Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-15, 15:33
  #3973
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Förmodligen har även Jonathan McDowell ändrat sig.

Haft en del diskussioner med den där. Han får B-R att verka relativt sansad.
Citera
2022-02-16, 13:27
  #3974
Medlem
raskenss avatar
Lite mer info om Polaris-projektet: https://www.youtube.com/watch?v=pLeXbkFGQN8

Verkar mest vara ett stunt För att Jared ska få göra en rymdpromenad.
Citera
2022-02-16, 15:18
  #3975
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Lite mer info om Polaris-projektet: https://www.youtube.com/watch?v=pLeXbkFGQN8

Verkar mest vara ett stunt För att Jared ska få göra en rymdpromenad.
Elon har redan uppfunnit Apollo igen. Skall han och hans rika knösar till kompisar nu uppfinna rymdpromenaden igen. Då börjar de närma sig vad ryssarna gjorde 1965.

Första månlandningen 1969 ligger tyvärr ännu helt utom räckhåll för den djärve Elon. Han borde se till att få upp Starship. Nästa bemannade uppskjutning är väl också privat turism, Axiom 1 30/3.

Polaris är ett PR-stunt för Isaacmans Shift 4 Payments, gissar jag.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-02-16 kl. 15:38.
Citera
2022-02-16, 17:30
  #3976
Medlem
raskenss avatar
Det spekuleras vad mission 2 kommer att bli. Manley funderade på om det skulle bli en dockning med Starship.
Citera
2022-02-18, 08:51
  #3977
Avstängd
wwrs avatar
Man satte bara samman hela raketen och hade som bakgrund när Musk talade. Sedan plockade man ned den igen. Precis som i augusti.
Citat:
On February 14th, a bit less than four days after the giant rocket was used as a backdrop for CEO Elon Musk’s first Starship presentation in years, SpaceX lifted Starship off of the Super Heavy booster and lowered the upper stage to the ground.

In early August 2021, the same pair – Booster 4 and Ship 20 – were stacked for the first time for what was described as a fit test. After briefly forming the largest rocket ever assembled, the stages were ‘destacked’ about an hour later
https://www.teslarati.com/spacex-des...vy-next-steps/
Citera
2022-02-18, 16:28
  #3978
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Man satte bara samman hela raketen och hade som bakgrund när Musk talade. Sedan plockade man ned den igen. Precis som i augusti.

PR är vad Musk e kung på. Om det blir 'nån andra vers' återstår väl att se. Skulle dom inte skicka upp Starship nu snart, egentligen?

Försöker desperat att hinna med, men sk't tar tid och hinner aldrig med det jag vill. Inte ens att uppdatera min gamla %&¤ dator så den klarar Win11, eller ännu viktigare nåt spel. För mycket jobb e inte bra, sa ingen nånsin till mig, men det känns ändå rätt.

Jag ville ju så gärna se Starship försöka ta sig ner ens från LEO, men det verkar som om fler än jag tvekar om den förmågan.
Citera
2022-02-20, 23:26
  #3979
Medlem
raskenss avatar
Starship kommer nog fungera så småningom. Gör dom en uppskjutning i veckan 2025 är det tillräckligt för att börja bygga större rymdstationer. Dom borde spola Mars-psykosen och satsa på habitat i omloppsbana runt jorden eller helst i L5 bana. Industriell produktion i rymdem är framtiden.
Citera
2022-02-21, 19:48
  #3980
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Starship kommer nog fungera så småningom. Gör dom en uppskjutning i veckan 2025 är det tillräckligt för att börja bygga större rymdstationer. Dom borde spola Mars-psykosen och satsa på habitat i omloppsbana runt jorden eller helst i L5 bana. Industriell produktion i rymdem är framtiden.

Ja, lite vad jag skrivit under ett par år nu, så jag måste hålla med. Däremot ska inte material till en 'riktig' rymdstation komma från jorden. Kostar för mycket energi att dra upp ett par miljoner ton även om det (via syre/väte) kunde gå utan att sabotera atmosfären.

Exakt HUR man annars skulle göra det är jag lite vag på .. fånga in en medelstor asteroid och skicka hit den är inte direkt låg-energi det heller - om man inte tar gott om tid på sig. 50 år? Sen har man material till det mesta och under tiden har man kanske flugit upp solceller och 3d-printers som klarar jobbet givet material ..

Synd att man inte e kvar för att se det, men jag tror mycket mer på nåt sånt - långsiktiga planer - än nåt kortsiktigt som måste ske medans Musk finns här.
Citera
2022-03-20, 12:49
  #3981
Medlem
SpaceX koncenterar sig mer och mer nu att kunna bedriva uppskjutningarna i Florida som ni säkert känner till här.

Boca Chica blir mer som en testanläggning där man provat ut systemen.

Invasionen av Ukraina tycks ha medfört att ESA inte vill samarbeta med Roscosmos och det ser inte ut som om det blir någon uppskjutning mot Mars i år heller.

Kriget kan bli långvarigt.

Jag är fortfarande chockad men skall försöka ta upp rymdintresset igen för jag tror på SpaceX
Citera
2022-03-28, 14:26
  #3982
Avstängd
wwrs avatar
Det är bara fördröjningar. Nu skall det byggas något nytt innan man skjuter upp i omloppsbana.
Citat:
Will Starship SN20 & Super Heavy Booster 4 still conduct the orbital flight or new prototypes?

- New
https://twitter.com/elonmusk/status/...To6ZC-w2w&s=19

Musk är nere på 4000 likes. Många har tröttnat på alla förseningar. Nästa datum i maj.
Citera
2022-04-04, 22:42
  #3983
Medlem
iptrixs avatar
Lite klent med uppdateringar här nu, eller vad? Vems ansvar var det nu igen?

8:e april kommer Crew Dragon 6 skicka upp folk till ISS, inklusive 3 civilister (med stora fickor): Larry Connor, Mark Pathy, och Eytan Stibbe.

15:e april, hemlig launch för Falcon 9. Militärskit som förmodligen som vanligt inte gör nåt bra för nån.

Artemis verkar evigt förlängt; skulle inte förvåna mig om vi på domedagen möts av ett meddelande ".. och artemis kommer om en stund .." när vi står där inför, ja vem som nu fick det giget.
Citera
2022-04-07, 15:47
  #3984
Avstängd
wwrs avatar
Nu sätts armén in mot Elon.

Starship kommer kanske aldrig att lyfta
Citat:
Army Corps of Engineers closes SpaceX Starbase permit application citing lack of information
https://www.theverge.com/2022/4/6/23...it-application
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback