• 4
  • 5
2021-11-06, 22:49
Medlem
fluffypuffys avatar
Fr att uppn kraven fr skuldsanering krvs att ni under verskdlig framtid inte kan lsa skulden genom avbetalning sjlva ver tid. Har ni hamnat i situationen att en skuld p 500k-1 miljon kommer s kan ni kanske anska om detta, men utifrn det du berttar s r skuldsanering inte det frsta alternativet.
Ge det ngra r, om ni fortfarande befinner er i en stor skuld s kanske KF kommer hjlpa er med detta, men just nu lter det som att du har lite panik ver en situation som nnu inte intrffat?
Citera
2021-11-07, 00:00
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augustilejon
Ok, tack fr svar 🙏🏻
Bertta grna mer. Vad r det som gr att vi inte skulle bli beviljade? Tas det hnsyn till att en son p 19 fortfarande bor hemma? Allts att det gr att vi behver en viss storlek p lgenhet etc?
Du verkar gravt ha missfrsttt vad skuldsanering r, det r iunte en vg att slippa betala.

Frst ska du inte ha dragit p dig nya skulder under en lng tid, du ska ven ha frskt komma tillrtta med din situation, dvs frskt frbttra isf gjort det vrre. Skter du dig och lever som en rtta under ngot r s kan du ska skuldsanering och kanske bli beviljad.

Visst kan du ska nu men det kommer skert ligga dig till last den dagen du sker igen, dom kommer ta det som att du litar p att skuldsaneringen r ditt stt att betala skulder. Vore det s ltt som du tror skulle alla ta jtteln och skita i att betala.
Citera
2021-11-07, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Augustilejon
Vi har blivit utsatta fr ett investeringsbedrgeri. 2.8 miljoner i skuld. Inga tillgngar. Jag har sjukpenning, min man har precis blivit arbetsls. Vi har frhandlat med alla banker s gott vi kunnat. Polisanmlt etc. Men nu r det fakta att om 5 mnader kommer vi g back 30.000:-/mnad. Dvs hamna p gatan ganska snabbt.

En trkig situation som sjlvklart r beklaglig.
Men skuldsanering r inget "get out of jail freecard". Din man kommer vl inte vara arbetsls fr alltid?

Dock rder jag dig att kontakta din kommuns skuld och budget rdgivare. De har full koll p reglerna och frutsttningarna fr en skuldsanering. Bedmer kommunen att du kan vara berttigad skuldsanering kan de hjlpa till med att sammanstlla en anskan.
Citera
2021-11-09, 14:42
Medlem
Tropicalss avatar
Vad hade hnt om denna briljanta "investering" lyckats? D skulle ni sitta och beklaga er ver all skatt som staten velat ha i fr era hrt intjnade slantar. Sen nr allt skiter sig d r det bail-out-kortet frn frsta sekunden. Investera inte ngot du inte har rd att frlora?
Citera
2021-11-10, 23:57
Medlem
Om bostadens nettovervrde (marknadsvrdet med hnsyn till kapitalvinstskatt och eventuell uppskjuten kapitalvinstskatt, mklararvode, flyttkostnader och andra kostnader som kan uppst p grund av frsljningen) verstiger 200 000 kr s r utgngspunkten att den ska sljas innan skuldsanering kan beviljas. Dock ska en helhetsbedmning gras, och jag sg att du nmnde sjukdom, vilket kan vara ett skl som talar fr att f behlla bostaden. Jag har dock ingen erfarenhet av detta sjlv men jag tvekar dock att detta ensamt kan gra s att man fr behlla bostaden.

Anledningen till det r att man ska vara i s.k. kvalificerad insolvens innan skuldsanering kan beviljas, vilket innebr att man inte kan betala sina skulder under en verskdlig tid. Bostaden rknas som en tillgng, och ger du tillgngar (bostad) s r du inte i kvalificerad insolvens eftersom du kan slja av tillgngar (bostad) fr att betala skulder.
Senast redigerad av Stabschefen 2021-11-11 kl. 00:01.
Citera
2021-11-16, 12:12
Medlem
Pungterings avatar
r det bara jag som undrar varfr ts vill f skuldsanering innan de ens hunnit frska hitta nytt jobb t mannen?

Borde det inte ha hgre prioritet att frska hitta ett nytt jobb?

Och vad var det fr bedrgeri?
Citera
2021-11-16, 19:16
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
r det bara jag som undrar varfr ts vill f skuldsanering innan de ens hunnit frska hitta nytt jobb t mannen?

Borde det inte ha hgre prioritet att frska hitta ett nytt jobb?

Och vad var det fr bedrgeri?

Rtt ponglst o jobba om de ska g 30000:- back/mnad om 5 mnader. Mannen behver d hitta ett jvla bra jobb. Med 2.8 mille i skuld lr det ta ett tag
Citera
2021-11-17, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Rtt ponglst o jobba om de ska g 30000:- back/mnad om 5 mnader. Mannen behver d hitta ett jvla bra jobb. Med 2.8 mille i skuld lr det ta ett tag

Det r nnu mer ponglst att kreti och pleti ska satsa pengar man inte har fr att sedan be oss andra skattebetalare baila ut nr det gr t helvete.

TS: Ta gubbfan och flytta dit det finns jobb och billiga bostder. Sonen klarar sig nog bttre utan eran er.
Citera
2021-11-17, 16:25
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Hej.

Hur lyckas man f skulder p 2,8 miljoner pga misslyckad investering("bedrgeri")?

Sen r jag tveksam om du skulle f skuldsanering med tanke p vad du skrivit i trden. Rttslig vgledning

Utdrag frn lnken.
Citera
2021-11-18, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Skulden fr inte vara ny, oavsett om den ligger hos inkasso eller KF. D anses det som om ni inte gjort ett frsk att betala tillbaka. Rkna med att skulden mste vara minst tv r gammal.

Jag har skuldsanering, jag hade ett ln p 100k som inte var en mnad gammal ens och blev beviljad s-sanering. S de behver absolut inte vara gamla. Det dom sg var att mina skulder hade inte kat med det lnet och det var nog en orsak till att det var okej i slutndan.
Citera
2021-11-18, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stril
Det r nnu mer ponglst att kreti och pleti ska satsa pengar man inte har fr att sedan be oss andra skattebetalare baila ut nr det gr t helvete.

TS: Ta gubbfan och flytta dit det finns jobb och billiga bostder. Sonen klarar sig nog bttre utan eran er.

Skattebetalarna betalar inte av ngra ln, det e bankerna som "gr back" och fr st fr notan. Men har man haft lnen ngra r s har bankerna ofta ftt in s det tcker lnen nd pga den rnta som dom har p dessa ln.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in