Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Det är ingen som påstår att man inte hamnar på IVA om man dricker ett glas mjölk, eller använder tandtråd. Det enda jag konstaterar är att av dem som ligger på IVA har 70% D-vitaminbrist, det botar man inte med ett glas mjölk. Det innebär även att 30% av dem som ligger där inte har D-vitaminbrist. Du får ta det för vad det är. Lider du av D-vitaminbrist? Du verkar nästan besatt av att undergräva att det inte har någon bäring på sjukdomsförloppet. Det tar tid att bygga upp adekvata nivåer av D-vitamin.
Problemet är bara att man inte har kunnat belägga att det finns något samband mellan svår covid19 och d-vitaminbrist.
Gamla människor har alla möjliga defekter, varav d-vitamin bara är en. De har även sämre tandhälsa, sämre hjärta, sämre njurar, sämre leverfunktion, mindre muskelmassa, lägre lungkapacitet etc etc etc. Jag TROR att det sambandet kan påverka utgången betydligt mer än just d-vitamin. Är ingen tvekan om att risken ökar med åldern. Ska man undersöka om specifikt d-vitamin har något med saken att göra måste man rensa för alla andra faktorer, men någon sådan undersökning har jag inte sett. Därför förhåller jag mig väldigt skeptisk till att lyfta fram just d-vitamin som någon slags mirakelmedicin vad gäller att förhindra svår infektion. Jag tror helt enkelt inte på det.
Tror inte jag lider någon större brist. Jag tror mig få i det jag behöver genom kosten, samt att alltid vistas en stund ute varje dag. Vill du ta tillskott får du förstås göra det, men att överdosera är aldrig bra. Det kan ställa till med skada.