Två veckor innan serien började avslöjade säpo Walkie-Talkiemännen, de berättade att de haft en operation mot ryssar som hade en pågående operation sedan en tid tillbaka, det var både ryssar och Säpo män på stan mordnatten med Walkie-Talkies.
Jag fick en tanke efter sett serien, Lars Borgnäs sista bok säger han i sin rekonstruktion av mordnatten att hans tes var att Palme var på väg mot Bohemia för ett hemligt möte med ryssarna ang ryssmötet i Sovjet en vecka senare, Då var det naturligt för makarna Palme att avsäga sig livvaktsskyddet eftersom livvakterna skulle skvallra för Säpo att Palme har hemliga möten med ryssar mitt i natten.
Då blir förklaringen kring den ensamma finska Walkie Talkie mannen utanför Dekorima, två tre minuter före mordet, han skulle hålla span på Palme för att meddela att han var på väg till Resturangen.
Ryssarna kan mycket väl ta in folk från andra länder i sina operationer, vi vet att Sovjet understödde mängder med terrorrörelser i Europa och ibland skickade färdiga planer till rörelserna för olika dåd eller kidnappningar.
Plötsligt finns en motiv bild från Stay Behind tydligt och klart, där kan SE vara involverad, vem vet Vapensamlaren kanske tillhörde Stay Behind, vad vet vi om det, han var en man med de rätta värderingarna för den gruppen.
Eller så var SE:s uppgift att virra till utredningen så mycket som möjligt, båda förklaringarna kan vara möjliga, jag ska förklara närmare.
I serien ser man tidskronologin för mordet på ett sätt som tydliggör allting, från skottet och till att mördaren avlägsnar sig går allting mycket fort på platsen, hela stämningen är uppskruvad, LP är fullständigt hysterisk, vilket stämmer med vittnesmål, bland annat de första polisernas vittnesmål, jag har läst i äldre böcker att LP sa att det var OP när ambulansen kom flera minuter efter mordet, att livräddarna hade ingen aning om att det var OP, och det fattar man när man ser på serien hur OP såg ut, han var inte lätt igenkännlig, och en död människa blir mer oigenkännlig eftersom alla muskler slappnar av fullständigt när man dör och ansiktet blir mer utslätat, typiska miner en person kan ha finns inte där då och då är det inte lätt att känna igen någon.
Det första vittnesmålet stämmer in på SE eftersom det är avlagt av de personer som var närmast mordet, inklusive Taxiföraren och hans passagerare, de andra vittnesmålen kom långt senare när tidningarna redan publicerat SE:s version och det är där något händer med vittnesbilderna.
På Youtube finns ett år gammal film med två vittnen som stod mittemot mordplatsen på andra sidan gatan, de säger själva att de litar inte på sina vittnesmål eftersom de läst tidningar innan de angav vittnesmålen.
SE sabbade oerhört mycket när han klampade in inledningsvis.
Vi vet det av minnesforskning att det är minnena från den första timmen som är mest tillförlitliga, två dar efter mordet är ett vittnesmål upplandad omedvetet från tusentals olika källor och blir otillförlitligt.
Sedan så tolkade poliserna som tog upp uppgifterna på sina egna sätt, vi såg ju LP:s konfontration mot CP, de använde sig av det som finns nedskrivet, hon sa aldrig att det var CP, hon sa att CP mest var lik den som sköt, samt tre andra poliser, det kan betyda vad fan vad som heslt.
Vi måste komma ihåg att det signalemente LP gav stämde mer in på SE eftersom hon lämnade liknande uppgifter som Anders B och de som var närmast mordet. Sedan ändrade hon sig med åren, efter rättegången sa hon fullt ut att CP var mördaren, innan sa hon inte det utan åklagarna tolkade in att hon pekade ut CP, inte att hon pekade ut utseendet mer än mördaren och det är en jävla skillnad
LP var oerhört chockad, hon såg aldrig helheten, hon såg ögonen och läpparna, kanske ansiktsformen, CP och SE hade samma typ av alkisplufsighet i ansiktet och det kan ha varit det hon uppfattade och överflyttade sedan till CP sedan.
Om vi pratar Stay Behind här så är det logiskt att LP uppförde sig som hon gjorde, hon fattade budskapet från Stay Behind, vad vad det hon sa till Mårten i telefon, jo det vi talat om förut har hänt, attentat, och bara det tyder på att hon fattade budskapet och därför kunde hon inte säga att OP skulle ha ett hemligt möte med ryssarna helt utan regering och Säpos vetskap.
Serien är oerhört välgjord, de har kopierat minitiöst TV inslaget med CP när han blev friad, det var något av det bästa jag sett i den vägen.
Sedan kände jag igen oerhört mycket från otaliga böcker om mordet, jag visste när de använt sig av riktiga förhörsprotokoll, det var helt ordagrant vad de sagt i verkligheten, och andra saker kända personer sagt, hur de uppfört sig, CP skådisen var klockren som CP, jag kände igen mycket från de förhörsbilder jag sett i uppdrag granskning och han spelade CP så som han var nykter.
Jag förstår helt fullt ut varför KP la ner allt, SE var ivägen för allt, om det var en konspiration i bakgrunden så är den bortstädad, dels genom HH:s försorg och Ölvebro, dels genom konspiratiärena själva har sett till att blanda bort korten under åren.
Det enda som går att följa ner till mordplatsen är SE, ingen annan går att placera på mordplatsen, de flesta Palmespanare tänker fel, de måste ta en grupp eller person och spåra baklänges så att de i slutändan hamnar på mordplatsen och det var det KP hade gjort med alla konspirationsspår, det gick inte leda Sydafrika på mordplatsen, SE var hela tiden i vägen som den elefant han var.
Och numera är spåren mot mordplatsen bortstädade, vi har bara det här idag, SE som kommer att gäcka varenda människa de kommande 100 åren framöver, var han eller var han inte mördaren, den frågan kommer aldrig kunna besvaras, men sannolikheten att han var inblandad är stor, Ockhams rakkniv gäller här, enligt den är SE den troligaste mördaren även om vi inte kan förklara hur han fick vapnet, tidsmässigt funkar det att han går runt huset in och sedan checka ut sig och ut på mordplatsen, vi vet inte vilka sekundslag mordet ägde rum, det kan varit allt från 23.21.20, till 59.
Men vi såg av hur mordet gick till hur fort allt gick till, det glömmer de flesta Palmespanare, så visst är det möjligt.