2021-11-06, 17:28
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alliria
https://www.kronofogden.se/nagon-har...skuldsanering#

Du länkar till kronofogden då har man ju skulder hos kronofogden .
Citera
2021-11-06, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jo det är ju därför det heter skuldsanering. För att man har skulder . Är du förståndshandikappad?

Är du en idiot eller? 99,9% av skulder ligger inte hos kronofogden. Finns inget krav på att dem hamnat där för att kunna få skuldsanering. Läs på innan du yttrar dig.
Citera
2021-11-06, 17:30
Medlem
Citat:
Skuldsanering kan vem som helst få om fogden anser att du aldrig kommer kunna betala dina skulder inom en rimlig tid

Så lätt är det definitivt inte, finns flera andra kriterier som ska uppfyllas innan det ens kan bli
tal om inledande, men handlar det om ett bedrägeri, så är polisanmälan det första att göra.

Klarar man sen inte av sina utgifter och vill söka en sanering så bör man låta skulderna gå vidare till KF, och inte betala en krona mellan ansökan och inledande.

Rekommenderar att du läser på forumet nedan hur allt går till

https://www.xn--lnforum-exa.se/
Senast redigerad av peckapecan 2021-11-06 kl. 17:38.
Citera
2021-11-06, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Augustilejon
Vi har blivit utsatta för ett investeringsbedrägeri. 2.8 miljoner i skuld. Inga tillgångar. Jag har sjukpenning, min man har precis blivit arbetslös. Vi har förhandlat med alla banker så gott vi kunnat. Polisanmält etc. Men nu är det fakta att om 5 månader kommer vi gå back 30.000:-/månad. Dvs hamna på gatan ganska snabbt.

Skulder pga spekulation är väldigt svårt att få skuldsanering för, finns folk med skulder från bostadskrashen på 90-talet som fortfarande får avslag på sina ansökningar… skadar dock inte att testa
Citera
2021-11-06, 17:31
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Är du en idiot eller? 99,9% av skulder ligger inte hos kronofogden. Finns inget krav på att dem hamnat där för att kunna få skuldsanering. Läs på innan du yttrar dig.

Så om du är skyldig mig en miljon så kan du ansöka om skuldsanering hos kronofogden?
Citera
2021-11-06, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
Skuldsanering är till för dig som har skulder du inte kan betala på egen hand under överskådlig tid. Det är inte en lösning på tillfälliga betalningsproblem. För att vi ska bevilja dig skuldsanering ska du först ha gjort ansträngningar för att lösa din situation.

Du kan alltså inte få skuldsanering bara för att du har skulder, du ansöker hos kronofogden efter att du själv gjort stora ansträngningar på egen hand.

Söka kan du alltid göra men med det du berättar här blir ni inte beviljade.

De kan dock inte tvinga er att flytta men ni får ett förbehållsbelopp att klara er på, beräknat på inkomster och utgifter och bedöms hyran ligga för högt för era behov kommer beloppet utöver hyran bli lägre för er del.
Mvh
En som jobbat med skuldrådgivning och hjälpt klienter att ansöka om skuldsanering

Ok, tack för svar 🙏🏻
Berätta gärna mer. Vad är det som gör att vi inte skulle bli beviljade? Tas det hänsyn till att en son på 19 fortfarande bor hemma? Alltså att det gör att vi behöver en viss storlek på lägenhet etc?
Citera
2021-11-06, 17:33
Medlem
Citat:
Du länkar till kronofogden då har man ju skulder hos kronofogden .

Omg! Det är kronofogden som hjälper med skuldsanering. Det betyder inte att man behöver ha skulder där. 😴
Citera
2021-11-06, 17:34
Medlem
Citat:
Så om du är skyldig mig en miljon så kan du ansöka om skuldsanering hos kronofogden?

Absolut, det går alldeles utmärkt.

Förövrigt riktigt korkat att låna ut pengar som privatperson. Enda anledningen personen inte lånar av en bank är förmodligen för att dem har dålig kreditvärdighet… så stor risk att personen i framtiden söker skuldsanering du lånar ut en miljon till…
Senast redigerad av Wulfric 2021-11-06 kl. 17:38.
Citera
2021-11-06, 17:35
Medlem
preben1969s avatar
Nej man behöver inte flytta
Citera
2021-11-06, 17:39
Medlem
Citat:

I princip ja. Men frågar du för att du verkligen vill veta eller bara inte har något annat att göra?
Citera
2021-11-06, 17:39
Medlem
Citat:
Jo det är ju därför det heter skuldsanering. För att man har skulder . Är du förståndshandikappad?

Ett klassiskt fall av ”han som sa det, han var det”

Tror du att något måste ligga hos Kronofogden för att vara en skuld? Är du förståndshandikappad?

Citat:

Ja.
Citera
2021-11-06, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av preben1969
Nej man behöver inte flytta

Vi har en relativt hög hyra. Och jag är skiträdd för att vi ska tvingas flytta (lider av en kronisk sjukdom och skulle bli fruktansvärt sjuk av en flytt) som ett krav för att få skuldsanering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in