Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-21, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Med andra ord har du ingen grund för att de är identifierade offentligt mer än Ölvebros obevisade påstående där han inte vill uppge deras identitet.
Självklart ska inga oskyldiga personers identitet lämnas ut. Allra minst i TV. Om du nu kallar dig utredare är det ju bara för dig att beställa fram materialet. Identiteterna kommer givetvis att vara maskade där, så du lär väl inte bli nöjd ändå. Tre personer uppgav alltså självmant för polisen att de tror att det är dem själva som kvinnorna har sett. Gräv vidare du, men i det här fallet är jag rätt säker på att du till sist kommer fram till samma slutsats som PU.
Citera
2021-10-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag hittade ingen förändring mellan 1961-1986, så Stockholms stad är mitt svar utan att vara 100 % säker.

Alltså en utmärkt lokal för de ändamål som Ove Persson hade vilket inte gärna kan vara spaning mot Ugglegränd 4.

Att en polis från KSN på förfrågan får låna en lägenhet från Stockholm stad utan att ange ändamål borde vara en lätt match. Volvo Personvagnar lånade ut bilar till som det uppgavs Säpo utan kontroll. Undrar vem som använde dom bilarna.

Rutinen beskrivs i Uppslag

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:KI13319-00

Citat:
Rent praktiskt går det till så, att när spaningspersonalen anser sig behöva en lägenhet eller lokal för fortsatta spaningar mot ett visst objekt, kan dom ibland ordna detta själva. Sedan underställs cheferna detta i efterhand som då har att pröva om det varit riktigt.

I annat fall beordras någon ur personalen att skaffa fram en sådan lokal om behov finnes. Detta varierar med tanke på tidpunkten på dygnet samt tillgång till beslutsfattande chef.

Sammantaget är det alltså den yttre personalen som oftast själva beslutar och skaffar fram en lokal då ett sådant behov finns, men att dom sedan underrättar sin chef om åtgärden.

Efter att ha läst Ove Perssons förhör tycker jag att det fanns utrymme för Ove att före kl 23:00 åka och lämna in WT på KSN, återvända till Stefan Ahlgren på Brännkyrkagatan 29 eller eventuellt låna Robert Anderssons WT och via den avsluta spaningsuppdraget för Stefan Ahlgren. Därefter upp till Drottninggatan & Rådmansgatan för vidare öden och äventyr.
Senast redigerad av Utredaren 2021-10-21 kl. 22:22.
Citera
2021-10-21, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Självklart ska inga oskyldiga personers identitet lämnas ut. Allra minst i TV. Om du nu kallar dig utredare är det ju bara för dig att beställa fram materialet. Identiteterna kommer givetvis att vara maskade där, så du lär väl inte bli nöjd ändå. Tre personer uppgav alltså självmant för polisen att de tror att det är dem själva som kvinnorna har sett. Gräv vidare du, men i det här fallet är jag rätt säker på att du till sist kommer fram till samma slutsats som PU.

Ursäkta, men de är intressanta även ur utredningssynpunkt som vittnen. Och i många uppslag har PU lämnat ut uppslag utan att maska identiteten på vittnen.

Frågan är varför dessa skall särbehandlas.

Jag inte bara kallar mig utredare utan har yrkesmässigt ägnat mig åt utredning av bla ekonomiska brott. Det finns andra vägar att ta när myndigheter hemlighåller suspekta omständigheter.

Skulle inte falla mig in att spela på deras villkor och dessutom betala för maskerad information. Det vore svagsint. Dessutom finns det tillräckligt med offentliggjorda uppslag för att komma långt om man har kunskap och kontakter inom och utom Sverige.
Senast redigerad av Utredaren 2021-10-21 kl. 22:32.
Citera
2021-10-21, 22:33
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Alltså en utmärkt lokal för de ändamål som Ove Persson hade vilket inte gärna kan vara spaning mot Ugglegränd 4.

Att en polis från KSN på förfrågan får låna en lägenhet från Stockholm stad utan att ange ändamål borde vara en lätt match. Volvo Personvagnar lånade ut bilar till som det uppgavs Säpo utan kontroll. Undrar vem som använde dom bilarna.

Rutinen beskrivs i Uppslag

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:KI13319-00

Efter att ha läst Ove Perssons förhör tycker jag att det fanns utrymme för Ove att före kl 23:00 åka och lämna in WT på KSN, återvända till Stefan Ahlgren på Brännkyrkagatan 29 eller eventuellt låna Robert Anderssons WT och via den avsluta spaningsuppdraget för Stefan Ahlgren. Därefter upp till Drottninggatan & Rådmansgatan för vidare öden och äventyr.

Rätt, från Brännkyrkagatan 21 kan man inte operativt observera Ugglegränd 4.
Oves alibi blev ju bränt. Det var därför han blev tvungen att förhöras av.....Nässén.
Citera
2021-10-21, 22:47
Medlem
Citat:
Oves alibi blev ju bränt. Det var därför han blev tvungen att förhöras av.....Nässén.

Så långt har jag inte kommit i mina undersökningar ännu.

Brännkyrkagatan 21 var nog mer än en O-plats, dålig sådan dessutom.

Kan ha varit en "sambandscentral" för kriminella spaningsaktiviteter. Narkotikaroteln var säkert då som nu utsatt för infiltration från narkotikakarteller och att ha poliser som rapporterar om spaningsinsatser och avlyssnar narkotikaspanares radiotrafik i realtid vore guld värd då och är guld värd nu.

Att sedan ingen tycks veta varifrån uppgiften att spana mot Israelen kom. Dvs, vem som beordrade den talar sitt tydliga språk, ingen vill ta ansvar för insatsen.
Citera
2021-10-21, 22:58
Medlem
Citat:
Ursäkta, men de är intressanta även ur utredningssynpunkt som vittnen. Och i många uppslag har PU lämnat ut uppslag utan att maska identiteten på vittnen. Frågan är varför dessa skall särbehandlas.
Under det senaste året har polisen haft som huvudregel att maska vittnens identiteter i det utlämnade materialet.
Citera
2021-10-21, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Under det senaste året har polisen haft som huvudregel att maska vittnens identiteter i det utlämnade materialet.

Ja, men det är redan för sent att hemlighålla relevant information som leder till ett lösande av MOP. Det vore bättre för Åklagare och Polis att vara öppna i informationsgivningen. Men det är deras val och deras konsekvenser.

Krister Petersson valhänta försök att göra ett oförargligt urval att offentliggöra som "Liggaren" är lite smått underhållande.

Det som är intressant finns nog i sidomaterialet eller ligger under försvarssekretess eller utrikessekretess och det får inte ens Ölvebro ta del av. Där finns uppgifter som löser MOP och som någon yttrade skulle skaka om Sverige lite eller hur det nu var.
Citera
2021-10-21, 23:25
Medlem
Vem var närmsta chef för stödpatrullen?

Stödpatrull 15,00-01,00
Ove Persson
Robert Andersson
Inlånad från sjöpolisen Stefan Ahlgren

https://drive.google.com/file/d/1F3j_kXaRkTy7AWJMCnzfWYNVLu4IGNr7/view
19890112 tjänstgöringslista KI 13315
Citera
2021-10-21, 23:38
Medlem
Citat:

Dessutom borde det vara möjligt att komma och gå via Ugglegränd till Tavastgatan obemärkt från Brännkyrkagatan 29.

Enligt förhör så spanade Stefan Ahlgren från bil förslagsvis på Tavastgatan fram till kl. 21 ungefär då han avlöste den som satt på Brännkyrkagatan 29.

Enkelt för Ove att ringa till Israelen på Ugglegränd 4 från Brännkyrkagatan 21 och varna honom att inte gå ut före kl 21 och gå "bakvägen" efter kl 21 eller de kanske t o m var serviceminded och körde honom
Citera
2021-10-21, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vem var närmsta chef för stödpatrullen?

Stödpatrull 15,00-01,00
Ove Persson
Robert Andersson
Inlånad från sjöpolisen Stefan Ahlgren

https://drive.google.com/file/d/1F3j_kXaRkTy7AWJMCnzfWYNVLu4IGNr7/view
19890112 tjänstgöringslista KI 13315

Det fanns ingen vad jag vet. Det är helskumt.
Citera
2021-10-21, 23:56
Medlem
OPK123s avatar
Nu börjar tråden bli intressant igen. Oves och Roberts förehavanden måste synas till sömmarna. Att de förhörs samma dag, efter varandra, är ju skandal.
Citera
2021-10-22, 00:18
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Med andra ord har du ingen grund för att de är identifierade offentligt mer än Ölvebros obevisade påstående där han inte vill uppge deras identitet.

Din lilla bluff är synad.

Ölvebro, spaningsledaren som tog fram Christer Pettersson.

Det här uppslaget har vi vridit och vänt på i många år som du vet.

Det som gör det mycket intressant är ju tiden, platsen och signalementen. Vi vet att personer som såg ut så här observerades av andra vittnen på västra sidan under mordkvällen.

Det enda jag reagerar på är den exakta tiden för sprinterloppet. Var det inte typ 23? Då var inte filmen slut och ingen kunde räkna ut att Palme skulle gå söderut.

Att ca 21 och 23-23.15 stryka omkring vid Grand är logiskt. Att 23.17-23.21 stå på västra sidan och spana är också logiskt. Dvs under promenaden.

Jag tror inte på det Ölvebro säger men letar lite efter logiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in