Citat:
Ursprungligen postat av
BMC64
#Carina78, naturligtvis inser jag skillnaden i laddningen på en skruvdragare å ett hagelgevär, min poäng var att man införskaffar väl inte en segelbåt om man inte tycker om att segla, sen blev kanske min jämförelse lite överdriven, men jag tror det kan behövas i just denna tråd.
Jag är helt enig med dej att Lydia passar bäst där hon nu befinner sej, å som jag tidigare skrivit, helst så länge som det bara går.
Jag lovar: Jag missade
inte din poäng!
(Kan inom parentes nämna att även jag lekte lite med ordet 'laddningen'.)
Din jämförelse var inte överdriven alls, men som du nog är inne på, så kräver den här tråden ett stort mått av övertydlighet. Den som fostrat bångstyriga valpar känner igen situationen. De tuggar på precis allt och de lyssnar inte. I valparnas fall hänger det till stor del ihop med bristande mognad och frågan är om inte detsamma gäller här i tråden?
OnT: Det här är inte tråden för att diskutera brottsbekämpning, men visst har både Morgan J och Mikael D rätt när de säger att samhället skyddas bäst om förövarna sitter inne, gärna så länge som lagen tillåter.
Här har vi en mörderska, Lydia, som visserligen inte har ett välfyllt belastningsregister trots signaler om tidigare genomförda upprepade rån/-försök. Hon var dock ingen bullmamma, varken då eller nu. För att hindra Lydia från att fylla på sitt belastningsregister, så är det lämpligt att hålla henne inlåst. Länge!
Faktum är att jag tror att Lydia kommer att finna sig väl tillrätta inom fängelsevärlden. Andra fattar besluten åt henne, så hon kan få lämna sin impulsivitet och sitt bristande konsekvenstänk och istället få hjälp med att träna på att hantera sin aggressivitet, den som ledde henne till där hon för närvarande befinner sig. Ge henne ART morgon, middag, kväll!
Edit: För den som undrar vad ART står för, så är det här syftande på metoden 'Aggession Replacement Training' ett program för att lära aggressivt-impulsivt folk att i tid bromsa sina aggressiva handlingar.
Godkänt och rekommenderat av Socialstyrelsen, då i första hand riktat mot unga lagöverträdare, men även vuxna och "vuxna" kan bli hjälpta.
Bullmammor också, både äkta och 'wanna be':are..