2021-11-10, 09:51
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja på vilket sätt bedömde ni personer på ett trovärdigt sätt då?
Ni är ju jäviga.

SE utvecklar sedan iakttagelsen. Krulligt fylligt hår och de smala byxorna och benen.
Men det framgår också senar att det är en gissning från SE's sida. Han sträcker sig upp till 75 år .

Skulle ni se en idag tidstypisk tonåring med luva ovan en keps(konturerna av detta), så skulle ni inte gissa på någon äldre person precis..

Så SE's iakttagelse är på inget sätt omöjlig....
Lisbeth talar om "samma skrämmande blick" på LJ... det kanske inte är möjligt, men det är hennes uppfattning (gissning eller lögn)

Bara av intresse...

Hur förklarar du hans fotoutpekande av LJ?

Jag bibehåller att det är en omöjlighet även om mordet hade skett på dagtid.
Citera
2021-11-10, 10:19
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Bara av intresse...

Håller med till 100%, bara att åka på plats att testa för den som tvivlar.

Ger några alternativ om så är fallet:

-Han har sett LJ på närmare håll
-Han har lånat från media för att närmare kunna beskriva LJ
-Han har sett LJ på mordplatsen när LJ kom dit efter att ha varit på åsen.
Citera
2021-11-10, 10:37
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Vet du vad, jag kan ha ett falskt minne där och behöver gå tillbaka och titta efter.
Vi har dock vittnesmål på att han var ute och käkade (drack middag).

Väktare vittnade om Stig Engström
Förhör med Skandias väktare, från förundersökningsprotokollen i Palmemålet mot Christer Pettersson, visar dock att Engström faktiskt lämnade byggnaden. En väktare vittnade om att hon mött Engström i receptionen. Han hade då uppgett att han varit ute och ätit middag.

Hans Holmérs säger i Anne-*Marie Åshedens bok "Förbannelsen" att detta var vid 21-tiden:

"Sen har vi då Engström i Skandiahuset. Hans upp* gifter stämmer inte om vad han gjorde på kvällen. Han säger att han varit inne på Skandia hela kvällen. En vittnesuppgift säger att han kommit in vid 21*-tiden."

Skandiaväktaren berättar nu också för magasinet Filter att Engström vid tillfället varit alkoholpåverkad efter att ha "druckit middag". Ett faktum som hon tidigare hade undvikit att berätta av hänsyn till kollegan.

https://www.expressen.se/nyheter/skandiamannens-forsvunna-minuter-/

Det är definitivt inte ointressant att han blånekar till ett samtal som vi vet har ägt rum och som skulle kunna ge honom alibi. Även om han hann ut så att han stötte ihop med OP utanför porten efter samtalet med väktarna, är det extremt långsökt att han förnekar samtalet, eftersom det handlar om sekunder. Kan han få polisen att tro att samtalet var lite lite längre så har han alibi.

Jag har aldrig påstått eller hävdat att det är ointressant. Jag säger bara att man blir inte klok på honom. Han ljuger om väldigt mycket och ändrar sedan storyn. Och VET VI att samtalet har ägt rum vet vi på exakt samma grunder att han var ute och drack middag.
SE var ute och åt middag på kvällen ja, men du tycker att det är märkligt att han nekade till det. Kan det inte vara så enkelt att han ville dölja att han ätit middag på arbetstid? Jag ser det som en helt rimlig förklaring. Han tyckte väl i så fall samtidigt att det inte hade någonting att göra med Palmemordet.
Citera
2021-11-10, 10:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Bara av intresse...

Fotoutpekandet av LJ går inte att dra några slutsatser kring. LJ hade ju figurerat i media.

Jag hävdar i.a.f. motsatsen att det klart är möjligt att iaktta en person och att utifrån konturer på hår, kropp och klädsel även gissa på ålder...
Citera
2021-11-10, 10:50
Medlem
Inte insatt men sätt Serien nu.

Att han är skum och möjlig mördare visst.
Att han va mediakåt och ville vara märkvärdig visst.

Men om han va så som det framställs i Serien, så skulle han erkänt. Han skulle erkänt för att få uppmärksamhet igen. Speciellt i slutet då han va helt ensam, varför gjorde han inte det?
Citera
2021-11-10, 10:54
Medlem
styrlunds avatar
Jag aldrig fått nån klarhet varför LJ befann sig där han han gjorde.
Med tanke på att SE pekade ut honom, kan det helt enkelt vara så att SE och LJ stämt träff där av anledningar som kan vara obekväma för SE som gift man.
Och när det började skjutas ute på Sveavägen fick SE panik.
I hans iver att dölja den verkliga anledningen till att han var i närheten av mordplatsen började han skapa en historia som rättfärdigade hans närvaro i omgivningen.
Citera
2021-11-10, 10:55
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Du svarade inte på första frågan, istället ställde du en motfråga. Anledningen till att han sa att han inte lämnat arbetsplatsen under kvällen kan väl helt enkelt ha varit att han inte använde stämpelklockan, antar jag.

Jag menade inte att svara avvikande. Min poäng är att det är ytterst svårt att ta SE på allvar över huvudtaget när det kommer till hans story. Han har ljugit och ändrat sina svar vid flertalet gånger.

Vad menar du med att han inte använde stämpelklockan? Det gjorde han visst. Iaf när han gick ut och käkade. Det är bekräftat. Om han senare stack ut igen för att trycka utanför Grand gjorde han inte det. Men det är bekräftat att han faktiskt stämplade ut och in i samband med middagen. Även vakten minns att han luktade alkohol när han kom tillbaka. Så frågan kvartår - Varför ljög han om det?

Fel på samtliga punkter:

1. De hade ingen stämpelklocka utan använde passerkort, där tiderna registrerades i ett datasystem.

2. SE står fast vid samma story vid samtliga förhör, även om förhören blir alltmer utförliga.

3. Nej, han drog inte passerkortet när han gick ut och åt middag eller vad det nu var han gjorde, på kvällen den 28:e februari. På utvägen måste han ha blivit utsläppt eller ha öppnat på egen hand via ett vred, kanske den där bakvägen ut som PH nämnde? Insläppt blev han av en väktare.

4. Anledningen att han inte berättade att han var ut under kvällen, i förhöret, var antagligen att han inte ville att detta skulle uppdagas för arbetsgivaren. Det var mot regelverket att inte dra kortet, när man lämnade byggnaden för att äta lunch, o.s.v.

P.S. Var någonstans framkommer det att SE "luktade alkohol"? Kan du citera ur originaldokumentet?
Senast redigerad av Dalulven 2021-11-10 kl. 11:06.
Citera
2021-11-10, 10:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Polisen tog inte ens Stefans namn på mordplatsen

Citerar från Gunnar Walls blogg

"Kari Poutiainen skriver att:

”Jag hade ett 45 minuter långt telefonsamtal med Stefan G 1988. (G var den som försökte ge Olof Palme konstgjord andning. Jag hittade mina minnesanteckningar från samtalet häromveckan.) Han berättade att efter Olof Palmes kropp förts bort, gick han till en polispiket och fick en gasbinda att torka bort blod med. Till hans förvåning visade poliserna inget intresse att höra honom. De tog inte ens hans namn, vilket gjorde honom arg. I vredesmod lämnade han brottsplatsen innan journalisterna anlände. Detta går i linje med vad Engström uppgivit om polisens ointresse.”

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/06/12/ar-du-saker-pa-att-inte-engstrom-hade-alibi-krister-petersson/#comment-17130

Uppgiften kom även tidigare.

SE var den förste att publikt tala om polisens ointresse. Rapportinslaget 6/4.

Till följd av detta blev det ju ramaskri, där ibland Stefan G. och Leif L. nämns som ett andra exempel

Expressen 7/4 1986. sid 8.
"Varför tog inte polisen upp namn på den 21-åring som gjorde mun-mot-mun-metoden på Olof Palme, samt företagaren i sin firmabil, de var ju också bland de första på platsen?"

Vi vet via förhören att även fler vittnar om polisens ointresse.
Per Vallin, Rytterstål...

Samt att även flera inte togs på namn:
Jan A., Bengt Palm, Ersson, Israelsson, Bäsen (Missar säkert någon fler)
Citera
2021-11-10, 11:00
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
SE var ute och åt middag på kvällen ja, men du tycker att det är märkligt att han nekade till det. Kan det inte vara så enkelt att han ville dölja att han ätit middag på arbetstid? Jag ser det som en helt rimlig förklaring. Han tyckte väl i så fall samtidigt att det inte hade någonting att göra med Palmemordet.

Enligt utsagor var det mer eller mindre praxis att han var ute och käkade när han jobbade över.
Flertalet kollegor (inklusive hans ex-hustru) har berättat detta. Det var välkänt att han "drack middag" samt satt och krökade på kontoret. Han var ofta pigg på att erbjuda sina kollegor "en jävel".

Så ja, jag tycker det är väldigt märkligt att han nekar till detta. Addera på att vi har vittne (vakt) som styrker detta. Jag hajar att han inte vill berätta om att han "dricker middag", men faktumet att han lämnade kontoret är oerhört mörkligt att neka till.
Citera
2021-11-10, 11:05
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Jag är aldrig bekväm med att uttrycka mig i absoluta termer. Nej det är inte "omöjligt", men ytterst anmärkningsvärt.

Och nej, för att se LJ och beskriva hans klädsel för att sedan peka ut honom räcker det inte med att vara i närheten av Palme. LJ stod längre ner på tunnelgatan bakom barraker. Inte ens i dagsljus hade du sett honom ordentligt. Jag går sträckan varje dag. Har redan gått den idag.

Problemet är att SE kunder beskriva exakt var LJ stod någonstans. För att förklara det måste man antingen köpa hans story om att springa efter mördaren/poliser samt ha pratat med LP. Vilket i min värld är oerhört osannolikt.

När LJ blev sedd av SE stod han på vänster sida om arbetsbodarna i korsningen Tunnelgatan / Luntmakargatan, enligt vad som framkommer i förhör. Denna vy syns 58 sekunder in i denna sändning:

https://www.youtube.com/watch?v=ijogMH-YDxA

Observera: "hans bedömning av åldern, grundar sig närmast på mannens kroppsbyggnad och hållning".
Citera
2021-11-10, 11:11
Medlem
Angående var han har fått vapnet ifrån, så har han ju själv sagt att han skulle valt ett mycket "finare" vapen (minns inte exakt rätt ordval) t.ex. det som försvann från Oxen samma kväll.

Vad exakt är Oxen (krog, spelhall?) och var ligger det någonstans i förhållande till Grand och Skandia?

Jag tror att man hela tiden låst fast sig vid och letat efter fel typ av vapen. Kulorna funkade ju i andra vapen också.
Citera
2021-11-10, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Jag aldrig fått nån klarhet varför LJ befann sig där han han gjorde.
Med tanke på att SE pekade ut honom, kan det helt enkelt vara så att SE och LJ stämt träff där av anledningar som kan vara obekväma för SE som gift man.
Och när det började skjutas ute på Sveavägen fick SE panik.
I hans iver att dölja den verkliga anledningen till att han var i närheten av mordplatsen började han skapa en historia som rättfärdigade hans närvaro i omgivningen.

LJ hade varit på puben Tre Backar på Tegnergatan 12, han gick söderut på Luntmakargatan på väg mot city, övervägde nattbio. Vad han gjorde omkring barackerna, har han väl inte berättat till fullo (om jag minns rätt), men det kan ju har varit för att slå en drill, ta en färdknäpp eller röka en joint.

Som vittne kan SE ha sett en siluett, sedan dragit slutsatsen att det måste ha varit LJ, när han såg honom i tidningen 4 mars, och läste LJ:s egen story. Som GM kan han ha sett LJ i ögonvrån när han korsade Luntmakargatan, kanske såg han LJ från första eller andra trappsatsen under sin flykt (om han stannade upp och vände sig om i riktning mot mordplatsen), och/eller uppe på krönet när han (enligt LJ) stannade till och kikade ner.

Att SE och LJ kände varandra, och stämt träff är ett sjabbigt och grabbigt skämt HH drog för sina minst lika fördomsfulla kollegor (han spekulerade ju även i att SE var tvåkönad, att LJ var "knepig sexuellt"). Det är sannolikt trams att de kände varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in