2021-11-07, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag vet att folk som har det gott ställt verkar tro att alla har likadant. De i min familj och viss omgivning tror att jag och min mor som är fattigpenchis ska kunna hålla hov när de hälsar på. Klagar på att vi har för fattig mat, för mat har ju alla råd med. Sådana som går till en flådig affär och kan köpa precis vad de vill. De vägrar bjuda när de prompt vill att man ska gå på restaurang. När man säger att man inte har råd. De skrattar och säger att det kan du väl unna dig. Sedan får man leva på makaroner i två veckor.

Nä folk har inga perspektiv.

Men då är min fråga, vad har du gjort för val i livet för att hamna där du är idag?

Är du hemmafru så kan jag delvis förstå dig men ändå inte, fanns ekonomisk kunskap på den tiden också även fast den inte var lika lättillgänglig.

Vad får du ut per månad netto? Skulle gissa på 12-13000kr om du är fattigpensionär?
Citera
2021-11-07, 01:03
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Nä, är man pensionär faller ekvationen platt, helt klart, då slutar ju den ekonomiska ökning i princip helt, och utgifterna bara ökar...

Japp, har märkt det. Jag var rik när jag först fick pension. Nu är jag fattig. Alltså, när jag var relativt nybliven penchis så sparade jag ihop till en spännande resa på ett år. Alltså en rätt dyr resa. Det skulle aldrig gå idag. Vissa månader betalar min arbetande kompis min mat. Det känns skamligt men vad gör man?

Klarar mig fortfarande ganska bra, men framtiden är inte lysande. Snart kommer man till när man måste börja ta bort saker man faktiskt behöver i livet.

De talar om att höja bostadstillägget för förtidspenchisar, men det händer aldrig. Det ska täcka 95 % men bara upp till 5000någonting. Även om min hyra inte överskrider tillägget så mycket än kommer min hyra säkert vara på 7000 nästa sommar. Det blir svettigt.
Citera
2021-11-07, 01:06
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Men då är min fråga, vad har du gjort för val i livet för att hamna där du är idag?

Är du hemmafru så kan jag delvis förstå dig men ändå inte, fanns ekonomisk kunskap på den tiden också även fast den inte var lika lättillgänglig.

Vad får du ut per månad netto? Skulle gissa på 12-13000kr om du är fattigpensionär?

Öh nej jag är inte hemmafru eller hemmaman.

Jag gjorde valet att födas med NPF och gener för autoimmuna sjukdomar, sedan valde jag att få depression och panikångest och efter det valde jag att flera autoimmuna sjukdomar bröt ut. För två år sedan valde jag att få skov av muskelsvaghet och tremor och att jag inte kan gå och stå mer än några minuter. Tycker det var rätt starkt att jag kunde välja allt det där.

På ytan så pluggade jag på universitet och innan det jobbade jag.

Jag får ut lite drygt 12 000.
Citera
2021-11-07, 01:07
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Sverige i snitt ha sjukt låg lön det är sant. Men det ändrar ju inte faktum att 30k i lön är väldig lågt.

Om en lön är bra eller dålig är ju också väldigt subjektivt. Beror ju helt på var man bor och vilka omkostnader det medför. Jag bor tex i Vasastan i sthlm och där är 30k långt under snittet. En bostad kostar bra bit över 100k per kvm.
Men snälla du kan inte jämföra lönerna i Stockholm som är mycket högre p.g.a högre omkostnader med övriga Sverige, i alla fall utan för storstäderna. 30k är en helt okej och vanlig lön.

Någon skrev något liknande; det är inte inkomsterna som räknas utan utgifterna. Rätt stor skillnad att tjäna 30k om du har flera barn, måste ha bil etc, har hus med dyra lån, än om du är singel, bor relativt billigt i hyresrätt, ingen bil, små utgifter etc.
Citera
2021-11-07, 01:09
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Men snälla du kan inte jämföra lönerna i Stockholm som är mycket högre p.g.a högre omkostnader med övriga Sverige, i alla fall utan för storstäderna. 30k är en helt okej och vanlig lön.

Någon skrev något liknande; det är inte inkomsterna som räknas utan utgifterna. Rätt stor skillnad att tjäna 30k om du har flera barn, måste ha bil etc, har hus med dyra lån, än om du är singel, bor relativt billigt i hyresrätt, ingen bil, små utgifter etc.

En del jag känner bor i avbetalda hus de som inte bor i Stockholm. Visst, det kan bli dyrt med reparationer, men man har avgift/hyra på noll kronor. Känner inte en kotte som har avbetalt hus i Stockholm.
Citera
2021-11-07, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Japp, har märkt det. Jag var rik när jag först fick pension. Nu är jag fattig. Alltså, när jag var relativt nybliven penchis så sparade jag ihop till en spännande resa på ett år. Alltså en rätt dyr resa. Det skulle aldrig gå idag. Vissa månader betalar min arbetande kompis min mat. Det känns skamligt men vad gör man?

Klarar mig fortfarande ganska bra, men framtiden är inte lysande. Snart kommer man till när man måste börja ta bort saker man faktiskt behöver i livet.

De talar om att höja bostadstillägget för förtidspenchisar, men det händer aldrig. Det ska täcka 95 % men bara upp till 5000någonting. Även om min hyra inte överskrider tillägget så mycket än kommer min hyra säkert vara på 7000 nästa sommar. Det blir svettigt.

Det är mycket sådana gränser som inte ändras på decennier, fast verkligheten blir en helt annan.

Ta reseavdraget tex: har varit 18:50 sen 2007 nånstans, men man har höjt gränsen man måste över kontinuerligt sen dess, och soppan är bra mycket dyrare. Och nu vill de ta bort den helt i princip, kommer att bli dyrt för många som inte bor i storstäder.

På mitt jobb kan man få ett tillägg om man har en tillfällig arbetsplats på annan ort. Den var 4500 på 90-talet, ett riktigt bra tillägg. Idag är den 4800....inte fullt lika bra längre...

Hoppas det löser sig för dig.
Citera
2021-11-07, 01:12
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Det är mycket sådana gränser som inte ändras på decennier, fast verkligheten blir en helt annan.

Ta reseavdraget tex: har varit 18:50 sen 2007 nånstans, men man har höjt gränsen man måste över kontinuerligt sen dess, och soppan är bra mycket dyrare. Och nu vill de ta bort den helt i princip, kommer att bli dyrt för många som inte bor i storstäder.

På mitt jobb kan man få ett tillägg om man har en tillfällig arbetsplats på annan ort. Den var 4500 på 90-talet, ett riktigt bra tillägg. Idag är den 4800....inte fullt lika bra längre...

Hoppas det löser sig för dig.

Tack. Jo det brukar lösa sig.

Ja herregud, bensinen har ju gått upp "en del".
Citera
2021-11-07, 01:15
Medlem
Telepatisks avatar
Intressant trådstart. Jag känner själv att jag har blivit blind för hur de flesta har det rent lönemässigt. Har runt 40 k. Hade jag t.ex. velat köpa en ny TV för 8000 kr så hade jag åkt och köpt en direkt och tänkt att jag inte ska köpa något "dyrt" nästa månad.

Har en kompis som har runt 50 k (och lägre hyra o.s.v.) och jag tycker att han har blivit blind för hur jag har det.

Det som jag tycker är konstigt är alla personer som ändå har en okej lön (säg 30 k) och som aldrig kan köpa någonting förrän vid löning. Alltså, personer som har 0 kr på kontot precis innan löning. Vad bränner dom pengarna på egentligen?

En annan sak utöver lön är ju flexibilitet med arbetstider och så. Om jag vill ha ledigt på t.ex. onsdag så får jag det. Det är långt ifrån alla som har det så och det är lätt att glömma..
Citera
2021-11-07, 02:18
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
30.000 är en bra lön, låt ingen annan få dig att tro nåt annat. Har man den lönen så har man mer än absoluta majoriteten av världens befolkning. Ägnar man sig samtidigt åt måttfull konsumtion och inte dras med i något bedrövligt ”keeping up with the joneses” beteende, så lever man oerhört gott på den inkomsten och kan t.ex. välja att arbeta deltid. Kom ihåg att det bästa i livet är gratis.

Det är inte alla som inser det.

Citat:
Nä, är man pensionär faller ekvationen platt, helt klart, då slutar ju den ekonomiska ökning i princip helt, och utgifterna bara ökar...

Då är det ju utmärkt om man äger sin egen bostad, dvs noll skulder och att den dessutom är hyfsat nyrenoverad. Uppvärmning, mat, försäkring behöver inte kosta många tusenlappar i månaden. Finns det utrymme så äger man en bil också. I ett sådant läge skulle man som pensionär kunna ha råd att ha ett sparande. Låga fasta utgifter är allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Intressant trådstart. Jag känner själv att jag har blivit blind för hur de flesta har det rent lönemässigt. Har runt 40 k. Hade jag t.ex. velat köpa en ny TV för 8000 kr så hade jag åkt och köpt en direkt och tänkt att jag inte ska köpa något "dyrt" nästa månad.

Har en kompis som har runt 50 k (och lägre hyra o.s.v.) och jag tycker att han har blivit blind för hur jag har det.

Det som jag tycker är konstigt är alla personer som ändå har en okej lön (säg 30 k) och som aldrig kan köpa någonting förrän vid löning. Alltså, personer som har 0 kr på kontot precis innan löning. Vad bränner dom pengarna på egentligen?

En annan sak utöver lön är ju flexibilitet med arbetstider och så. Om jag vill ha ledigt på t.ex. onsdag så får jag det. Det är långt ifrån alla som har det så och det är lätt att glömma..

På 90-talet tjänade jag mellan 50 och 80.000 i månaden. I början av 2000-talet hade jag ut drygt 60 efter skatt och då kunde jag ändå utöver det dra en hel del utgifter på jobbet inklusive ett rejält pensionssparande. Idag har jag prioriterat ledig tid framför hög inkomst. Bortsett från att det är gött att vara ledig mycket så är det min protest mot samhällsutvecklingen. För att återknyta till TS så märkte jag dock att när jag tjänade så mycket pengar så blev jag verkligen fartblind. Det var enbart det bästa som dög. Enda gången jag kände mig "fattig" var en gång i Paris när jag kände att en Hermes T-shirt för 8.000,- var obefogat dyrt. Annars var det skräddarsydda kostymer, Armanikavajer, handsydda skor, sportbilar, helikopter till och från flygplatsen, gourmetrestauranger flera gånger i veckan osv. Hade jag varit klok med pengarna då hade jag haft åtskilliga fler miljoner idag men jag hade missat väldigt mycket i upplevelser och erfarenheter. Sedan många år är jag helt ointresserad av konsumtionssamhället och det kommer jag ha glädje av resten av livet. I det långa loppet tror jag att jag valde rätt.
Citera
2021-11-07, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
30k är väldigt låg lön 2021. Men se det från den positiva sidan, du slipper vara bitter över marginalskatt.

När man börjar tjäna mot 100k så skattar man bort det mesta, det är faktiskt påfrestande psykiskt då det samtidig är tak på all välfärd så man måste ändå ha privat sjukförsäkring, privat tjänstepension osv. Jag säger som Leif Östling, vafan får jag för pengarna. Och Leif har nog bra skattejurister som gör att han skattar mindre procentuellt än många högavlönande tjänstemän.

35k på en soffa blir det inte så ofta men på sommarmånaderna lägger jag ungefär så mycket i månaden på fine dining och krogbesök. Ibland kan det bli mer tom. Men jag älskar mat och dryck så tycker det lätt är värt det. Enda tråkiga är att man vet hur mycket moms och löneskatt man får betala på de 35k. Och så är jag egen så jag har utdelning vilket är en förmån inte alla har. Tycker synd om anställda högre chefer som har norr om 100k. Blir inte mycket kvar när staten tagit sitt.

Det här inlägget beskriver väldigt bra det TS ville lyfta. Medianen ligger runt 30 så det är därikring de flesta ligger och precis som du konstaterar är marginalskatten ingen man behöver oroa sig för då. Det är också därför int är mer debatt kring detta då majoriteten inte har något problem med nuvarande ordning.

Lever man i en bubbla kan jag förstå att man tycker det är konstigt att det ser ut så här och att inte alla röstst pä M och infört platt skatt.
Citera
2021-11-07, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk

Det är ju inget annat än dålig planering.
Citera
2021-11-07, 08:33
Medlem
TattooedFuckers avatar
Många här ... Anser jag är miljonär jag gör de inte riktigt .

Visst jag äger mitt hus . Mina fordon och har över en miljon och jag är 32 . De svider i många ögon här att jag inte har lån o dyl

Vi tar området först . Ca 1000 Pers som bor här i Stockholms skärgård ute i Roslagen. Skit mysigt är de. Husen ligger på 2-3 miljoner i snitt och vissa har strandtomt o andra inte men de flesta har de om inte egen bryggplats . Har renoverat för 500.000 kr . Har fordon för närmare 2 miljoner och årsinkomst på 600.000 kr ja har rätt hög lön de medger jag men när jag var egen företagare så hade jag en lön på 900.000 år och jag sålde firman och gick några miljoner plus . Samtidigt sålde jag lägenheten i Norrtälje och huset var billigare än lägenheten så alltid nåt så då löstes alla lån o krediter man hade och valde att bo billigare i hus trots större renovering så har jag ingen hyra men betalar ju för slamtömning , sopor , underhåll av väg , el , försäkringar så ja kommer ju inte undan med 0 kr varje månad men de blir ju som hyra och under vintern blir de givetvis dyrare med el ... Men tjänar på de i slutändan

De som har en lön på 25-30000 kan leva jävligt bra om de är 2 i hushållet som faktiskt jobbar och kan tänka sig att pendla lite ( billigare hus och lägenheter ) och även hyresrätter är billigare till stor del en bra bit utanför tullarna och jag anser även att ALLA kan spara ett par tusen i månaden bara man har ett jobb de kunde även jag när jag hade en "normal" lön visst de vart lite tight men de gick o då var jag ensam med barn .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in