Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Fast nog måste väl SE ha varit antingen ett vittne eller gärningsmannen, för hur skulle han annars kunna beskriva exakt hur gärningsmannen rörde sig inne i gränden? Att han skulle ha kunnat gissa sig till det låter ju inte särskilt troligt, och inte heller sade man väl någonting om just det här på nyheterna under natten/morgonen (jag kan iofs ha missat något här).
Att SE (eller vem som helst) tyvärr kunde läsa sig till otroligt mycket detaljer (redan de första dagarna) råder det ingen tvekan om. Att då även kasta in ett par rimliga antaganden (om man vill bli en del av händelsen), eller ett par lögner handlar väl mer om vilka nerver och vilken person man är, tänker jag. SE måste inte alls ha varit antingen eller (tycker jag), han kan ha varit en variant av Alf Lundin, en uttråkad jöns som diktade ihop en story. Han kan som sagt ha varit "vittne" till efterspelet (men för utredningen rätt ointressant), kommit ut för sent, alternativt ha stått på andra sidan vägen (eller långt norrut/söderut), sett delar av efterspelet, konstruerat vad han sett i efterhand, även sina insatser. Lite som vapensamlarens dotter var inne på. Han kan ha fått en fix ide på MOP.
Exakt hur Holmer och Ström tänkte, vet bara de själva. De la väl sitt pussel efter dåtidens ramar och fördomar om gärningsmän, om man nu ska ta dem i försvar? De hittade ingenting som styrkte hans närvaro vid platsens kärna, eller att han faktiskt gjorde det han påstod sig ha gjort på platsen. Man borde så klart ha konfronterat Lisbeth med honom redan mars-april, även med de andra på platsen, ställt SE mot väggen, låtit honom vara med på konfrontationen, osv. Men nu gjorde man inte det. Och det var ju dumt.