2021-11-06, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Lisbet fick förhandsinfo om mannen som enligt experter kan ha påverkat hennes utpekande av CP som bristfällig.

Inte kan.

Utan det påverkade hennes utpekande. Någon av hennes söner hade dessutom hört att polisen misstänkte en alkoholist från Rotebro och berättat det för henne.
Sedan läckte även åklagarsidan uppgifter till Lisbet direkt innan den famösa vittneskonfrontationen (som skedde via en videoupptagning?).

Hennes utpekande höll inte i rättegången i HR.
Men hade hon pekat ut CP utan förhandsuppgifterna?
Troligtvis inte eftersom hon inte mindes eller sett GMs ansikte.
Citera
2021-11-06, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Med tanke på motljuset från Dekorima bör IM ha sett GM och makarna Palme tydligt. Inte ansiktet och färger men silhuetterna lär han sett tydligt.

Varför är du så anti mot IM?

Om vi utgår från att IM observerar GM I korsningen under några minuter före mordet fås två följdfrågor som måste besvaras. Vem var då mannen som NF mötte? Och varför lyser AB med sin frånvaro i IMs observation. Enligt AB har han rört sig fram och tillbaks i korsningen.
Senast redigerad av Pirigin 2021-11-06 kl. 22:05.
Citera
2021-11-06, 22:02
Medlem
Iaftondanss avatar
Kan man ett helt liv hålla hemligheten för sin fru?

Jag tror att margareta engström visste allt om Stig men förhören med henne är otroligt undermåliga i avgörande frågor !

Någon som vet om margareta engström lever i dag och om hon är frisk och kry även om hon passerat 80 års ålder ?
Citera
2021-11-06, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malmi
Tycker det fulaste är när serien försöker framlägga att frun skulle ha ringt in fejkade tipsssmtsl från stugan i Idre när det de facto inte har gått att belägga överhuvudtaget… https://www.expressen.se/nyheter/polisens-teori-engstroms-falska-tips-fran-fjallstugan-/

Hela se-spåret bygger sig enbart på antaganden utan någon reell substans… ”han har kanske kunnat ha tillgång till vapen så därav…” är ju inte seriöst bevisbyggsnde. Antingen har se haft ett vapen eller inte, varit på plats eller inte, skjutit op eller inte fram tills det går att belägga så är kp, filter, och seriens tes enbart trams.

Spoileralert!

Du kanske skulle förvarnat läsare.

Du har så rätt.

Det var så lågt att insinuera att hon satt och ljög. Lever inte hon fortfarande dessutom?

Nej, du har helt rätt i att det bara är vilda fria fantasier alltihopa.

Men miniserie är bra som en serie.

Men det är ett partsinlägg.

Det retar upp även mig.

Hur fick SE vapnet?
Hatade han OP då mycket att han mördade honom?
Var det någon som samtalade med OP innan skottet?

Varför minns inte LP det?
Citera
2021-11-06, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iaftondans
Kan man ett helt liv hålla hemligheten för sin fru?

Jag tror att margareta engström visste allt om Stig men förhören med henne är otroligt undermåliga i avgörande frågor !

Någon som vet om margareta engström lever i dag och om hon är frisk och kry även om hon passerat 80 års ålder ?

Jag kan intyga att hon lever och har hälsan.
Citera
2021-11-06, 22:08
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jag kan intyga att hon lever och har hälsan.

Känner du Maggan ?
Citera
2021-11-06, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Känner du Maggan ?

Nej, men jag har pratat med henne en gång (december i fjol). Hon lät pigg.
Citera
2021-11-06, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Jah hänger fortfarande inte med. Det du vill ha sagt är att OP läggs i framstupa sidoläge?

Där är jag isf med och överens.

Men vad har det för vidare betydelse för SE-hypotesen?

Ett svar på frågan och skönt att inte alla trollar.
Att du inte förstår riktigt är kanske ett sundhetstecken.

Vad det har att göra med SE-hypotesen blir möjligen frågan.

Det ena är att TP's hypotes om Stig innehåller några fel.
Han påstår att Anna H var först och att Palme aldrig lagts i framstupa... Det var så han föll, med hänvisning till någon av Anna H's uppgifter.

Det vi får av dessa vittnesuppgifter är alltså att några har placerat Palme i framstupa sidoläge.
Ersson och Glantz (minst)

Ser vi på vad Stickans uppgifter så verkar han dessutom veta eller så gissar han... att det just är flera som lägger Palme i framstupa.
Ytterligare en lyckosam gissning från en GM?

Sammanfattat så är det kanske enklare att förkasta Karins, Glantz och Erssons uppgifter helt än att Stickan gissar rätt om uppgiften.

Den patetiska frånvaron av svar här blir på något sätt talande...
Citera
2021-11-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Om vi utgår från att IM observerar GM I korsningen under några före mordet fås två följdfrågor som måste besvaras. Vem var då mannen som NF mötte? Och varför lyser AB med sin frånvaro i IMs observation. Enligt AB har han rört sig fram och tillbaks i korsningen.

Om man lägger märke till någon så lägger man mer märke till någon som står stilla i sitt blickfång än som passerar.

NF som vittne underkänner jag fullständigt eftersom han misstagit sig så grovt på var han passerade mannen.

I ärlighetens namn vidhåller jag det att vittnesuppgifterna är helt och hållet värdelösa.

Mycket därför att man inte lägger på minnet sånt som händer innan när man gör något "vanligt" utan när det händer något annorlunda. Varför skulle man lägga märke till saker i Stockholm en fredagskväll när främmande människor passerar.

Man går ju oftast och tänker på annat.
Skulle man titta och minnas folk man möter i Stockholm en fredagskväll blir man knäpp eller är knäpp.

Hade det varit i byhåla Träsket med 200 invånare kanske man lägger märke till andra. Men i Stockholm är det en annan sak.

Jag kan i alla fall inte återgå vilka jag mötte tre minuter tidigare på en gata i Stockholm om jag blev stoppad och utfrågad. Men om jag hörde ett skott och vände mig om skulle jag minnas vad som hände, men en random fredagskväll. Nej.

Sedan förstördes vittnesuppgifterna av att vittnena fick prata med varandra innan förhör och en del hann läsa tidningar och se på TV.
Ovanpå det så kom bilderna på "Skuggan" och "Fantomen".

Nej vittnesuppgifterna är betydelselösa.
Citera
2021-11-06, 22:23
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:

NF som vittne underkänner jag fullständigt eftersom han misstagit sig så grovt på var han passerade mannen.

Mycket därför att man inte lägger på minnet sånt som händer innan när man gör något "vanligt" utan när det händer något annorlunda. Varför skulle man lägga märke till saker i Stockholm en fredagskväll när främmande människor passerar.

För att man just passerat Sveriges statsminister? Är inte det något "annorlunda"? Om du läser förhöret ser du att han funderar på om han kan tillhöra livvakten.
Senast redigerad av FranzMarc 2021-11-06 kl. 22:27.
Citera
2021-11-06, 22:35
Medlem
En fråga rakt ut i luften:

I miniserien skildras det att SE hade ett mer eller mindre långt framskridet alkoholmissbruk redan vid tiden för MOP.

Stämmer det?

Väktarna pratade om "dricka middag".
Men då var det vanligare att ta en öl och nubbe till middagen eller lunchen som tjänsteman.

Finns det belägg för att SE söp redan 1986? Dagligen?

I miniserien framställs det som att han söp på jobbet.
Citera
2021-11-06, 22:37
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Då förstår jag bättre.

Det är helt riktigt att vara kritisk.

Uppfattade det som att du tillhörde dem som vill sudda bort IM helt för att stärka någon hypotes om SE.

Definitivt inte , bara att man måste ta IM:s dekorima-man med en stor nypa salt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in