Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-23, 10:49
  #3733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vilka 20 färder syftar du på?

Jag har svårt att hitta det men Elon twittrade om 20 färder inom ett år från Boca Chica. Jag läser mer ikväll om jag får tid.
Citera
2021-09-23, 11:09
  #3734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vilka 20 färder syftar du på?

Bl a "SpaceX Community" , se youtube för 18 timmar sedan, har kommenterat att Elon Musk "reveals" en plan att sända upp 20 Starships från Boca Chica inom ett år.

Jag spånar runt lite när jag har tid.

Jag tror för min del att FAA och SpaceX kommer att nå en lösning.
Citera
2021-09-23, 17:38
  #3735
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Bl a "SpaceX Community" , se youtube för 18 timmar sedan, har kommenterat att Elon Musk "reveals" en plan att sända upp 20 Starships från Boca Chica inom ett år.

Jag spånar runt lite när jag har tid.

Jag tror för min del att FAA och SpaceX kommer att nå en lösning.

Tack. Elons planer brukar ju vara väl tilltagna, men 20 på ett år låter inte omöjligt om de får Mechazilla att fungera (och FAA ger de tillstånd som behövs).
Citera
2021-09-23, 17:41
  #3736
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tack. Elons planer brukar ju vara väl tilltagna, men 20 på ett år låter inte omöjligt om de får Mechazilla att fungera (och FAA ger de tillstånd som behövs).

Dom lyckas ju alltsomoftast landa väldigt nära mitten av X'et på OCISLY, så oavsett hur skeptisk jag var till sättet att landa på initialt, måste jag ge dom en stor chans att fixa det nu
Citera
2021-09-23, 18:01
  #3737
Avstängd
wwrs avatar
När F9 kommer neddundrande känns det som bära eller brista med landningen, allt på ett kort. Avses inte en mer kontrollerad landning med Starship? (Mera typ Bezos-landning ) (Det finns mindre utrymme för korrektioner med F9?)

Har inte Starship mer utbyggt RCS/ACT eller vad det heter medan F9 även bygger på grid fins som mest fungerar i högre fart? (Jag har inte kollat upp detta men att landa människor med F9-metoden verkar väl tufft?)
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-09-23 kl. 18:18.
Citera
2021-09-23, 18:15
  #3738
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Har inte Starship mer utbyggt RCS/ACT eller vad det heter medan F9 även bygger på grid fins som mest fungerar i högre fart? (Jag har inte kollat upp detta men att landa människor med F9-metoden verkar väl tufft?)

Hittills har vi ju bara sett belly-flop från Starship; det innebär att den från maximalt några hundra kilometer i timmen ska vända sig rätt och bromsa in till landning (= 0). Det gör den väl med cold nitrogen? Attitudkontrollen, alltså.

Från LEO får vi kanske se - om några veckor eller nån månad. Terminal velocity för ett avloppsrör i atmosfären måste jag nog låta BR eller nån räkna ut, men den är väl iofs i den storleksordningen.

Ska hur som helst bli mäkta intressant att se!
Citera
2021-09-23, 20:09
  #3739
Medlem
Idag hade vi en artikel i "Spaceflight.com" som jag rekommenderar intresserade att läsa. Där är en artikel om SLS som står i Vehicle Assembly Building på Cape. Man har nu testat den svängarm som finns med på plattformen. Tydligen går man nu vidare med vibrationsprov.

NASA-chefen Bill Nelson hävdar fortfarande att den slutliga utrullningen sker före årets utgång men initierade källor inom NASA säger att det blir förseningar.

Det är märkligt att processing idag sker så långsamt. Jämför med gamla Saturnus V, där gick det undan.

Men Artemis I blir mycket intressant eftersom Orion-skeppet skall runda månen utan astronauter och landa i havet, en helt automatiskt styrd färd. Försenat men mycket intressant.

En negativ nyhet idag är att Boeings Starliner inte kommer iväg detta år på sin testresa till ISS. Det är riktigt illa skött, svårt att förstå.
Citera
2021-09-23, 20:43
  #3740
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
En negativ nyhet idag är att Boeings Starliner inte kommer iväg detta år på sin testresa till ISS. Det är riktigt illa skött, svårt att förstå.

Man tycker det är dags att NASA slutar funda vissa företag, eftersom dom visat sig inkapabla att skapa nåt som redan fanns.

Det bär mig emot, men fokusera på EN heavy lifter. Fokusera på EN resepartner till månen. När det gäller landare är jag dock med ambivalent. Där har inte SpaceX visat nåt intressant. Ett avloppsrör som ska landa självmant på månen när den vill ha robotarmar på jorden? Här finns alternativ. Starliner är en kapsyl som Dragon, såvitt jag ser, men utan att ha lyckats med nåt.

Men varför man ska spendera pengar på både SLS och Heavy förstår jag inte riktigt.

Ingen av dom har ju bevisats, iofs. Kanske e det.
Citera
2021-09-23, 21:12
  #3741
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Man tycker det är dags att NASA slutar funda vissa företag, eftersom dom visat sig inkapabla att skapa nåt som redan fanns.

Det bär mig emot, men fokusera på EN heavy lifter. Fokusera på EN resepartner till månen. När det gäller landare är jag dock med ambivalent. Där har inte SpaceX visat nåt intressant. Ett avloppsrör som ska landa självmant på månen när den vill ha robotarmar på jorden? Här finns alternativ. Starliner är en kapsyl som Dragon, såvitt jag ser, men utan att ha lyckats med nåt.

Men varför man ska spendera pengar på både SLS och Heavy förstår jag inte riktigt.

Ingen av dom har ju bevisats, iofs. Kanske e det.


SLS eller Space Launch systems är ett så fruktansvärt gammalt projekt så jag har nästan glömt hur det uppkom. Som du vet undersökte man olika alternativ efter rymdfärjan och en mer utvecklad färja som projekterades blev för komplicerad och för dyr. Ryssarna fortsatte med sina gamla system och uppgraderade dom och fick säkerhet.
Jag tror det blev ett fördjupat säkerhetstänkande när man valde en kapsel som Orion. Det är lite som Apollo men bättre och modernare.

Man var tvungen att hitta något att skicka upp Orion med. OBSERVERA att Orion är annorlunda dom andra "kapslarna" den är gjord för färder utanför jordbanan. Till slut mejslade man fram SLS och tillverkningen drar resurser, skapar jobb, får guvernörer att mysa över jobbtillfällena. Projektet är urgammalt.
Med SpaceX:s Super Heavy är det en helt annan sak. Så vitt jag förstår är det eget initiativ och inte skattemedel, i vart fall inte direkta skattemedel. Men alla uppskjutningar SpaceX gjort med Falcon 9 och allt stöd dom fått från NASA har bidragit till framgångarna med Super Heavy som vi dock kanske tagit ut lite i förskott.
Man kan väl säga att NASA kör som Ryssland och Kina men har mer pengar för närvarande. Medan SpaceX har framtidslösningarna.
Space X har redan lyckats med Falcon Heavy, det är den starkaste raketen i tjänst just nu i världen. Och den har fått flera beställningar på uppdrag, både från försvarsmakten och från NASA.
Men visst är det en salig röra.
Ja Boeing är jag mycket besviken på. Detta var droppen, lägg ned Starliner säger jag.
Citera
2021-09-25, 01:54
  #3742
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
SLS eller Space Launch systems är ett så fruktansvärt gammalt projekt så jag har nästan glömt hur det uppkom. Som du vet undersökte man olika alternativ efter rymdfärjan och en mer utvecklad färja som projekterades blev för komplicerad och för dyr. Ryssarna fortsatte med sina gamla system och uppgraderade dom och fick säkerhet.

USA:s bemannade rymdprogram hade kunnat utvecklas på ett helt annat sätt om det inte varit för de idiotiska krigen i Mellanöstern.

President H.W. Bush var en riktig rymdnörd och talade under sin valkampanj om att återvända till Månen och fortsätta med skicka folk till Mars. Så fort han tillträtt som president 1989 skapade han ett National Space Council lett av vicepresidenten och lanserade ett ambitiöst program för bemannade rymdfärder, det så kallade Space Exploration Initiative:

https://en.wikipedia.org/wiki/National_Space_Council

https://en.wikipedia.org/wiki/Space_...ion_Initiative

Tyvärr kom Första Gulfkriget emellan, och rymdplanerna sattes på sparlåga i brist på pengar. Sedan vann Bill Clinton nästa val, och han var totalt ointresserad av rymdforskning. Clinton skrotade National Space Council och satte yxan i Space Exploration Initiative.

Clinton efterträddes dock av George W. Bush, som precis som sin far var mycket intresserad av rymden. Han talade också under sin valkampanj om att återvända till Månen och sedan resa till Mars. Efter det att han blivit vald till president lanserade han det mycket ambitösa Constellation-programmet, med bemannade färder till Månen och Mars:

https://en.wikipedia.org/wiki/Constellation_program

Tyvärr kom krigen i Afghanistan och Irak emellan, och det fanns inte längre pengar för de ambitiösa rymdplanerna, som återigen sattes på sparlåga. Bush efterträddes av Obama, som var totalt ointresserad av rymdforskning, och dessutom ärvde Bushs två krig. Obama satte yxan i Constellation.

Av resterna bildades sedan det nedbantade SLS-programmet, med betydligt blygsammare mål.
Citera
2021-09-25, 10:36
  #3743
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
USA:s bemannade rymdprogram hade kunnat utvecklas på ett helt annat sätt om det inte varit för de idiotiska krigen i Mellanöstern.

President H.W. Bush var en riktig rymdnörd och talade under sin valkampanj om att återvända till Månen och fortsätta med skicka folk till Mars. Så fort han tillträtt som president 1989 skapade han ett National Space Council lett av vicepresidenten och lanserade ett ambitiöst program för bemannade rymdfärder, det så kallade Space Exploration Initiative:

https://en.wikipedia.org/wiki/National_Space_Council

https://en.wikipedia.org/wiki/Space_...ion_Initiative

Tyvärr kom Första Gulfkriget emellan, och rymdplanerna sattes på sparlåga i brist på pengar. Sedan vann Bill Clinton nästa val, och han var totalt ointresserad av rymdforskning. Clinton skrotade National Space Council och satte yxan i Space Exploration Initiative.

Clinton efterträddes dock av George W. Bush, som precis som sin far var mycket intresserad av rymden. Han talade också under sin valkampanj om att återvända till Månen och sedan resa till Mars. Efter det att han blivit vald till president lanserade han det mycket ambitösa Constellation-programmet, med bemannade färder till Månen och Mars:

https://en.wikipedia.org/wiki/Constellation_program

Tyvärr kom krigen i Afghanistan och Irak emellan, och det fanns inte längre pengar för de ambitiösa rymdplanerna, som återigen sattes på sparlåga. Bush efterträddes av Obama, som var totalt ointresserad av rymdforskning, och dessutom ärvde Bushs två krig. Obama satte yxan i Constellation.

Av resterna bildades sedan det nedbantade SLS-programmet, med betydligt blygsammare

mål.

Jag håller med dig om detta. Förhoppningsvis stiger nu intresset för rymden och bemannad rymdfart eftersom annars Kina kommer att ta ledningen.
Citera
2021-09-25, 11:29
  #3744
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag håller med dig om detta. Förhoppningsvis stiger nu intresset för rymden och bemannad rymdfart eftersom annars Kina kommer att ta ledningen.

Det.

Hellre Kina än ingen, men hellre NASA eller ESA än Kina. Det finns ett värde i öppenhet (och streamade äventyr), men som sagt, hellre än att ingen gör det får det bli Kina. Eller Nordkorea.

Det är en mänsklighetssak.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback