Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Rent teoretiskt hade jag kunnat spara 2000 mer, men då skulle jag mer eller mindre bara leva på att jobba och äta, inget mer.
Ska jag spara ihop till en soffa på 35000 "problemfritt" så måste jag fokusera ALL spar i ett år på det, och helt strunta i att pensionspara eller korttidsspara till roligare saker
Du verkar ha ett rätt dyrt singelboende i storstad, bara det är ganska lyxigt och bekvämt sätt att leva på. Äger du inte din bostad så betalar du istället ett överpris och vinst till någon annan på hyran.
Sedan kommer skillnaden mellan dig och de som faktiskt har pengar och är mycket sparsamma, du lägger sista 1000-lapparna på kortsiktig skit innan du har byggt upp ditt grundkapital.
Hade du lagt de där 2000kr mer i ditt sparande varje månad I en aggressiv portfölj så hade du troligtvis varit miljonär efter 10år, i alla fall som det sett ut historiskt de senaste åren.
1M SEK är en ganska spännande brytpunkt och börjar ge ganska fin utväxling, ett bra börsår så kan man med enkelhet göra ett engångsuttag på 35 000kr till en soffa om det nu känns viktigt med en sådan och ändå följa sparplanen. Det är såhär folk med vanliga löner har råd med dyra saker.
Det viktigaste man ska göra i livet är så fort första lönen kommer så ska man ha en rejäl sparplan i värdepapper och leva snålt i ca 10år, då har man mycket goda förutsättningar att leva tryggt och gott de resterande 50åren. Vill man åka på semester årligen till utlandet utan att barskrapa sig varje år så är en 1M+ kr lagomt att ha portföljen. Det kapitalet räcker för att göra resorna "gratis" och ändå viss ränteeffekt över och samtidigt månadsspara så att kapitalet växer.