Flashback bygger pepparkakshus!
2021-11-06, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Ett klassiskt fall av ”han som sa det, han var det”

Tror du att något måste ligga hos Kronofogden för att vara en skuld? Är du förståndshandikappad?

Ja.

Hur menar ni nu?, vad ska ligga hos KF om det inte är en skuld ?
Citera
2021-11-06, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Skulder pga spekulation är väldigt svårt att få skuldsanering för, finns folk med skulder från bostadskrashen på 90-talet som fortfarande får avslag på sina ansökningar… skadar dock inte att testa

Ja, det är det jag är rädd för... 😣
Men man kan ju bli beviljad om man har spelat bort pengarna...
Citera
2021-11-06, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Hur menar ni nu?, vad ska ligga hos KF om det inte är en skuld ?

Jag har inte skrivit att det som ligger hos KFM inte är skulder. Däremot har jag skrivit att något kan vara en skuld utan att den ligger hos KFM.
Citera
2021-11-06, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Augustilejon
Nej, inte än. En skuld hos inkasso. Men står inför en ekonomisk katastrof om några månader då min man blivit av med jobbet och vi har skulder pga råkat ut för ett ekonomiskt bedrägeri.

Skulden får inte vara ny, oavsett om den ligger hos inkasso eller KF. Då anses det som om ni inte gjort ett försök att betala tillbaka. Räkna med att skulden måste vara minst två år gammal.
Citera
2021-11-06, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Skulden får inte vara ny, oavsett om den ligger hos inkasso eller KF. Då anses det som om ni inte gjort ett försök att betala tillbaka. Räkna med att skulden måste vara minst två år gammal.

Ok! Vi har gamla skulder sen tidigare samt en ny som vi tog för att göra investeringen som sen visade sig vara ett bedrägeri. De tillsammans med att mannen blivit uppsagd blev droppen.
Citera
2021-11-06, 17:59
Medlem
Citat:
Ja, det är det jag är rädd för... 😣
Men man kan ju bli beviljad om man har spelat bort pengarna...

Räknas som en sjukdom, så där är bedömningen annorlunda än om du t.ex spekulerat på fastigheter eller derivat på aktiemarknaden / bitcoins mm.

Fogden kör fkassans mall för boende har inte den i huvudet men har för mig den i runda slängar är 9000 högsta hyra för två vuxna utan barn och runt 11000 för två vuxna med ett barn.

Är hyran för hög kan det bli avslag pga det, räknas som att man inte gjort allt man kunnat för att betala skulderna om man inte gått ner i boendekostnad.
Citera
2021-11-06, 18:02
Medlem
preben1969s avatar
Citat:
Vi har en relativt hög hyra. Och jag är skiträdd för att vi ska tvingas flytta (lider av en kronisk sjukdom och skulle bli fruktansvärt sjuk av en flytt) som ett krav för att få skuldsanering.
Har haft både löneutmätning och skuldsanering, så flytt är inte aktuellt, däremot om man har värden, typ bil, samt andra föremål
Citera
2021-11-06, 18:26
Citat:
Ok, tack för svar 🙏🏻
Berätta gärna mer. Vad är det som gör att vi inte skulle bli beviljade? Tas det hänsyn till att en son på 19 fortfarande bor hemma? Alltså att det gör att vi behöver en viss storlek på lägenhet etc?
Skulden får inte vara "ny" utan försök ska ha gjorts tidigare att betala. Du skriver att ni blivit lurade, har ni tagit lån till denna investering? Isf är det högst otroligt att ni blir beviljade innan lånet gått till utmätning. Det är få som får sanering om skulden inte gått så långt. Inkassoskulder kan beviljas men då är det om det är många. 2.8 milj är mycket, men absolut inte asmycket, betalade själv av 300.000 på 16 månader för att slippa utmätning och detta utan nån skithög lön. Men det gällde att ta kontakt med de man har skulder med och få dem att gå med på nedskrivningar, avskrivningar och frusna räntor. Just detta behöver ni ändå göra för att längre fram bli beviljade sanering.

Jobb finns, jobba dubbelt och extra, ni har inte råd att vara kräsna. Ta kontakt med kommunens budgetrådgivare så vägleder de er . Det är betydligt säkrare än att fråga på Flashback
Citera
2021-11-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Du länkar till kronofogden då har man ju skulder hos kronofogden .
Kanske för att det är Kronofogden som beslutar om skuldsanering.
"Det har ingen betydelse vart skulderna finns för tillfället. Vi kan godkänna en skuldsanering oavsett om skulderna finns hos kronofogden eller någon annan"

Var det svårt att läsa?
Citera
2021-11-06, 20:21
Medlem
Citat:
Vi har en relativt hög hyra. Och jag är skiträdd för att vi ska tvingas flytta (lider av en kronisk sjukdom och skulle bli fruktansvärt sjuk av en flytt) som ett krav för att få skuldsanering.

Alltså skuldsanering är ju något som väl inte är det första som kommer på fråga i sådana här fall. Men har ni inga pengar kommer ni ju ganska snabbt komma efter med hyran och då kommer bostadsbolaget i sin tur vilja vräka er. Allt detta kommer nog ske snabbare än att en eventuell skuldsanering kommer igång.
Men för att ha pengar till hyra o mat är det väl socialtjänsten som gäller. Och de vill förstås inte betala hyra för ett slott. Samtidigt som det då inte alltid är helt lätt att hitta annat boende -vilket socialtjänsten behöver ta i beaktande.
Om ni har barn kan ni nog räkna med särskilt stöd.
Citera
2021-11-06, 20:32
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
Vi har blivit utsatta för ett investeringsbedrägeri. 2.8 miljoner i skuld. Inga tillgångar. Jag har sjukpenning, min man har precis blivit arbetslös. Vi har förhandlat med alla banker så gott vi kunnat. Polisanmält etc. Men nu är det fakta att om 5 månader kommer vi gå back 30.000:-/månad. Dvs hamna på gatan ganska snabbt.

Ursäkta mig men jag blir otroligt intresserad, hur har du kunnat investera 2.8 miljoner och samtidigt nu efter "bedrägeriet" inte ha några tillgångar alls? Har du blivit lurad av någon influencer och köpt nån jpg NFT för 2.8 mille och nu insett att den inte är värd något?
Citera
2021-11-06, 20:51
Medlem
Citat:
Nej, inte än. En skuld hos inkasso. Men står inför en ekonomisk katastrof om några månader då min man blivit av med jobbet och vi har skulder pga råkat ut för ett ekonomiskt bedrägeri.

Har 25.000 i månaden (ca 18.500 efter skatt) i månaden. Min hyra är 7.500 kr/mån. Fick skuldsanering utan att behöva flytta. Måste betala 4.000 kr i månaden i 5 år.
I mitt fall fick jag bo kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in