Citat:
Problemet är bara att man inte har kunnat belägga att det finns något samband mellan svår covid19 och d-vitaminbrist.
Gamla människor har alla möjliga defekter, varav d-vitamin bara är en. De har även sämre tandhälsa, sämre hjärta, sämre njurar, sämre leverfunktion, mindre muskelmassa, lägre lungkapacitet etc etc etc. Jag TROR att det sambandet kan påverka utgången betydligt mer än just d-vitamin. Är ingen tvekan om att risken ökar med åldern. Ska man undersöka om specifikt d-vitamin har något med saken att göra måste man rensa för alla andra faktorer, men någon sådan undersökning har jag inte sett. Därför förhåller jag mig väldigt skeptisk till att lyfta fram just d-vitamin som någon slags mirakelmedicin vad gäller att förhindra svår infektion. Jag tror helt enkelt inte på det.
Tror inte jag lider någon större brist. Jag tror mig få i det jag behöver genom kosten, samt att alltid vistas en stund ute varje dag. Vill du ta tillskott får du förstås göra det, men att överdosera är aldrig bra. Det kan ställa till med skada.
Gamla människor har alla möjliga defekter, varav d-vitamin bara är en. De har även sämre tandhälsa, sämre hjärta, sämre njurar, sämre leverfunktion, mindre muskelmassa, lägre lungkapacitet etc etc etc. Jag TROR att det sambandet kan påverka utgången betydligt mer än just d-vitamin. Är ingen tvekan om att risken ökar med åldern. Ska man undersöka om specifikt d-vitamin har något med saken att göra måste man rensa för alla andra faktorer, men någon sådan undersökning har jag inte sett. Därför förhåller jag mig väldigt skeptisk till att lyfta fram just d-vitamin som någon slags mirakelmedicin vad gäller att förhindra svår infektion. Jag tror helt enkelt inte på det.
Tror inte jag lider någon större brist. Jag tror mig få i det jag behöver genom kosten, samt att alltid vistas en stund ute varje dag. Vill du ta tillskott får du förstås göra det, men att överdosera är aldrig bra. Det kan ställa till med skada.
Nu är det ju inte bara gamlingar som råkar illa ut, utan även BAME och en gemensam faktor är... D-vitaminbrist. Men visst har gamlingarna mycket emot sig. Jag påstår inte att det är en mirakelmedicin bara att jag ser en viss korrelation, även det faktum att smittan ökar på hösten och avtar till våren. Det har ju postats länkar i tråden om att immunförsvaret behöver D-vitamin för att kicka igång snabbt, i coronaracet är tiden viktig, sätta in åtgärder i rätt tid både irl och inom kroppen.
På våra breddgrader får man inte i sig någon D-vitamin från att vistas utomhus efter slutet på Augusti, därefter faller D-vitaminnivåerna som en sten (ren fysik) om man inte äter helt rätt, vilket få gör.
Men att säga att D-vitamin vore den enda faktorn är långt ifrån sanningen, det är mycket som spelar in och vi verkar göra mycket fel.