2021-11-07, 12:46
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Han ska betala ca 12 miljarder dollar i skatt som jag förstått det, frågan är vad planen var ifall pollen hade sagt ”nej”.. Men ser ut att bli ett ”ja” med liten marginal.
Han hade väl sålt av 9% istället. Eller 11.
Han hade garanterat redan bestämt en försäljning.
Citera
2021-11-07, 13:00
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Solceller och robottaxi är knappast där tesla kommer växa. Deras kommande självkörningsteknologi är tom enligt dem själva inte 100% självkörande (de som accepterat att delta i beta-testet måste godkänna att programvaran kräver full uppmärksamhet från föraren hela tiden).

Däremot tror jag att företaget kan växa stort inom marknaden för batterilagring för elkraftsproduktion, och även som tjänsteleverantör för snabbladdning om detta öppnas upp som Elon sagt på twitter att det ska göras. Motiverar det dagens värde på aktien? Nej, såklart inte ens nära men kanske att en värde runt 500-600 USD ändå är rimligt då.

ÄR tveksam till att batterilagring kan bli annat än en liten nisch på energimarknaden. Kostnaden för lagrad kWh är fortfarande astronomisk för batterier. När man löst bränselcellsfrågan så kommer storskalig vätgaslagring att gälla. Vad gäller energiproduktion så har jag svårt att se vad Tesla skulle tillföra som inte energibolagen inte gör redan i dag. Dom kan surfa på varumärket och göra komplicerade lösningar till kunder men en kWh är en kWh vare sig den levereras av Tesla eller Vattenfall. Dom kanske har en fusionsreaktor i bakfickan, det vore imponerande.

Ett exempel är deras solar roof som dom misslyckades med. Det var för komplicerat att sätta i hop takpannor så att de fungerade. Lägre verkningsgrad och ganska hög kostnad för att få ett tak att se snyggt ut kanske inte räcker som säljargument.
Senast redigerad av raskens 2021-11-07 kl. 13:19.
Citera
2021-11-07, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thalamus
Vad har Flashback att säga till om angående detta företag??
Avancerade elbilar känns ju något som borde växa starkt de kommande åren. När oljan stiger i pris och vi möter en eventuell peak oil måste helt enkelt andra lösningar komma.

Tesla verkar ligga väldigt långt framme i utvecklandet av bilar. Speciellt deras Model S ser lovande ut. Den ska dessutom släppas på marknaden nästa år.
http://www.teslamotors.com/models

Ska man vara orolig för oljebolag eller att amerikaner älskar sina högljudda bensinslukare? Kalifornien, där företaget härstammar från, är däremot rätt långt framme när det gäller miljövänligt tänkande.
Nu över 10 år senare stora frågan är.. köpte du några aktier då?
Citera
2021-11-07, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
ÄR tveksam till att batterilagring kan bli annat än en liten nisch på energimarknaden. Kostnaden för lagrad kWh är fortfarande astronomisk för batterier. När man löst bränselcellsfrågan så kommer storskalig vätgaslagring att gälla. Vad gäller energiproduktion så har jag svårt att se vad Tesla skulle tillföra som inte energibolagen inte gör redan i dag. Dom kan surfa på varumärket och göra komplicerade lösningar till kunder men en kWh är en kWh vare sig den levereras av Tesla eller Vattenfall. Dom kanske har en fusionsreaktor i bakfickan, det vore imponerande.

Ett exempel är deras solar roof som dom misslyckades med. Det var för komplicerat att sätta i hop takpannor så att de fungerade. Lägre verkningsgrad och ganska hög kostnad för att få ett tak att se snyggt ut kanske inte räcker som säljargument.

Du har missuppfattat. Enerilagring i batterier lönar sig redan och det kommer "battery of the week" oavbrutet. Priserna rasar och redan idag är batterier billigare än olja och kol. Köp el billigt på natten och sälj dyrt på dagen så betalar sig en batteripark av sig själv redan idag. Det edna som saknas är 100 batterifabriker till. För mig är det obegripligt att tex GM/Ford inte satsar på egna batterifabriker. Det är ju prio nr 1 idag.

Vätgas och Etanol kräver 3-4 ggr mer energi än direktlagring i batterier. Du behöver alltså 4 ggr mer energi att skapa vätgas och etanol, lagra och distribuera den än att ladda ett batteri. Det är som att ha 4 kärnkraftverk för att omvandla energin i etanol motsvarande energin ur ett enda kärnkraftverk. Ett företag som satsar på vätgas och etanol har inga fysiker anställda. Det är ett dömt ekonomiskt totalhaveri. Solceller kommer starkt. Tesla fortsätter satsa stenhårt på solceller. Att de misslyckats en gång är bara en resurs. Varje gång en raket kraschade för Musk i början så kallade han misslyckanden för "collecting data" och Musk ger ALDRIG upp.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-11-07 kl. 14:13.
Citera
2021-11-07, 14:25
Medlem
s44ms avatar
Citat:
Han ska betala ca 12 miljarder dollar i skatt som jag förstått det, frågan är vad planen var ifall pollen hade sagt ”nej”.. Men ser ut att bli ett ”ja” med liten marginal.

Fortfarandew extremt larvigt av någon i hans position att dra en sådan poll...
Citera
2021-11-07, 16:04
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Förr roade jag mig med hur många VW man kunde köpa för ett Tesla - gav upp efter sex stycken... Nu är det väl 20 typ???? Ett sunt företag som tillverkar mer än 10 ggr så många bilar med högre vinstmarginal dessutom.

Världen är tokig! Tesla kommer gå till historien som en av de största finansiella bubblorna, fallhöjden ENORM, 85-90 %. Sälj för i helvete! Medans tid är!

(säger inte att något är fel på själva företaget... men ett P/E-tal på 400... ja, går inte ens att kommentera...).
Citera
2021-11-07, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Förr roade jag mig med hur många VW man kunde köpa för ett Tesla - gav upp efter sex stycken... Nu är det väl 20 typ???? Ett sunt företag som tillverkar mer än 10 ggr så många bilar med högre vinstmarginal dessutom.

Världen är tokig! Tesla kommer gå till historien som en av de största finansiella bubblorna, fallhöjden ENORM, 85-90 %. Sälj för i helvete! Medans tid är!

(säger inte att något är fel på själva företaget... men ett P/E-tal på 400... ja, går inte ens att kommentera...).
Eller ett p/s tal på närmare 30. Jag menar folk som tycker Tesla ökar sin försäljning mycket har ju här svart på vitt att aktiekursen och därmed övervärderingen ökar snabbare. De växer inte i sin värdering utan den blir mer och mer skev.
Att jämföra med exempelvis BYD som kan x 8 sin kurs innan de är lika övervärderade. Kolla gärna lite historik vad gäller Kinas ekonomiska uppgång de senaste 20 åren och säg att de kinesiska elbilsföretagen inte kommer växa MINST lika snabbt som Tesla framöver.
Teslas aktiekurs är en ren bubbla och t.o.m. Elon förstår att det är säkrast att sälja av en del.
Citera
2021-11-07, 17:51
Medlem
Fangfaces avatar
Så vad tror ni om morgondagen?
-10% eller mer?

Hur länge vågar man vänta innan man köper mer?
Citera
2021-11-07, 17:57
Medlem
Citat:
Man kan ju fundera hur Elon fått denna skatteskuld eftersom han bara sitter på Aktier utan att ha sålt något ?

Kan det vara så att han behöver få loss Cash ang. SolarCity rättegången ?
Med Elons innehav i Tesla så borde han enkelt kunna låna till sig denna skatteskuld utan att Twittra om vad andra tycker i frågan

Ett ex, var ju senast när man påstod att 100.000 bilar skulle köpas av ett konkursdrabbat företag som Hertz, kursen stack sprang iväg uppåt som att Tesla hade hittat Juveler i princip, tiden går sen Twittrar Elon om att inget avtal finns ännu . Helt "By the book" Hur Elon arbetar .
Att man inte får manipulera kursen eller påverka den är ju ganska solklart i detta Ex

Sedan kommer detta utlägg som grädde på moset ska jag sälja av 10% av mitt innehav i Tesla JA eller Nej och låter Twitters anhängare få rösta om vad han ska göra ?

Vilka signaler ger detta till sina Aktieägare ?
Senast redigerad av bratider 2021-11-07 kl. 18:47.
Citera
2021-11-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Helt otroligt. Oavsett hur fint företag Tesla är så har man ett stort problem i Musks gränslöshet när det gäller sådana här utspel. Musk måste ju se att TSLA är väldigt högt värderad och att det är bra läge att sälja av en del. Inget fel med det, men att ställa upp en omröstning om detta är oseriöst.
Jag förutspår att Fan Boys-falangen med hetta kommer försvara detta, medan Haters kommer förklara bolaget konkursmässigt.
Jag är ingen hater på något vis men är Objektiv försöker bara förstå Värderingen i Företaget som bygger på framtidslöften hela tiden .
Citera
2021-11-07, 19:02
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Du har missuppfattat. Enerilagring i batterier lönar sig redan och det kommer "battery of the week" oavbrutet. Priserna rasar och redan idag är batterier billigare än olja och kol. Köp el billigt på natten och sälj dyrt på dagen så betalar sig en batteripark av sig själv redan idag. Det edna som saknas är 100 batterifabriker till. För mig är det obegripligt att tex GM/Ford inte satsar på egna batterifabriker. Det är ju prio nr 1 idag.

Vätgas och Etanol kräver 3-4 ggr mer energi än direktlagring i batterier. Du behöver alltså 4 ggr mer energi att skapa vätgas och etanol, lagra och distribuera den än att ladda ett batteri. Det är som att ha 4 kärnkraftverk för att omvandla energin i etanol motsvarande energin ur ett enda kärnkraftverk. Ett företag som satsar på vätgas och etanol har inga fysiker anställda. Det är ett dömt ekonomiskt totalhaveri. Solceller kommer starkt. Tesla fortsätter satsa stenhårt på solceller. Att de misslyckats en gång är bara en resurs. Varje gång en raket kraschade för Musk i början så kallade han misslyckanden för "collecting data" och Musk ger ALDRIG upp.

Idag ligger vätgasproduktion med en verkningsgrad på ca 70% var du får siffran 1/4 del vet hag inte. Om man utnyttjar spillvärmen i elektrolysen kan man komma upp i över 90% verkningsgrad. Bränsleceller ligger i samma härald dvs i dag är hela cykeln ca 50% verkningsgrad och om 10 år är vi uppe i 80% verkningsgrad totalt. Men det intressanta är inte verkningsgrad utan skalbarhet. Stora stålbeklädda bergrum som klarar 200bar är framtiden. Ett enda bergrum som klarar att tanka en kärnreaktor i ett helt dygn dvs 20GWh. Kostar ca 50miljoner att bygga i dag plus elektrolysstation. Det ska jämföras med den dvärgkapacitet på190MWh som neoens batterilager i Australien klarar detta för en kostnad av 900Miljoner. Några år av att finslipa bränslecellstekniken och industrialisera det hela så spöar vätgaslagring batterier med hästlängder. Batteriproduktion saknar alla skalfördelar 2 batterier är dubbelt så dyra som ett batteri. En dubbelt så stor vätgastank är inte dubbelt så dyr. Tesla kan säkert sälja batteripack till ett gäng hipsters i kalifornien men globalt så har det ingen betydelse för vår energiförsörjning.
Citera
2021-11-07, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Så vad tror ni om morgondagen?
-10% eller mer?

Hur länge vågar man vänta innan man köper mer?
Om vi endast pratar imorgon så kan det säkert uppstå panik och folk säkrar vinst, en nedgång på 15-20% är inte omöjligt.
Senast Kimbal sålde aktier i februari 2021 föll Tesla ca 40% kommande månad. Jag tror vi kan få se $900 innan december, fylla gapet mellan $900 och $1000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in