2021-11-06, 21:42
Medlem
Okej. Jag förstår dig. Jag förstår att det inte är enkelt att spara mycket om man inte tjänar massor. Jag förstår vad du menar men att folk inte verkar kunna sätta sig in i det.
Citera
2021-11-06, 21:47
Medlem
Mitt svar är nej, fast det är nog mycket individuellt.

Jag bor i Kanada med min familj.

Min fru och jag tjänar tillsammans ca $ 300 000 om året (kanadensiska) vilket motsvarar drygt
2 miljoner eller 175 000 sek/månad.
Vi är runt 40 år och har tre barn. Inga skulder.

Visst vi har ett stort hus med pool, två bilar yada yada men lever ett helt vanligt liv.

Jag tänker väldigt ofta på hur folk med mer normala inkomster har det.

Det måste vara skittufft med inflation och rusande priser.

Jag förstår inte hur de klarar det, stressen måste vara enorm.
Sen har man skyhöga bolån, kreditkortsskulder, billån/leasing, student loans...
Våra bensinpriser har fördubblats här på 4 år.
Att värma min jävla pool har gått från 1500 kr i månaden till 5000 kr i månaden.

Maten har rusat med, speciellt bra köttprodukter.

För folk som oss spelar det ingen större roll, men för andra dras mattan undan helt.

Så jo, jag har förståelse för folk som sitter och väntar på lönen i slutet av månaden och känner stressen.
Kanske har man förlorat jobbet med p.g.a COVID lockdowns under 1.5 år och hela tillvaron kan falla samman.

Om någon med min inkomst ser hur mycket mindre man får för pengarna idag, så kan jag inte ens föreställa mig hur det är om man tjänar 25 000 kr i månaden. Vilken mardröm.

Sen att köpa en soffa eller säng för 30 000 kr är väl inte speciellt uppsendeväckande, det känner jag många vanliga svenssons som gör med!
Citera
2021-11-06, 21:49
Medlem
Svar JA. Märker det på folk i min omgivning (som tjänar betydligt bättre än vad jag gör.)
Citera
2021-11-06, 21:59
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Telefon vartannat år?? Kan du förklara vitsen med det? Själv använder jag nog samma i kanske 4-5 år skulle jag tro, dvs till minnet börjar bli fullt eller den blir seg med laddningen och dylikt.

5000kr får du väl en skittelefon för för övrigt? En iPhone går väl på 10k eller något men funkar väl dubbelt så länge som din kinalur om du behöver byta varannat år?

Det var bara ett exempel, så en telefon för 10k som håller 4 år blir precis samma kostnad (5k vartannat år).

Nu har jag själv telefonförmån via jobbet (har en samsung s21 standard) så har inte köpt någon telefon själv på några år. 5000 vartannat år är vad jag skulle behöva lägga för att vara nöjd med telefonen jag har.
Citera
2021-11-06, 22:03
Medlem
Tror att man lätt faller in i: jag har jobbat hårt för min lön och alla som inte har en bra lön är bara lata tänket tyvärr.
Citera
2021-11-06, 22:04
Medlem
neuron-drones avatar
Jag vet att folk som har det gott ställt verkar tro att alla har likadant. De i min familj och viss omgivning tror att jag och min mor som är fattigpenchis ska kunna hålla hov när de hälsar på. Klagar på att vi har för fattig mat, för mat har ju alla råd med. Sådana som går till en flådig affär och kan köpa precis vad de vill. De vägrar bjuda när de prompt vill att man ska gå på restaurang. När man säger att man inte har råd. De skrattar och säger att det kan du väl unna dig. Sedan får man leva på makaroner i två veckor.

Nä folk har inga perspektiv.
Citera
2021-11-06, 22:10
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ser ibland en del mer eller mindre bisarra uttalanden i ekonomiforum, inklusive här, från folk som enligt egen utsago i alla fall har en medelhög lön.

Exempel är förslagsvis att det inte är något problem för de flesta att köpa en soffa för 35 000 kronor, att de allra flesta kan spara 5 000 kronor i månaden, en miljon vid 40 borde alla klara av osv osv.

Jag kan bara se från mitt egna liv, men ser inte hur något av dessa påståenden är vare sig problemfritt eller realistiskt.

Jag har en "vanlig" lön. Tjänar runt 30 000, 32 år gammal. Kollar jag medianinkomsten i min stad, Göteborg, så ligger den nånstans runt 26 500 kr, så jag ligger över genomsnittet. Hittar inget om medianlön. Hittar medellön, men det är inget bra riktvärde då höginkomsttagare drar upp siffran rejält, så medianen är ett bättre värde, men säg att den ligger nånstans mellan medianinkomsten och medellönen i riket på 34 000, så kanske nästan exakt mitt i prick på min lön, 30 lax.

Jag har ungefär 10500-11000 kvar efter att räkningar är betalt. På det sparar jag 3000 vilket är långt mycket mer än vad den absoluta majoriteten gör. 1500 sparar jag långsiktigt på fonder, och 1500 kr sparar jag kortsiktigt till resor, ny teknik, dyrare nöjen osv, på mitt sparkonto. Ungeför 7500 kr kvar. Sen är det alltid nån extrautgift utöver vanliga räkningar. Naprapat för 750 kr en månad, linser en månad för 600 kr, kanske tandhygienist eller tandläkare för 700-1400, eller dags för elnätet att betalas för 8-900 kr, vilket nästan alltid drar ner summan till nånstans runt 5-6000 innan saker som mat och vanliga vardagsnöjen ens kommer in i ekvationen.

Rent teoretiskt hade jag kunnat spara 2000 mer, men då skulle jag mer eller mindre bara leva på att jobba och äta, inget mer.

Ska jag spara ihop till en soffa på 35000 "problemfritt" så måste jag fokusera ALL spar i ett år på det, och helt strunta i att pensionspara eller korttidsspara till roligare saker.

En miljon vid 40 är väl hyfsat realistiskt. Det kräver bara 1700 kr i månaden om man jobbar från dag 1 vid 18 års ålder, med en avkastning på 7%, men det förutsätter att man verkligen får in ett spartänk tidigt och att man är ekonomiskt mogen. Något som jag egentligen blev först vid 25 års ålder. Innan dess var det nästan enbart att sätta sprätt på de pengar man har på massa roligheter.

Jag tror att min situation är väldigt vanlig. Förmodligen har jag det t.o.m bättre än de allra flesta i mitt geografiska område då jag dels tjänar ovanför medianen, och dels är jag såpass low maintenance att spara 3000 i månaden inte påverkar min livskvalitet nämnvärt. Men även för mig skulle dessa tre påståenden vara väldigt svåra att nå utan att börja räkna om en massa eller leva väldigt kärvt ett tag.

Det är därför jag undrar om det är lätt att man blir "blind" eller glömsk över hur folk med en vanlig lön har det? Inget illa menat alls. Det känns bara ibland när dessa bisarra uttalanden kommer som att vissa, när de plötsligt tjänar en 40-50 000+, kanske glömt bort hur tiden på en vanlig genomsnittslön, eller kanske t.o.m under genomsnittet, såg ut, och att även om man inte svälter utan lever ganska bra, så är det inte särskilt problemfritt att spara till den där trettiofemtusen kronorssoffan eller utan att offra en massa kan spara 5000 i månaden.

Ursäkta en gammal gubbe, men vem fan är så dum i huvudet att man köper en soffa för 35k?

Jag har råd att köpa 100 såna soffor, men det hade jag inte haft om jag hade köpt den första.

I övrigt ska man inte lyssna på vad "alla andra" säger för antingen snackar dom skit eller så är dom dumma i huvudet.
Citera
2021-11-06, 22:26
Medlem
SYSTEMexes avatar
Tycker det är väldigt märkligt att studenter lever väldigt bra på 11k/ månad, men om någon jobbar och får ut 20k netto är det heeeelt omöjlig att t.ex leva på 11k och spara 9k.
Citera
2021-11-06, 22:31
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Tycker det är väldigt märkligt att studenter lever väldigt bra på 11k/ månad, men om någon jobbar och får ut 20k netto är det heeeelt omöjlig att t.ex leva på 11k och spara 9k.

Lån, barn och vana vid hög standard. Och bil.
Citera
2021-11-06, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Du tror kanske på jesus men jag tror på karma. Har sett folk se ner på andra och har sedan fått uppleva samma sak.

Så jag tror att de som ser ner på fattiga och sjuka kommer att få uppleva det. Är så man lär sig.

Jag har skitlite nyfikenhet och driv kan jag lova dig som knappt kommit utanför dörren på 2 år. Vet att det inte är enkelt när man är sjuk. Man har verkligen inte valt det själv.
I Bibeln står att den som handlar orätt och utan ånger och bättring kommer att få "äta upp det" (mina ord som sammanfattning där.)
Nu säger jag inte att alla rika eller de som har det bra ekonomiskt etc gör orätt!
Vet att det finns många rättfärdiga bland dem också.
Men den som är ond, rik eller fattig, ska vara rädd för domedagen.
För det är inte glömt.
Ingen av oss är felfri.
Men vi bör försöka vara medvetna om vad vi tänker, säger, gör.
Varför vi tänker, säger och gör just det där.
Och om det är rätt.

Nej man har inte valt det själv.
Vi måste acceptera vad Gud har gett oss, och inte gett oss.
Och vara tacksamma för det vi har! 🙏
Men samtidigt aldrig sluta att reagera på det som är orätt!!
Citera
2021-11-06, 22:46
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
I Bibeln står att den som handlar orätt och utan ånger och bättring kommer att få "äta upp det" (mina ord som sammanfattning där.)
Nu säger jag inte att alla rika eller de som har det bra ekonomiskt etc gör orätt!
Vet att det finns många rättfärdiga bland dem också.
Men den som är ond, rik eller fattig, ska vara rädd för domedagen.

Tycker den tron låter lite skräckinjagande, att man inte får några läxor i detta livet som lär en saker. Man ska bara vara empatisk och veta. Sedan är det domedagen minsann.

Jag tror att vi får läxor i livet och ska lära oss av dem.

Samtidigt lever jag i ett slags evigt tillstånd av bättring. Jag har varit en dålig människa och försöker göra det jag kan för att förstå andra och deras situation. Så jag kanske klarar domedagen. (Puh!)

Självklart är inte alla rika onda och alla fattiga goda, men pengar gör att man glömmer dem som har det sämre.
Citera
2021-11-06, 22:55
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ser ibland en del mer eller mindre bisarra uttalanden i ekonomiforum, inklusive här, från folk som enligt egen utsago i alla fall har en medelhög lön.

Exempel är förslagsvis att det inte är något problem för de flesta att köpa en soffa för 35 000 kronor, att de allra flesta kan spara 5 000 kronor i månaden, en miljon vid 40 borde alla klara av osv osv.

Jag kan bara se från mitt egna liv, men ser inte hur något av dessa påståenden är vare sig problemfritt eller realistiskt.

Jag har en "vanlig" lön. Tjänar runt 30 000, 32 år gammal. Kollar jag medianinkomsten i min stad, Göteborg, så ligger den nånstans runt 26 500 kr, så jag ligger över genomsnittet. Hittar inget om medianlön. Hittar medellön, men det är inget bra riktvärde då höginkomsttagare drar upp siffran rejält, så medianen är ett bättre värde, men säg att den ligger nånstans mellan medianinkomsten och medellönen i riket på 34 000, så kanske nästan exakt mitt i prick på min lön, 30 lax.

Jag har ungefär 10500-11000 kvar efter att räkningar är betalt. På det sparar jag 3000 vilket är långt mycket mer än vad den absoluta majoriteten gör. 1500 sparar jag långsiktigt på fonder, och 1500 kr sparar jag kortsiktigt till resor, ny teknik, dyrare nöjen osv, på mitt sparkonto. Ungeför 7500 kr kvar. Sen är det alltid nån extrautgift utöver vanliga räkningar. Naprapat för 750 kr en månad, linser en månad för 600 kr, kanske tandhygienist eller tandläkare för 700-1400, eller dags för elnätet att betalas för 8-900 kr, vilket nästan alltid drar ner summan till nånstans runt 5-6000 innan saker som mat och vanliga vardagsnöjen ens kommer in i ekvationen.

Rent teoretiskt hade jag kunnat spara 2000 mer, men då skulle jag mer eller mindre bara leva på att jobba och äta, inget mer.

Ska jag spara ihop till en soffa på 35000 "problemfritt" så måste jag fokusera ALL spar i ett år på det, och helt strunta i att pensionspara eller korttidsspara till roligare saker.

En miljon vid 40 är väl hyfsat realistiskt. Det kräver bara 1700 kr i månaden om man jobbar från dag 1 vid 18 års ålder, med en avkastning på 7%, men det förutsätter att man verkligen får in ett spartänk tidigt och att man är ekonomiskt mogen. Något som jag egentligen blev först vid 25 års ålder. Innan dess var det nästan enbart att sätta sprätt på de pengar man har på massa roligheter.

Jag tror att min situation är väldigt vanlig. Förmodligen har jag det t.o.m bättre än de allra flesta i mitt geografiska område då jag dels tjänar ovanför medianen, och dels är jag såpass low maintenance att spara 3000 i månaden inte påverkar min livskvalitet nämnvärt. Men även för mig skulle dessa tre påståenden vara väldigt svåra att nå utan att börja räkna om en massa eller leva väldigt kärvt ett tag.

Det är därför jag undrar om det är lätt att man blir "blind" eller glömsk över hur folk med en vanlig lön har det? Inget illa menat alls. Det känns bara ibland när dessa bisarra uttalanden kommer som att vissa, när de plötsligt tjänar en 40-50 000+, kanske glömt bort hur tiden på en vanlig genomsnittslön, eller kanske t.o.m under genomsnittet, såg ut, och att även om man inte svälter utan lever ganska bra, så är det inte särskilt problemfritt att spara till den där trettiofemtusen kronorssoffan eller utan att offra en massa kan spara 5000 i månaden.

Jag har det precis som dig med inkomst, lite lägre till och med. Skillnaden skulle snarare vara att jag inte har några fasta utgifter nästan alls. Ca 4500 i fasta varje månad, (delar med sambo). Blir så klart dyrare om man är singel, sen spara 9000 och sen leva på 5000-6000. Funkat hur bra som helst väldigt länge.

Jag är dock ej så fast på materiella saker och spenderar knappt pengar i drift. Äger ingen bil, har inga barn osv. Sparar för trygghet/resor/framtid. Sen så länge jag har ett hem, mat, kläder, snus och en telefon behövs inget mer.
Senast redigerad av Niggward 2021-11-06 kl. 22:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in