2021-11-10, 11:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pabloescobar08
Inte insatt men sätt Serien nu.

Att han är skum och möjlig mördare visst.
Att han va mediakåt och ville vara märkvärdig visst.

Men om han va så som det framställs i Serien, så skulle han erkänt. Han skulle erkänt för att få uppmärksamhet igen. Speciellt i slutet då han va helt ensam, varför gjorde han inte det?
Jag tror att förklaringen till det där kan ha varit lite som det antyds i serien, att han helt enkelt missbedömde hur omgivningen skulle reagera på mordet. Hans kompisar i filmen pratade om Palme som många gjorde på den tiden, typ att "den jäveln borde skjutas", men efter mordet sade någon av dem "hoppas att de får fast den usle mördaren" (eller något liknande).

Det finns ju också flera skäl att tro att SE kollade på Rapport kl. 04:00, och kanske blev han redan här förvånad över reaktionerna. Moderatledaren Ulf Adelsson sade "Det som hänt är en tragedi, inte bara för Olof Palmes familj, utan också för de demokratiska ideal som alla svenskar hyllar", och i USA ringde Georg Bush upp den svenske ambassadören och uttryckte sin bestörtning. Reaktionerna från t.ex. England, Frankrike, Danmark och FN var inte heller särskilt positiva:
Rapport: Första sändningen efter mordet på Olof Palme
https://www.youtube.com/watch?v=ijogMH-YDxA
De som visade glädje över att Sverige hade "befriats från sin kommunistdiktator" var nog lätt räknade:
Moderat firade efter Palmemordet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wpyo2/moderat-firade-efter-palmemordet
Senast redigerad av Draifos 2021-11-10 kl. 12:05.
Citera
2021-11-10, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tror att de som gjort serien sagt just detta. En av manusförfattarna på IMDB är självaste "övergurun" TP själv och han är jättetydlig med att serien "bara är fiktion". TP sitter själv och småskrattar åt sin egen "dumhet" att han först trodde att SE var med i en konspiration i 9 år utan att kunna knyta SE till någon i Filterpodden. KP kunde ju faktiskt vederlägga detta nämligen.

TP skrockar också i Filterpodden vidare gott åt hur "man tagit sig vissa konstnärliga friheter i Netflixserien" men att han så klart inte hade några invändningar mot detta. Både Babianmördaren och TP hånskrattade både SEs ex-fru och bekanta, men också alla aningslösa Netflixtittare, i ansiktet på vägen till banken.

Vägen till monetär framgång går ibland bokstavligen över lik och i Babianmördaren och TPs fall mest över SEs lik och i mindre grad även OPs dito. Kadaversynoden mot SE är osmaklig hur man än sminkar upp liket och presenterar de påhittade anklagelserna på Netflix.

Över till kritiken mot Netflix egen version av kadeversynoden:

För att SE ska hinna tillbaka till Skandia 23.31 . 23.36 enligt vittnesmål från Skandia från Snickarbacken måste SE blivit skjutsad med bil! Hur i helvete sitter babianmördaren och TP och kokar ihop att någon skulle tro att SE får ett alibi om man bara kan placera honom i en bil så att han hinner tillbaka till Skandia innan väktaren som just gått lämnar Skandia?

Hur dumma tror KP/TP och Babianmördaren egentligen att tittarna är? Att SE ges tillfälle att "dyka upp" på Skandia skjutsad med en (blå?) bil gör väl bara SE ännu mer misstänkt för mordet och är tvärtom inget alibi alls? Jag må vara trög när jag tänker, men att SE åkte bil tillbaka till Skandia är väl att ge honom "mer möjlighet att utföra mordet då SE näppeligen hinner tillbaka till fots"?

Varför skulle SE tubba någon aningslös och skidturssaturerad kvinna i just Idre att ringa in ett "tips" som mer pekar ut SE som mördare än friar honom? Logiken i Netflixserien är nästan lika dålig som i den prisförnedrade boken som TP skrivit och som serien bygger på.

VA?? Blir SE skjutsad tillbaks med bil till Skandia i serien?
HAHAHA!! Nu får det f-n vara nog med lågvattenmärken.
Citera
2021-11-10, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
VA?? Blir SE skjutsad tillbaks med bil i serien?
HAHAHA!! Nu får det f-n vara nog med lågvattenmärken.

Nej det blir han naturligtvis inte
Han springer dit efter att ha rundat kvarteret, med andan i halsen

Dock snubblar han rakt på Skandias emblem i receptionen när han kommer in, lite dramatiskt så där

Han kommer ju tillbaka ca 20 min senare (ca 23:40) har båda väktarna sagt i förhör. Inte 23:31 eller vad ni skrev. Vid den tiden kom han tillbaka från sin språngmarsch in i gränden och väntade i kö för att lämna sitt vittnesmål om man får tro SE:s eget scenario
Citera
2021-11-10, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Nej det blir han naturligtvis inte
Han springer dit efter att ha rundat kvarteret, med andan i halsen

Dock snubblar han rakt på Skandias emblem i receptionen när han kommer in, lite dramatiskt så där

Han kommer ju tillbaka ca 20 min senare (ca 23:40) har båda väktarna sagt i förhör. Inte 23:31 eller vad ni skrev. Vid den tiden kom han tillbaka från sin språngmarsch in i gränden och väntade i kö för att lämna sitt vittnesmål om man får tro SE:s eget scenario

Ok tack för info men det skulle inte förvåna mig om TP sitter och svamlar om det i Filterpodden. Tiden för återkomst till Skandia kan vara nånstans mellan 23.35-23.40.
Citera
2021-11-10, 12:07
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Enligt utsagor var det mer eller mindre praxis att han var ute och käkade när han jobbade över.
Flertalet kollegor (inklusive hans ex-hustru) har berättat detta. Det var välkänt att han "drack middag" samt satt och krökade på kontoret. Han var ofta pigg på att erbjuda sina kollegor "en jävel".

Så ja, jag tycker det är väldigt märkligt att han nekar till detta. Addera på att vi har vittne (vakt) som styrker detta. Jag hajar att han inte vill berätta om att han "dricker middag", men faktumet att han lämnade kontoret är oerhört mörkligt att neka till.
Borde inte reglerna vara sådana att man ska stämpla ut när man tar lunch? Eftersom han inte gjorde det kanske han inte ville erkänna att han fuskat. Är det konstigt?
Citera
2021-11-10, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
När LJ blev sedd av SE stod han på vänster sida om arbetsbodarna i korsningen Tunnelgatan / Luntmakargatan, enligt vad som framkommer i förhör. Denna vy syns 58 sekunder in i denna sändning:

https://www.youtube.com/watch?v=ijogMH-YDxA

Observera: "hans bedömning av åldern, grundar sig närmast på mannens kroppsbyggnad och hållning".

Från mordplatsen går det väl att se men knappast om man är längre bort. Då bör han ha varit ganska centralt placerad.
Citera
2021-11-10, 12:19
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Hans Holmérs amatörmässiga roll som spaningsledare är ju en stor anledning till att en sådan person som SE kunde komma undan .
Citera
2021-11-10, 12:26
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
LJ hade varit på puben Tre Backar på Tegnergatan 12, han gick söderut på Luntmakargatan på väg mot city, övervägde nattbio. Vad han gjorde omkring barackerna, har han väl inte berättat till fullo (om jag minns rätt), men det kan ju har varit för att slå en drill, ta en färdknäpp eller röka en joint.

Som vittne kan SE ha sett en siluett, sedan dragit slutsatsen att det måste ha varit LJ, när han såg honom i tidningen 4 mars, och läste LJ:s egen story. Som GM kan han ha sett LJ i ögonvrån när han korsade Luntmakargatan, kanske såg han LJ från första eller andra trappsatsen under sin flykt (om han stannade upp och vände sig om i riktning mot mordplatsen), och/eller uppe på krönet när han (enligt LJ) stannade till och kikade ner.

Att SE och LJ kände varandra, och stämt träff är ett sjabbigt och grabbigt skämt HH drog för sina minst lika fördomsfulla kollegor (han spekulerade ju även i att SE var tvåkönad, att LJ var "knepig sexuellt"). Det är sannolikt trams att de kände varandra.
Kan det ha varit så att HH fått information från poliser som jobbade med den typen av ärenden?
Att han skulle ställt sig där och pissa eller ta en sup är ju klippåklistraförklaringar som inte har någon med verkligheten att göra.
I det jag har läst och hört om honom. Hans förklaring är något vag. Om jag minns rätt så stod han där inne och ”funderade” hur han skulle fortsätta kvällen.
Att ensam ung man skulle stå och fundera ibland byggbaracker, till på köpet i ett område där prostitution förekom, känns mera otroligt än att SE var hans kund.
Citera
2021-11-10, 12:28
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Från mordplatsen går det väl att se men knappast om man är längre bort. Då bör han ha varit ganska centralt placerad.

Du har väl också varit där, bedömer du att man kan peka ut någon man sett där några sekunder via fotokonfrontation? Man måste också beakta hur uppmärksam man är när man ser en döende man vid sina fötter.

Nu är det väl en svår fråga då man inte vet hur ljuset var då.

Att det var möjligt att se LJ från mordplatsen är jag säker på och att man naturligtvis kan gissa på ett ålders-intervall.
Citera
2021-11-10, 12:30
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fel på samtliga punkter:

1. De hade ingen stämpelklocka utan använde passerkort, där tiderna registrerades i ett datasystem.

2. SE står fast vid samma story vid samtliga förhör, även om förhören blir alltmer utförliga.

3. Nej, han drog inte passerkortet när han gick ut och åt middag eller vad det nu var han gjorde, på kvällen den 28:e februari. På utvägen måste han ha blivit utsläppt eller ha öppnat på egen hand via ett vred, kanske den där bakvägen ut som PH nämnde? PÅ invägen blev han insläppt av väktare.

4. Anledningen att han inte berättade att han var ut under kvällen, i förhöret, var antagligen att han inte ville att detta skulle uppdagas för arbetsgivaren. Det var mot regelverket att inte dra kortet, när man lämnade byggnaden för att äta lunch, o.s.v.

P.S. Var någonstans framkommer det att SE "luktade alkohol"? Kan du citera ur originaldokumentet?

1. De hade ingen stämpelklocka utan använde passerkort, där tiderna registrerades i ett datasystem.

Spelar det någon roll? Jag använde samma ordval som tidigare skribent valde.

2. SE står fast vid samma story vid samtliga förhör, även om förhören blir alltmer utförliga.

Så att han initialt jagade mördaren för att senare ändra det till att han jagade poliser är samma story?

3. Nej, han drog inte passerkortet när han gick ut och åt middag eller vad det nu var han gjorde, på kvällen den 28:e februari. På utvägen måste han ha blivit utsläppt eller ha öppnat på egen hand via ett vred, kanske den där bakvägen ut som PH nämnde? PÅ invägen blev han insläppt av väktare.

Jag har redan kommenterat denna punkt tidigare. Har inga invändningar.

4. Anledningen att han inte berättade att han var ut under kvällen, i förhöret, var antagligen att han inte ville att detta skulle uppdagas för arbetsgivaren. Det var mot regelverket att inte dra kortet, när man lämnade byggnaden för att äta lunch, o.s.v.

Möjligt. Men lika möjligt att det fanns andra motiv till att ljuga.

Var någonstans framkommer det att SE "luktade alkohol"? Kan du citera ur originaldokumentet?

Nej, det kan jag inte.

Jag hänvisar till Filters samt Christer Petersons arbete och "luktar alkhol" är möjligtvis en felaktig beskrivning. Det ska vara "varit alkoholpåverkad".

Förhör med Skandias väktare, från förundersökningsprotokollen i Palmemålet mot Christer Pettersson, visar dock att Engström faktiskt lämnade byggnaden. En väktare vittnade om att hon mött Engström i receptionen. Han hade då uppgett att han varit ute och ätit middag.

Hans Holmérs säger i Anne-*Marie Åshedens bok "Förbannelsen" att detta var vid 21-tiden:

"Sen har vi då Engström i Skandiahuset. Hans upp* gifter stämmer inte om vad han gjorde på kvällen. Han säger att han varit inne på Skandia hela kvällen. En vittnesuppgift säger att han kommit in vid 21*-tiden."

Skandiaväktaren berättar nu också för magasinet Filter att Engström vid tillfället varit alkoholpåverkad efter att ha "druckit middag". Ett faktum som hon tidigare hade undvikit att berätta av hänsyn till kollegan.

https://www.expressen.se/nyheter/skandiamannens-forsvunna-minuter-/
Citera
2021-11-10, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Du har väl också varit där, bedömer du att man kan peka ut någon man sett där några sekunder via fotokonfrontation? Man måste också beakta hur uppmärksam man är när man ser en döende man vid sina fötter.

Att det var möjligt att se LJ från mordplatsen är jag säker på och att man naturligtvis kan gissa på ett ålders-intervall.

Det är en svår fråga och jag kan nog inte ge ett bra svar. Däremot är det märkligt att ingen noterat honom i en så central position. Vilket jag sagt 100 gånger och får kritik för…
Citera
2021-11-10, 12:39
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens

Ljuset var såhär. 58 sekunder in i klippet.

https://youtu.be/ijogMH-YDxA

Peka ut behöver inte betyda att man är säker. I så fall har JA helt säkert sett SE på mordplatsen, eftersom han pekade ut SE i en fotokonfrontation. SE kan ha sett färgen på jackan, håret, konturerna. Det räcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in