han var ofta pigg på att erbjuda sina kollegor "en jävel".

Så ja, jag tycker det är väldigt märkligt att han nekar till detta. Addera på att vi har vittne (vakt) som styrker detta. Jag hajar att han inte vill berätta om att han "dricker middag", men faktumet att han lämnade kontoret är oerhört mörkligt att neka till.

Olovlig frånvaro. Skäl för uppsägning. Kopplar det nu?
Citera
2021-11-10, 17:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Du har väl också varit där, bedömer du att man kan peka ut någon man sett där några sekunder via fotokonfrontation? Man måste också beakta hur uppmärksam man är när man ser en döende man vid sina fötter.

Nu är det väl en svår fråga då man inte vet hur ljuset var då.

Att det var möjligt att se LJ från mordplatsen är jag säker på och att man naturligtvis kan gissa på ett ålders-intervall.

Man ser sämre med en död man vid fötterna men man ser bra på en snabb huvudvridning bakåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in