2021-11-06, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Inte träffat honom.

Utefter det jag har hört så har det för mig inte varit troligt. Snacket gick nog mer ut på att SE var helt koncentrerad på sitt livs roll. Som vittne. Som mördare så hade han väl jackpot?

Det mesta tugget hörde jag för många år sedan. Vet inte om det kommer fram något nytt. De kände sig väl lite som missförstådda genier. De delade en stor grej mitt i drickandet.

Men som sagt inte ens då tog han på sig mordet. Känns så orimligt.
Tack för svaret. Ja vi får väl aldrig veta med säkerhet. SEs sätt att formulera sig i intervjuer och brev gör mig misstänksam. Om någon av OSS då.hade ett vapen kanske vi tig till det , jag var i HÖGSTA grad närvarande vid mordet ( vilket man knappast är om man inte ens såg skotten utan kom för sent).. Hur han flera gånger placerar sig i mördarens ställe är också intressant. VARFÖR gjorde han det?

Det behövde han inte för att bli ett vittne, det var inget som gjorde honom mer intressant eller trovärdig som vittne så att säga.
Citera
2021-11-06, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
I det här inlägget från CA tråden hittar du ett par relevanta vittnen som motsäger att någon ska ha stått vid Dekorima en längre period.

(FB) Tråden om Christer Andersson

"Palmeutredningens kanske mest seglivade myt är föreställningen om Dekorima-mannen. Gärningsmannen skulle ha stått och väntat i flera minuter vid avfasningen till färgbutiken innan makarna Palme passerade, enligt vittnet Inge M. Som vi kommer att se är han ganska ensam om den observationen.

Förmodligen finns det ingen Dekorima-man. Han verkar av allt att döma ha uppkommit som ett resultat av polisens försök att placera Christer Pettersson på mordplatsen.

Problemet som utredarna brottades med var att Christer Pettersson förmodligen bar på en svart skinnjacka. Man kunde inte gärna placera honom gående bakom makarna Palme. Nicola F är tydlig med att han mötte en man i knälång blå jacka.

I stället förde man fram teorin att Christer Pettersson förflyttat sig på motsatt sida av Sveavägen för att i sista minut snedda över och möta upp vid mordplatsen.OM någon stod i dekorimahörnan och väntade, så var det ju bara en mycket kort stund, rimligen handlar det bara om sekundrar isåfall.

För att stödja denna teori valde man att

15 personer förflyttade sig i 6 olika grupper över mordplatsen, antingen som ensamma personer eller i sällskap minutrarna före mordet, plus sällskapet Palme.

Det går inte att fastställa i efterhand exakt i vilken ordning sällskapen rörde sig över mordplatsen, men utifrån deras vittnesmål om vad de har sett men framförallt hört, så går det att få en någorlunda bild när sällskapen passerade.

Låt oss se vad de såg i korsningen minutrarna innan mordet.

SÖDERGÅENDE

Lars-Åke H ca 23:16

Gör ingen särskild observation i korsningen.

Familjen Schaeffer ca 23:16:30

Kulturarbetarna Inga och Anja ca 23:17

Det är tomt vid mordplatsen och i gränden.

Paret Ann-Marie och Göran ca 23:18

NORRGÅENDE

Sällskapet Anders Björkman ca 23:15

Det är tomt vid mordplatsen.

Nikola F ca 23:19

Ser ingen person på mordplatsen. Uppfattar att sikten är fri och att gatan är tom.

Makarna Palme når fram till mordplatsen 23:21

—-
Allt tyder på att Nicola F passerar mordplatsen ca 23:19 och då är mordplatsen och tunnelgatan tom. Samtidigt befinner sig makarna Palme på den andra sidan kvarteret vid den indiska klädbutiken Sari. De möts ungefär på mitten av kvarteret och bakom paret går en man.

Det finns vittnesuppgifter med 15 personer som motsäger Inge M:s uppgifter om en Dekorima-man som skulle ha stått och väntat i korsningen i flera minuter.

Det finns en teoretisk möjlighet att gärningsmannen sneddat över Sveavägen precis i sista sekund innan mordet, men ingen i de stillastående bilarna har sett en sådan person. Det finns förmodligen ingen Dekorima-man, han är en restprodukt från rättegången mot Christer Pettersson. En seglivad myt. För att berättelserna ska gå ihop så måste mannen som Nikola F möter i mitten på kvarteret vara gärningsman.

(Den personen bör inte vara Stig Engström, han checkar ut för sent. Nicola F och Lisbeth skulle ha sett om en person kom ut från Skandiahuset och rundade paret Palme. Även fel signalement)

Källorna finns i MOP-arkivet och FB-gruppen "FUP och övriga handlingar". Som alltid när det kommer till mordet på Olof Palme så finns det andra tolkningar"
OM någon väntade i dekorimahörnan så var det under en mycket kort tid,sannolikt bara sekundrar.
Citera
2021-11-06, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Du TROR och GISSAR.

Du bygger dessutom din tes på en annan person som TROR OCH GISSAR och även klipper och klistrar och är fullständigt enögd och ägnat sig åt cherrypicking i tio år.

KP har använt sig av denna metod tidigare, byggt sina hypoteser på gissningar och fria fantasier.
Vad var TRO och gissa i mitt inlägg? Att SE inte utreddes förrän efter 30 år är sant, att SE avskrevs utan grund är sant. Att Anna Lindhs mördare kunde gripas snabbt är också sant liksom att man kunde konstatera att 35- åringen inte hade nåt med mordet att göra.
Citera
2021-11-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Hur tänker du när du skriver att "SE får skylla sig själv"?

Att den "Osannolike grafikern" knappast framträdde som en helt orealistisk mördarkandidat i pressen kan vi väl vara hyfsat eniga om?

På vilket sätt tycker du att SE ska "skylla sig själv"? Kadaversynoder är inte lätta att vinna, det har historien redan visat.
I vissa nån skrev jag. Jag syftade på att han själv sökte sig till media och medvetet sökte sig till rampljuset han själv sökte rampljuset tog varje chans.
Citera
2021-11-06, 19:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
I vissa nån skrev jag. Jag syftade på att han själv sökte sig till media och medvetet sökte sig till rampljuset han själv sökte rampljuset tog varje chans.

Du får mig plötsligt att inse att den helt misslyckade folkskolejournalisten TP också söker sig till media i helt ogjort väder!
Citera
2021-11-06, 19:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag syftade på att vissa av er förnekare ljuger
om att SE har alibi. Att SE inte är sanningsenlig är väl de flesta överens om . Absolut inget tyder på att något samtal med LP ägt rum, inte heller att han hjälpt till att vända på OP . Inget tyder heller på att han sprang i någon gränd, i vart fall inte som vittne. Poängen är att HO omöjligt kan veta hur långt samtalet varade . Att HO och hans kvinnliga kollega önskade SE trevlig semester minns han ju liksom att SE sade att han skulle åka på semester. Att HO minns att SE jobbade över den aktuella kvällen och att de samtalade är det väl ingen som ifrågasätter? Faktum kvarstår SE har inget fastslaget alibi och HO kan inte veta hur länge de samtalade.

Det blir inte direkt mer troligt då du "hittar på lögner". Hur menar du att SE ljuger?
Citera
2021-11-06, 19:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

SE var mediakåt? Är det vad du försöker säga? Ska om detta stämmer då leda till att vi kan anklaga SE för vad som helst efter SEs död enligt dig?

Jag vill påstå att den kadaversynod KP initierade med sin dåligt underbyggda presskonferens luktar riktigt illa!
Citera
2021-11-06, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jxb
Ni som är riktiga experter om Palmemordet. Det här med att GM skulle ha stått och väntat på makarna Palme i hörnet, vilka vittnesuppgifter bygger det på? Vad finns det för alternativa förklaringar till detta? Skulle GM ha stått i hörnet kan väl detta ju omöjligen vara Skandiamannen. Att hinna före makarna var väl inte möjligt?

Om jag minns rätt bygger det på IM:s vittnesuppgifter.

KP och TP har bara struckit hans uppgifter eftersom de inte passar in.

IM såg GM, såg skotten. Såg GM avvika. Ingen vid mordplatsen nämner handledsväska.

YN:s uppgifter är inte från mordplatsen.

LJ säger numera inte att han sett mer än att en man i mörka kläder lubbade förbi på andra sidan byggbarackerna.
Inget om keps eller något annat.

Bara ett i raden av cherrypicking från KP och TP.
Citera
2021-11-06, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
I det här inlägget från CA tråden hittar du ett par relevanta vittnen som motsäger att någon ska ha stått vid Dekorima en längre period.

(FB) Tråden om Christer Andersson

"Palmeutredningens kanske mest seglivade myt är föreställningen om Dekorima-mannen. Gärningsmannen skulle ha stått och väntat i flera minuter vid avfasningen till färgbutiken innan makarna Palme passerade, enligt vittnet Inge M. Som vi kommer att se är han ganska ensam om den observationen.

Förmodligen finns det ingen Dekorima-man. Han verkar av allt att döma ha uppkommit som ett resultat av polisens försök att placera Christer Pettersson på mordplatsen.

Problemet som utredarna brottades med var att Christer Pettersson förmodligen bar på en svart skinnjacka. Man kunde inte gärna placera honom gående bakom makarna Palme. Nicola F är tydlig med att han mötte en man i knälång blå jacka.

I stället förde man fram teorin att Christer Pettersson förflyttat sig på motsatt sida av Sveavägen för att i sista minut snedda över och möta upp vid mordplatsen.

För att stödja denna teori valde man att

15 personer förflyttade sig i 6 olika grupper över mordplatsen, antingen som ensamma personer eller i sällskap minutrarna före mordet, plus sällskapet Palme.

Det går inte att fastställa i efterhand exakt i vilken ordning sällskapen rörde sig över mordplatsen, men utifrån deras vittnesmål om vad de har sett men framförallt hört, så går det att få en någorlunda bild när sällskapen passerade.

Låt oss se vad de såg i korsningen minutrarna innan mordet.

SÖDERGÅENDE

Lars-Åke H ca 23:16

Familjen Schaeffer ca 23:16:30

Kulturarbetarna Inga och Anja ca 23:17

Paret Ann-Marie och Göran ca 23:18

NORRGÅENDE

Sällskapet Anders Björkman ca 23:15

Det är tomt vid mordplatsen.

Nikola F ca 23:19

Ser ingen person på mordplatsen. Uppfattar att sikten är fri och att gatan är tom.

Makarna Palme når fram till mordplatsen 23:21

—-
Allt tyder på att Nicola F passerar mordplatsen ca 23:19 och då är mordplatsen och tunnelgatan tom. Samtidigt befinner sig makarna Palme på den andra sidan kvarteret vid den indiska klädbutiken Sari. De möts ungefär på mitten av kvarteret och bakom paret går en man.

Det finns vittnesuppgifter med 15 personer som motsäger Inge M:s uppgifter om en Dekorima-man som skulle ha stått och väntat i korsningen i flera minuter.

Det finns en teoretisk möjlighet att gärningsmannen sneddat över Sveavägen precis i sista sekund innan mordet, men ingen i de stillastående bilarna har sett en sådan person. Det finns förmodligen ingen Dekorima-man, han är en restprodukt från rättegången mot Christer Pettersson. En seglivad myt. För att berättelserna ska gå ihop så måste mannen som Nikola F möter i mitten på kvarteret vara gärningsman.

(Den personen bör inte vara Stig Engström, han checkar ut för sent. Nicola F och Lisbeth skulle ha sett om en person kom ut från Skandiahuset och rundade paret Palme. Även fel signalement)

Källorna finns i MOP-arkivet och FB-gruppen "FUP och övriga handlingar". Som alltid när det kommer till mordet på Olof Palme så finns det andra tolkningar"

IM var nykter, satt vänd mot mordplatsen med bra sikt.

Till skillnad mot de andra.
Citera
2021-11-06, 19:40
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
IM var nykter, satt vänd mot mordplatsen med bra sikt.

Till skillnad mot de andra.

Berätta mer! Nicola Fauzzi var nykter. Det är du som påstår, vilka var berusade? Att Anders B var det vet alla.
Citera
2021-11-06, 19:48
Medlem
Jag är nybörjare inom detta område men har ändå en del reflexioner jag önskar reaktion på.

För mig är det enda indiciet som talar för Engström som mördare är kvinnan som 1986
Ger signalement på David bagares gata av en person med rock och keps i kombination med handlovsväskan. Eller finns det nån mer?

Alla andra signalement som ges som stämmer på Engström är ju sådant som varenda kotte hade vid den tiden. Jag vet tex flera herrar i min släkt som hade sådan filtkeps och rock, jämt.

Gällande hans lögner med stämpelklockan som ju kan tyckas det näst mest misstänksamma finns ju massa förklaringar man kan tänka sig. Han kanske stämplade ut 23.19. Sen gick han norrut dvs åt andra hållet jämfört med Palme. Han hör skotten, vänder sig om och ser Palme segna ner. Han är en mes och får panik över sin egen säkerhet och kutar iväg planlöst. Senare ger han sig tillbaka till Skandia för stöd hos vakten. Eller vad som helst. Lögnen handlar om att han vill glorifiera sig själv och behövde den tiden för att han ska kunna anlända i rättan tid i sin historia. Eller så uppfattade han helt enkelt den tid han sen uppgav.

Gällande Mårtens vittnesmål kan detta ju ha varit vem som helst. Tex den sydafrikanske hitmannen finns ju på bild med liknande utstyrsel.

Sen antar man bara att Engström gått ut genom en olåst bakdörr? vad talar för det egentligen? Hur kunde han veta att den var olåst? Ren spekulation verkar det som. I serien med Gustavsson nu pratas om att vapenhandlarens dotter varit på plats och Engström ska ha sett henne. Jag vet inte; bekräftas detta av henne? Säger hon att Engström sagt att hon nära ”räddade” honom?

Sen har vi chevamannen och ytterligare ett vittne som explicit säger att det inte var Engström.

I min värld verkar det skitkonstigt av polisen att gå ut och anklaga honom bara baserat på ett relevant vittnesmål samt lögner från Engström, en person som var känd för att ljuga i syfte att göra sig själv viktig.

Vad har jag missat som är så graverande? Har någon en länk till kvinnans vittnesmål från 86?
Citera
2021-11-06, 19:53
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Vad var TRO och gissa i mitt inlägg? Att SE inte utreddes förrän efter 30 år är sant, att SE avskrevs utan grund är sant. Att Anna Lindhs mördare kunde gripas snabbt är också sant liksom att man kunde konstatera att 35- åringen inte hade nåt med mordet att göra.
Nja sant är det inte eg. Han pratade tydligen mycket om det. Känner att jag ska rota i detaljer.
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2021-11-06 kl. 19:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in