2021-11-06, 11:11
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det motstridiga är att DU (!) citerar just två motstridiga citat! Du bidrar till att skapa osäkerhet.

Citat:
Så är det. Boken av Lotte Dalgaard innehåller många faktafel. Det har GW Persson sagt flera gånger, och jag kan inte se någon som helst anledning att betvivla det som han säger. Även jag som är hyggligt påläst i fallet, ser ju att många saker inte stämmer. Dessutom träffade en bekant till mig en person för ett tag sedan som har lättare kontakter med folk med lite insyn i fallet, och den personen sa också att Lottes bok har stora brister. Jag har aldrig läst den där boken och kommer heller aldrig att göra det av nämnda anledningar. Ta bara en sådan enkel sak som att boken har skapat osäkerhet om vilka som åkte i taxin från Töreboda till Mariestad, när självaste Pernilla Wadebäck i radiodokumentären 2017 tydligt förkunnade att personerna var Ulrika, Helena och "mannen med pilotglasögon" (och eventuellt en till person). Glöm den där boken, det var så mycket bättre ordning i tråden innan några användare började läsa/lyssna på den.

Det finns ingen osäkerhet i boken om vilka som åkte i taxin från Töreboda till Mariestad. Det är DU som bidrar till att skapa osäkerhet när du postar felaktiga uppgifter från en bok du aldrig läst.

Att boken innehåller en del faktafel är ingen nyhet.
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
Citera
2021-11-06, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Det finns ingen osäkerhet i boken om vilka som åkte i taxin från Töreboda till Mariestad.

Det enda är att det inte står något om vem som var "kompisen" som följde med i taxin. Jag har frågat Lotte och hon vet inte vem det är. Jenvens uttalande om att endast en taxi gick till gamla Ekudden menar Lotte är som referens till att HA åtminstone inte tog taxi hem.
Sen är det väl inte officiellt känt vem som körde "vårt" sällskap, om det var en vanlig taxi eller svarttaxi. Det fanns ju några nummer att ringa för att beställa "skjuts mot betalning".

Så HA, UA, KM och NN=hittills okänd.

Jag skulle vilja veta om det gick någon mer taxi från festen in till Mariestad.
Citera
2021-11-06, 17:07
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Det enda är att det inte står något om vem som var "kompisen" som följde med i taxin. Jag har frågat Lotte och hon vet inte vem det är. Jenvens uttalande om att endast en taxi gick till gamla Ekudden menar Lotte är som referens till att HA åtminstone inte tog taxi hem.
Sen är det väl inte officiellt känt vem som körde "vårt" sällskap, om det var en vanlig taxi eller svarttaxi. Det fanns ju några nummer att ringa för att beställa "skjuts mot betalning".

OK Så hur kom väninnan i så fall till Hällristningsvägen där hon överhörde samtalet med Helena? Körde hon egen bil? Gick hon? Taxi kan hon bara ha åkt om hon var i sällskap med Ulrika i taxin.
Citera
2021-11-06, 17:45
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Jenvén är väl tydlig i sitt uttalande, om det nu är korrekt återgivet?

“Och det gick ingen taxi mellan centrum och Helenas adress den kvällen, förutom den bil som väninnan hade tagit när hon tog sig ut till Ulrika tidigare under kvällen.”
Citera
2021-11-07, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
OK Så hur kom väninnan i så fall till Hällristningsvägen där hon överhörde samtalet med Helena? Körde hon egen bil? Gick hon? Taxi kan hon bara ha åkt om hon var i sällskap med Ulrika i taxin.
Jenven säger ju att den enda taxi som gick dit var den som väninnan tog.
Citera
2021-11-07, 01:05
Medlem
Citat:
Ok ...

Annars då, du som kom in i tråden och så totalt hängde ut BW genom hans "vän" som hade så mycket komprometterande att säga om honom, om hans "nattliga båttur" och "morgontvätten". Har du kört fast, eller?
Heh...okej!
Först: två olika ”vittnen” som du beskriver...båtfärd/morgontvätten!
De jag avser som misstänkta tidigare, innan C.L, är B.W o P.U naturligtvis!
Inte denne som upplyste mig om nattliga båtfärder...är misstänkt.
Hur var det med ditt tjänstgöringsintyg från den aktuella natten? Du frågade tydligen din chef om du fick lägga upp kopia på ditt tjänstgöringsintyg på Flashback och han sa nej!
Då frågade du honom om det var okej såtillvida du maskade uppgifterna på detta intyg innan du la upp detta på Flashback?!
Stämmer..?!
Låter som en dålig Norgehistoria ju😂
Citera
2021-11-07, 08:08
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Jenven säger ju att den enda taxi som gick dit var den som väninnan tog.

OK Nu kanske poletten trillar ned.

Förstår jag dig rätt:
- författaren till boken uppfattar Jenvéns uttalande som att Ulrika inte åkt taxi
- taxin som åkt tog med sig Ulrikas väninna men inte Ulrika

Skall man då även tolka Jenvéns uttalande som att ingen taxi hämtat Ulrikas kompis?

Om nu väninnan överhör samtalet med Helena 01:30 så är hon uppenbarligen kvar då. När gick hon? Kan hon ha avtalat med en vit bil om att hämta henne på lekplatsen?

Om hon kommit till Ulrika mitt i natten så kan man ju tänka sig att hennes sambo eller kille är den som hämtar henne, kanske efter det att Stadt har stängt. Upphämtningsplats kan vara vändplatsen på Hällristningsvägen, cykelvägen vid vändplatsen eller lekplatsen.
Citera
2021-11-07, 08:47
Medlem
Citat:
Förstår jag dig rätt:
- författaren till boken uppfattar Jenvéns uttalande som att Ulrika inte åkt taxi

Nej, Lotte uppfattar att uttalande är mera en referens till att Helena inte åkt taxi.
Citat:
- taxin som åkt tog med sig Ulrikas väninna men inte Ulrika
Ulrika var redan hemma när kompisen kom på besök. Kompisen åkte taxi.
Ulrika åkte förmodligen med den taxi från Töreboda, som stannade till vid torget och släppte av de andra. Men det finns ju också uppgifter som går att tolka som att hon gick från torget och hem. Prinzezzan har tolkat "gick hem" som något man säger, även om man kanske åkte hem. Vårt språk är ju lite abstrakt på det sättet. "Skämtet gick verkligen hem", är en ytterlighet av det.

Citat:
Skall man då även tolka Jenvéns uttalande som att ingen taxi hämtat Ulrikas kompis?
Vet ej. Man behöver höra kontexten som det är sagt i för att veta.

Citat:
Om nu väninnan överhör samtalet med Helena 01:30 så är hon uppenbarligen kvar då. När gick hon?
Det undrar jag med, men enligt boken: "En av våra gemensamma vänner hade blivit osams med sin pojkvän och hon kom hem till mig på natten då hon var upprörd och orolig över bråket. När hon är hos mig ringer Helena för att berätta hur kul hon har det. Vi snackar en kort stund och jag berättar att vår vän är hemma hos mig, men är på väg tillbaka in till stan igen. "
Det står ingenting om när hon lämnade villan och inget om hur hon tog sig vidare till stan, men 01.30 är det uppenbart att hon varit i villan, 30 minuter innan Helena lämnar torget.

Citat:
Kan hon ha avtalat med en vit bil om att hämta henne på lekplatsen?
Vore väl mera rimligt att bli hämtad utanför villan i så fall, mitt emot där ungdomarna satt i sin bil.

Citat:
Om hon kommit till Ulrika mitt i natten så kan man ju tänka sig att hennes sambo eller kille är den som hämtar henne, kanske efter det att Stadt har stängt. Upphämtningsplats kan vara vändplatsen på Hällristningsvägen, cykelvägen vid vändplatsen eller lekplatsen.

Ja, vi vet ju ännu inte riktigt vem den här kompisen är/var. Hon kan också ha promenerat in till stan. Chansen finns ju då att hon mött Helena.
Det är därför man så gärna vill veta vem det här är och vad hon sagt i förhör. Särskilt som hennes närvaro i ploten inte dykt upp förrän det här året.
Senast redigerad av ajnoshort 2021-11-07 kl. 09:05.
Citera
2021-11-07, 10:47
Medlem
Blev hon strypt så tror jag hon gjort motstånd, bitit slagit honom, var det ingen som märkte nåt särskilt på nån. Mariestad är inte så stort, kan den här personen varit med på festen i Töreboda.
Citera
2021-11-07, 11:09
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Nej, Lotte uppfattar att uttalande är mera en referens till att Helena inte åkt taxi.

Ulrika var redan hemma när kompisen kom på besök. Kompisen åkte taxi.
Ulrika åkte förmodligen med den taxi från Töreboda, som stannade till vid torget och släppte av de andra. Men det finns ju också uppgifter som går att tolka som att hon gick från torget och hem. Prinzezzan har tolkat "gick hem" som något man säger, även om man kanske åkte hem. Vårt språk är ju lite abstrakt på det sättet. "Skämtet gick verkligen hem", är en ytterlighet av det.

Vet ej. Man behöver höra kontexten som det är sagt i för att veta.

Det undrar jag med, men enligt boken: "En av våra gemensamma vänner hade blivit osams med sin pojkvän och hon kom hem till mig på natten då hon var upprörd och orolig över bråket. När hon är hos mig ringer Helena för att berätta hur kul hon har det. Vi snackar en kort stund och jag berättar att vår vän är hemma hos mig, men är på väg tillbaka in till stan igen. "
Det står ingenting om när hon lämnade villan och inget om hur hon tog sig vidare till stan, men 01.30 är det uppenbart att hon varit i villan, 30 minuter innan Helena lämnar torget.

Vore väl mera rimligt att bli hämtad utanför villan i så fall, mitt emot där ungdomarna satt i sin bil.

Ja, vi vet ju ännu inte riktigt vem den här kompisen är/var. Hon kan också ha promenerat in till stan. Chansen finns ju då att hon mött Helena.
Det är därför man så gärna vill veta vem det här är och vad hon sagt i förhör. Särskilt som hennes närvaro i ploten inte dykt upp förrän det här året.

Intressant info. Delar din uppfattning att det är intressant att få veta vem väninnan är.

Man kan tänka sig att väninnan gått in till stan medan väninnans pojkvän och eventuellt någon bekant fått veta att väninnan är hos Ulrika. De kan ha kört den vägen för att möta väninnan eller för att åka till Hällristningsvägen och då kan de ha stött på Helena. Dvs Helena kan ha blivit indragen i ett bråk mellan väninnan och pojkvännen, kanske var hon redan indragen i det på Stadt...
Citera
2021-11-08, 02:35
Medlem
Citat:
Kalla fall kan ha hittat någonting på CL som fick dem att gå "all in", men det räckte inte för häktning, i alla fall. Trots minst två husrannsakningar verkar ingenting mer hända. Har det ens hänt något på DNA-fronten? Efter snart tre månader verkar allt vara helt dött. Så vad var det som Kalla fall hittade? Till syvende och sist kan det inte ha varit värt mycket. Jag tror igen att Kalla fall tog en chansning. Hade Kalla fall haft det minsta konkreta att gå på, hade vi hört och sett mer vid det här laget.
Varför tror du att de tagit en chansning? Vad har de att vinna på att sänka sig trovärdighet? De har fått detta och andra uppdrag av en anledning. Ser inte varför de skulle leka med ett så stort förtroende de får. Därför blir jag nyfiken på varför du tror att det handlat r om en vild chansning? Vad talar för det?
Citera
2021-11-08, 10:01
Medlem
Citat:
Intressant info. Delar din uppfattning att det är intressant att få veta vem väninnan är.

Man kan tänka sig att väninnan gått in till stan medan väninnans pojkvän och eventuellt någon bekant fått veta att väninnan är hos Ulrika. De kan ha kört den vägen för att möta väninnan eller för att åka till Hällristningsvägen och då kan de ha stött på Helena. Dvs Helena kan ha blivit indragen i ett bråk mellan väninnan och pojkvännen, kanske var hon redan indragen i det på Stadt...

Ja, någon form av trafik med personer har skett mellan stan och ekudden under de aktuella klockslagen och det är trafik som tidigare inte framkommit i informationen kring fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in