2021-11-08, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Varför tror du att de tagit en chansning? Vad har de att vinna på att sänka sig trovärdighet? De har fått detta och andra uppdrag av en anledning. Ser inte varför de skulle leka med ett så stort förtroende de får. Därför blir jag nyfiken på varför du tror att det handlat r om en vild chansning? Vad talar för det?

Jag tror inte på någon vild chansning, men jag tror att de missbedömt grovt vad som krävs för häktning i just det här fallet. Sen tror jag inte heller att de har hittat något graverande, för då skulle de sugit in honom direkt. Om det kommer något så blir det nog mer en samlad bild av hans aktiviteter före och efter försvinnandet som med lite god vilja pekar på att det SKULLE kunna vara CL. Med rätt försvarsadvokat kan indicier pratas bort, och sen går det ju inte heller att häkta för mord innan mord har konstaterats. Resten av de möjliga scenariorna är preskriberat och kan inte åtalas, och där kan då heller ingen häktning ske.
Citera
2021-11-08, 12:37
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Jag tror inte på någon vild chansning, men jag tror att de missbedömt grovt vad som krävs för häktning i just det här fallet. Sen tror jag inte heller att de har hittat något graverande, för då skulle de sugit in honom direkt. Om det kommer något så blir det nog mer en samlad bild av hans aktiviteter före och efter försvinnandet som med lite god vilja pekar på att det SKULLE kunna vara CL. Med rätt försvarsadvokat kan indicier pratas bort, och sen går det ju inte heller att häkta för mord innan mord har konstaterats. Resten av de möjliga scenariorna är preskriberat och kan inte åtalas, och där kan då heller ingen häktning ske.
De har knappast missbedömt det grovt!
Sen är det åklagaren som ansåg att det räckte för häktning av C.L, inte "Kalla fall! "
De hade helt klart mer än indicier!
Mer än så vet vi inte!
Nu vet vi sen länge din åsikt i fallet!
Du tror såklart det du vill tro, vi fattar det nu!
Citera
2021-11-08, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Sen är det åklagaren som ansåg att det räckte för häktning av C.L, inte "Kalla fall! "
Mer än så vet vi inte!
Tagga ner lite. Å ena sidan har de "helt klart" mer än indicier, men å andra sidan vet du ingenting.
Citera
2021-11-08, 14:25
Medlem
Citat:

Nästa steg efter indicier är bevis. Vilka bevis hade polis och åklagare?
Citera
2021-11-08, 17:33
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Nästa steg efter indicier är bevis. Vilka bevis hade polis och åklagare?
Ja du, det borde väl du veta som tycks vara så insatt i detta fall?

Vad de hittat vet vi inte, eller hur?
Något är det åtminstone.
Då en erfaren åklagare ansåg att det räckte för en häktning. Ren och skär logik!
Citera
2021-11-08, 18:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Kalla fall kan ha hittat någonting på CL som fick dem att gå "all in", men det räckte inte för häktning, i alla fall. Trots minst två husrannsakningar verkar ingenting mer hända. Har det ens hänt något på DNA-fronten? Efter snart tre månader verkar allt vara helt dött. Så vad var det som Kalla fall hittade? Till syvende och sist kan det inte ha varit värt mycket. Jag tror igen att Kalla fall tog en chansning. Hade Kalla fall haft det minsta konkreta att gå på, hade vi hört och sett mer vid det här laget.

Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Varför tror du att de tagit en chansning? Vad har de att vinna på att sänka sig trovärdighet? De har fått detta och andra uppdrag av en anledning. Ser inte varför de skulle leka med ett så stort förtroende de får. Därför blir jag nyfiken på varför du tror att det handlat r om en vild chansning? Vad talar för det?

Citat:

Citat:
Mer än så vet vi inte!

Citat:
Ursprungligen postat av AstorFlanell
Tagga ner lite. Å ena sidan har de "helt klart" mer än indicier, men å andra sidan vet du ingenting.

Citat:

Något är det åtminstone.
Då en erfaren åklagare ansåg att det räckte för en häktning. Ren och skär logik!

Det skulle vara bra om vissa användare inte märker ord och hänger upp sig så bokstavligen på det som andra skriver. Bra vore också om alla försöker att se hela innehållet/sammanhanget i ett inlägg i stället för att rycka loss enskilda meningar. I det första citatet (mitt inlägg) skrev jag för all del att jag tror att Kalla fall tog en chansning, men i sammanhanget i stort blir det fel att plocka ut bara meningen om "chansning". (Dessutom har jag skrivit samma sak om polisens agerande om "mannen med pilotglasögon" inför radiodokumentären 2017.)

Så, Kalla fall och åklagaren ansåg uppenbarligen att det fanns tillräckligt för att begära CL häktad, men CL släpptes ändå på fri fot. Det känns således inte som att Kalla fall och åklagaren hade mycket som direkt kunde knytas till CL. Om så hade funnits, hade CL blivit häktad. (Möjligen med reservation för hans påstått dåliga psykiska hälsa, men jag tvivlar starkt på att en sådan hänsyn skulle ha tagits.) Men självklart måste Kalla fall och åklagaren ha haft någonting på CL för att dra igång hela rättsmaskineriet mot honom. Men det är här som jag menar att Kalla fall och åklagaren kan ha tagit en chansning på så sätt att man kanske hoppades på att CL skulle bryta ihop och antingen erkänna eller åtminstone (börja) berätta. Och det är också här som jag tänker att en eventuell chansning kanske misslyckades. Polisen och åklagaren gjorde ju samma försök med "mannen med pilotglasögon", när man under våren 2017 tog in honom och helt sonika - "rakt över disk" - delgav honom misstanke om mord. Inte heller den insatsen "lyckades", men jag ser vissa likheter i agerandena.

Så tänker jag.
Citera
2021-11-08, 18:40
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
OK Nu kanske poletten trillar ned.

Förstår jag dig rätt:
- författaren till boken uppfattar Jenvéns uttalande som att Ulrika inte åkt taxi
- taxin som åkt tog med sig Ulrikas väninna men inte Ulrika

Skall man då även tolka Jenvéns uttalande som att ingen taxi hämtat Ulrikas kompis?

Om nu väninnan överhör samtalet med Helena 01:30 så är hon uppenbarligen kvar då. När gick hon? Kan hon ha avtalat med en vit bil om att hämta henne på lekplatsen?

Om hon kommit till Ulrika mitt i natten så kan man ju tänka sig att hennes sambo eller kille är den som hämtar henne, kanske efter det att Stadt har stängt. Upphämtningsplats kan vara vändplatsen på Hällristningsvägen, cykelvägen vid vändplatsen eller lekplatsen.

Citat:
Intressant info. Delar din uppfattning att det är intressant att få veta vem väninnan är.

Man kan tänka sig att väninnan gått in till stan medan väninnans pojkvän och eventuellt någon bekant fått veta att väninnan är hos Ulrika. De kan ha kört den vägen för att möta väninnan eller för att åka till Hällristningsvägen och då kan de ha stött på Helena. Dvs Helena kan ha blivit indragen i ett bråk mellan väninnan och pojkvännen, kanske var hon redan indragen i det på Stadt...

Du har några intressanta infallsvinklar här. Återigen blir Helenas telefonsamtal hem till Ulrika intressant, och jag har varit inne på det tidigare: Var det bara "det lilla" att Helena ringde hem för att säga att hon hade glömt plånboken, för att säga att "han" var där och för att säga hur kul hon hade haft det? Är det ändå inte möjligt att Helena och Ulrika kan ha pratat om något mer? Att Helena kan ha sagt att hon hade problem med en efterhängsen och starkt uppvaktande kille - varpå Ulrika bad Helena att ta en taxi hem fastän det aldrig var något som de gjorde enligt Ulrika i Veckans brott! - och att Ulrika kan ha berättat att hon hade en ledsen väninna på besök, vars eventuella pojkvän kanske var på Stadt eller precis utanför? Om det sistnämnda skulle ha varit fallet, är det väl fullt möjligt att Helena kanske pratade om det inne på Stadt? Det som jag mest av allt vill få bekräftat direkt till mig personligen är: Vem är "mannen med pilotglasögon" och vem är väninnan som ska ha varit hos Ulrika på natten?

Kontrollfråga dock: Är det bekräftat med 100 procents säkerhet att Ulrika hade en ledsen väninna på besök, eller är den uppgiften sprungen ur spekulationerna om BW och festen i Radbyn? Jag kan ha blivit glömsk på sistone, men har Ulrika sagt det i tv eller framkom det i radiodokumentären?
Citera
2021-11-08, 18:49
Medlem
Citat:

Något är det åtminstone.

Logiken är väl att de inte hittade något eftersom domstolen inte godkände häktning.

De kan alltså inte ha haft några bevis, utan möjligtvis bara indicier, som t ex att han hade tillgång till en ljus bil och medgett att han körde ut och raggade från bilen vid den tiden.

Jag lutar dock fortfarande mot att åklagaren åkte dit på att det inte går att bevisa mord.
Men det är bara en "chansning" från min sida ;-)

Har pratat med en person idag som haft regelbunden kontakt med CL de senaste tio åren. Personen säger att CL har en hjärnskada och att han knappt klarar av att göra någonting själv, utan hjälp. Hur det var för 29 år sedan vet dock inte personen.
Citera
2021-11-08, 19:23
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Du har några intressanta infallsvinklar här. Återigen blir Helenas telefonsamtal hem till Ulrika intressant, och jag har varit inne på det tidigare: Var det bara "det lilla" att Helena ringde hem för att säga att hon hade glömt plånboken, för att säga att "han" var där och för att säga hur kul hon hade haft det? Är det ändå inte möjligt att Helena och Ulrika kan ha pratat om något mer? Att Helena kan ha sagt att hon hade problem med en efterhängsen och starkt uppvaktande kille - varpå Ulrika bad Helena att ta en taxi hem fastän det aldrig var något som de gjorde enligt Ulrika i Veckans brott! - och att Ulrika kan ha berättat att hon hade en ledsen väninna på besök, vars eventuella pojkvän kanske var på Stadt eller precis utanför? Om det sistnämnda skulle ha varit fallet, är det väl fullt möjligt att Helena kanske pratade om det inne på Stadt? Det som jag mest av allt vill få bekräftat direkt till mig personligen är: Vem är "mannen med pilotglasögon" och vem är väninnan som ska ha varit hos Ulrika på natten?

Kontrollfråga dock: Är det bekräftat med 100 procents säkerhet att Ulrika hade en ledsen väninna på besök, eller är den uppgiften sprungen ur spekulationerna om BW och festen i Radbyn? Jag kan ha blivit glömsk på sistone, men har Ulrika sagt det i tv eller framkom det i radiodokumentären?

Citat:
Utmärkt att du fastslår hur dålig boken är!

Svaret kanske finns i en bok?
Citera
2021-11-08, 19:46
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

Så vitt jag förstår är det från boken allena.

Ringer man 01:30 och berättar att man saknar plånboken? Den har man väl saknat tidigare? Hur var det med nycklarna? Lägger Ulrika ut nycklarna och låser dörren sedan? Var det målet med telefonsamtalet mitt i natten? Kanske någon i tråden vet besked?
Citera
2021-11-08, 20:08
Medlem
Citat:
Så vitt jag förstår är det från boken allena.
Det har stått i tråden gång efter gång de senaste veckorna att den uppgiften dykt upp i och med boken och inte har funnits tidigare.

Citat:
Ringer man 01:30 och berättar att man saknar plånboken? Den har man väl saknat tidigare?
Ja, det är därför jag tidigare har undrat vem som betalde hennes del av taxin från Töreboda, vem som betalde inträdet på Stadt, drycken på Stadt. Det verkar som om det finns uppgifter om att MMPG betalde telefonsamtalet, men jag har inte sett några säkra uppgifter på det.

Citat:
Hur var det med nycklarna? Lägger Ulrika ut nycklarna och låser dörren sedan?
Det där med nycklarna har jag inte sett annat än här i tråden. Jag tror något fabricerat det. Den officiella uppgiften är ju att Ulrika ska lägga plånboken innanför dörren. Men hon var ju inte ensam och vi vet inte om hon visste hur länge väninnan skulle stanna. I Mariestad låser man inte dörren på natten om inte alla är hemma.

Citat:
Var det målet med telefonsamtalet mitt i natten? Kanske någon i tråden vet besked?

Gissar att de kanske kommit överens om att hon skulle ringa när hon var på väg hem. Kanske för att det fanns annat folk på plats i villan - vem vet?
Citera
2021-11-08, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelepelle
"Mannen med pilotglasögon" är fortfarande intressant för polisen. Allt han sagt och vad vittnen sagt gör att polisen fortfarande har honom i sina "rullar"

Tror han blev avförd för något år sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in