Citat:
Ursprungligen postat av
Raglefant
Varken Lynn, Vanhanen eller någon annan seriös forskare påstår mig veterligen att hela skillnaden i IQ beror på biologiskt arv, utan de flesta forskare menar att det snarare är till ungefär 50% biologi och 50% miljö.
Så har ju mycket riktigt afroamerikaner ett genomsnitt på ca 85 medan deras kusiner i Afrika har ca 70, vilket beror på att de har (nästan) samma förutsättningar som vita amerikaner att utveckla sina kognitiva förmågor, samt att de har ett antal procent vita gener.
Det hade således gått att höja sydsudanesernas IQ med gissningsvis 15-25 poäng över flera generationers lopp ifall de på något sätt (vilket sannolikt kräver hjälp från vita eller asiater) kunde organisera sitt samhälle bättre. Men de skulle fortfarande ligga långt under vår nivå.
Och ja, sedan är en del av testerna Lynn & Vanhanen använt inte idealiska och det kan säkert diffa en del mot de verkliga siffror som man fått fram om man gjort ett omfattande och objektivt test där man var riktigt mån om att göra dem på ett tvärsnitt av befolkningen. Så visst, de exakta siffrorna på deras karta kan man ta med en nypa salt. Men bara en nypa.
Att de i stort sett är korrekta råder det knappast något tvivel om, bland annat därför att de länder där bättre tester använts inte avviker stort från de övriga. Enkelt uttryckt, hade det varit dåliga tester som gjorde att vissa länder får så lågt som 55 så hade det funnits länder där genomsnittet närmade sig 100 därför att bättre tester använts.
Ja, svarta i USA är ett bättre sätt mäta, även om det ändå är problematiskt att klumpa ihop alla världens svarta i en grupp, som om de alla hade en viss snitt-IQ. De har ju inte samma kroppslängd, varför skulle de ha ungefär samma IQ? Exempelvis är kenyaner långa och smala. Finns även pygméer som är 1,40 meter i snitt.
Att säga att sydsudaneser "är" (som att det är permanent) lågintelligenta är det jag vänder mig emot. Som bekant utgick Fria Tiders artikel från en studie i ett flyktingläger. Studien, som för övrigt har Lynn som medförfattare, skriver att den främsta orsaken till sudanesernas låga IQ är att de är flyktingar, de har lidit undernäring osv.
https://www.researchgate.net/publication/318091204_A_Study_of_the_Intelligence_of_South_Sud anese_Refugee_Children
Hur hög ärftligheten för IQ är beror på uppväxtmiljön. Händelsevis finns en studie på tvilligar i just Sudan där ärftliga faktorer bara förklarade 13% av skillnaderna, medan miljöfaktorer förklarade 60%. Författarna förklarar detta med att det är så i fattiga länder med stor undernäring.
https://sci-hub.st/https://doi.org/10.1017/S0021932018000159
I rika länder spelar ärftlighet en större roll. Det är för att alla har ungefär samma nivå på miljön vad gäller att tillgodose behoven som krävs för att kunna utvecklas, såsom adekvat näring.
Citat:
Ursprungligen postat av
Raglefant
På grund av
regression mot medelvärdet är det faktiskt precis tvärtom. Om du släpper in en sydsudanes med 120 i IQ kommer hans barn, barnbarn osv fortfarande att ha lägre IQ än genomsnittssvensken.
Nu förordar jag inte att invandring ska baseras uteslutande på IQ i vilket fall som helst, men rätt ska vara rätt.
Jo det där är ju den rasistiska (eller "rasrealistiska") förklaringsmodellen. Att sudaneser har en viss snitt-IQ och att därför alla sudaneser oundvikligen driver mot detta. Men regression towards the mean är ett strikt statistiskt scenario, typ om man kastar tärningar.
Det säger sig självt att om två högintelligenta föräldrar får barn så kommer barnen vara mer sannolika att vara högintelligenta än om två lågintelligenta föräldrar får barn. Oavsett föräldrarnas hudfärg. Dvs, om två svarta med IQ på 120 får barn kommer barnet sannolikt vara mer intelligent än om två vita med IQ på 100 får barn. Att tro att svarta är förutbestämda till en viss IQ och bara av slumpen kan höja sig betraktar jag inte bara som rasism utan som fånigt.
Det är alla de här pseudosanningarna som jag stör mig på från så kallade rasrealister.