Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Ja, det är ju ett av alternativen.

Om vi utgår ifrån att Lisbeths första (officiella) vittnesmål är sant på punkten, att de korsade Sveavägen pga av att hon ville titta i ett skyltfönster, så kan det vara detta som en eventuell attentatsgrupp inte riktigt hade räknat med.

De hade räknat med att LOP kunde gå norr eller söder (och hade olika lösningar beroende på vilken väg de tog). Men de hade inte räknat med att de skulle gå över gatan till den östra sidan.

När de gjorde detta var någon tvungen att bromsa upp dem.

Syftet med Djurfeldts omparkerade bil kan då ha varit att agera som någon form av kommunikationscentral mellan gärningsman och flyktbil?

För vad jag förstått av diverse förhör så var räckvidden på walkie talkies begränsat till cirka 500 meter?

Några tankar jag haft på sistone bara. Kanske är helt fel, vad vet jag…

Jag utgår ifrån att att Lisbeth Palmes första förhör var en efterkonstruktion och att paret Palme var utsatt för konfrontationer i biosalongen, utanför Grands entré, vid bokhandeln Cirkeln och vid ABF-husets entré. När makarna Palme kommer till korvkiosken vid Adolf Fredriks kyrka väljer Olof Palme att korsa Sveavägen för att bli av med den efterhängsna uppvaktningen, vilket inte lyckas.

Mannen som korsade Sveavägen och fördröjde makarna Palme kan ha fått försäkringar att Olof skulle ta sig an vad det handlar om efter helgen. När mannen slutligen nöjer sig blir Olof Palme övertygad om att "allt är lugnt" och fortsätter promenaden.

Värt att notera att ungefär samtidigt stannar Ove Persson till på Drottninggatan och passerar den blivande mordplatsen något före makarna. (Källa: https://wpu.nu/wiki/Ove_Persson )

Kan det vara en persontransport av mannen med WT som sågs av en Taxichaufför i korsningen Tunnelgatan & Sveavägen cirka 23:20. (Källa: https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAD2778-00 )

Ove Persson uppger sig köra en gråblå WV Passat och det finns vittnesuppgifter från efter mordtidpunkten från Snickarbacken om en springande man på Regeringsgatan och om en WV Passat och en ännu oidentifierad man som kliver in i den.

Attentatsmännen är skolade militärer, poliser och/eller underrättelsemän vana att lämpa efter läget i dynamiska situationer även under strid då de blir beskjutna. Det här scenariot är en enkel uppgift för dem.

Räckvidden för deras kommunikationsradio anges i Uppslag KI13319-00 till cirka 40-500 meter

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:KI13319-00

För att sända på denna radio, måste man antingen ta fram radion eller att man genom en kabel, dragen i ärmen och ned till handen, sänder via en mikrofon.
Radion är grafitgrå till svart och till storleken cirka 20 lång och cirka 5-6 cm bred. Den kan förses med en cirka 10 cm lång antenn eller en något längre. Inga röda detaljer finns på exempelvis antennen.
Räckvidden är relativt kort. Normalt 400-500 meter men kan under mycket gynnsamma förhållanden uppgå till någon kilometer.
Den trafik som förs på radion kan uppfattas av obehöriga med sk scanners. Detta innebära också att personer med lite vana, kan avgöra om sändaren befinner sig i närheten.
Av bland annat denna anledning förs trafiken i någon form av kod. Men en van lyssnare kan möjligen, avslöja en kod och också lära sig rösterna på dom som talar.
Vilket händelsevis är avståndet mellan Ove Persson spaningsposition på Brännkyrkagatan, Södermalm och tvärs över Riddarfjärden till Gamla stans T-banestation där Ulla Strömbeck-Larsson såg två WT-män som övervakade makarna Palmes promenadväg till T-banan. (Källa: https://wpu.nu/wiki/Ulla_Str%C3%B6mbeck-Larsson )
Senast redigerad av Utredaren 2021-11-09 kl. 10:54.
Citera
2021-11-09, 10:44
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag utgår ifrån att att Lisbeth Palmes första förhör var en efterkonstruktion och att paret Palme var utsatt för konfrontationer i biosalongen, utanför Grands entré, vid bokhandeln Cirkeln och vid ABF-husets entré. När makarna Palme kommer till korvkiosken vid Adolf Fredriks kyrka väljer Olof Palme att korsa Sveavägen för att bli av med den efterhängsna uppvaktningen, vilket inte lyckas.

Mannen som korsade Sveavägen och fördröjde makarna Palme kan ha fått försäkringar att Olof skulle ta sig an vad det handlar om efter helgen. När mannen slutligen nöjer sig blir Olof Palme övertygad om att "allt är lugnt" och fortsätter promenaden.

Värt att notera att ungefär samtidigt stannar Ove Persson till på Drottninggatan och passerar den blivande mordplatsen något före makarna. (Källa: https://wpu.nu/wiki/Ove_Persson )

Kan det vara en persontransport av mannen med WT som sågs av en Taxichaufför i korsningen Tunnelgatan & Sveavägen cirka 23:20. (Källa: https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAD2778-00 )

Ove Persson uppger sig köra en gråblå WV Passat och det finns vittnesuppgifter från efter mordtidpunkten från Snickarbacken om en springande man på Regeringsgatan och om en WV Passat och en ännu oidentifierad man som kliver in i den.

Attentatsmännen är skolade militärer, poliser och/eller underrättelsemän vana att lämpa efter läget i dynamiska situationer även under strid då de blir beskjutna. Det här scenariot är en enkel uppgift för dem.

Ove Persson är också för mig en ”person of interest” helt klart. Och då blir hans kollega Robert Andersson automatiskt av intresse.

Jag får inte heller ihop vittnesmålen från Carl-Gustaf Östling, Göran Stigson och Per Hall. Här ligger en hund begraven.

Claes Djurfeldts omparkering av bil är verkligen en märklig tillfällighet i ett av 19-talets mest kända attentat.
Citera
2021-11-09, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Absolut ett alternativ.

Jag har dock fått en annan bild av Hans Holmér efter att ha läst protokollen från deras ledningsmöten.

Får intrycket av att han inte alls hade snöat in sig på kurder första tiden. Utan, tvärtom, agerade väldigt öppet med diverse spår.

Sedan hans uttalanden om Baglady, Elefanten i porslinshuset och Riksfyllot går ju alltid diskutera lämplighetsgraden kring.

Jag menar att Holmer visste eller anade att SÄPO varit ute och att han inte ville ha någon diskussion om Ullas vittnesmål, det här har ingenting med PKK / Kurder att göra

En öppen fråga är om delar av Knarkspan var inkopplade i operation " Cosi Fan Tutte"?
Det skulle kunna förklara varför man avbröt för tidigt och att man inte kan berätta om sina förehavanden senare på kvällen.
Senast redigerad av Sumer 2021-11-09 kl. 11:17.
Citera
2021-11-09, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag menar att Holmer visste eller anade att SÄPO varit ute och att han inte ville ha någon diskussion om Ullas vittnesmål, det här har ingenting med PKK / Kurder att göra

En öppen fråga är om delar av Knarkspan var inkopplade i operation " Cosi Fan Tutte"?
Det skulle kunna förklara varför man avbröt för tidigt och att man inte kan berätta om sina förehavanden senare på kvällen.

Eller att Knarkspan (eller delar) var inblandade i knarksmuggling och att det bland annat var därför HH ville ha kontroll över utredningen så att narkotikakartellers infiltration av svenskt rättsväsende inte skulle komma fram i ljuset, ända till idag.
Citera
2021-11-09, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Eller att Knarkspan (eller delar) var inblandade i knarksmuggling och att det bland annat var därför HH ville ha kontroll över utredningen så att narkotikakartellers infiltration av svenskt rättsväsende inte skulle komma fram i ljuset, ända till idag.

Jaha nu tillämpar du strategin smutsning att försöka få privatspanare att framstå som foliehattar.

Jag förstår.
Citera
2021-11-09, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det ofattbara är att Krister Peterson köpte detta scenario . Funderat över om inriktningen på Stig Engström var vad som fick Dag Andersson att kasta in handduken?
Han fick inte de resurser att utreda vidare kring Wt och det man kommit fram till där. Sannolikt tillgång till sekretessbelagda information och tekniska resurser för övervakning av misstänkta och resurser att förhöra personer med motstridiga uppgifter.
Citera
2021-11-09, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
OM du har rätt så kan vi nog avskriva SE för ingen stämplar ju ut ett par minuter innan man planerat att skjuta någon. Nästan allt tyder iaf på att mordet var oplanerat och sättet att hantera LP på tyder på ett inslag av impulsivitet definitivt. Uppmärksamhetstörstande var onekligen SE också. Håller med om att SE inte riktigt stämmer in på att han skulle varit misslyckad. Iaf inte vid tidpunkten för mordet. Förvisso fick han inga barn, det är möjligt att äktenskapet inte var det bästa han hade ekonomiska probkem, och kanske lägre status än de flesta i hans sociala krets, men ändå relativt sett kan man inte kalla honom misslyckad.

Vi kan lägga det till handlingarna eftersom man vänt varenda sten när det gäller vapen och det finns inget att hämta där.
Citera
2021-11-09, 12:26
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Jag förstod att du menade så. Ville bara framhäva min förändrade inställning till Hans Holmér.

Någonting konstigt är det med att knarkspan varit så fåordiga efter mordet iaf.

”Operation Cosi Fan Tutte” och ”Operation Morgonrodnad” skulle jag vilja veta mera om...
Citera
2021-11-09, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Detta är guld.

SE har ett vattentätt alibi.

Detta är guld.

Bomba (maila) kvällspressen med denna information.

Det räcker med att utredningen under lång tid utan framgång försökt binda honom till ett vapen samt övertala vittnen på ett mycket grovt sätt. Typ att när människor har sagt att de inte sett något som indikerat att SE skulle vara inblandad. -Ni kommer att få se vi har bevis... Det mina vänner är ute utredning utan försök att styra och hota vittnen.

Ente ens en tummetott blev kvar. Allt föll som ett korthus med de forensiska bevisen.

SE spåret är stendött sedan dess.
Citera
2021-11-09, 12:50
Medlem
OPK123s avatar
En annan sak jag funderat en hel del kring är mötet mellan Stigson/Hall och Dahlström, som uppenbarligen har skett då bägge parter vittnar om saken.

Jag menar dock att Stigson/Hall borde befunnit sig uppe på Brunkebergsåsen betydligt snabbare än vad de sagt i förhör.

Om de nu åkt från VD1 (som de vittnat om) så tar det minst fyra minuter att ta sig dit (då krävs det att de är vaksamma som stålmannen och ger sig av direkt när de hörde att någon blivit skjuten på radion).

Och inte fortsatte väl Dahlström (med kollega) att lappa bilar när det blivit sådan uppståndelse i området?

Jag får inte ihop det här mötet om Stigson/Hall åkt från VD1.

Min teori är därför att de redan befunnit sig i området i en röd Volvo 242 och att de, likt den gråblåa Passaten, åkt till Snickarbacken för att plocka upp någon.

De såg då Dahlström och ville ta reda på om hon sett någonting av händelseförloppet kring Snickarbacken.

Anders Pettersson vittnade bl.a. om att han och Mats Eriksson träffat på poliskollegor i en röd Volvo 242 (civilbil) på Snickarbacken. Vilka var dessa civilpoliser annars? Mig veterligen är det ingen som gett sig till känna (vilket de borde ha gjort)?

Kopplar även ihop denna röda Volvo 242 med Anette Kohuts vittnesmål om bilen som passerade henne i rasande fart på Sveavägen.

Stigson säger själv att han och Per Hall åkte i en Volvo eller SAAB civilbil.

Såhär ser Per Hall ut: https://m.facebook.com/per.hall.3?tsid=0.5311446444660065&source=result

Stigson har jag redan lagt upp i tråden tidigare.
Senast redigerad av OPK123 2021-11-09 kl. 13:10.
Citera
2021-11-09, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Joel Haukka är en av MOPs verkliga mysterier. Sjökapten, IB-agent sedan 1956, exilest med kontakter i sitt hemlands kretsar. Utpekad som agent både för svensk, amerikansk och sovjetisk u-tjänst. Övervakade DA/Baltiskas Anders Larsson vid den tidpunkt denne lämnade brevet till Arvfurstens Palats och Rosenbad med en lättkrypterad förvarning om att något var i görningen mot Olof Palme.

I somras uppgav Joel Haukka under en biltur för en SvD-kollega att ”det gamla IB-gänget har satts på fötter”. (Sune Olofson SvD 1987-09-07)
Kan tyda på att Birger Elmer återaktiverats. Men kan också tyda på det motsatta, att den hale ålen JH vill sprida rökridåer för någon eller några av sina arbetsgivare.

Jag är ganska säker på att Joel Haukka för fem år sedan arbetade för jänkarna” . (Olofson SvD 1987-09-07) JH:s SSI-kontakt uttalar sig. SÄPO tror JH är sovjetagent och förser Sune Olofsson material i SVDs artikelserie som också kraftigt vingklipper JH som hemlig agent.

"När SSI-chefen tillträdde sitt arbete 1984 fanns det fem gamla IB:are kvar i den fasta kadern. Tre är nu borta”. (Olofson SvD 1987-09-07) Under Bengt Medins tid verkar tre gamla IB-män försvunnit, kan vara MOPs efterdyningar, men också naturlig avgång.

Haukkas kontaktman avstängs och tvingas byta jobb”. (TT 1987-10-07) Kommendörkaptenen avstängs, dagen efter Stig Berglings rymning, inte svårt att tänka sig ett samband.

Sedan finns utrikesminister Sten Andersson utpekande av SÄPO-trion som palmeövervakare. Likaså hans ursinne över avslöjandet att riksdagsstenografen Bengt Henningsson jobbat för SÄPO. Därtill SAs exempellösa misstroendeförklaring mot sin egen säkerhetstjänst 1988.

I den allra första MOP-boken som kom 1987 skriver fd SKP-aren Thomas Kanger om ett krig mellan de svenska hemliga tjänsterna. Finns en del som tyder på att ovanstående och Ebbe Carlsson-affären är en utlöpare av detta. Men dimman är tät och det är inte lätt att se vad som är sant och desinformation, i synnerhet inte när Joel Haukka är inblandad.

Det jag tar till mig är de Gamla IB som var kvar inom SSI.

Vi vet att DF gått vidare till Säpo istället först till Ryssbyrån och sedan FSG. Oklart var vid tiden för mordet. Rikt kontaktnät!

Vi vet att gamla och missnöjda IB och FRA samlades kring Ögat. Vi vet att de hade en egen världsbild som inte var direkt rumsren vare sig då eller nu.

Vi vet att den siste aktive dirigenten för den sk livlinan var Teutenberg.

Vi vet att Palme konkret sidsteppade honom när det gällde Moskvaresan.

Den sk livlinan var troligen alltså huvudsakligen föredettingar som gått till Polis, Säpo eller det civila ev sannolikt med högra direkta kopplingar till Kuppförsvarsdelar inom polisen I Stockholm.

Vare sig Säpo eller tillträdande Öb hade information om denna döende verksamhet.

Vad visste SSI chefen,vad kände Näss till?

Det här är det närmaste jag kan förstå med Tores och PG Näss begrepp. Egna bakgården.

De var en okänd, okontrollerad självsvåldig spillra från förr. De kunde agera under skydd av andra jobb (Säpotrio) DF... Knarkspan (fd piket kupoförsvar)eller privat i enheter med dålig kontroll som agerade lite som de ville.

Det innebär att det inte ens för kollegor går att förstå vad det är som sker egentligen.

Säger man för mycket får man en diskret vink. Och det finns "ubåtar" överallt INKLUSIVE I UTREDNIGEN.

Vad skall förresten kollegan tipsa om? HAN VET JU INTE något konkret.

Omedelbart sprids historier med påstått ovidkommande närvaro som skall hopas över.

Jag tror de bevakade Tore mfl. Jag tror att de bevakade OP, Shori mfl med hjälp från nätverket.

Utlösande faktor den frustrerade Teutenbergs utfall.

Nedmontering av livlinan var Palmes ointresse... Han var förrädaren...
Citera
2021-11-09, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Till skillnad mot SE så hade CA bevisligen rätt sorts vapen i sin ägo.

CA hyste Palmehat och hade faktiskt motiv.

Sedan tog CA livet av sig när polisen ringde på dörren.

CA bodde väl i närheten också vid tiden för mordet om jag minns rätt.

Peka galet i alla riktningar utom den det finns mat i. Tror du många går på det?

Du är ju alldeles febrig av oro...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in