Citat:
Du tänker främst på bolag. Med tillgångar menar jag främst de som tex ärver aktieportfölj som bara står och tickar år efter år och vinsten bara beskattas med 30%. 22% om man hyr delar av sin bostad eller extra hus eller för all del säljer bostäder.
Jag har själv en extra bostad som jag hyr ut till hög förtjänst. Samtidigt ökar den kraftigt i värde varje år. Jag får ut mer av detta än vad en arbetare får netto i månaden. Det är absurt. Dock en effekt av en dysfunktionell bostadsmarknad.
En helt slopad statlig skatt finansierad av höjd fastighetsskatt skulle vara väldigt rätt. Flit belönas mer än ägande av bostäder och den destruktiva prisupågången på bostäder skulle stoppas. Landet som helhet hade vunnit stort på detta.
Jag har själv en extra bostad som jag hyr ut till hög förtjänst. Samtidigt ökar den kraftigt i värde varje år. Jag får ut mer av detta än vad en arbetare får netto i månaden. Det är absurt. Dock en effekt av en dysfunktionell bostadsmarknad.
En helt slopad statlig skatt finansierad av höjd fastighetsskatt skulle vara väldigt rätt. Flit belönas mer än ägande av bostäder och den destruktiva prisupågången på bostäder skulle stoppas. Landet som helhet hade vunnit stort på detta.
Aktieportföljer är samma sak som delägarskap i bolag. Bolagets vinst beskattas med drygt 20 % och vinsten vid försäljning beskattas med 30 %. När det kommer till uthyrning av egenbostad och att kunna leva av detta är det bara en mindre del av landets befolkning som faktiskt berörs av detta.
När det kommer till bostadsmarknaden (som förvisso är dysfunktionell) kan man tvista om fastighetsskattens vara eller inte vara. Minskar du inkomstskatten kommer dock utrymmet för att buda högre öka med prisökningar som följd och jag vet inte om detta markant skulle förbättra situationen på bomarknaden.
Om man ska gå efter orsak-verkan är prisuppgången dock ingenting som kan läggas fastighetsägarna till last och även om jag själv gynnas är utveckligen ingenting som jag själv ser som önskvärd.