2021-11-07, 09:35
Medlem
BMC64s avatar
En sak som jag vill påpeka, är att har man rätt att inneha vapen, så ställs det även moraliska krav på eftertänksamhet, när det det gäller var hur och varför man avlossar ett skott oavsett om man skjuter på en människa eller djur

sen vill jag be om ursäkt till sportskyttarna, det är klart att ni har rätt och anledning till vapenlicens.
Det är väl inte jättelängesen Sverige fick OS guld i trap. my bad

Senast redigerad av BMC64 2021-11-07 kl. 09:40.
2021-11-07, 09:37
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torch-McFly
Nu har jag läst fupen, men har det kommit någon dom än?

18 år i tingsrätten, det finns länk till dom längre bak i tråden

edit: tvåa på pucken
Senast redigerad av BMC64 2021-11-07 kl. 09:38. Anledning: tvåa
2021-11-07, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
#Carina78, naturligtvis inser jag skillnaden i laddningen på en skruvdragare å ett hagelgevär, min poäng var att man införskaffar väl inte en segelbåt om man inte tycker om att segla, sen blev kanske min jämförelse lite överdriven, men jag tror det kan behövas i just denna tråd.
Jag är helt enig med dej att Lydia passar bäst där hon nu befinner sej, å som jag tidigare skrivit, helst så länge som det bara går.
Jag lovar: Jag missade inte din poäng!
(Kan inom parentes nämna att även jag lekte lite med ordet 'laddningen'.)

Din jämförelse var inte överdriven alls, men som du nog är inne på, så kräver den här tråden ett stort mått av övertydlighet. Den som fostrat bångstyriga valpar känner igen situationen. De tuggar på precis allt och de lyssnar inte. I valparnas fall hänger det till stor del ihop med bristande mognad och frågan är om inte detsamma gäller här i tråden?

OnT: Det här är inte tråden för att diskutera brottsbekämpning, men visst har både Morgan J och Mikael D rätt när de säger att samhället skyddas bäst om förövarna sitter inne, gärna så länge som lagen tillåter.
Här har vi en mörderska, Lydia, som visserligen inte har ett välfyllt belastningsregister trots signaler om tidigare genomförda upprepade rån/-försök. Hon var dock ingen bullmamma, varken då eller nu. För att hindra Lydia från att fylla på sitt belastningsregister, så är det lämpligt att hålla henne inlåst. Länge!

Faktum är att jag tror att Lydia kommer att finna sig väl tillrätta inom fängelsevärlden. Andra fattar besluten åt henne, så hon kan få lämna sin impulsivitet och sitt bristande konsekvenstänk och istället få hjälp med att träna på att hantera sin aggressivitet, den som ledde henne till där hon för närvarande befinner sig. Ge henne ART morgon, middag, kväll!

Edit: För den som undrar vad ART står för, så är det här syftande på metoden 'Aggession Replacement Training' ett program för att lära aggressivt-impulsivt folk att i tid bromsa sina aggressiva handlingar.
Godkänt och rekommenderat av Socialstyrelsen, då i första hand riktat mot unga lagöverträdare, men även vuxna och "vuxna" kan bli hjälpta.
Bullmammor också, både äkta och 'wanna be':are..
Senast redigerad av Carinah78 2021-11-07 kl. 10:39.
2021-11-07, 10:02
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag lovar: Jag missade inte din poäng!
(Kan inom parentes nämna att även jag lekte lite med ordet 'laddningen'.)

Din jämförelse var inte överdriven alls, men som du nog är inne på, så kräver den här tråden ett stort mått av övertydlighet. Den som fostrat bångstyriga valpar känner igen situationen. De tuggar på precis allt och de lyssnar inte. I valparnas fall hänger det till stor del ihop med bristande mognad och frågan är om inte detsamma gäller här i tråden?

OnT: Det här är inte tråden för att diskutera brottsbekämpning, men visst har både Morgan J och Mikael D rätt när de säger att samhället skyddas bäst om förövarna sitter inne, gärna så länge som lagen tillåter.
Här har vi en mörderska, Lydia, som visserligen inte har ett välfyllt belastningsregister trots signaler om tidigare genomförda upprepade rån/-försök. Hon var dock ingen bullmamma, varken då eller nu. För att hindra Lydia från att fylla på sitt belastningsregister, så är det lämpligt att hålla henne inlåst. Länge!

Faktum är att jag tror att Lydia kommer att finna sig väl tillrätta inom fängelsevärlden. Andra fattar besluten åt henne, så hon kan få lämna sin impulsivitet och sitt bristande konsekvenstänk och istället få hjälp med att träna på att hantera sin aggressivitet, den som ledde henne till där hon för närvarande befinner sig. Ge henne ART morgon, middag, kväll!

Det ska bli spännande att se om polisen går vidare med hur det gick till när hon fick licens, som jag tolkar en av FL:s frågor är han brydd för att inte säja förbannad på hur hon fick den

off topic: Det är synd att den allmänna värnplikten togs bort, där fick rekryt valpar lära sej kamratskap
vapenhantering, till och med att bädda sängen, den borde ha utökats till att även inkludera honvalpar.
Det hade troligen inte hjälpt dom mest extrema, men en stor del hade nog kunnat räddats
2021-11-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ah, intressant. E verkar ha raggat mer eller mindre dygnen runt? Så även han verkar ju troligen haft rätt stora tendenser till otrohet. Min spekulation!

Det kan ju vara så att jakt (skjuta djur eller inte) har blivit den nya tidens golf. Man nätverkar, knyter affärskontakter m.m. mer än jagar. Men min gissning.

Nej, fup saknar ett motiv. Så även domen! Sedan får du fundera ut resten sjäv, och det stavas med Å "blått"!

Japp, L blev alldeles svart inombords.

Eftersom L enligt domen inte var allvarligt psykiskt sjuk när hon tryckte av, så måste hon ju ha haft ett motiv. Något som gjort henne vansinnigt arg.

Och det syns/hörs väl i filmen, att L är mycket arg.

Man undrar ju då vad det var som gjorde henne så upprörd.

Jag tycker också att det är där vikten borde ligga.
Vad fick denna dam att trycka av.
2021-11-07, 10:36
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartInombords
Jag tycker också att det är där vikten borde ligga.
Vad fick denna dam att trycka av.

Diagnoser, omåttligt alkoholintag,tillfälle, behöver du mer så läs tråden från början , det är ett välment råd
2021-11-07, 10:51
Medlem
Citat:
Diagnoser, omåttligt alkoholintag,tillfälle, behöver du mer så läs tråden från början , det är ett välment råd

För stort förtroende för samhället.
Det är vad ditt inlägg säger.
2021-11-07, 10:53
Medlem
Citat:
Det ska bli spännande att se om polisen går vidare med hur det gick till när hon fick licens, som jag tolkar en av FL:s frågor är han brydd för att inte säja förbannad på hur hon fick den

off topic: Det är synd att den allmänna värnplikten togs bort, där fick rekryt valpar lära sej kamratskap
vapenhantering, till och med att bädda sängen, den borde ha utökats till att även inkludera honvalpar.
Det hade troligen inte hjälpt dom mest extrema, men en stor del hade nog kunnat räddats
Tror tyvärr inte att det kommer att bli nån stor utredning med efterföljande skandal vad gäller hur frågan om hur i all sin dar Lydia kunde få licens för tre jaktvapen.

För det första vill knappast någon polisiär utredare klandra en polisiär felbedömning (tillståndsgivningen), även om det framkommer märkligheter som t ex hennes instabilitet och inneliggande psykiatrisk vård, men ändå ansågs lämplig att få bära vapen.

För det andra, och här spekulerar jag friskt, så kan man tänka sig att det kan kännas lite obekvämt att kritisera utfärdandet av vapenlicens när det gäller kvinnlig sökande. Det skulle, i de lättkränktas värld, kunna tolkas som att det är grabbarna som skall få licens, medan kvinnorna skall hållas hemma.
Och baka bullar till grabbarna på älgpassen..
2021-11-07, 10:56
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartInombords
För stort förtroende för samhället.
Det är vad ditt inlägg säger.

Då misstolkar du mitt inlägg, eget ansvar ringer det nån klocka där
2021-11-07, 10:57
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tror tyvärr inte att det kommer att bli nån stor utredning med efterföljande skandal vad gäller hur frågan om hur i all sin dar Lydia kunde få licens för tre jaktvapen.

För det första vill knappast någon polisiär utredare klandra en polisiär felbedömning (tillståndsgivningen), även om det framkommer märkligheter som t ex hennes instabilitet och inneliggande psykiatrisk vård, men ändå ansågs lämplig att få bära vapen.

För det andra, och här spekulerar jag friskt, så kan man tänka sig att det kan kännas lite obekvämt att kritisera utfärdandet av vapenlicens när det gäller kvinnlig sökande. Det skulle, i de lättkränktas värld, kunna tolkas som att det är grabbarna som skall få licens, medan kvinnorna skall hållas hemma.
Och baka bullar till grabbarna på älgpassen..

Tyvärr har du nog rätt
2021-11-07, 11:00
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Becksson
HUR kan du ha missat den? Det är ju det viktigaste i hela FUP.
Då kan du ju inte läst FUP, du som varit så säker på allt och grälat o varit spydig mot andra här.

Nja, men ingen av er kan ju ta fram sidhänvisning och "bevisa" att jag har fel!

Citat:
Ursprungligen postat av Becksson
Men Solvik skolan är Inte en normal skola med klassrum och klasser. .
De lekte hela dagarna och lekarna gick ut på att välja ut dom bästa. "de utvalda barnen" de starka, var du tyst så blev du mobbad.
De vuxna hjälpte till med det.

En av lärarna K har ju själv förlorat 2 av sina barn i självmord. Då var hon mamma och själv en av dessa mobbande lärare. Hon hade satt sina egna barn i sekten.

Det är ju precis exakt så jag försöker förklarar för en av E¤milriddarna här, en som ex påstår att L inte blev så mycket mobbad, bla, bla, bla!

Tack!
2021-11-07, 11:06
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nja, men ingen av er kan ju ta fram sidhänvisning och "bevisa" att jag har fel!

Det är ju precis exakt så jag försöker förklarar för en av E¤milriddarna här, en som ex påstår att L inte blev så mycket mobbad, bla, bla, bla!

Tack!

Det finns visst hänvisning läs från sida 307 i FUP, men du är ju faktaresistent, så du lär ju med en dåres envishet hävda motsatsen, jag förstår varför skribenter i tråden avfärdar dej som galen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in