• 4
  • 5
2021-11-06, 22:49
Medlem
fluffypuffys avatar
För att uppnå kraven för skuldsanering krävs att ni under överskådlig framtid inte kan lösa skulden genom avbetalning själva över tid. Har ni hamnat i situationen att en skuld på 500k-1 miljon kommer så kan ni kanske ansöka om detta, men utifrån det du berättar så är skuldsanering inte det första alternativet.
Ge det några år, om ni fortfarande befinner er i en stor skuld så kanske KF kommer hjälpa er med detta, men just nu låter det som att du har lite panik över en situation som ännu inte inträffat?
Citera
2021-11-07, 00:00
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augustilejon
Ok, tack för svar 🙏🏻
Berätta gärna mer. Vad är det som gör att vi inte skulle bli beviljade? Tas det hänsyn till att en son på 19 fortfarande bor hemma? Alltså att det gör att vi behöver en viss storlek på lägenhet etc?
Du verkar gravt ha missförstått vad skuldsanering är, det är iunte en väg att slippa betala.

Först ska du inte ha dragit på dig nya skulder under en lång tid, du ska även ha försökt komma tillrätta med din situation, dvs försökt förbättra isf gjort det värre. Sköter du dig och lever som en råtta under något år så kan du söka skuldsanering och kanske bli beviljad.

Visst kan du söka nu men det kommer säkert ligga dig till last den dagen du söker igen, dom kommer ta det som att du litar på att skuldsaneringen är ditt sätt att betala skulder. Vore det så lätt som du tror skulle alla ta jättelån och skita i att betala.
Citera
2021-11-07, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Augustilejon
Vi har blivit utsatta för ett investeringsbedrägeri. 2.8 miljoner i skuld. Inga tillgångar. Jag har sjukpenning, min man har precis blivit arbetslös. Vi har förhandlat med alla banker så gott vi kunnat. Polisanmält etc. Men nu är det fakta att om 5 månader kommer vi gå back 30.000:-/månad. Dvs hamna på gatan ganska snabbt.

En tråkig situation som självklart är beklaglig.
Men skuldsanering är inget "get out of jail freecard". Din man kommer väl inte vara arbetslös för alltid?

Dock råder jag dig att kontakta din kommuns skuld och budget rådgivare. De har full koll på reglerna och förutsättningarna för en skuldsanering. Bedömer kommunen att du kan vara berättigad skuldsanering kan de hjälpa till med att sammanställa en ansökan.
Citera
2021-11-09, 14:42
Medlem
Tropicalss avatar
Vad hade hänt om denna briljanta "investering" lyckats? Då skulle ni sitta och beklaga er över all skatt som staten velat ha i för era hårt intjänade slantar. Sen när allt skiter sig då är det bail-out-kortet från första sekunden. Investera inte något du inte har råd att förlora?
Citera
2021-11-10, 23:57
Medlem
Om bostadens nettoövervärde (marknadsvärdet med hänsyn till kapitalvinstskatt och eventuell uppskjuten kapitalvinstskatt, mäklararvode, flyttkostnader och andra kostnader som kan uppstå på grund av försäljningen) överstiger 200 000 kr så är utgångspunkten att den ska säljas innan skuldsanering kan beviljas. Dock ska en helhetsbedömning göras, och jag såg att du nämnde sjukdom, vilket kan vara ett skäl som talar för att få behålla bostaden. Jag har dock ingen erfarenhet av detta själv men jag tvekar dock att detta ensamt kan göra så att man får behålla bostaden.

Anledningen till det är att man ska vara i s.k. kvalificerad insolvens innan skuldsanering kan beviljas, vilket innebär att man inte kan betala sina skulder under en överskådlig tid. Bostaden räknas som en tillgång, och äger du tillgångar (bostad) så är du inte i kvalificerad insolvens eftersom du kan sälja av tillgångar (bostad) för att betala skulder.
Senast redigerad av Stabschefen 2021-11-11 kl. 00:01.
Citera
2021-11-16, 12:12
Medlem
Pungterings avatar
Är det bara jag som undrar varför ts vill få skuldsanering innan de ens hunnit försöka hitta nytt jobb åt mannen?

Borde det inte ha högre prioritet att försöka hitta ett nytt jobb?

Och vad var det för bedrägeri?
Citera
2021-11-16, 19:16
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Är det bara jag som undrar varför ts vill få skuldsanering innan de ens hunnit försöka hitta nytt jobb åt mannen?

Borde det inte ha högre prioritet att försöka hitta ett nytt jobb?

Och vad var det för bedrägeri?

Rätt poänglöst o jobba om de ska gå 30000:- back/månad om 5 månader. Mannen behöver då hitta ett jävla bra jobb. Med 2.8 mille i skuld lär det ta ett tag
Citera
2021-11-17, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Rätt poänglöst o jobba om de ska gå 30000:- back/månad om 5 månader. Mannen behöver då hitta ett jävla bra jobb. Med 2.8 mille i skuld lär det ta ett tag

Det är ännu mer poänglöst att kreti och pleti ska satsa pengar man inte har för att sedan be oss andra skattebetalare baila ut när det går åt helvete.

TS: Ta gubbfan och flytta dit det finns jobb och billiga bostäder. Sonen klarar sig nog bättre utan eran er.
Citera
2021-11-17, 16:25
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Hej.

Hur lyckas man få skulder på 2,8 miljoner pga misslyckad investering("bedrägeri")?

Sen är jag tveksam om du skulle få skuldsanering med tanke på vad du skrivit i tråden. Rättslig vägledning

Utdrag från länken.
Citera
2021-11-18, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Skulden får inte vara ny, oavsett om den ligger hos inkasso eller KF. Då anses det som om ni inte gjort ett försök att betala tillbaka. Räkna med att skulden måste vara minst två år gammal.

Jag har skuldsanering, jag hade ett lån på 100k som inte var en månad gammal ens och blev beviljad s-sanering. Så de behöver absolut inte vara gamla. Det dom såg var att mina skulder hade inte ökat med det lånet och det var nog en orsak till att det var okej i slutändan.
Citera
2021-11-18, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stril
Det är ännu mer poänglöst att kreti och pleti ska satsa pengar man inte har för att sedan be oss andra skattebetalare baila ut när det går åt helvete.

TS: Ta gubbfan och flytta dit det finns jobb och billiga bostäder. Sonen klarar sig nog bättre utan eran er.

Skattebetalarna betalar inte av några lån, det e bankerna som "går back" och får stå för notan. Men har man haft lånen några år så har bankerna ofta fått in så det täcker lånen ändå pga den ränta som dom har på dessa lån.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in