2021-11-07, 19:24
Medlem
TheRiddle-s avatar
SEC borde verkligen göra något åt den här mannen... Igen.
Citera
2021-11-07, 19:50
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Man kan ju fundera hur Elon fått denna skatteskuld eftersom han bara sitter på Aktier utan att ha sålt något ?

Kan det vara så att han behöver få loss Cash ang. SolarCity rättegången ?
Med Elons innehav i Tesla så borde han enkelt kunna låna till sig denna skatteskuld utan att Twittra om vad andra tycker i frågan

Ett ex, var ju senast när man påstod att 100.000 bilar skulle köpas av ett konkursdrabbat företag som Hertz, kursen stack sprang iväg uppåt som att Tesla hade hittat Juveler i princip, tiden går sen Twittrar Elon om att inget avtal finns ännu . Helt "By the book" Hur Elon arbetar .
Att man inte får manipulera kursen eller påverka den är ju ganska solklart i detta Ex

Sedan kommer detta utlägg som grädde på moset ska jag sälja av 10% av mitt innehav i Tesla JA eller Nej och låter Twitters anhängare få rösta om vad han ska göra ?

Vilka signaler ger detta till sina Aktieägare ?

Ja det är konstig varför han vill casha in, tidigare har han väl bara belånat aktierna för att få fickpengar. Skatt behöver man väl bara betala när man realiserar aktiernA men det kanske är andra affärer som beskattas.

Nån som har twitterkonto som vet hur det går?
Senast redigerad av raskens 2021-11-07 kl. 19:52.
Citera
2021-11-07, 19:57
Medlem
Elon vet hur han ska locka till sig nya twitter användare iallafall. Röstat i hans poll nu. Ja- sidan leder för närvarande med ca 20 min kvar av röstning. Röstade nej av skälet att hålla Elon vid hans tidigare löfte att aldrig sälja sina aktier. Jag kommer själv inte sälja av för att förtydliga.
Citera
2021-11-07, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja det är konstig varför han vill casha in, tidigare har han väl bara belånat aktierna för att få fickpengar. Skatt behöver man väl bara betala när man realiserar aktiernA men det kanske är andra affärer som beskattas.

Med 19 min kvar av twitter röstningen står det:
57,8%- Ja
42,2%- Nej
Citera
2021-11-07, 20:04
Medlem
illuminas avatar
Citat:

Han har massa stock options som går ut snart som han är tvungen att sälja.
Men denna Twitter pollen är något annat. Han har fått massa kritik från alla möjliga håll om att han är världens rikaste man men knappt betalar någon skatt. Därför sa han okej då säljer jag 10%. Men det blev också fel, för nu får han skit ändå.

Det är bara att gratulera alla som håller en kortposition på Tesla! Var inte för giriga bara, jag tror dippen blir kortvarig. Jag sitter lugnt i båten i alla fall. Kommer nog köpa mer varje dag kommande vecka. Inte ens Elon kan hålla kursen nere allt för länge. Detta är inte hans första gång haha
Citera
2021-11-07, 22:11
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Idag ligger vätgasproduktion med en verkningsgrad på ca 70% var du får siffran 1/4 del vet hag inte. Om man utnyttjar spillvärmen i elektrolysen kan man komma upp i över 90% verkningsgrad. Bränsleceller ligger i samma härald dvs i dag är hela cykeln ca 50% verkningsgrad och om 10 år är vi uppe i 80% verkningsgrad totalt. Men det intressanta är inte verkningsgrad utan skalbarhet. Stora stålbeklädda bergrum som klarar 200bar är framtiden. Ett enda bergrum som klarar att tanka en kärnreaktor i ett helt dygn dvs 20GWh. Kostar ca 50miljoner att bygga i dag plus elektrolysstation. Det ska jämföras med den dvärgkapacitet på190MWh som neoens batterilager i Australien klarar detta för en kostnad av 900Miljoner. Några år av att finslipa bränslecellstekniken och industrialisera det hela så spöar vätgaslagring batterier med hästlängder. Batteriproduktion saknar alla skalfördelar 2 batterier är dubbelt så dyra som ett batteri. En dubbelt så stor vätgastank är inte dubbelt så dyr. Tesla kan säkert sälja batteripack till ett gäng hipsters i kalifornien men globalt så har det ingen betydelse för vår energiförsörjning.

Och hur mycket tror du att bränsleceller som kan producera 20 GWh på ett dygn kostar? Det är liksom inte gratis.

Generellt gäller, pga höga konverteringsförlusteri båda ändar av processen (alltså både in och ut) att vätgas kräver ca 3x energi i kraftproduktionsskedet för att kunna ge lika mycket energi ut som ett batteri. Kan ändå finnas fördelar för väte som energilagring men än så länge har inget kraftbolag satsat på det medan ett antal batterianläggningar finns i bruk.

Utöver det har du det faktum att server notoriskt svårt att få en lagringstank för väte att hålla tätt. Molekylerna är så små att de kan diffundera ut tom genom stål (vilket för övrigt får den obehagliga bieffekten att stålet blir sprött och tappar hållfastheten.

Väte dom bränsle vid stålproduktion istället för kol verkar däremot en framtid. Kanske även väte för fartyg. Tror batterier och väte kommer att komplettera varandra bra i olika tillämpningar. Vi får se!
Citera
2021-11-07, 23:10
Medlem
Ograsts avatar
Citat:

Man kan inte äta aktier iallafall. Nu verkar det som att Elon kommer sälja 10 % förutsatt att han följer twitteromröstningen.

https://twitter.com/elonmusk/status/1457064697782489088
Citera
2021-11-08, 00:34
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Och hur mycket tror du att bränsleceller som kan producera 20 GWh på ett dygn kostar? Det är liksom inte gratis.

Generellt gäller, pga höga konverteringsförlusteri båda ändar av processen (alltså både in och ut) att vätgas kräver ca 3x energi i kraftproduktionsskedet för att kunna ge lika mycket energi ut som ett batteri. Kan ändå finnas fördelar för väte som energilagring men än så länge har inget kraftbolag satsat på det medan ett antal batterianläggningar finns i bruk.

Utöver det har du det faktum att server notoriskt svårt att få en lagringstank för väte att hålla tätt. Molekylerna är så små att de kan diffundera ut tom genom stål (vilket för övrigt får den obehagliga bieffekten att stålet blir sprött och tappar hållfastheten.

Väte dom bränsle vid stålproduktion istället för kol verkar däremot en framtid. Kanske även väte för fartyg. Tror batterier och väte kommer att komplettera varandra bra i olika tillämpningar. Vi får se!

Nja, att vätgas skulle vara notoriskt svårt att lagra brukar h2-hatarna gärna ta upp utan att visa belägg för det. Vätgas har använts industriellt i över 120år och årligen produceras 75miljoner ton. Det finns gott om kunskap att hantera vätgas. Om man inte vet något om vätgasförsprödning i stål ska ska man naturligtvis hålla sig borta från att bygga tankar. I europas naturgasnät så pumpar man i dag ca 10% vätgas som buffert.

Det är riktigt att storskaliga bränsleseller inte finns i dag men det är rätt så mycket välutvecklad teknik som finns i pipelinen att detär en tidsfråga innan det finns på plats. Med tanke på det så kommer vätgas dominera snart som buffertlager för elproduktion. Jag skulle inte satsa mina pensionspengar på batteriteknologi.

Vätgas för personbilar är jag dock skeptisk till. Fördelarna mot batterier känns för små.
Senast redigerad av raskens 2021-11-08 kl. 00:38.
Citera
2021-11-08, 05:19
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Det är bara att gratulera alla som håller en kortposition på Tesla! Var inte för giriga bara, jag tror dippen blir kortvarig. Jag sitter lugnt i båten i alla fall. Kommer nog köpa mer varje dag kommande vecka. Inte ens Elon kan hålla kursen nere allt för länge. Detta är inte hans första gång haha
Förutsatt att man sålde i tors/fre.
Annars kan det nog bli klurigt när börsen öppnar när "alla" väntar in dippen.

Sälja för över 1100 borde väl bli svårt, eller?
Som sagt amatör, men för att kunna sälja så måste väl nån vilja köpa....
Senast redigerad av Fangface 2021-11-08 kl. 05:26.
Citera
2021-11-08, 08:15
Medlem
s44ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Förr roade jag mig med hur många VW man kunde köpa för ett Tesla - gav upp efter sex stycken... Nu är det väl 20 typ???? Ett sunt företag som tillverkar mer än 10 ggr så många bilar med högre vinstmarginal dessutom.

Världen är tokig! Tesla kommer gå till historien som en av de största finansiella bubblorna, fallhöjden ENORM, 85-90 %. Sälj för i helvete! Medans tid är!

(säger inte att något är fel på själva företaget... men ett P/E-tal på 400... ja, går inte ens att kommentera...).

Har Tesla verkligen ett P/E tal på 400??????
Citera
2021-11-08, 08:20
Medlem
s44ms avatar
Jag tror kursen kommer sjunka tillbaka till 5-600. Inte för att företaget i sig misslyckas eller är dåligt men ta en titt på exempel CDON/intervacc. Dessa stack iväg enorm, CDON nästan uppe i 1000kr för att sedan stabiliseras ner till det "normala" jag tror liknande fall väntar tesla aktien.

Knappast att den bara fortsätter och fortsätter som tomtarna på Facebook grupper tror, detta är ett stabilt företag och sådana företag åker sällan spikraktuppåt och stannar där utan någon form av "rekyl" neråt
Citera
2021-11-08, 08:44
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Nja, att vätgas skulle vara notoriskt svårt att lagra brukar h2-hatarna gärna ta upp utan att visa belägg för det. Vätgas har använts industriellt i över 120år och årligen produceras 75miljoner ton. Det finns gott om kunskap att hantera vätgas. Om man inte vet något om vätgasförsprödning i stål ska ska man naturligtvis hålla sig borta från att bygga tankar. I europas naturgasnät så pumpar man i dag ca 10% vätgas som buffert.

Det är riktigt att storskaliga bränsleseller inte finns i dag men det är rätt så mycket välutvecklad teknik som finns i pipelinen att detär en tidsfråga innan det finns på plats. Med tanke på det så kommer vätgas dominera snart som buffertlager för elproduktion. Jag skulle inte satsa mina pensionspengar på batteriteknologi.

Vätgas för personbilar är jag dock skeptisk till. Fördelarna mot batterier känns för små.
Årets Nobelpris i kemi kan kanske komma att få betydelse för energilagring i bilar. Så det kan komma att hända en del där. Tesla och andra måste säkert hålla ögonen öppna för alternativ. Marknaden kan komma att förändras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in