2021-11-10, 07:53
Medlem
MOPspanarens avatar
Vad kunde GM se av mordplatsen under flykten...?
https://imgur.com/a/raOLfyo

I denna bild ligger OP någon/några meter till höger.
En bit in på Tunnelgatan försvinner Lisbeth och Olof ur hans synfält (om/då han vänder sig om).

Skull GM kunna se:
Att OP vänd i framstupa sidoläge?
Knappast, då han förmodligen redan var en bit upp i trappen när Glantz och Ersson genomförde detta.

Att Lisbeth sprang ut i gatan? (Vilket är TP's "senaste" märkliga påstående)

Vad kan GM ha sett?
En flyende GM vänder sig väl primärt om för att titta efter ev. efterföljare och inte för att lägga saker på minnet som kan vara bra att använda senare?
Citera
2021-11-10, 07:58
Medlem
johnthedickholmess avatar
Fast det här med Skandiamannen. De vet att han slutade strax innan på Skandia. Kommer ut och 50 m därifrån 2 min senare skjuts Palme.

Han berättar han kommit fram till paret, försökt hjälpa dem, träffat på 2 andra som redan var där, pratat med Lisbeth och visat vägen för Polisen.

INGEN AV DESSA HAR SETT HONOM.

Däremot kan vittnen se en person som liknar honom skjuta paret, fly från platsen, springa och försökt stoppa ned någonting i sin handledsväska etc.

NO BRAINER. Mannen måste ha varit komplett galen. Over and out.
Citera
2021-11-10, 07:58
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Två väktare minns ett samtal om hans stundande semester till Idre innan han lämnade receptionen. Ett samtal har förekommit, hur långt är svårt att veta. SE förnekar detta. Tyder det på att han vill ha alibi, eller tyder det på att han vill få polisen att tro att han var ute på Sveavägen tidigare än han var?

Ingen mindes alls? Jaså, så när AH säger att en man, som hon inte såg ansiktet på, drog i benet och ville vända OP så kan det inte ha varit SE? Och mannen som enligt JA sprang runt och dirigerade kan inte ha varit SE? Och när JA tycker sig minnas SE i en fotokonfrontation kan han inte ha varit på platsen, eftersom han hade varit med i tv? Någon nämnde väl också "en vaktmästare från Skandia" om jag inte minns fel.

SE har förmodligen ljugit och överdrivit, det är de flesta överens om. Frågan är om han gjorde det som vittne eller GM. Om SE stod på trottoaren vid OP en minut efter mordet är det inte konstigt om ingen mindes honom. Det finns som sagt många vittnen som ingen minns och det är helt naturligt med tanke på hur situationen var. Det var inte en gubbe i rock som stod i fokus.

Två väktare minns ett samtal om hans stundande semester till Idre innan han lämnade receptionen. Ett samtal har förekommit, hur långt är svårt att veta. SE förnekar detta. Tyder det på att han vill ha alibi, eller tyder det på att han vill få polisen att tro att han var ute på Sveavägen tidigare än han var?

Under de 3 förhör med SE (addera intervjuer och andrahandsinformation från vänner och kollegor) har han ändrat sin story flertalet gånger och det är mycket som inte stämmer. Varför ljög han om att inte ha varit på middag senare på kvällen tex? Uppenbarligen agerade han nyckfullt och ändrade sina svar flera gånger.

Ingen mindes alls? Jaså, så när AH säger att en man, som hon inte såg ansiktet på, drog i benet och ville vända OP så kan det inte ha varit SE? Och mannen som enligt JA sprang runt och dirigerade kan inte ha varit SE? Och när JA tycker sig minnas SE i en fotokonfrontation kan han inte ha varit på platsen, eftersom han hade varit med i tv? Någon nämnde väl också "en vaktmästare från Skandia" om jag inte minns fel.

Jag förstar inte hur ovanstående påvisar att SE var på plats på det sätt han själv påstår.

SE har förmodligen ljugit och överdrivit, det är de flesta överens om. Frågan är om han gjorde det som vittne eller GM. Om SE stod på trottoaren vid OP en minut efter mordet är det inte konstigt om ingen mindes honom. Det finns som sagt många vittnen som ingen minns och det är helt naturligt med tanke på hur situationen var. Det var inte en gubbe i rock som stod i fokus.

Förmodligen? Jag vill påstå att hela hans story är en lögn.

1. Han har inte assisterat i upplivningsförsök.
2. Han har inte sprungit efter mördaren.
3. Han har inte sprungit efter poliser.
4. Han har inte samtalat med LP om mördaren.
5. Han har inte blivit avvisad av poliserna på plats som vittne.

Att han då kan beskriva samt peka ut var LJ stod bakom barrakerna gömd är fortfarande ytterst anmärkningsvärt.
Citera
2021-11-10, 08:03
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
BP försökte också hjälpa med framstupa, vem såg honom?

Är det omöjligt att han försökt uppge sitt namn till en polis som inte visste det var Palme som avvisade honom? För att ett par poliser i jävssituation säger att de inte avvisat någon?

För att se LJ behöver han bara vara i närheten av Palme några få sekunder.

Nej,han måste inte va en av de första på plats pga sin utstämpling 23:19-23:20, för båda väktarna vittnar om ett samtal efter utstämpling. Utpasseringen i tidssystemet sker innan han kommer in till väktarna.

Jag är aldrig bekväm med att uttrycka mig i absoluta termer. Nej det är inte "omöjligt", men ytterst anmärkningsvärt.

Och nej, för att se LJ och beskriva hans klädsel för att sedan peka ut honom räcker det inte med att vara i närheten av Palme. LJ stod längre ner på tunnelgatan bakom barraker. Inte ens i dagsljus hade du sett honom ordentligt. Jag går sträckan varje dag. Har redan gått den idag.

Problemet är att SE kunder beskriva exakt var LJ stod någonstans. För att förklara det måste man antingen köpa hans story om att springa efter mördaren/poliser samt ha pratat med LP. Vilket i min värld är oerhört osannolikt.
Citera
2021-11-10, 08:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vad kunde GM se av mordplatsen under flykten...?
https://imgur.com/a/raOLfyo

I denna bild ligger OP någon/några meter till höger.
En bit in på Tunnelgatan försvinner Lisbeth och Olof ur hans synfält (om/då han vänder sig om).

Skull GM kunna se:
Att OP vänd i framstupa sidoläge?
Knappast, då han förmodligen redan var en bit upp i trappen när Glantz och Ersson genomförde detta.

Att Lisbeth sprang ut i gatan? (Vilket är TP's "senaste" märkliga påstående)

Vad kan GM ha sett?
En flyende GM vänder sig väl primärt om för att titta efter ev. efterföljare och inte för att lägga saker på minnet som kan vara bra att använda senare?

Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag är aldrig bekväm med att uttrycka mig i absoluta termer. Nej det är inte "omöjligt", men ytterst anmärkningsvärt.

Och nej, för att se LJ och beskriva hans klädsel för att sedan peka ut honom räcker det inte med att vara i närheten av Palme. LJ stod längre ner på tunnelgatan bakom barraker. Inte ens i dagsljus hade du sett honom ordentligt. Jag går sträckan varje dag. Har redan gått den idag.

Problemet är att SE kunder beskriva exakt var LJ stod någonstans. För att förklara det måste man antingen köpa hans story om att springa efter mördaren/poliser samt ha pratat med LP. Vilket i min värld är oerhört osannolikt.

Ta en titt på bilden (länken ovan) och tänk då att Palme ligger någon meter till höger i bild.
Läser du LJ's förhör så blickar han ned mot mordplatsen för att se om han ska dit och hjälpa till.
För att se detta bör han alltså stå lite mer till vänster i bild... ungefär vid väggen till det sk. "Kulturhuset"(Birka Hostel)
Läs sedan SE's förhör och vart han ska ha iakttagit LJ.

Så detta är inte på något sätt omöjligt.
Citera
2021-11-10, 08:16
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

Under de 3 förhör med SE (addera intervjuer och andrahandsinformation från vänner och kollegor) har han ändrat sin story flertalet gånger och det är mycket som inte stämmer. Varför ljög han om att inte ha varit på middag senare på kvällen tex? Uppenbarligen agerade han nyckfullt och ändrade sina svar flera gånger.

Jag förstar inte hur ovanstående påvisar att SE var på plats på det sätt han själv påstår.

Förmodligen? Jag vill påstå att hela hans story är en lögn.

1. Han har inte assisterat i upplivningsförsök.
2. Han har inte sprungit efter mördaren.
3. Han har inte sprungit efter poliser.
4. Han har inte samtalat med LP om mördaren.
5. Han har inte blivit avvisad av poliserna på plats som vittne.

Att han då kan beskriva samt peka ut var LJ stod bakom barrakerna gömd är fortfarande ytterst anmärkningsvärt.
Du svarade inte på första frågan, istället ställde du en motfråga. Anledningen till att han sa att han inte lämnat arbetsplatsen under kvällen kan väl helt enkelt ha varit att han inte använde stämpelklockan, antar jag.

Det jag nämnde antyder att vissa kan ha minnesbilder av honom. Det är inte säkra uppgifter men det skrev jag inte heller. Frågan är inte om SE var på plats på det sätt han själv påstår, utan helt enkelt var han befann sig. Att han säger sig ha gjort saker som inte verkar stämma är ganska ointressant, i synnerhet när man vet att han var en person som överdrev och ljög för att försköna sig själv. Betydligt intressantare är hur hans beskrivning av brottsplatsen utanför sitt eget agerande ser ut och hur väl det stämmer överens med andras.
Citera
2021-11-10, 08:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Den uppgiften var om jag minns rätt en uppskattning. Har inget minne av att ha läst att det är en 100% säkerställd uppgift.

Eller har du en källa?
F: -Vad var klockan när Engström kom in då, när han bultade på dörren?
O: -Ungefär 23.40.
F: -Ja, tittade du på klockan?
O: -Ja, jag tittade på klockan.
F: När han kom in.
O: Ja, jag tyckte det var konstigt att han kom in så pass sent då. Det var ungefär 20 minuter efter det att han gått iväg
.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesförhör-Henry-Olofsson.pdf

Han hade förmodligen en analog urtavla där den stora visaren pekade på 8-an och den lilla klart närmare 12-an än 11-an. Sekundvisaren hade han antagligen inget minne av.

Det där är ju trots allt en faktisk observation han gjorde till skillnad mot det diffusa "ett par minuter" när SE lämnade bygget, det senare var naturligtvis en uppskattning. Det vill säga inget han noterade via en titt på klockan.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-11-10 kl. 08:56.
Citera
2021-11-10, 08:34
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ta en titt på bilden (länken ovan) och tänk då att Palme ligger någon meter till höger i bild.
Läser du LJ's förhör så blickar han ned mot mordplatsen för att se om han ska dit och hjälpa till.
För att se detta bör han alltså stå lite mer till vänster i bild... ungefär vid väggen till det sk. "Kulturhuset"(Birka Hostel)
Läs sedan SE's förhör och vart han ska ha iakttagit LJ.

Så detta är inte på något sätt omöjligt.

Tack för bilden.

Jag vill fortfarande dock påstå att det är omöjligt att i det ljuset (eller rättare sagt avsaknande av ljus) kunna göra den beskrivning SE gör. Att det rör sig om en 20-25 åring med blå täckjacka. Att han gör den beskrivningen är inte konstigt då han stod uppe i trappan när han såg LJ. Frågan är, gjorde han det som GM eller modig gubbe som sprang efter mördaren (vilket han sedan ändrade till poliser)?
Citera
2021-11-10, 08:38
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Du svarade inte på första frågan, istället ställde du en motfråga. Anledningen till att han sa att han inte lämnat arbetsplatsen under kvällen kan väl helt enkelt ha varit att han inte använde stämpelklockan, antar jag.

Det jag nämnde antyder att vissa kan ha minnesbilder av honom. Det är inte säkra uppgifter men det skrev jag inte heller. Frågan är inte om SE var på plats på det sätt han själv påstår, utan helt enkelt var han befann sig. Att han säger sig ha gjort saker som inte verkar stämma är ganska ointressant, i synnerhet när man vet att han var en person som överdrev och ljög för att försköna sig själv. Betydligt intressantare är hur hans beskrivning av brottsplatsen utanför sitt eget agerande ser ut och hur väl det stämmer överens med andras.

Jag menade inte att svara avvikande. Min poäng är att det är ytterst svårt att ta SE på allvar över huvudtaget när det kommer till hans story. Han har ljugit och ändrat sina svar vid flertalet gånger.

Vad menar du med att han inte använde stämpelklockan? Det gjorde han visst. Iaf när han gick ut och käkade. Det är bekräftat. Om han senare stack ut igen för att trycka utanför Grand gjorde han inte det. Men det är bekräftat att han faktiskt stämplade ut och in i samband med middagen. Även vakten minns att han luktade alkohol när han kom tillbaka. Så frågan kvartår - Varför ljög han om det?
Citera
2021-11-10, 08:46
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

Jag menade inte att svara avvikande. Min poäng är att det är ytterst svårt att ta SE på allvar över huvudtaget när det kommer till hans story. Han har ljugit och ändrat sina svar vid flertalet gånger.

Vad menar du med att han inte använde stämpelklockan? Det gjorde han visst. Iaf när han gick ut och käkade. Det är bekräftat. Om han senare stack ut igen för att trycka utanför Grand gjorde han inte det. Men det är bekräftat att han faktiskt stämplade ut och in i samband med middagen. Även vakten minns att han luktade alkohol när han kom tillbaka. Så frågan kvartår - Varför ljög han om det?
Det råder ju tvivel om vilken tid han var ute och åt middag. Om han använt stämpelklockan hade man vetat när han gick och när han kom tillbaka. Hänvisa till var du fått den informationen ifrån.

Det är definitivt inte ointressant att han blånekar till ett samtal som vi vet har ägt rum och som skulle kunna ge honom alibi. Även om han hann ut så att han stötte ihop med OP utanför porten efter samtalet med väktarna, är det extremt långsökt att han förnekar samtalet, eftersom det handlar om sekunder. Kan han få polisen att tro att samtalet var lite lite längre så har han alibi.
Citera
2021-11-10, 08:53
Medlem
styrlunds avatar
En sak jag aldrig har förstått är varför det fanns ett behov att ha väktare 24/7 på ett försäkringsbolag.
Vi vet att AGAG hade sina kontor där. Fanns det nå annat där som krävde väktare dygnet runt?
Citera
2021-11-10, 09:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Han avled mer eller mindre direkt.
Vi har dock lite varierande uppgifter från Anna H och Stefan G om att de skulle ha känt pulsen vagt, respektive inte känt pulsen.

Det som sedan skedde på Sabbatsberg var att man med alla medel försökte få igång Palmes hjärta och där Dr Wallin då gjorde en öppen hjärtmassage.
Sågade upp bröstkorgen och försökte massera igång hjärtat.
Och när det inte lyckades så var det inget annat att göra än att dödförklara honom.
Vilket gjordes kl. 00:06

Intressant!

Jag sitter och skisserar lite på en egen Netflixserie där Dr Wallin är "den osannolike mördaren". Inte Skandiamannen utan DrW. Ingen har sett DrW på mordplatsen och enligt källor från Sabbatsberg så hade DrW hala skor. Det behöver väl inte påpekas att en person som ingen har sett på mordplatsen som GM också är huvudperson i skabbiga, men hårdsminkade, Netflixserier?

DrW var moderat! En galen kvinna har sett DrW på Åland påstår hon. Kvinnan "vet" också att DrW var moderat, det har hon läst i Expressen! Kvinnan som jag har som källa bor nära ett sjukhus i Mariehamn där det finns just kirurger. Detta kopplar DrW till mordet på OP på grund av DrWs jobb enligt mitt Netflixmanus!

DrW tjänstgjorde just på mordnatten samtidigt på Sabb. DrW har stämplat in i god tid före mordet på Sabb och ut efter. DrW har därför haft gott om tid att utföra mordet mellan dessa stämplingstider, vilket de som varken stämplat ut eller in rimligen inte kan ha haft. Stämplingstiden är mycket viktig i min Netflixserie. Flera avsnitt i mitt manus fokuserar på det faktum att bara de som "stämplar in" vid en mordplats som DrW faktisk gör kan vara skyldiga. Alla andra GM är för orealistiska på Netflix, enligt mitt manus. (Kan någon enda som tittar på netflix ens nämna ett enda mord i världshistorien där mördaren inte stämplar in? Nej, just det!)

DrW har en mamma som umgåtts med en högerextremist under andra världskriget innan DrW föddes! (Ingvar Kamprad, sägs det i mina grumliga källor!). DrW föddes på en plats i världen som också kommer att finnas med i mitt manus, då det helt enkelt är irrelevant för DrWs skuld i MOP. DrW åkte skidor i Alperna veckan efter mordet och det är mindre än 300 mil mellan Alperna i Österrike och Storliens Högfjällshotell där det finns en koppling mellan ägaren till hotelet och Stay Behind.

DrW bodde i en snobbig överklassförort utanför Stockholm där det även bodde Palmefientliga militärer! DrW bodde nära (ca 2 km) från en låst vapenkassun som administrerades just av försvarsmakten vid tidpunkten för mordet. DrW gjorde lumpen på 60-talet och inget i sinnevärlden kan ha hindrat DrWs militära grannar att "nalla lite" i den utpekade vapenkassunen under mordnatten.

DrW påstås både ha kastat dartpilar mot måltavlor och även spelat bridge! Enligt källor spottade inte DrW i glaset heller efter mordet och alkoholintag är ju som alla vet ett tecken på att någon är GM.

DrW "gräver sig efter mordet in i PU för att förvirra" vilket faktum att vi hittar just DrW av alla människor i PU "bevisar"! Amerikanska expertpsykologer konfirmerar att just detta beteende hos DrW pekar ut just honom (och egentligen ingen annan) som GM.

DrW är Palmes mördare i mitt Netflixmanus eftersom hans fru ringde på fyllan till en präst efter mordet och förklarade att DrW blev skjutsad till Sabb i en blå flyktbil efter mordet. DrW var ju som ni noterat tillbaka på sin arbetsplats lite för snabbt för att hinna tillbaka om han småjoggade eller toksprang. DrWs fru gav honom därför "det omvända alibi" han behövde för att kunna döda OP.

DrW brukade ofta ha en diffust mörk rockliknande vinterjacka och en tämligen generisk nästan "kepslikande", både stickad och slät, huvudbonad 1986 och passar därför "exakt" in på alla signalement som vittnen vid mordplatsen någonsin lämnat.

När jag skriver mitt manus "tar jag mig konstnärliga friheter" och struntar då helt enkelt i fakta och att så kallade "cirkelresonemang" inte funkar så bra i verkligheten. DrW är skyldig till MOP eftersom polisen har bedömt honom och avfärdat honom helt som GM, men eftersom polisen är mer korkad än en osminkad Netflixtittare så är DrW skyldig ändå. De logiska luckorna i mitt manus går ändå att sminka över på Netflix!

Eller som den fiktiva och översminkade "KP" uttrycker sig på presskonferensen 2020 i min Netflixserie: "GM hade hala skor eftersom GM halkade på isen. Bara hala skor kan halka på blankis! DrW är därför GM och vi kommer inte runt honom ens på svinhala skor!". Case closed och ridå!

Jag vägrar självklart att diskutera något annat än "helheten" i mitt Netflixmanus, då detaljtjafs inte är ett tema i min "filterlösa" tillvaro! Jag deltar så klart i Filterpodden för att skratta bort något som även om jag också tycker att det tyder på att DrW är oskyldig har kritiserats. "Fniss, fniss. Jag hade lite fel där!" Cirkulera!

Edit 1: Jag läste just utlåtandet från obducenten Ormstad och insåg att inte ens Babianmördaren med dåligt omdöme på Netflix skulle köpa mitt manus.

Edit 2: Kanske är den osminkade sanningen att "Skandiamannen" eller SE är helt oskyldig ändå inte så fel?

Edit 3: Jag kanske borde skriva en helt "osannolik" bok? En förnedrande och "ironisk" guldspade skulle inte sitta helt fel!
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-10 kl. 09:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in