Citat:
Ja, det är ju ett av alternativen.
Om vi utgår ifrån att Lisbeths första (officiella) vittnesmål är sant på punkten, att de korsade Sveavägen pga av att hon ville titta i ett skyltfönster, så kan det vara detta som en eventuell attentatsgrupp inte riktigt hade räknat med.
De hade räknat med att LOP kunde gå norr eller söder (och hade olika lösningar beroende på vilken väg de tog). Men de hade inte räknat med att de skulle gå över gatan till den östra sidan.
När de gjorde detta var någon tvungen att bromsa upp dem.
Syftet med Djurfeldts omparkerade bil kan då ha varit att agera som någon form av kommunikationscentral mellan gärningsman och flyktbil?
För vad jag förstått av diverse förhör så var räckvidden på walkie talkies begränsat till cirka 500 meter?
Några tankar jag haft på sistone bara. Kanske är helt fel, vad vet jag…
Om vi utgår ifrån att Lisbeths första (officiella) vittnesmål är sant på punkten, att de korsade Sveavägen pga av att hon ville titta i ett skyltfönster, så kan det vara detta som en eventuell attentatsgrupp inte riktigt hade räknat med.
De hade räknat med att LOP kunde gå norr eller söder (och hade olika lösningar beroende på vilken väg de tog). Men de hade inte räknat med att de skulle gå över gatan till den östra sidan.
När de gjorde detta var någon tvungen att bromsa upp dem.
Syftet med Djurfeldts omparkerade bil kan då ha varit att agera som någon form av kommunikationscentral mellan gärningsman och flyktbil?
För vad jag förstått av diverse förhör så var räckvidden på walkie talkies begränsat till cirka 500 meter?
Några tankar jag haft på sistone bara. Kanske är helt fel, vad vet jag…
Jag utgår ifrån att att Lisbeth Palmes första förhör var en efterkonstruktion och att paret Palme var utsatt för konfrontationer i biosalongen, utanför Grands entré, vid bokhandeln Cirkeln och vid ABF-husets entré. När makarna Palme kommer till korvkiosken vid Adolf Fredriks kyrka väljer Olof Palme att korsa Sveavägen för att bli av med den efterhängsna uppvaktningen, vilket inte lyckas.
Mannen som korsade Sveavägen och fördröjde makarna Palme kan ha fått försäkringar att Olof skulle ta sig an vad det handlar om efter helgen. När mannen slutligen nöjer sig blir Olof Palme övertygad om att "allt är lugnt" och fortsätter promenaden.
Värt att notera att ungefär samtidigt stannar Ove Persson till på Drottninggatan och passerar den blivande mordplatsen något före makarna. (Källa: https://wpu.nu/wiki/Ove_Persson )
Kan det vara en persontransport av mannen med WT som sågs av en Taxichaufför i korsningen Tunnelgatan & Sveavägen cirka 23:20. (Källa: https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAD2778-00 )
Ove Persson uppger sig köra en gråblå WV Passat och det finns vittnesuppgifter från efter mordtidpunkten från Snickarbacken om en springande man på Regeringsgatan och om en WV Passat och en ännu oidentifierad man som kliver in i den.
Attentatsmännen är skolade militärer, poliser och/eller underrättelsemän vana att lämpa efter läget i dynamiska situationer även under strid då de blir beskjutna. Det här scenariot är en enkel uppgift för dem.
Räckvidden för deras kommunikationsradio anges i Uppslag KI13319-00 till cirka 40-500 meter
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:KI13319-00
För att sända på denna radio, måste man antingen ta fram radion eller att man genom en kabel, dragen i ärmen och ned till handen, sänder via en mikrofon.Vilket händelsevis är avståndet mellan Ove Persson spaningsposition på Brännkyrkagatan, Södermalm och tvärs över Riddarfjärden till Gamla stans T-banestation där Ulla Strömbeck-Larsson såg två WT-män som övervakade makarna Palmes promenadväg till T-banan. (Källa: https://wpu.nu/wiki/Ulla_Str%C3%B6mbeck-Larsson )
Radion är grafitgrå till svart och till storleken cirka 20 lång och cirka 5-6 cm bred. Den kan förses med en cirka 10 cm lång antenn eller en något längre. Inga röda detaljer finns på exempelvis antennen.
Räckvidden är relativt kort. Normalt 400-500 meter men kan under mycket gynnsamma förhållanden uppgå till någon kilometer.
Den trafik som förs på radion kan uppfattas av obehöriga med sk scanners. Detta innebära också att personer med lite vana, kan avgöra om sändaren befinner sig i närheten.
Av bland annat denna anledning förs trafiken i någon form av kod. Men en van lyssnare kan möjligen, avslöja en kod och också lära sig rösterna på dom som talar.
Senast redigerad av Utredaren 2021-11-09 kl. 10:54.
Senast redigerad av Utredaren 2021-11-09 kl. 10:54.