2021-11-07, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Blir du smartare av att bara säga ”så är det inte” istället för att forska, lära dig mer?

Vem som helst kan förneka att vatten finns också.

Du är inte så gammal heller!?

Citat:
Vi människor kan inte se allt där ute, det gör att vi är av en speciellt uppfattning om saker.
Du vet inte vad som händer med dig efter du dött heller.

Forska…? Vad ska vi forska om menar du…?
På vilket sätt har de som tror blint på spöken, andar, medium etc etc etc, någonsin bidragit med något som helst seriöst i forskningsvägar som håller för en kritisk granskning mot kända fakta…?

Att som ni blint troende gör, envist hävda att det ni påstår existerar eller kan göras, inte kan bevisas vetenskapligt, är bland den mest tramsiga och krystade bortförklaringen som finns.

Så fort era påståenden om övernaturliga saker eller energier hit o dit testas vetenskapligt med seriösa blindtester, så blir det totalt fiasko varje gång för era påståenden. Och vad kontrar ni med då…? Jo det feeeeel på testen, det går inte att testa och annat trams. Detta fast det finns en hel del exempel på att de som testats själva varit med ok godkänt testens upplägg, och kunnat prestera i preliminära tester som inte varit blinda, men som misslyckats totalt så fort det de påstår sig kunna utföra testas blint….
Detta gäller slagrutor, medium, klärvoajans, remote viewing, healing, horoskop och ja rubbet…

Detta tillsammans med att vetenskapen kan förklara varför vi och våra sinnen kan få för sig en massa saker, som kan tyckas märkliga etc, ger ju att det borde vara solklart för vuxna att inte tro på spöken och annat påstått övernaturligt trams.

Men du och en drös andra är alltså inte kapabla att ta till er sådana logiska självklara fakta, utan hävdar med dåres envishet att… ”testa själv” o s v….
Citera
2021-11-07, 09:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Blir du smartare av att bara säga ”så är det inte” istället för att forska, lära dig mer?

Vem som helst kan förneka att vatten finns också.

Du är inte så gammal heller!?
Nu har jag aldrig sagt att jag vet att spöken inte finns. Du däremot säger att du vet att spöken finns.
Citera
2021-11-07, 10:04
Medlem
hippilis avatar
När man sover och har drömmar kan vad som helst hända i dom. Som exempelvis att man träffar och pratar med avlidna folk, till och med demoner tomtar även att det händer grejer som spökerier.

Som tur är vaknar man ju och inser att det är konstiga drömmar att det kan inte ha hänt.
Citera
2021-11-07, 10:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Som tur är vaknar man ju och inser att det är konstiga drömmar att det kan inte ha hänt.
En del fantiserar dock uppenbart dygnet runt.
Citera
2021-11-07, 10:30
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
En del fantiserar dock uppenbart dygnet runt.
Ja exakt så, fastnar i drömmarnas värld. Kallas väl psykos?
Citera
2021-11-07, 10:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ja exakt så, fastnar i drömmarnas värld. Kallas väl psykos?
Nja, fantasi och att man är inne i barnaperiod snarare. Att vuxna ser spöken är fascinerande.
Citera
2021-11-07, 10:45
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Ni har säkert alla sett videoklipp på youtube som handlar om spöken, eller så har ni en bekant som hävdar att dom verkligen varit med om något paranormalt. Dom har sett det ena och det andra. "Jag lovar det var såhär och det här och det där hände!". Jag har aldrig brytt mig om dessa diskussioner, men nu när jag är vuxen (18 år) så märker jag att vissa människor pratar fortfarande i dessa termer. Det är som att dom utan ironi faktiskt tror på spöken.

Vad beror detta på? Är det någon mental sjukdom från barndomen eller är det något globalt skämt som vissa autistiska människor vägrar släppa?

Nej, du har aldrig varit med om något paranormalt, du har aldrig sett ett spöke, du har aldrig sett ett objekt sväva fritt i luften utan förklaring som om en osynlig hand lyfte det så bry dig inte om att posta sådan skit i denna tråd, alla andra pekar och skrattar åt dig.

Först måste man väl definiera vad ett "spöke" är.
Tror de flesta då menar en död person som återkommer som "ande" och "spökar" för de levande på olika sätt.

En annan variant är manifestation av en levande person som bevisligen befunnit sig extremt långt ifrån den plats hans "spöke" har manifesterats.

Även varianten "demoner" finns ju.. Väsen som uppenbarar sig för människor men som har ett ursprung från helvetet eller en fiktiv ond värld.

Polyteist (buller andar) energier som flyttar på saker och orsakar oljud kan även attackera människor och djur. Oftast förknippade med den "onda" fiktiva världen typ helvetet..

Nej.. kan jag lugnt säga till samtliga.

Dock kan jag hålla det för troligt att ett levande väsen typ människor och djur lämnar kvar någon form av energier efter sin död, som kan kallas skäl av en del men som jag väljer kalla energi (energi kan inte skapas eller förstöras enbart ändra form)

Grundar min tro på att jag var "död" närmare 6 minuter vid en hjärtinfarkt och en märklig upplevelse då.

Varsel kan möjligen existera så även "remote viewing" . Har någon förklarat de auror som Kirlian fotograferingen fångade upp ? (levande ting omges av en aura som kunde fotograferas).
Citera
2021-11-07, 10:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Grundar min tro på att jag var "död" närmare 6 minuter vid en hjärtinfarkt och en märklig upplevelse då.
Nästan död och hög som fan av en hel del läkemedel. Inte så konstigt du upplevde underliga saker då.
Citera
2021-11-07, 10:54
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Nästan död och hög som fan av en hel del läkemedel. Inte så konstigt du upplevde underliga saker då.

Märkliga är att så otroligt många upplever liknande saker vid sådana tillfällen.. Dessutom så lika oavsett kultur eller bakgrund lite för mycket för att vara slumpmässiga hallucinationer. En överväldigande majoritet av de som "dött" och kommit tillbaka har märkligt nog otroligt samstämmiga upplevelser oavsett vart på planeten de kommer ifrån eller vilken religion(eller inte) de har.

Ur ett rent vetenskapligt perspektiv så borde upplevelserna INTE vara så samstämmiga som de faktiskt är.

De upplevelser jag menar är att man lämnar sin egen kropp och ser sig själv, upplever att man "lyfter" och dras bort från kroppen uppåt och ut mot "universum".

Just dessa upplevelser är otroligt vanliga runt om i världen av någon märklig anledning
Senast redigerad av flaskborste 2021-11-07 kl. 10:57.
Citera
2021-11-07, 11:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Märkliga är att så otroligt många upplever liknande saker vid sådana tillfällen.. Dessutom så lika oavsett kultur eller bakgrund lite för mycket för att vara slumpmässiga hallucinationer. En överväldigande majoritet av de som "dött" och kommit tillbaka har märkligt nog otroligt samstämmiga upplevelser oavsett vart på planeten de kommer ifrån eller vilken religion(eller inte) de har.

Ur ett rent vetenskapligt perspektiv så borde upplevelserna INTE vara så samstämmiga som de faktiskt är..
Upplever verkligen personer samma saker? Exempelvis ombordtagande kom efter Whitley Striebers bok. Innan vet jag inte om någon upplevt det.

Flygande tefat kom efter att Kenneth Arnolds sett saker som uppförde sig som flygande tefat, och plötsligt såg alla tefat på himlen, trots att han inte hade beskrivit deras utseende så. Innan så hade väl ingen sett något som såg ut som tefat?

Och om det nu är samställiga uppgifter så behöver inte det vara så konstigt. Vi har alla ungefär samma hjärna, så varför skulle inte våra fantasier var ungefär desamma?
Senast redigerad av constant 2021-11-07 kl. 11:05.
Citera
2021-11-07, 11:09
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Upplever verkligen personer samma saker? Exempelvis ombordtagande kom efter Whitley Striebers bok.

Flygande tefat kom efter att Kenneth Arnolds sett saker som uppförde sig som flygande tefat, och plötsligt såg alla tefat på himlen, trots att han inte hade beskrivit deras utseende så.

Märkligt nog så är det en överväldigande majoritet som upplever just det jag angav. Finns dessutom väldigt gamla texter som beskriver samma sak. Avbildningar som är 1000-tals år gamla beskriver hur "skälen" lämnar och ev. kommer tillbaka och den som "nästan dött" kan beskriva detta för de levande.

Så hjärnan tycks ha detta inbyggt. Finns teorier om "ljuset i tunneln" som en del ser skulle vara hjärnans sätt att återuppleva födelse ögonblicket när en nyfödd kommer ut i ljuset från kvinnans kropp. Kanske stämmer.. men frigörelsen från kroppen tycks vara universell.

Det finns även folk som hävdar att de kan lämna sin kropp i sömnen och se sig själva. Mediterande munkar har en liknande beskrivning också.

Jag säger inte att det handlar om en "skäl" utan mer att det är ett märkligt fenomen som väldigt många beskriver samstämmigt oavsett tidsepok, kultur eller religion, Även små barn har beskrivit sin "död" på samma sätt.
Citera
2021-11-07, 11:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Märkligt nog så är det en överväldigande majoritet som upplever just det jag angav. Finns dessutom väldigt gamla texter som beskriver samma sak.
Kan du citera någon gammal text där någon beskriver hur hen blivit ombordtagen på ett flygande tefat och där man använt olika kirurgiska instrument för att undersöka personen.
Citat:
Det finns även folk som hävdar att de kan lämna sin kropp i sömnen och se sig själva.
Det har jag också upplevt. Kommer inte ihåg vad det var för skit jag tagit då. Men inte fan hade det med spöken att göra.
Citat:
Jag säger inte att det handlar om en "skäl"...
Skäl: https://www.synonymer.se/sv-syn/sk%C3%A4l
Själ: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4l
Senast redigerad av constant 2021-11-07 kl. 11:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in