2021-11-06, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Oj, det här blir bara värre och värre. Har inte nagelfarit FUP, men så här skall det väl inte gå till?

En avlagd jägarexamen skall väl i sig räcka för att en ansökan om licens skall kunna bedömas av Polisen?
Vem är denna skyttelärare, han som gissningsvis varit med på plats för att inför Polisen intyga Lydias absoluta lämplighet att bli utrustad med vapen?
Följdfråga: Hur länge varade "relationen"..?
Hörde av en i "jaktvärlden" att som skytt måste man avlägga prov varje år, både rörligt som stillastående, för att bli godkänd att delta i jaktlag. Då undrar jag hur Lydia kunde undgå detta i 7 år?Eller när detta nu började tillämpas och varför skulle det vara "godtyckligt i just STHLM ?
2021-11-06, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svennesanning
Jag kan tänka mig att du aldrig har blivit mobbad eller liknande i ditt liv, och kan därmed inte förstå vilket rent helvete mobbade personer går igenom.
Har man blivit mobbad tidigare, så behövs det inte mycket för att dessa känslor kan komma tillbaka. Mobbade personer bär med sig denna fruktansvärda känsla resten av deras liv.
Det verkar livsfarligt att möta nån som blivit mobbad😱
Vet du ifall Lydia blivit mobbad tidigare? Fast du inte känner henne
Eller menar du nån annan?
Senast redigerad av Vemdalen62 2021-11-06 kl. 17:14.
2021-11-06, 17:12
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Fast det är inte bara att knalla in hos ett jaktlag å säga: hej, här är jag och jag kan skjuta..
Inför en jakt måste man ansöka i god tid till det laget som man vill delta i och ange vilken kompetens man har, m.m, samt betala avgiften för jakten, i förtid m.m,
Tänk att räkna ett halvruttet stall som hästgård, hmm! Så mycket som inte stämmer med Lydia, hon har levt på en lögn hela sitt liv! Undrar vad hon tänker nu där i häktet, helt nykter, inte så kul va ??
Och hur ser en hästgård ut enligt experten här då? Hur många hästar? Hur många boxar? Hur mycket mark? Paddock? Ridhus? Måste det även vara nybyggt?
2021-11-06, 17:14
Medlem
Citat:
Ja, jag minns att jag läste förhör med mannen som lärde Lydia skjuta, han verkade förtjust i henne, även om han var det så hade hon väl även ett polisbesök innan licens? Så var det för min äldste son iaf, polisen och massa tusen i kostnad för bara det!
Jag bor i Värmland och kan säga att i vårat jaktlag hade hon inte bara knallat in i hur som helst, men, men, i STHLM kanske det inte är noga, fast jag trodde det fanns regler...

Nu gällde det jaktlag i närområdet till gården och de ägor som tillhörde den dvs Skåne.
2021-11-06, 17:17
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Inte jag heller faktiskt.
Men du känner säkert till den allmänna diskussionen om aggressiva och våldsamma tv-spel där själva dödandet är ett av de primära målen? Det sägs (har ingen källa att ange, men kan ju hänvisa till debatt och artiklar i våra större tidningar), att det imaginära dödandet kan tänkas sänka tröskeln för att irl ta till våld. Nog känner även du till den debatten?

Eftersom du inte kan berätta för tråden om det är så att Lydia gjort lumpen, så väljer jag att utgå från att hon inte gjort nånting inom Försvaret.
Hon har då, alldeles utan att ha fått träna på pappfigurer föreställande människor, gått från att skjuta mot djurfigurer, både stillastående och rörliga (vad nu den skillnaden i sammanhanget skulle haft för betydelse?), direkt övergick till att ge eld mot en obeväpnad person, Emil, och därigenom döda honom.

Lydia får sägas spela i en alldeles egen [mordisk] liga..
Tror inte att man behöver ha så kvalificerad skjutvana för att träffa på så nära håll.
2021-11-06, 17:21
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Ja, jag minns att jag läste förhör med mannen som lärde Lydia skjuta, han verkade förtjust i henne, även om han var det så hade hon väl även ett polisbesök innan licens? Så var det för min äldste son iaf, polisen och massa tusen i kostnad för bara det!
Jag bor i Värmland och kan säga att i vårat jaktlag hade hon inte bara knallat in i hur som helst, men, men, i STHLM kanske det inte är noga, fast jag trodde det fanns regler...
Hon bodde väl i Skåne då.
2021-11-06, 17:27
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Väldigt ovanligt I Sverige att någon blir skjuten av en kvinna med lagligt vapen.. undrar om det har hänt tidigare någonsin..
Psykvården och polisen måste se om över sina rutiner.. politiker skulle nog säga om ärandet..
Så det behövs för att det var en kvinna som sköt här? Det finbs hur många män som helst som också har psykiska besvär OCH jaktlicens som mördar sina kvinnor, det var nog dags redan då.
Vågar ju inte nämna något specifikt fall för då blir man väl varnad .. igen
2021-11-06, 17:32
Medlem
Citat:
Väldigt ovanligt I Sverige att någon blir skjuten av en kvinna med lagligt vapen.. undrar om det har hänt tidigare någonsin..
Psykvården och polisen måste se om över sina rutiner.. politiker skulle nog säga om ärandet..

Oavsett kön tillhör det väl inte vanligheten att jägare är inblandade och att jaktvapen använts vid mord. Men det händer.

Vid allvarlig psykisk sjukdom kan du fråntas din rätt att inneha vapnen men även återfå rätten om medicinering/behandling leder till friskförklaring av läkare.

Den övervägande delen av allt skjutande med dödlig utgång i Sverige sker med betydligt kraftfullare vapen typ AK-47 Automatkarbin Kalasjnikov o dylikt.
Senast redigerad av Remark 2021-11-06 kl. 17:36.
2021-11-06, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cedderik
Så det behövs för att det var en kvinna som sköt här? Det finbs hur många män som helst som också har psykiska besvär OCH jaktlicens som mördar sina kvinnor, det var nog dags redan då.
Vågar ju inte nämna något specifikt fall för då blir man väl varnad .. igen
Du behöver en kopp lugnande kamonilla te eller starkare grejer från ditt medicinskåp och sen kan du läsa mitt inlägg en gång till i lugn och ro..
Jag känner personligen 30-40 manliga mördare.. dom flesta har dräpt andra män om det känns bättre för dig att veta däremot kan jag inte komma på en annan kvinna än denna(känner inte henne personligen) som har skjutit ihjäl sin kille med sitt eget lagligt vapen.
Förresten hon är så galen att hon hade kunnat skjuta vem som helst ihjäl.. kvinnor och barn också..
2021-11-06, 18:10
Medlem
Citat:
Du behöver en kopp lugnande kamonilla te eller starkare grejer från ditt medicinskåp och sen kan du läsa mitt inlägg en gång till i lugn och ro..
Jag känner personligen 30-40 manliga mördare.. dom flesta har dräpt andra män om det känns bättre för dig att veta däremot kan jag inte komma på en annan kvinna än denna(känner inte henne personligen) som har skjutit ihjäl sin kille med sitt eget lagligt vapen.
Förresten hon är så galen att hon hade kunnat skjuta vem som helst ihjäl.. kvinnor och barn också..

Jag tror också hon är kapabel till det.
Jag tror att det är svårt att hitta ett"normalt" motiv till detta mord. Jag tror människor med svåra psykiska störningar tänker på ett helt annat sätt.. Handlar ofta på ett helt annat sätt än nån som inte har dom problemen. Och det blir svårt och förstå. Sen tillkommer droger/alkohol och tänket blir ännu mer extremt.
Därför tror jag vi kan stånga oss blodiga för att hitta ett "normalt" motiv.

Vissa hör röster som säger åt dom och mörda och det sker tom lustmord. Ibland finns tyvärr varken en bra förklaring eller ett normalt motiv varför...
2021-11-06, 18:11
Medlem
Citat:
Du slingrar dig.
Hur jag debatterade i Lena Wesström-träden har ingen relevans för det jag angrep, nämligen att du i denna tråd håller på med 'victim blaming' i det att du kritiserar att Emil filmade Lydia och att han enligt dig borde ha låtit bli. I den andra tråden anklagade du andra för 'victim blaming', alltså precis det som du ägnar dig åt här!

OnT: Du bör i ärlighetens namn vara glad att Emil filmade, eller hur?
Tack vare den hade Uppsala TR inga problem med att bedöma brottet och ge Lydia [nästan] det hon förtjänar..

Jag kritiserade inte, jag är mest förundrad över hans bedömning av situationen. Enl Mr M som E ringde och berättade att han i fyllan hotat att ta sitt eget liv med sitt vapen. E ville prata om händelsen och ett långt förtroendefullt samtal skedde också. E var förskräckt/rädd för vad han kunde göra i fyllan. Jag tolkar det som att han inte var självmordsbenägen, han sökte hjälp.
2021-11-06, 18:22
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
E hade under senhösten på kvällarna ringt upp helt okända tjejer han hitttat via nätet. Ensam och kanske efter liten grogg. Någon/några hade han längre kontakt men det tycks runnit ut i sanden. Eller hur var det EmmeLee?

Kanske var det så han hittade L?

Ah, intressant. E verkar ha raggat mer eller mindre dygnen runt? Så även han verkar ju troligen haft rätt stora tendenser till otrohet. Min spekulation!

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tydligen fungerade det helt annorlunda därnere än i Stockholm. Därnere uppmuntrade man folk med jägarexamen att delta även sådana som inte själv avsåg att primärt skjuta vilt. Det var just det som fick L att ta jägarexamen.

Det kan ju vara så att jakt (skjuta djur eller inte) har blivit den nya tidens golf. Man nätverkar, knyter affärskontakter m.m. mer än jagar. Men min gissning.

Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Vad har ett blott finger med saken ens att göra? Det som finns i fupp är allt som behövs. Det kan inte bli mer tydligt att hon mördade honom.

Nej, fup saknar ett motiv. Så även domen! Sedan får du fundera ut resten sjäv, och det stavas med Å "blått"!

Citat:
Ursprungligen postat av SvartInombords
Hon säger ju tydligt i inspelningen.
Något i stil med att du har tagit ifrån mig allt.

Och det kan innebära att han har tröttat ut henne. Och det ena leder till det andra.

Vilket innebär att det slutar med en hagelgevär i L’s hand.

Japp, L blev alldeles svart inombords.

Eftersom L enligt domen inte var allvarligt psykiskt sjuk när hon tryckte av, så måste hon ju ha haft ett motiv. Något som gjort henne vansinnigt arg.

Och det syns/hörs väl i filmen, att L är mycket arg.

Man undrar ju då vad det var som gjorde henne så upprörd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in