2021-11-09, 09:20
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Me0w
Ok, tack för svar. Jag var inte fullt påläst ang. LJs förflyttning. Så känns det helt plötsligt troligt att SE bara stod på trottoaren och glodde medan han drömde ihop att han hjälpte till mycket mer än han egentligen gjorde.

Det finns en sökfunktion i Flashback som är bra. Där kan du söka på argument som kommer upp så får du en bra bild historiskt över hur det resonerats.
Citera
2021-11-09, 09:52
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Den kvinnliga väktaren ALG sade i förhör att SE släpptes in i byggnaden vid 20.15 ca. Då var makarna Palme ännu hemma i bostaden i Gamla stan. Det fanns ju en öppen bskdlrr dör SE eventuellt kunde ha tagit sig både in och efter din tidpunkten, men det finns inga belägg för att så var fallet.

Och sen har vi PM där säkerhetsansvarige sammanfattar att väktarna släppte in SE vid 21-tiden.
Citera
2021-11-09, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Och sen har vi PM där säkerhetsansvarige sammanfattar att väktarna släppte in SE vid 21-tiden.
Ja ,men väktaren ALG säger själv att det var vid 20.10-20.15 ,möjligen sa hon något annat till Skandias säkerhetsnivå PH. Det mest troliga är ju ca 20.15 ,men inget kort drogs ju så en viss osäkerhet finns ju kring tiden.
Citera
2021-11-09, 10:03
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Eftersom denna "idiotteori" är det i särklass mest sannolika lösningen som finns så är vi ett antal personer här som tror att det kan ha gått till så.
Det är inte så konstigt.
Personen är genom sin utstämpling knuten till mordplatsen ungefär vid tidpunkten för mordet.
Han saknar alibi ingen såg honom på platsen.
En person identifierade däremot en person som i allt väsentligt stämmer med honom springandes uppe på DBG kort efter mordet(med stor sannolik var denna person GM).

Hans berättelse håller inte alls ihop. han har oerhört dålig koll på vad som egentligen hände på platsen strax efter mordet.
Personen placerar dessutom sig själv i mördarens ställe flera gånger i sina utsagor,
Han stämmer hyfsat på signalementet.
Han stämmer relativt bra med GMP och ännu bättre med Clarkes profil.

Han säger sig i olika sammanhang ha varit först på plats och i högsta grad närvarande vid mordet.
Vilket man knappast kan sägas vara om man inte ens såg skottet.Han sliter oerhört för att bli ett vittne trots att han inte sett något av värde enligt hans egna vittnesmål.

Han pratar om hur skotten mot LP var, trots att han inte ens såg skotten.
Mordet tar totalt över hans liv , han snackar om det med ALLA han träffar i all evighet.
Hans drickande eskalerade åren efter mordet(vilket kan ha många orsaker ,han hade ju andra problem i livet också):.

Det var bara en del av de många indicier och omständigheter som talar för att SE är synnerligen misstänkt för mordet. Det är precis som KP sade svårt att komma runt honom.
Det krävs så otroligt mycket slump för att kunna se bort från allt detta.Så mycket slump existerar nästan inte.

De rimliga förklaringarna tar slut efter 5-6 omständigheter för att förklara återstoden måste man ha oerhört bra fantasi, komma på många krystade förklaringar, förneka och som vissa förnekare gör ljuga,
Du ser inga luckor i beskrivningen av händelseförloppet som läggs fram för att göra SE till GM?
När jag läste boken, fick jag samma känsla som när jag läser en något en havererad privatspanare skulle kunna skriva.
Du vet, författaren har på förhand bestämt sig för en GM. Varje problem författaren ställs inför letar han förbrilt efter en förklaring för att få en sammanhängde historia. Spelar ingen större roll om den är bra eller dålig.
Såna teorier faller alltid när författaren ska placera sin kandidat på Sveavägen.
Då tvingas författaren att nagelfara, övertolka, ignorera och misskreditera mordplatsvittnenas beskrivningar.
Filters bok är nog det värsta exemplet på hur en författare försöker skapa en GM genom att koka sin sanning på uppgifter tagna ur sitt sammanhang och rena fantasier.
Citera
2021-11-09, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Du ser inga luckor i beskrivningen av händelseförloppet som läggs fram för att göra SE till GM?
När jag läste boken, fick jag samma känsla som när jag läser en något en havererad privatspanare skulle kunna skriva.
Du vet, författaren har på förhand bestämt sig för en GM. Varje problem författaren ställs inför letar han förbrilt efter en förklaring för att få en sammanhängde historia. Spelar ingen större roll om den är bra eller dålig.
Såna teorier faller alltid när författaren ska placera sin kandidat på Sveavägen.
Då tvingas författaren att nagelfara, övertolka, ignorera och misskreditera mordplatsvittnenas beskrivningar.
Filters bok är nog det värsta exemplet på hur en författare försöker skapa en GM genom att koka sin sanning på uppgifter tagna ur sitt sammanhang och rena fantasier.
Inga större luckor nej. En exakt bild av allt går vi ju inte, det gäller å andra sidan även andra teorier också. Det finns märkliga omständigheter som inte förklaras med SE som GM men man får ihop pusslet ,även om tidsaspekten är snäv. Det enda egentliga frågetecknet är ju vspenfrågan. Man kan inte vara lösa TPs bok och så har man lösningen. Förhör och snnnan tillgöngligt material ger en större bild och då tycker jag ttbsakee börjar klarna.
Citera
2021-11-09, 10:11
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
En undran..
Hur visste S.E att makarna palme skulle ta den vägen hem? Eftersom han hade tydligen då lämnat bakdörren olåst. Varför skulle han gå runt med en laddat revolver på jobbet?
Och varför snöa han in sig som han då gjorde med dessa ljug o påhitt eftersom, egentligen?
Borde ju finnas nå antydan till erkännande om det nu hade varit han som var gärningsmannen? Ingen i hans närhet skulle aldrig misstänka honom? Märkligt denne skandiamannen. Mytoman eller gärningsman.
Bra serie hur dom då lyckas vinkla och få honom till en gärningsman, men den saknade den sista pusselbiten. Hur?
Jag har skrivit lite om detta tidigare - hur jag tror han kan ha varit ensam GM
https://www.flashback.org/sp76994930

PS Jag utesluter dock inte att man tappat kontrollen över några personer i en Stay Behind-cell som använts för att genomföra det här - att det därför mörklagts för att undvika skandal av radarparet Ebbe/Holmér som hade en anmärkningsvärd historik av mörkläggningar. Enligt Gunnar Wall har detta varit av digniteten att de använt sig av den ökända yrkesmördaren "Schakalen":s namn för att dölja en svensk sjukhusskandal - tänk er vilken anmärkningsvärd nivå av lögnaktighet(!!!)
Om man ska bli konspiratorisk kan vissa anstiftare i hög position inom Socialdemokratin nära Geijer(?) med anknytningar till Stay Behind då enklare kunnat komma undan eftersom kopplingar dolts av förstörande polisarbete (det s.k kurdspåret) ...

Det är anmärkningsvärt att dessa två herrar dyker upp och blir frontfigurer i utredandet av Palmemordet ...

---
från ett av mina tidigare inlägg:

ett extrakt från Gunnar Walls bok ”Mordgåtan Olof Palme” med ett lysande/skrämmande exempel):
"Ebbe Carlsson rapporterade för Lennart Geijer och snart var Ebbe tillbaka i Göteborg, den här gången med Säpochefen Hans Holmér i sällskap. De skulle göra en utredning, hette det. Vad de i verkligheten gjorde var att snickra ihop en lögnaktig dementi som skulle rädda regeringen. Den historia de bestämde sig för hade två väsentliga inslag: det var Säpo som anställt Lindqvist. Och han hade fått uppdraget för att kartlägga misstankar om att den internationelle terroristen ”Carlos” – även känd som ”Schakalen” – skulle slå till mot sjukvården i Göteborg.
Holmér och Ebbe skrev ihop en promemoria utifrån dessa riktlinjer, såg till att hemligstämpla den och läckte valda delar till pressen. Det hela lät kusligt och de upprörda tidningsskriverierna om åsiktsregistrering kom av sig.

Långt senare utreddes ”sjukhusaffären” av justitiekansler Ingvar Gullnäs som kunde konstatera att uppgifterna om ”Schakalen” var rena påhitt och kom ganska långt i att förstå vad det egentligen handlade om. Men då var saken ingen nyhet längre och socialdemokratin var i opposition.
”Sjukhusaffären” var Holmérs och Ebbe Carlssons första samarbete och det slog väl ut. De skulle komma att bli nära vänner och de skulle göra liknande gemensamma insatser under de år som följde. Till exempel tillbakavisade de anklagelser om att Säpo sysslade med telefonavlyssning på politiska grunder. Och de jobbade också gemensamt för att avvärja misstankar om att högt uppsatta politiker hade beröring med organiserad prostitution. Inom socialdemokratins ledning visste man att de var ett radarpar som kunde producera resultat när det gällde att sopa undan obehagligheter och rädda partiets anseende.
Holmér och Ebbe var en lyckad kombination. Holmér hade sin ställning i polisväsendet – först som Säpochef och senare som länspolismästare i Stockholm. Ebbe Carlsson, som med tiden blev förlagsdirektör, hade en bakgrund som journalist och hade dessutom sina goda kontakter i den socialdemokratiska partitoppen."
Citera
2021-11-09, 10:21
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Märkligaste utsagon var ju att han sprang efter poliserna för att tala om hur gärningsmannen var klädd efter det LP hade berättat för honom där i tumultet hehe.. Det måste ju kännas rätt misstänkt, ändå?

Med all respekt för ditt alias, men i förhör med RB https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-Roland-Bergstr%C3%B6m.pdf
säger SE: "att han sprang in i gränden efter polisen för att de hade fått ett felaktigt signalement, keps och trenchcoat, så vara ju jag klädd så jag sprang efter för att säga att det var fel". Det finns för övrigt minst 3 versioner till av språngmarschen efter poliserna (som naturligtvis inte ägt rum).

Det här med keps och trenchcoat har han tagit från Expressen 1 mars.

Om du använder sökfunktionen i Flashback så kan du se hur alibi-argumenten slagits i spillror i denna tråd. T ex hur han kunnat höra hur LP sagt mörkblå täckjacka som berör just detta.
Citera
2021-11-09, 10:43
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Inga större luckor nej. En exakt bild av allt går vi ju inte, det gäller å andra sidan även andra teorier också. Det finns märkliga omständigheter som inte förklaras med SE som GM men man får ihop pusslet ,även om tidsaspekten är snäv. Det enda egentliga frågetecknet är ju vspenfrågan. Man kan inte vara lösa TPs bok och så har man lösningen. Förhör och snnnan tillgöngligt material ger en större bild och då tycker jag ttbsakee börjar klarna.
Om vi ska koka ner det till mordplatsen. Varför nämner inte Björkman att SE i huvudtaget. Rent logiskt sett måste SE gått om honom och sedan skjutit OP.
Inte ens under hypnos nämner han att han ser Gm på något annat sätt än att han se tre personer ihop var av en ägga sin hand på den andra.
inge M säger i att mördaren stod vid dekorima i några minuter innan OP kom fram.
Dessa två vittnen ignoreras totalt i av Filter, för de slår sönder deras sanning totalt.
Citera
2021-11-09, 11:22
Medlem
Här är ett försök av någon att analysera om SE var gm eller vittne.
Kan SE hört Anders D beskriva sin bild av gm?
Vet SE saker från brottsplatsen som hände efter mordet?

https://www.youtube.com/watch?v=BlDrMmwFD-c
Stig Engströms beskrivning av mordplatsen
Citera
2021-11-09, 11:24
Medlem
Analysers avatar
Två frågor till er som bättre inlästa på materialet:

TP bygger till stor del sina slutsatser om SE som möjlig gärningsman på att:

1) Han kom ut i precis lagom tid för att hinna se paret Palme, följa efter dem, och sedan skjuta OP.
2) Ingen har sett SE på mordplatsen

Gällande 1. Hur länge småpratade SE med säkerhetsvakterna? Leif GW Person hävdar bestämt att detta pågår under minst 2 minuter, vilket skulle betyda att SE knappast skulle hinna ut i lagom tid för att begå mordet. I TP:s bok nöjer han sig med att de "småpratade kort". Finns det uppgifter om hur länge säkerhetsvakterna på Skandia själva uppskattar att de pratade med SE?

Gällande 2. Av de vittnen som faktiskt förhördes på plats / kort in på mordet / dagen efter, är det någon av dem som kan bekräfta att SE var på platsen? Även här hävdar Leif GW med bestämdhet att flera trovärda vittnen, oberoende av varandra, har sett SE efter mordet.
Citera
2021-11-09, 11:26
Medlem
Analysers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Om vi ska koka ner det till mordplatsen. Varför nämner inte Björkman att SE i huvudtaget. Rent logiskt sett måste SE gått om honom och sedan skjutit OP.
Inte ens under hypnos nämner han att han ser Gm på något annat sätt än att han se tre personer ihop var av en ägga sin hand på den andra.
inge M säger i att mördaren stod vid dekorima i några minuter innan OP kom fram.
Dessa två vittnen ignoreras totalt i av Filter, för de slår sönder deras sanning totalt.

Står inte Björkman bakom en pelare? Med reservation för att jag kanske missminner mig.
Citera
2021-11-09, 11:29
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analyser
Står inte Björkman bakom en pelare? Med reservation för att jag kanske missminner mig.
Läs på lite om Björkman, då kommer du inse hur jobbig hans vittnesmål är för Filter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in