2022-02-04, 18:09
  #29329
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja, har du?

Ok, vad kom du fram till? Vad finns det för källa att gå till?
Citera
2022-02-04, 18:25
  #29330
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ok, vad kom du fram till? Vad finns det för källa att gå till?
Jag kom fram till att han inte kontrollerade tiden, källan finns nedan, klippet från HR.

Han visste att han skruvat fram den vid polisförhören till 23.20, som han då ansåg var tillräckligt för ett alibi. Inte ens som GM visste han den exakta tidpunkten för mordet, vid rättegångarna visste han det däremot. Men då var ju inte 23.20 heller längre säkert så han la till en minut, för säkerhets skull. Den är iofs inte heller stensäker men ganska. Det blev förmodligen lite väl många lögner och senareläggningar att hålla reda på så i HR hackade det till lite.

https://www.youtube.com/watch?v=m9OkNV9Q4TY&t=52s

Men då invänder du eller någon annan förnekare, han sa ju först 23.23 i HR!? Då kan han ju inte ljuga, dum kan han väl ändå inte vara.

Slutsats: Nä SE kan inte ljuga, under inga som helst omständigheter.
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-02-04 kl. 18:29.
Citera
2022-02-04, 18:29
  #29331
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag kom fram till att han inte kontrollerade tiden, källan finns nedan, klippet från HR.

Han visste att han skruvat fram den vid polisförhören till 23.20, som han då ansåg var tillräckligt för ett alibi. Inte ens som GM visste han den exakta tidpunkten för mordet, vid rättegångarna visste han det däremot. Men då var ju inte 23.20 heller längre säkert så han la till en minut, för säkerhets skull. Den är iofs inte heller stensäker men ganska. Det blev förmodligen lite väl många lögner och senareläggningar att hålla reda på så i HR hackade det till lite.

https://www.youtube.com/watch?v=m9OkNV9Q4TY&t=52s

Men då invänder du eller någon annan förnekare, han sa ju först 23.23 i HR!? Då kan han ju inte ljuga, dum kan han väl ändå inte vara.

Vad har det att göra med vad källan skulle kunna vara om man vill kolla upp?
Citera
2022-02-04, 18:31
  #29332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jösses. Observationen var något jag sa i affekt och panik när du höll på outa min identitet fast jag bad dig hålla tyst.

Anledningen till att jag ville ni skulle resonera runt blå jacka var att bevisa ni kunde tänka själva, inte bara kopiera TP. Det är tolkningar av TP som blir sanningen, trots att ni inte funderat på olika förklaringsmodeller.

"Språngmarschen menar SE är bakgrunden till att han förväxlas med mördaren". Trots att han inte säger det
Om man tror att SE är GM kan man ju fundera på om GM SE hittar på språngmarschen av en annan anledning.

Varför nöja sig med den pajiga förväxlingsteorin om man märker att väldigt många inte köper logiken? Man kan ju iaf försöka

Ok. Då antar jag att du menar att SE inte har alibi och att det finns en observation/händelse som på något sätt är intressant och besvärande för honom.

"Anledningen till att jag ville att ni skulle resonera kring blå jacka var att bevisa att ni kunde tänka själva"

Det är flera skribenter som försökt sig på att sätta ihop ett förlopp. Dessa har bemötts med att det är spekulationer, bevis saknas, SEkten osv. Tja, vad är då vitsen? Inget går att bevisa.

"Det är tolkningar av TP som blir sanningen"

Det finns personer som anser att det är ett trovärdigt scenario. SE var dessutom i ropet bra långt tidigare så SEkten har funnits länge.
Citera
2022-02-04, 18:37
  #29333
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Ok. Då antar jag att du menar att SE inte har alibi och att det finns en observation/händelse som på något sätt är intressant och besvärande för honom.

"Anledningen till att jag ville att ni skulle resonera kring blå jacka var att bevisa att ni kunde tänka själva"

Det är flera skribenter som försökt sig på att sätta ihop ett förlopp. Dessa har bemötts med att det är spekulationer, bevis saknas, SEkten osv. Tja, vad är då vitsen? Inget går att bevisa.

"Det är tolkningar av TP som blir sanningen"

Det finns personer som anser att det är ett trovärdigt scenario. SE var dessutom i ropet bra långt tidigare så SEkten har funnits länge.

Jag har bara sett samma som TP säger. Inga egna tankar.
Citera
2022-02-04, 18:37
  #29334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det som gör just SE:s berättelse om sin "iakttagelse" lite speciell är väl att man kan följa den hela vägen över tid, från bara några minuter efter skotten och dagarna/veckorna framöver. Och att man ser hur berättelsen växer fram just i takt med hur information blir tillgänglig via media.

När SE kommer in till väktarna minuterna efter mordet så nämner han ingenting om att han skall ha sett någon i gränden. Sedan under natten sänder man bilder från mordplatsen på TV, och man visar då hur vittnen bör ha kunnat se (och tydligen också uppger sig ha sett) en relativt ung flyende gärningsman i mörkblå täckjacka avteckna sig mot den upplysta väggen på det sk. Kulturhuset.

Sedan under dagen ringer SE till både media och polis, och berättar att han också befann sig på mordplatsen, och att han också gjorde just de här iakttagelserna som man nu har berättat om i TV. SE skall enligt egen uppgift ha kommit fram till mordplatsen bara några sekunder efter att Palme sköts, och när SE kom fram till platsen skall han alltså ha sett den förmodade gärningsmannen fly i Tunnelgatans förlängning. Nu befinner SE väldigt nära skotten i både tid och rum, och han skulle ju faktiskt själv kunna bli misstänkt här.

Efter några dagar träder sedan vittnet Lars J fram i intervjuer, och berättar att han också (precis som gärningsmannen) vid någon tidpunkt befann sig i gränden, och att han stod i korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan några sekunder och tittade mot Sveavägen innan han sedan tog upp förföljandet av gm uppför trapporna (att Lars J liksom som den förmodade gm är relativt ung, och dessutom precis som den förmodade gm har en mörkblå täckjacka på sig, är förmodligen ett rent sammanträffande).

Därefter berättar SE nu i förhören 10-11/3 att han kanske inte kom fram till mordplatsen riktigt så tidigt som han först hade sagt, utan att han nog kom dit lite senare (kanske ungefär när Lars J stod en stund senare och kollade mot Sveavägen). Nu kan SE också berätta att mannen han såg i gränden stod just i korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan (alltså exakt där Lars J nu har berättat att han själv stått), och att mannen bara stod stilla (som Lars J), och tittade mot mordplatsen (som Lars J sade att han själv gjorde). Mannen som SE påstår sig ha sett skall nu också ha varit barhuvad, haft en bulsig täckjacka och smala byxor (som Lars J enligt bilderna i artikeln).

Det blir helt enkelt lite bra för att vara sant, och det skulle kanske göra SE lite mer trovärdig om vi kunde hitta något i hans berättelse som är exempel på unik kunskap (om gm elller om Lars J), dvs. något enda som inte enkelt kan förklaras med att han har tittat på Rapportsändningen kl. 04:00 på mordnatten (eller när det sedan gäller den senare versionen: läst Aftonbladets stort uppslagna artikel om Lars J den 4/3).

Du har helt rätt i dina tankegångar att SEs historia utvecklar sig med tiden. Läs gärna mitt dokument med förklaringen då SE är ute och springer på stan för att fly från GM innan han återvänder till brottsplatsen för att inse att han är förväxlad med riktiga GM.

Jag har sett att MOPspanaren gett dig lika mycket skit som mig när vi närmat oss sanningen och han är numer avslöjad i min tråd. Så skit i honom och stå på dig så löser vi detta.
Citera
2022-02-04, 18:39
  #29335
Medlem
Apropå glidandet av tider för utstämpling, fått uppfattning enl hans egen utsaga att han direkt efter han lämnat Skandia jäktade Sveavägen fram mot tunnelbanan och tittade på sin klocka hela tiden för han inte skulle missa sista tåget - han måste haft stenkoll på tiden!

eller drog han en vals att hans egen klocka inte var att lita på?
Citera
2022-02-04, 18:40
  #29336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag har bara sett samma som TP säger. Inga egna tankar.

Draifos har egna tankar kring observationen av LJ. BHJS har skrivit om sina funderingar om förloppet. Det finns flera. Antar att du resonerar likadant kring andra eventuella gärningsmän? Är det en gammal teori från en författare/privatspanare måste man komma på något eget för att tro på samma mördare?
__________________
Senast redigerad av Makarov.24 2022-02-04 kl. 18:43.
Citera
2022-02-04, 18:43
  #29337
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Apropå glidandet av tider för utstämpling, fått uppfattning enl hans egen utsaga att han direkt efter han lämnat Skandia jäktade Sveavägen fram mot tunnelbanan och tittade på sin klocka hela tiden för han inte skulle missa sista tåget - han måste haft stenkoll på tiden!

eller drog han en vals att hans egen klocka inte var att lita på?

När jag skyndar till bussen kollar jag klockan ofta utan att lägga tiden på minnet. Man kollar så man är i fas, man kollar inte vad klockan är.
Citera
2022-02-04, 18:44
  #29338
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Apropå glidandet av tider för utstämpling, fått uppfattning enl hans egen utsaga att han direkt efter han lämnat Skandia jäktade Sveavägen fram mot tunnelbanan och tittade på sin klocka hela tiden för han inte skulle missa sista tåget - han måste haft stenkoll på tiden!

eller drog han en vals att hans egen klocka inte var att lita på?

Inte hela tiden. En gång.
Citera
2022-02-04, 18:44
  #29339
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Draifos har egna tankar kring observationen av LJ. BHJS har skrivit om sina funderingarr om förloppet. Det finns flera. Antar att du resonerar likadant kring andra eventuella gärningsmän? Är det en gammal teori från en författare/privatspanare måste man komma på något eget för att tro på samma mördare?

Nej man måste inte komma med något eget, men man ju fundera lite själv. Finns ju tydliga exempel på folk som sväljer och själv inte kan problematisera.

Att svälja vad "staten Sverige" ger är en vanlig företeelse. Oavsett om det är SVT eller en åklagare over the hill.

Draifos går mot sannolikheten och vad 99% av oss är övertygade om.
__________________
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-02-04 kl. 18:50.
Citera
2022-02-04, 18:49
  #29340
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Fråga angående Stig och hans utstämplingstid

Om Stig var gm så blir det ju enbart underligt att säga olika utstämplingstider i förhören, det måste ju ha varit bättre att säga en utstämplingstid och hålla fast vid den till exempel 23,21.

Dessutom lär det ha varit enkelt för polisen att kolla upp hans utstämplingstid med ett telefonsamtal till Skandia.
Ju mer han ljög, deto oskyldigare måste han vara?

Han höll väl fast vid 23.21 vid rättegångarna , Liljeroos påminde honom dock om att han sagt annat vid förhör. Hade SE varit misstänkt hade utstämplingsiden säkert synats närmare (det dröjde drygt 30 år innan den hamnade under lupp på riktigt ), nu var han bara en märklig figur som suttit på första parkett utan att ha sett något. Hos utredarna var han säkert en etablerad pajas.
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-02-04 kl. 18:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in